کد خبر: ۷۳۷۳۴۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۱
باری سنگین بر دوش اقتصاد ایران که تنها با تعامل با جهان برداشته خواهد شد

پیامدهای خطرناک شکست احتمالی مذاکرات وین

دو منبع ایرانی نزدیک به مراکز قدرت می‌گویند این واقعیت که مذاکرات غیرمستقیم بین تهران و واشنگتن پس از پیروزی رئیسی در انتخابات در ماه ژوئن متوقف شد، نشان داد که احتمال شکست مذاکرات بیش از موفقیت آن است.
پیامدهای خطرناک شکست احتمالی مذاکرات وین
آفتاب‌‌نیوز :

مقام‌ها و تحلیلگران به "رویترز" می‌گویند که ایران با موضعی سازش‌ناپذیرتر از قبل در مذاکرات هسته‌ای حضور خواهد یافت.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ خبرگزاری "رویترز" می‌نویسد: "خطرات زیاد هستند، زیرا شکست مذاکرات در وین برای احیای برجام خطر جنگ منطقه‌ای تازه‌ای را به همراه خواهد داشت. اسرائیل دشمن سرسخت ایران به دنبال اتخاذ سیاست‌های تندتری علیه ایران است.

مقام‌ها و تحلیلگران معتقدند از دید اصولگرایان اتخاذ رویکرد سخت‌گیرانه‌تر می‌تواند واشنگتن را مجبور به پذیرش خواسته‌های حداکثری تهران کند.

یک مقام اصولگرا به "رویترز" می‌گوید: "تاسیسات هسته‌ای ما فعال هستند؛ ما می‌توانیم با یا بدون توافق زندگی کنیم. توپ در زمین آنهاست. پیشرفت به معنای لغو همه تحریم‌های ظالمانه است. ایران توافق را رها نکرده بلکه این کار امریکا بوده است".

دو منبع ایرانی نزدیک به مراکز قدرت به "رویترز" می‌گویند این واقعیت که مذاکرات غیرمستقیم بین تهران و واشنگتن پس از پیروزی رئیسی در انتخابات در ماه ژوئن متوقف شد، نشان داد که احتمال شکست مذاکرات بیش از موفقیت آن است.

"علی واعظ" تحلیلگر ارشد امور ایران در گروه بین‌المللی بحران می‌گوید: ایران با پافشاری بر خواسته‌های حداکثری خود هیچ امتیازی دریافت نخواهد کرد؛ نه لغو تحریم‌ها و نه تضمین‌های بیشتری که به دنبال آن است. در نتیجه، احتمال دستیابی به توافق بسیار بعید به نظر می‌رسد".

"هنری روم" تحلیلگر گروه اوراسیا نیز می‌گوید: "بسیاری از اصولگرایان در ایران متقاعد شده‌اند از آنجایی که توافق هسته‌ای یک بار شکست خورده ارزش ندارد دنبال شود؛ مگر آن که اساسا تغییر کند".

پذیرش مذاکره بدون پیش شرط از سوی ایران

اما بخش عربی شبکه خبری "اسکای نیوز" در گزارشی با طرح این پرسش که چرا ایران حاضر شده بدون پیش شرط به مذاکرات هسته‌ای بازگردد می‌نویسد: "در تحولی تازه و قابل توجه در خصوص مذاکرات هسته‌ای ایران که از ژوئن گذشته به تعویق افتاده بود و پس از حدود شش دور مذاکرات بدون نتیجه مانده بود، ایران به طور رسمی از سرگیری مذاکرات را بدون پیش شرط اعلام کرده است. اما علت پذیرش مذاکره بدون پیش شرط از سوی ایران چیست"؟

کمال الزغول" کارشناس امور ایران در گفت‌وگو با "اسکای‌نیوز" توضیح می‌دهد که بازگشت ایران و امریکا پای میز مذاکره هنوز در مرحله آماده‌سازی قرار دارد؛ به‌ویژه بدان‌خاطر آن که در ایران دولتی تازه به قدرت رسیده است. تمایل اخیر تهران برای از سرگیری مذاکرات به دلیل نیاز فوری و ضروری ایران به توسعه اقتصاد آن کشور همزمان با لغو تحریم‌های سازمان ملل متحد و کنار گذاشتن سیاست مدیریت پرتگاهی ایران است. همچنین، عامل دیگر تهدید اخیر "آنتونی بلینکن" وزیر امور خارجه امریکا است که گفته بود انتظار امریکا برای بازگشت ایران به مذاکرات هسته‌ای ابدی نخواهد بود و گزینه‌های دیگری نیز در دستور کار قرار دارند.

این تحلیلگر در ادامه می‌افزاید: "به نظر می‌رسد دو طرف منتظر آغاز مذاکرات هستند؛ برای هر یک از طرفین مذاکره یک فرصت است به ویژه امریکا قصد دارد تمرکز خود را در قبال تهدید متوجه از جانب چین قرار دهد. پرونده هسته‌ای ایران بازی بر دوش بایدن است که می‌خواهد هر چه زودتر از آن خلاص شود. وضعیت بغرنج فعلی همچنین باری سنگین بر دوش اقتصاد ایران است".

این تحلیلگر پیش‌بینی می‌کند که مذاکرات در دور هفتم ممکن است برای ارائه برخی از امتیازات میان دو طرف آغاز شود؛ از جمله بحث در مورد برجام بدون پیش کشیدن و ذکر مواردی مانند برنامه موشکی ایران.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Canada
|
۱۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
1
3
کشور نیاز به رفراندوم... دارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
0
1
خب همه ما هم می دانیم اما کسی که این بار را بردارد شما نبودید پس سکوت کنید اجازه بدهید کارگران مشغول کارن
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
1
3
برای مردم دیگه خیلی فرقی نمی‌کند
ولی چون برای مسئولین خیلی فرق
خواهد کرد،وواقعا وحشتناک خواهد شد
بعید است
مذاکرات
بشکند
یعنی
سازش جدید
قطعی است
احتمالا با کمی رنگ ولعاب
داخلی هم خجالت نکشند
بعد اونهمه شعار ضد برجامی
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین