کد خبر: ۷۳۶۴۲۲
تعداد نظرات: ۲۵ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۲
خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه مطرح کرد؛

۳ شرط ایران برای بازگشت آمریکا به برجام اعلام شد

خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه سه اقدام را شرط ایران در بازگشت امریکا به برجام خواند: آمریکا باید مقصر بودن خود را بپذیرد. تحریم‌ها یکجا لغو شود. تضمین دهد که هیچ دولت دیگری اقدام ترامپ در خروج از برجام را تکرار نکند.
۳ شرط ایران برای بازگشت آمریکا به برجام اعلام شد
آفتاب‌‌نیوز :

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان اعلام کرد: معاون سیاسی وزیر خارجه به پایتخت چند کشور اروپایی از جمله آلمان، فرانسه و انگلیس سفر می‌کند.

سعید خطیب‌زاده صبح روز دوشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران اظهار کرد:‌ آقای دکتر علی باقری عازم چند کشور اروپایی هستند و در همین چارچوب به پایتخت کشورهای فرانسه، آلمان و انگلیس و چند کشور اروپایی دیگر از جمله اسپانیا سفر می‌کنند.

وی افزود: این سفر در مقام معاون سیاسی وزیر خارجه انجام می‌شود و ایشان در طول این سفر در ارتباط با موضوعات دوجانبه و دیگر موضوعات مورد علاقه بین ایران و طرفین رایزنی و گفت‌وگو خواهند کرد.

خطیب‌زاده در همین ارتباط افزود:‌ البته چون ایشان مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات هستند قطعا در جریان این سفرها در خصوص گفت‌وگوهای پیش رو نیز رایزنی و گفت‌وگو خواهند داشت.

سخنگوی وزارت خارجه در این نشست با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی اخیر وزایرن امور خارجه ایران و آذربایجان گفت:‌ در این گفت‌وگوی تلفنی بر عزم و اراده دو کشور برای پیشبرد مناسبات و همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف و عبور از برخی از موضوعات و سوءتفاهم‌های رسانه‌ای تأکید شد.

خطیب زاده همچنین ادامه داد: وزیر امور خارجه در قرنطینه هستند و از منزل فعالیت‌ها و امور را به پیش می‌برند.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در خصوص اظهارات اخیر نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مورد اینکه ایران تهدیدی برای موجودیت اسرائیل است، گفت: تهدید وجودی اسرائیل، وجود این رژیم نامشروع است. این رژیم، خودش خود مخرب است به خاطر اشغال ، ترور و سیاست‌های مخربی که در پیش گرفته است. این سیاست‌ها و اقدامات مبنای نامشروع بودن این رژیم متجاوز و اشتغالگر است.

وی ادامه داد: آن‌ها حد و حدود خود را می‌دانند و پیش‌تر نیز پاسخ‌های لازم به آن‌ها داده شده است.

خطیب زاده همچنین در خصوص وضعیت نازنین زاغری و اعتصاب همسر وی در این زمینه و همچنین برخی دیگر از مسائل مطرح شده در این زمینه اظهار کرد:‌ موضوع انسانی باید در بستر انسانی خود پیگیری شود و متأسفیم که در انگلیس و برخی از کشورهای دیگر موضوعات انسانی را درگیر برخی از فعالیت‌ها و اقدامات سیاسی می‌کنند. دستگاه قضایی ما با رأفت انسانی با متهمان برخورد می‌کند و آن‌ها در منزل دوران حبس خود را می‌گذرانند. تمام طرف‌ها باید اجازه دهند که مسیر تفکیک قوا مسیر خود را طی کند و این موضوعی است که در دیگر کشورها نیز پذیرفته شده است.

وی خطاب به خبرنگار پرسش‌کننده گفت:‌ شما سوال شبیه به این را از طرف مقابل بپرسید آن‌ها نیز به شما پاسخ خواهند داد که دادگاه صالحه در کشورشان مستقل و براساس مستندات خود عمل می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اظهارات سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا مبنی بر اینکه ایران تمایلی برای بازگشت به برجام نشان نداده است، اظهار کرد:‌ آمریکا باید بداند که عضو برجام نیست و به دیگر اعضای برجام نمی‌تواند اظهاراتی را منتسب کند و یا درخواست‌هایی را داشته باشد.

وی در همین ارتباط افزود: آن‌ها باید در ابتدا برادری خود را ثابت کنند. متأسفانه در عمل همچنان می‌بینیم که مقامات آمریکایی اصرار بر این دارند که میراث ترامپ را در مورد اعمال تحریم‌های فراقانونی و فراسرزمینی علیه ایران را حفظ کنند.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به برخی از اظهارات مقامات آمریکایی در مورد بازگشت به برجام و اصلاح مسیری که تاکنون طی شده است،‌ گفت: آنچه برای ما مهم است عمل است و متأسفانه عملی که از دولت فعلی آمریکا می‌بینیم در خلاف جهت اعلامی آن‌ها بوده است.

خطیب زاده تصریح کرد: مسیر بازگشت آمریکا به برجام روشن است. آن‌ها باید بپذیرند که به عنوان مقصر اصلی وضعیت فعلی از مسیری که رفته‌اند باید برگردند. باید تحریم‌های ظالمانه‌ای که بعد از خروج آمریکا از برجام اعمال شده یکجا و به صورت موثر برداشته شود و این تضمین را بدهند که هیچ دولتی در آمریکا مجددا دنیا و حقوق بین‌الملل را به سخره نخواهد گرفت و آن‌ها قانون را زیر پا نمی‌گذارند و شرایط کنونی تکرار نخواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد حضور آمریکا در کمیسیون مشترک برجام و تأکید تیم مذاکره کننده ایران در مذاکراتی که قرار است در هشتم آبان‌ماه برگزار شود، تصریح کرد:‌ آمریکا عضو برجام نیست و مسیر بازگشتش در ابتدا از حصول اطمینان ایران و ۱+۴ از رفع تحریم‌های اعمال شده از سوی این کشور می‌گذرد. مطمئنا آمریکا تا آن روز نمی‌تواند در کمیسیون مشترک برجام حاضر شود.

وی همچنین با اشاره به مشخص شدن تاریخ دور جدید مذاکرات وین گفت: مذاکرات در تاریخ اعلام شده آغاز و تیم مذاکراتی ایران توسط وزارت خارجه و آقای باقری مذاکره‌کننده ارشد ایران دنبال می‌شود.

خطیب زاده افزود: در این تیم ترکیبی از سازمان‌ها و ارگان‌های مسئول در خصوص رفع تحریم‌ها حضور خواهند داشت و تغییر خاصی از حیث شخصیت‌های حقوقی حاضر در این هیئت صورت نخواهد گرفت و در واقع اشخاص و نام‌ها موضوع ثانویه هستند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه روز گذشته خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد احمد مسعود سفری به مشهد داشته و با اسماعیل خان و تعدادی از مقامات ایران دیدار کرده است و آیا ایران این سفر را تأیید می‌کنید، گفت: سفرهای انجام شده به ایران با موضوعات مختلف به صورت عادی و با آگاهی کابل و دوستان‌مان در جهات مختلف جامعه مدنی و گروه‌های افغانی انجام شده و می‌شود. در هفته‌ای که گذشت در خصوص توافق میان شرکت توانیر و شرکت برشنا افغانستان در خصوص صادرات برق به افغانستان سفری انجام شد.

وی همچنین با اشاره به انتخاب کاظمی قمی به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان خاطر نشان کرد: ایشان در وزارت خارجه مستقر شده‌اند و فعالیت‌هایشان را شروع کرده‌اند و به زودی نیز سفری را به کابل خواهند داشت.

وی ادامه داد: این رفت و آمدها بین کشورهای همسایه در سطح خود و با شرایط خودش از جمله چارچوبی که در بیانیه تهران به دقت و شفافیت آمده در جریان بوده و است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در ارتباط با تحولات و حوادث اخیر در عراق گفت:‌ همه باید به حاکمیت قانون در عراق احترام بگذارند. آنچه که مهم است حفظ آرامش و ثبات در عراق است. همه گروه‌ها باید کمک کنند تا شاهد ثبات در عراق باشیم. بدخواهانی وجود دارند که دوست ندارند انتقال قدرت در عراق به صورت مسالمت‌آمیز باشد. ما همواره از تمام توان خود استفاده کرده‌ایم که دوستان‌مان در دولت عراق بتوانند در مسیر حکمرانی خوب و باثبات کارهای خود را انجام دهند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد میانجی اصلی ایران بین گروه‌های مختلف در عراق به خصوص بعد از برگزاری انتخاب در این کشور و مسائل پیش‌ آمده گفت:‌ شرایط فعلی عراق شرایط میانجی گری نیست. دولتی مستقر دارد که با حمایت جامعه‌ بین‌المللی و کشورهای همسایه از جمله عراق در چارچوب قانون اساسی عراق فعالیت‌های خود را انجام می‌دهد و همان طور که پیش‌تر گفتم ما همواره از تمام توان خود استفاده می‌کنیم تا ثبات در عراق حفظ شود.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد دستور رئیس جمهور آمریکا به تیم امنیت ملی خود برای کمک به نیروهای امنیتی عراق پس از سوء قصد پهپادی به جان مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق اظهار کرد:‌ همان طور که گفتم همه باید به حاکمیت قانون در عراق احترام بگذارند. آمریکا نیز بهتر است هر چه زودتر منشأ و منبع ناامنی از عراق را خارج کند و مردم و دولت عراق خود می‌توانند امنیت خود را حفظ کنند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا رویکرد گام به گام در مذاکرات وین برای حصول توافق از سوی ایران منتفی است، گفت: اصل حاکم بر توافقات و گفت‌وگوهای وین این بوده تا در مورد همه چیز توافق نشده در مورد هیچ چیزی توافقی نشده است. این یک اصل اساسی است که از اول گفته شده، با جدیت پیگیری شده و اکنون نیز با جدیت بیشتری پیگیری خواهد شد. در مذاکرات وین پیش‌نویس‌هایی از گفت‌وگوها بوده و چون در مورد همه چیز توافق نشده عملا هیچ چیزی توافق نشده است. لذا تنها مسیری که الان وجود دارد این است که ایران و گروه ۱+۴ اطمینان حاصل کنند عضوی که از برجام خارج شده و اکنون عضو برجام نیست و قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل را نقض کرده در عمل به تعهداتش پایبند باشد و اگر این اطمینان را پیدا کنیم که همه اجزای توافق و اولویت‌ آن یعنی رفع تمامی تحریم‌هایی که آمریکا بعد از خروج واشنگن از برجام اعمال کرده، حاصل شده و این تحریم‌ها به صورت موثر و یکجا رفع شده است آن وقت می‌توانیم بگوییم در مسیر درست هستیم و موضوع توافق گام به گام در مذاکرات مطرح نبوده است.

وی همچنین در مورد اجرای قانون مجلس برای لغو تحریم‌ها از سوی دولت و وزارت خارجه و برخی از موضع‌گیری‌های کشورهای مقابل در ارتباط با این موضوع گفت: خیلی جای تعجب دارد که برخی وقتی در مورد کشورهای خودشان صحبت می‌کنند تأکید بر این دارند که بعد از انجام تشریفات قانونی قوانینی که در چارچوب تفکیک قوا لازم‌الاجرا شده‌اند در مورد اجرای آن مسئولیت قطعی دارند ولی وقتی به ایران می‌رسد توقع دارند آنچه که به عنوان قانون قطعی در ایران است و تشریفات و مراحل قانونی را طی کرده و دولت موظف به اجرای آن است با یک رفتار فراقانونی قابل دور زدن است.

خطیب زاده ادامه داد: دولت جمهوری اسلامی ایران همانند تمام دولت‌هایی که در فضای مردم‌سالاری نفس می‌کشند مقید است قوانینی که تشریفات قانونی را طی کرده و مجلس آن را تصویب کرده اجرا کند، بنابراین آنچه که در مجلس شورای اسلامی تصویب شده توسط دولت و به صورت نعل به نعل اجرا خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در ارتباط با حمله پهپادی اخیر به منزل نخست وزیر عراق و اینکه به نظر ایران این حمله به نفع چه کسانی است و اینکه آیا آمریکا به دنبال راه انداختن جنگ شیعه در عراق است، تصریح کرد: باید اجازه بدهیم که نهادهای قانونی و ذیربط در عراق بررسی‌های خود را در این زمینه تکمیل کنند. در تماس تلفنی دیروز آقای امیرعبداللهیان با وزیر خارجه عراق بر این موضوع تأکید شد که همه باید کمک کنیم تا مصوبان، عامران و عاملان این جریان پیدا شوند. مسیر ثبات در عراق از همین مسیر همکاری‌ها و حکومت قانون می‌گذرد. باید فضای مناسب برای نهادهای ذیربط قضایی و امنیتی در عراق ایجاد شود که این اتفاقات را به صورت دقیق مورد بررسی قرار دهند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد گفت‌وگوها بین ایران و عربستان و برخی اظهارات مطرح شده مبنی بر اینکه این گفت‌وگوها و تماس‌ها قطع شده است، تصریح کرد: تماس‌ها بین تهران و ریاض قطع نشده است. البته بعد از دور چهارم گفت‌وگوها در عراق گفت‌وگوهای جدیدی به صورت حضوری بین دو کشور انجام نشده است.

خطیب زاده افزود: گفت‌وگوهای انجام شده بین تهران و ریاض صریح و شفاف بوده است.

وی همچنین گفت:‌پیشرفت این گفت‌وگوها منوط بر این است که ریاض از اظهارات و گفت‌وگوهای صرف رسانه‌ای جلوتر برود و اگر ما شاهد جدیت از سوی آن‌ها باشیم می‌توانیم شاهد برگزاری دور بعدی مذاکرات و گفت‌وگوها باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص بحران ایجاد شده بین لبنان و عربستان و برخی دیگر از کشورهای حوزه خلیج فارس و اینکه آیا این بحران و اتفاقات بر مذاکرات تهران و ریاض تأثیر می‌گذارد، خاطر نشان کرد: گفت‌وگوهای صورت گرفته بین ایران و عربستان دوجانبه و مبتنی بر موضوعات مورد علاقه و مورد نظر دو کشور بوده است. ما هیچ وقت در مورد دوستان خود با طرف‌های ثالث صحبت نکرده و نمی‌کنیم که تأثیری از واقعه‌ای بپذیرد.

این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: توصیه من به برخی از کشورها این است که آن‌ها باید بدانند منطق محاصره و فشار هیچ‌گاه به نتیجه نرسیده است و در مورد لبنان نیز به نتیجه نمی‌رسد و بیشتر از همه چیز در فضای مذاکره و گفت‌وگو به پیش برود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد روابط ایران و ترکیه با توجه به اهمیت موضوع دیپلماسی اقتصادی در دولت سیزدهم خاطر نشان کرد:‌ روابط تهران و آنکارا از حیث اقتصادی، سیاسی، مردمی و... همواره رو به گسترش بوده و در سال‌های اخیر نیز در ابعاد اقتصادی و تجاری روابط نزدیکی داشته‌ایم و تلاش‌هایی در این زمینه صورت گرفته است. البته ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود بین دو کشور در حوزه تجاری و اقتصادی بیش از آن چیزی است که تا امروز محقق شده و اراده بر این است که شاهد عملیاتی شدن هر چه بیشتر توافقات بین دو کشور باشیم و انشاءالله در آینده نزدیک شاهد انجام سفرهای دیپلماتیک بین دو کشور خواهیم بود.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد روابط ایران و آذربایجان و گفت‌وگوهای اخیر وزرای خارجه دو کشور و تلاش دو کشور برای رفع سوءتفاهم‌های ایجاد شده خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران طی سه دهه گذشته همواره مخالف اشغال سرزمین آذربایجان بوده و از تمامیت ارضی آذربایجان حمایت کرده و به آن احترام گذاشته است و سال گذشته نیز بعد از اینکه بخشی از مناطق اشغالی آزاد شد ما به دولت و ملت آذربایجان تبریک گفتیم.

وی ادامه داد: آنچه بین دو کشور در جریان است عبور از برخی از سوءتفاهم‌هایی است که در حوزه عمومی و رسانه‌ای مطرح شده است. اراده رهبران دو کشور بر گسترش روابط بین تهران و باکو است و گفت‌وگوهای منظمی بین وزرای خارجه دو کشور و دیگر مقامات تهران و باکو در جریان است و امیدواریم شاهد توسعه هر چه بیشتر روابط دو کشور و عدم تکرار سوءتفاهمات در حوزه رسانه‌ای باشیم.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد گفت‌وگوی تلفنی اخیر وزیران امور خارجه ایران و چین گفت: وزرای خارجه دو کشور ایران و چین به صورت تلفنی گفت‌وگوی مفصلی در مورد موضوعات مورد علاقه انجام دادند. ایران از ابتکار چین حمایت کرد و دو کشور مواضع نزدیکی در خصوص موضوع تحریم‌های آمریکا و اهمیت رفع آن دارند و مواضع مشترک دو کشور درباره مسئولیت قطعی آمریکا نسبت به وضعیت فعلی در برجام مورد تأکید قرار گرفت و بیان شد.

وی همچنین در مورد بحث مذاکرات و برخی از گفت‌وگوهای معاون سیاسی وزیر خارجه به عنوان عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران با برخی از کشورها در مورد مذاکرات پیش رو گفت:‌ آقای باقری در خصوص مذاکرات نکته‌ای را قبلا گفته بودند و بر این موضوع تأکید کرده بودند که با تمامی اعضای گروه ۱+۴ گفت‌وگو می‌کنند. ایشان در همین ارتباط به مسکو سفر کردند و با مقامات روسیه در این زمینه رایزنی داشتند. سفر به پکن به خاطر پروتکل‌های کرونایی با برخی از محدودیت‌ها روبرو بود. ایشان با مقامات پکن به صورت تلفنی در این زمینه گفت‌وگو کردند. با آقای انریکه مورا، هماهنگ‌کننده برجام نیز گفت‌وگو شد. در همین چارچوب آقای باقری عازم چند کشور اروپایی هستند. به پایتخت سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس و برخی دیگر از کشورهای اروپایی از جمله اسپانیا سفر خواهند کرد. این سفر در مقام معاون سیاسی انجام خواهد شد و در مورد موضوعات مختلف و دوجانبه و مورد علاقه بحث و گفت‌وگو خواهد شد. البته طبیعی است چون ایشان مذاکره کننده ارشد ایران هستند در خصوص موضوعات گفت‌وگوهای پیش رو رایزنی و گفت‌وگوهایی داشته باشند.

خطیب زاده خاطر نشان کرد:‌ ایران مواضع خود را برای دوستان خود به صورت دقیق تشریح کرده و در سفرهای پیش رو نیز این کار را ادامه خواهد داشت.

وی افزود: تا زمانی که ما این اطمینان قطعی را پیدا نکنیم که تحریم‌های یک جانبه، فراسرزمینی و غیرقانونی آمریکا علیه ایران یکجا و موثر و قابل راستی‌آزمایی و همراه با تضمین‌های لازم و عینی رفع نشود ما اقدامات جبرانی خود را متوقف نخواهیم کرد و همان طور که گفتم تا در مورد همه چیز توافق نشود هیچ چیزی توافق نخواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در مورد نفتکش توقیف شده توسط سپاه پاسداران در خلیج فارس و بحث احضار سفیر ایران در وینتام به وزارت خارجه این کشور به خاطر این موضوع و آنچه که در برخی از رسانه‌ها در این زمینه منتشر شده است،‌ گفت: من عموما ‌در مورد خبرسازی برخی از رسانه‌های خارجی اظهار نظر نمی‌کنم. آنچه که روشن است این است ما در تماس نزدیک با دولت ویتنام هستیم. خدمه کشتی دسترسی‌های عادی کنسولی را دارند و به محض اینکه مسائل فنی حل شود موضوعی در خصوص کشتی ویتنام وجود نخواهد داشت و موضوع احضاری هم در میان نیست.

وی در مورد روایت‌های برخی از رسانه‌های غربی به نقل از مقامات آمریکایی در مورد جریان توقیف این نفتکش و عملیات سپاه در خلیج فارس گفت: فکر می‌کنم آنچه که تا به امروز توسط مقامات ایران در این زمینه گفته شده روشن است و اظهار نظر متفاوتی لازم نیست.

خطیب زاده در ادامه این نشست خبری که بیش از یک ساعت به طول انجامید در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به ازسرگیری مذاکرات وین آیا حسن نیتی از سوی آمریکایی‌ها مشاهده کرده‌ایم و اگر آمریکایی‌ها حاضر نشوند که زمینه را برای آزادی دارایی‌های ما فراهم کنند همچنان به مذاکره ادامه می‌دهیم گفت:‌ ما اساسا مذاکره می‌کنیم تا تمام حقوق حقه مردم ایران استیفا و محقق شود.

وی ادامه داد:‌ آنچه که آقای امیرعبداللهیان گفتند و در مورد آن توضیح دادند این بود که اگر دولت کنونی آمریکا می‌خواست نشان دهد با دولت قبلی این کشور (ترامپ) فرق دارد می‌توانست بسیاری از اقدامات اعتمادساز را انجام دهد که متأسفانه در این مدت نه تنها انجام نداده بلکه با اقدامات خود ما را بیش از پیش آگاه و مصمم کرده که تا زمانی که تضمین‌های عینی لازم گرفته نشود هیچ توافقی حاصل نشود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد افتتاح سد ایلیسو از سوی ترکیه بر روی رود دجله و تأثیر محیط زیستی و آبی آن بر کشورهای منطقه از جمله ایران تصریح کرد: موضوعات آب در منطقه ما دارای اهمیت زیادی است و این موضوع رو به وخامت است. و در مورد آب می‌توان دو رویکرد را دنبال کرد. یا اینکه آب را به موضوع همکاری تبدیل کنیم یا یک موضوع اختلافی.

وی در همین ارتباط گفت:‌توافقات فی مابین و توافقات مرزی و قراردادها در خصوص آب به روشنی می‌تواند موضوع را مدیریت کند که مسئله آب به موضوع همکاری بین کشورها تبدیل شود و رویکردهای یک جانبه قطعا نتایج زیان‌باری در حوزه انسانی و محیط زیستی به همراه خواهد داشت. آب از دو حیث انسانی و محیط زیستی دارای اهمیت است و همانطور که اشاره شد رویکرد یک جانبه در این زمینه تأثیر منفی دارد.

وی با تأکید بر اهمیت همکاری‌های مشترک در ارتباط با مرزهای آبی مشترک بین کشورهای منطقه گفت:‌ ایران در پلتفرم‌های دوجانبه و چندجانبه این موضوع را مطرح کرده و نظرات خود را در این زمینه اعلام کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با موضوع برجام و رقابت‌های داخلی بین دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در آمریکا و تأثیر آن بر موضوع برجام گفت:‌ برای ما فرقی نمی‌کند که کدام حزب در آمریکا حاکم باشد. سیاست داخلی آمریکا به خود آن‌ها برمی‌گردد. دولت‌ها در آمریکا نشان داده‌اند که به قوانین بین‌المللی پایبند نیستند حتی به قوانینی که در کنگره این کشور تصویب شده است. همان طور که اشاره شد مسائل داخلی آمریکا و رقابت‌های موجود بین دو حزب آمریکا به خود آن‌ها مرتبط است. آنچه که مهم است این است که آمریکا در عرصه حقوق بین‌الملل موظف به اجرای تعهدات خود است و ما متأسفانه در این سال‌ها خلاف این موضوع را شاهد بوده‌ایم و این مسئله باعث شده که ما با آگاهی و عزم بیشتری نسبت به اخذ تضمین‌های عینی از آمریکا حرکت کنیم تا بار دیگر شاهد اتفاقات اخیر نباشیم و دولت آمریکا با زیر پا گذاشتن توافقات و قوانین بین‌المللی بار دیگر دنیا را به سخره نگیرند.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد روابط ایران و هند گفت: تهران و دهلی نو ‌در مورد موضوعات مختلف رایزنی‌های نزدیکی با یکدیگر دارند. روابط دو کشور روابطی چند لایه، تاریخی،‌ تمدنی و فرهنگی است.

وی همچنین در مورد خبر منتشر شده مبنی بر آغاز صدور ویزای گردشگری از سوی ایران افزود:‌ با توجه به هماهنگی‌های انجام شده و واکسیناسیون گسترده در ایران و مسیری که در زمینه کنترل همه گیری کرونا پیگیری شده و می‌شود و همچنین اعمال پروتکل‌های سخت‌گیرانه در مبادی ورودی و مکان‌های توریستی موضوع ورود گردشگران به ایران را تنظیم می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به اهمیت صنعت گردشگری اظهار کرد:‌ در تلاش هستیم که این موضوع در چارچوب پروتکل‌هایی که از سوی وزارت بهداشت اعلام شده اجرایی شود و شاهد ورود گردشگران به کشور باشیم. در همین زمینه به سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور دستورالعمل‌های لازم داده شده است و صدور ویزا و روادید با توجه به تأکیدات در حال انجام است.

خطیب زاده در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه معاون وزیر خارجه روسیه به تازگی در مورد کریدور بین نخجوان و جمهوری آذربایجان اظهار نظر کرده و تأکید داشته که باید این کریدور تحت حاکمیت آذربایجان باشد، گفت:‌مواضع ایران در خصوص توافق بعد از جنگ (جنگ قره باغ) کاملا روشن است. ما بارها آن را تکرار کرده‌ایم. از رفع اشغال آذربایجان نیز استقبال کرده‌ و مقاومت مردم آذربایجان را به مردم این کشور تبریک گفته‌ایم.

وی در همین ارتباط افزود:‌ ما تأکید داریم که مرزهای بین‌المللی باید به رسمیت شناخته شود. همکاری‌های منطقه‌ای گسترش پیدا کند و دو کشور آذربایجان و ارمنستان روابط‌شان در مسیر عادی‌سازی حرکت کند و ما همواره تلاش کرده‌ایم که از تمام ابزارهای خود برای تحقق این موضوع استفاده کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره حمله پهپادی چندی پیش به پایگاه التنف در سوریه و اینکه سنتکام پشت این حمله بوده است، اظهار کرد:‌ کم نبوده که اتفاقات رخ داده و بعد از آن اتهاماتی بدون سند و مدرک علیه ایران مطرح شده است. کشورهایی که نیروی نظامی خود را بدون دعوت دولت مرکزی سوریه در این کشور مستقر کرده به سیاست‌های تروریستی خود در این کشور ادامه می‌دهند و از کشورهای تروریستی حمایت می‌کنند منشأ ناآرامی و گرفتاری در منطقه به ویژه سوریه هستند.

وی تأکیدکرد: ‌ایران به صورت کاملا قانونی و به دعوت دولت مرکزی سوریه در این کشور است و به خوبی می‌داند که از منافع خود حمایت کند.

خطیب زاده همچنین در این نشست در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که بازرسی‌های این آژانس در ایران را به پرواز در ابرهای متراکم تشبیه کرده و اینکه بعد از روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا تدابیر امنیتی در مورد تأسیسات هسته‌ای ایران زیاد شده و این موضوع مشکلاتی را برای بازرسان آژانس به وجود آورده است، گفت:‌ آقای گروسی بهتر از همه می‌داند که ابرهایی که ایشان از آن نام می‌برد ابرهایی است که به صورت مصنوعی بارور و متراکم شده و با زیاده‌خواهی سیاسی برخی از اعضای آژانس این اتفاق رخ داده است.

وی گفت: ‌من ایشان را به آسمان صاف اساسنامه آژانس، قوانین اجرایی و پادمان هدایت می‌کنم. این آسمان صاف و روشن است و ایشان خودشان را از سوی برخی از رفتارهای غیرفنی برخی از کشورها که به صورت سیاسی این مسائل را پیگیری می‌کنند، نکند. پرواز در آسمان شفاف قوانین لازم‌الاجرایی است که خود ایشان نیز با آن آشنا هستند برای ایشان هم راحت‌تر است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در مورد حضور ایران در بازار افغانستان و انجام برخی مراودات بازرگانی با این کشور با توجه به تغییرات صورت گرفته در عرصه سیاسی افغانستان گفت: ما سالها است که به افغانستان برق صادر می کنیم مردم افغانستان در حال حاضر به خاطر کمبود انرژی در وضعیتی خطیری به سر می برند. برای ادامه توافق بین شرکت توانیر ایران و شرکت برشنا افغانستان باید سفرهای انجام می شد و سفرهای انجام شده است ضمن اینکه استاندار خراسان رضوی نیز سفری را برای تسهیل رفت و آمد کامیونها و ادامه مروادت در حوزه انرژی و سوخت به افغانستان داشتند و ما پذیرای طرفهای مقابل نیز هستیم و آن چه که برای ما مهم است وضعیت فعلی مردم افغانستان است.

وی همچنین در خصوص اظهارات صدراعظم اتریش مبنی بر اینکه توافق هسته ای به دلیل عدم وجود مسائل موشکی و منطقه ای در آن توافقی کاملی نیست، گفت: ما در خصوص منطقه با کسی صحبت نمی‌کنیم در مورد موضوع منطقه و مسائل مرتبط با آن باید گفت‌وگوها بین کشورهای منطقه وجود داشته باشد و اگر قرار باشد روزی درباره مسائل منطقه صحبت کنیم کشورهایی که جنگ، خشونت و سلاح به این منطقه ارسال کردند و متحدان کسانی بودند که خون بیگناهان را بر زمین ریختند و باعث به وجود آوردن وضعیت اسفبار انسانی در یمن شدند باید پاسخگوی این اقدامات و عملکرد خود باشند.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: آنچه اکنون با آن رو به رو هستیم بی عملی اروپا و همراهی خجالت بار برخی کشورها با تحریم‌ها آمریکا علیه ایران است ما بر رفع موثر و یکجای این تحریمها تاکید داریم.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد ترور نخست وزیر عراق و تیتر یک یکی از روزنامه‌های صبح امروز تهران مبنی بر اینکه عملیات ترور نخست وزیر عراق نمایشی بوده است، گفت: مواضع ایران در عرصه سیاست خارجی را وزیر امور خارجه و سخنگوی وزارت خارجه مطرح می کند مواضع ما در این زمینه با صراحت و بدون لکنت بیان شده است البته همانطور که می دانید جامعه ایران جامعه پر گفت و گویی است و این یکی از زیبایی های این جامعه است ولی همانطور که گفتم مواضع ایران در حوزه سیاست خارجی توسط دستگاه دیپلماسی مطرح می شود.

وی ادامه داد: از همه دعوت می کنیم که بر ثبات و امنیت در عراق و حاکمیت قانون در این کشور تمرکز کنند .

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد گفت وگوهای ایران و عربستان و اظهارات یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه عربستان برای ادامه گفت و گوها با ایران سرد شده است و همچنین اظهارنظرهای اخیر وزیر خارجه عربستان گفت: در فضای رسانه ای نباید به آن چه که در پشت درهای بسته مذاکرات انجام می شود پرداخت. نه به این دلیل که گفتن این مباحث خوب نیست بلکه به این دلیل که شاید مانع باشد و بیان این مباحث تا زمانی که پخته نشده و به نقطه ای نرسیده است ممکن است پیش از آن که کمک کننده باشد و سود به همراه داشته باشد مسائلی را ایجاد کنند.

وی با تاکید براینکه گفت‌وگوهای صورت گرفته بین ایران و عربستان درباره مسائل دو جانبه و مورد علاقه صریح و شفاف بوده است گفت: الان نیز منتظریم که جدیت را در طرف مقابل ببنیم و آن وقت می شود که مسیر پیشرو را حدس زد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی دیگری در مورد به رسمیت شناختن طالبان از سوی ایران گفت: ما اکنون در نقطه‌ای نیستیم بخواهیم درباره مشروعیت هیات حاکمه سرپرستی افغانستان صحبت کنیم ایجاد دولت فراگیر به شمول همه قومیتها و اقوام در افغانستان به عنوان دولت مسئول موضوعی است که جامعه جهانی منتظر آن است و سیاست ما روشن است و براساس خواست مردم افغانستان ما نمی توانیم مردم افغانستان را تنها بگذاریم هیات حاکمه سرپرستی افغانستان نیز مواضع ایران و جامعه جهانی را می داند و ما از آنها خواسته ایم که به عنوان هیات حاکمه مسئول عمل کنند.

وی در مورد حمله سایبری اخیر به سامانه سوخت ایران و اینکه برخی آمریکا و رژیم صهیونیستی را عامل این حادثه دانستند گفت: مراجع فنی در این مورد باید اظهارنظر کند.

وی ادامه داد: همه می دانند توان ایران در این حوزه چیست و اینکه می داند ایران به آسیب پذیری گسترده آنها در این حوزه آگاه است.

خطیب زاده افزود: جمهوری اسلامی ایران با برخی از کشورها توافق نامه دو جانبه همکاری در حوزه امنیت سایبری داشته و آمادگی خود را اعلام می کند که بتواند در یک ترکیبات دسته جمعی در موضوع امنیت سایبری حضور داشته باشد و اینکه برخی از کشورها و رژیم ها بخواهند در این فضا سواستفاده کنند آنها پاسخهای دردناکی گرفتند و بعد از این نیز خواهند گرفت.

وی همچنین در مورد اظهارات وزیر خارجه در مورد طرح ایران برای همکاری های منطقه ای گفت: آنچه که ایران به ویژه طی چند ماه اخیر درباره سیاست حسن همسایگی گفته اصول آن را به همه کشورهایی که در ارتباط است مطرح کرده و این اصول به صورت عموم مورد استقبال همه کشورها واقع شده است.

وی تاکید کرد: مناطق بحرانی در منطقه ما باید بتواند با همکاری همسایگان به نقطه آرامش برسد و کانون های بحران در منطقه را باید خنثنی کنیم و این موضوعی است که ما بر روی آن تمرکز داریم.

سخنگوی وزارت خارجه در این نشست مطبوعاتی در پاسخ به این سوال که زمان آغاز دور جدید مذاکرات وین مشخص شده است ولی اکنون سوال این است که آیا نتایجی که در شش دور مذاکرات وین حاصل شده کنار گذاشته خواهد شد و یا از آنها استفاده می شود گفت: آنچه تا به حال در وین گفته شده و مذاکره شده اگر به سند کامل و تمامی رسیده بود در وین اعلام می شد.

وی ادامه داد: یکسری پیش نویسهایی در وین گفت و گو شد که پیشرفتهایی در آن حاصل شده بود و نکات اختلافی هم باقی مانده بود. و همانطور که گفتم اصل اساسی در حاکمیت مذاکرات وین این است که همه چیز توافق شود تا توافق حاصل شود. یعنی تا درباره همه چیز توافق نشود هیچ چیزی توافق نمی شود.

خطیب زاده ادامه داد: موضوعات اختلافی در مذاکرات وین کاملا روشن است در چند موضوع بن بست داشتیم و این بن بستها حاصل لجاجت آمریکا در حفظ میراث شکست خورده ترامپ بود متاسفانه رویکرد تیم مذاکره کننده آمریکا در وین این بود که بخشی از تحریمها ترامپ را حفظ کند و آنها انرژی های بسیار زیادی از ایران و 4 به علاوه یک گرفتند که بخشی از میراث ترامپ در مورد تحریمها را حفظ کنند.

وی با بیان اینکه پاسخ ما در آن مقطع و الان یکی است گفت: آنها باید تصمیم سیاسی لازم را بگیرند که آیا می خواهند میراث شکست خورده و غیرقانونی ترامپ را حفظ کنند یا اینکه می خواهند به تعهدات خودشان در برجام برگردند.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه متاسفانه آمریکایی ها هنوز رویکرد یکجانبه گرایانه خود را کنار نگذاشته‌اند گفت: ما امروز این رویکرد یکجانبه گرایی را در بحث لغو تحریمها نیز مشاهده می کنیم و آنها می خواهند این رویکرد را در بحث لغو تحریمها اعمال کنند و در همین چارچوب لیست سبز و قرمز و ... ارائه می کنند. مادامی که این رویکرد تغییر نکند در وین تغییر ایجاد نمی شود.

وی افزود: ما در جریان مذاکرات وین پیشرفتهایی داشتیم این پیشرفتها قابل توجه بود ولی بن بستهای قابل توجهی نیز داشتیم.

وی در ابتدای این نشست گزارشی از عملکرد وزارت خارجه در طول یک هفته گذشته ارائه داد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
3
49
باشین به همین خیال.
پاسخ ها
دادا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
اره اقای بایدن هم منتظر چنین لحظه ای است ورودی جیب تان را بزرگ باز کنید امریکا هیچی به شما نخواهد داد منتظر است ازشما چیزی بگیرد مذاکره بی ثمر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
2
34
باشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
3
36
پس بازگشتی در کار نیست
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
2
26
شرایط قبلی ایران، رفع تحریمها و راستی ازمائی بود!! از اونا کوتاه اومدین؟؟؟؟
مهدی شکرالهی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
2
11
متأسفانه به مسئولیت رسیده ها هنوز هم امیدوارند از برجام چیزی برای کسی در آمد. کسی نمیدونه تا چند سال این واژه دستاویز این جماعت و جانشینان شون به عنوان ابزاری برای نشون ندادن بی تدبیریه.
در مقابل چه خوب تونستید با یک اشاره کوچیک، اومدن الگو و رهبر بزرگ و نماد آزادگی مردم افغانستان که الگوی طاغوت ستیزی دنیاست رو به ما اطلاع بدید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
2
26
امریکایی ها ازترس مردن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
1
30
تا کی مردم باید تبعات این ندانم کاری ها را بدهند. خدایا خودت به این مردم رحم کن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
4
13
برجام = هیاهو برای هیچ
ناشناس
|
Kuwait
|
۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
0
15
یعنی اینکه بر همانیم که بودیم همان خواهیم بود. این شکلی دیگه مشخصه اوضاع چه میشه سوال اینجاست توی این کشمکش ملت ایران برنده هستند یا امریکا وضرر احتمالی برای برای کدامیک بیشتر است بقول معروف دودوتا میشه چهارتا این یک اصل واقعی هستش
کاوه
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
0
18
سه شرطی که ایران برای شروع مذاکرات مطرح کرده ماحصل توافق برجام است. عملا اگر این سه شرط پذیرفته شود تعهدات طرف مقابل از توافقنامه انجام گرفته و ایران میخواهند در مورد تعهدات خودش پای میز مذاکره برود. نتیجه چنین مذاکراتیاز قبل روشن است و احتمالا فشارهای تحریم‌ها بیشتر هم خواهد شد و از انجائی که روسیه و چین با دیپلوماسی ایران، اگر بتوان نام انرا دیپلوماسی گذاشت، موافق نیستند امکان قطعنامه های بیشتری علیه ایران از سوی سازمان ملل بدور از واقعیت نیست. شکست این مذاکرات از همین الان مشخص است. مشکل بتوان تصور کرد که مردم تاب افزایش قیمتها را در جامعه ای که فاصلهطبقاتی بطور وحشتناکی افزایش یافته را داشته باشند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
1
22
دیگه بگرد در اطراف کشور ببین با کسی مشکل نداریم
عربستان ترکیه اذر بایجان امارات بحرین و..بقیه
روسیه و چین که قدرت دارند و نمیتونیم شاخ و شونه بکشیم
اونورم که امریکا اتحادیه اروپا
و در نهایت تنها افتخار مشکلمون با اسراییل
بعد همه این مشکلات رو داشته باش با فرزند دوم به بعد که قراره یک پراید با قیمت کارخانه که اونم بالاست با منت اگه بدن
بعد از گرفتن پراید حالا بزرگ کردن فرزند از نظر اقتصادی رفاهی بهداشتی روانشناسی جامعه شماسی تحصیل اینده شغلی اینده تشکیل خانواده و....همه با خودت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
1
25
خسته نشد انقدر دروغ گفت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
2
20
خوش به حالتون که خواب های خوب می بینین
وای به حال مردم که دائم در کابوسند.....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
13
7
وطن فروشی هم حدی دارد. خداوکیلی کدام یک از این سه شرط غیر منطقی است. همین آفتاب دیروز تیتر زده بود که شانس ریاست جمهوری برای ترامپ در دوره بعد بسیار بالاست. اگر او دوباره آمد و برجام را رد کرد باید چه کنیم!!؟
پاسخ ها
علی
| United States of America |
۲۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
دوست عزیز فقط قوانینی که به تصویب سنا و کنگره آمریکا برسند به صورت قانون در می آیند. در حال حاظر به علت لابی اسراییل هم سنا و هم کنگره با برجام مخالف هستند. فقط ریاست جمهوری با اختیارات خود می تواند این موافقت نامه را امضا کند ولی رییس جمهوری بعدی می تواند آن را لغو کند. البته در ایران هم تقریبا همینطور هست، مجلس یا مقام معظم رهبری در هر زمان می توانند برجام را لغو کنند.
ناشناس
|
Germany
|
۱۶:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
1
11
*اصلا بفرمایید آمریکا اسرائیل را نابود کند
راحتره از این شرطها
امریکا داره کن فیکون میشه
اجازه بدهید برجامی بشه دوباره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
2
14
چقدر خفن! چقدر قاطع!
خب حالا بعدش چی؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
11
6
صرف امدن امریکا در برجام و حتی اعلام و اجرای لغو تحریم ها چیزی را حل نمی کند.تا ایران انجام نقش تعیین شده برای کشورهای نوکرمآب در نظام سلطه ی جهانی را نپذیرد چیزی تغییر نمی کند.
امریکا قابل اعتماد نیست و به هر بهانه ای تحریم ها را از سر می گیرد.استراتژی ایران باید بی اثر کردن تحریم باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
حرف ...هیچ کاری نمی تونید بکنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
3
10
اگر بوی جنگ بفهمند حتما شروط را بر می دارند زیرا ان موقع فقط مردم ضرر نم کنند خودشان هم متضرر میشوند که این مهم است برای این سروران
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
1
15
بابا زودتر شروط میگفتید همه منتظر بودن،
شتر در خواب بیند پنبه دانه گهی لپ لپ خورد گه دانه دانه
علی
|
United States of America
|
۲۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
1
12
همچنین هیئت امریکایی بایستی در هنگام مذاکره به نمایندگان هیئت ایرانی ماساژ گردن و شانه بدهند.
ناشناس
|
Germany
|
۲۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
1
16
حاجی از قدیم گفتتد، یک قران بده اش به همین خیال باش......
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
20
2
فکر نکنم تا حالا امضایی به بزرگی و وقاحت امضای قاتل شهید سلیمانی پای خروج از عهدنامه برجام توی ذهن یه ایرانی باشه. ادم شرمنده میشه وقتی بعضی کامنت ها رو میخونه.
بابا حالا فرض کن حرف های بالا این جوری گفته میشد:
ما به تعهداتمون به طور کامل پابندیم و در قبالش هیچ پیش شرطی نداریم:
1- در موضوع خروج امریکا از برجام مقصر ایران بود
2- تحریم ها یک جا لغو نشود یا اگر دوست داشتن تحریم ها رو لغو کنن
3- تحریم ها لغو بشه حالا ترامپ یا یکی مثلش اومد زد زیرش به درک
کلاتو بذار قاضی هم وطن
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین