کد خبر: ۷۳۹۵۶۵
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳
نمی‌توان خشکسالی را به کشت برنج نسبت داد

آخرین وضعیت کشاورزی اصفهان/ کاهش ۶۰ درصدی تولید گندم

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان خاطر نشان کرد: میزان مصرف آب در کشت برنج نسبت به محصولات مشابه حدود 10 درصد بیشتر است. اگر در هر هکتاری که برنج کشت می‌شود 2 هزار متر مکعب آب مصرف شود در مجموع 40 هزار متر مکعب آب مصرف شده است که این عدد چندان قابل توجه نیست. و نمی‌توان خشکسالی اصفهان را به کشت برنج نسبت داد.
آخرین وضعیت کشاورزی اصفهان/ کاهش ۶۰ درصدی تولید گندم
آفتاب‌‌نیوز :

پیمان فیروزنیا در پاسخ به این پرسش که اقلیم اصفهان خشک است و در سال‌های اخیر با تنش‌های آبی درگیر بوده است آیا وزارت جهاد کشاورزی اقدامات ترویجی و اقناعی خاصی برای تغییر کشت در این استان انجام داده است؟ گفت: در سال ۱۴۰۰ سطح زیرکشت برنج استان به ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار رسید این در حالیست که در ۱۰ سال گذشته کشت برنج در این استان حدود ۲۰ هزار هکتار بود.

وی با اشاره به برگزاری کلاس‌های آموزشی در سازمان، افزود: در این کلاس‌ها به تلاش کردیم تا به کشاورزان آموزش دهیم که می‌توانند محصولات جدیدی را کشت کنند.

فیروزنیا بابیان اینکه بخشی از اراضی کشاورزی استان اصفهان در حاشیه رود زایندرود قرار گرفته‌اند، تصریح کرد: پست بودن این اراضی نسبت به رودخانه باعث شده است که این اراضی آب گیر شوند از این‌رو غیر از برنج نمی‌توان محصول دیگری درآن‌ها کشت و کار کرد. واقعیت این است که آب بری برنج نسبت به محصولات مشابه چندان قابل توجه نیست.

وی بابیان اینکه آب مهم‌ترین و اساسی‌ترین عامل در بخش زراعت است، تصریح کرد: میزان مصرف آب در کشت برنج نسبت به محصولات مشابه حدود ۱۰ درصد بیشتر است. اگر در هر هکتاری که برنج کشت می‌شود ۲ هزار متر مکعب آب مصرف شود در مجموع ۴۰ هزار متر مکعب آب مصرف شده است که این عدد چندان قابل توجه نیست؛ و نمی‌توان خشکسالی اصفهان را به کشت برنج نسبت داد.

به گفته این مقام مسئول، در لنجان اصفهان بیشترین حجم برنج کاشته می‌شود؛ اراضی در این منطقه خرد هستند از این‌رو کشت برنج در این منطقه تجاری نیست و بیشتر کشت برای امرار معاش کشاورز صورت می‌گیرد و به نوعی کشاورزی معیشتی دراین بخش صورت می‌گیرد. باید بگویم میزان تولید برنج هر کشاورز در این منطقه از ۲۰ کیسه فراتر نمی‌رود.

فیروزنیا با اشاره به میزان آب مصرفی محصولات علوفه‌ای، بیان کرد: حدود ۶۰ محصول کشاورزی در استان اصفهان کشت می‌شود که نیمی از آن‌ها محصولات علوفه‌ای هستند. برای کشت این محصولات حدود ۱۲ تا ۱۳ هزار متر مکعب آب نیاز است. پس نیاز آبی برنج نسبت به محصولات مشابه چندان قابل توجه نیست، اما از سوی دیگر درآمد قابل توجهی برای کشاورز ایجاد می‌کند.

این مقام مسئول در پاسخ به این پرسش که مطابق با برخی گزارش‌های ارائه شده سطح زیر کشت محصولات کشاورزی در این استان ۲ برابر شده است چرا با وجود تنش‌های آبی که این استان آن با مواجه است چنین الزامی احساس شد؟ گفت: در گذشته سطح زیر کشت استان حدود ۳۵۰ هزار هکتار بوده است این در حالیست که در سال جاری به کمتر از ۲۰۰ هزار هکتار رسیده است.

وی ادامه داد: بسیاری از مزارع استان زیر سیستم آبیاری تحت فشار رفته‌اند به همین دلیل می‌توانستند سطح زیر کشت بیشتری داشته باشند. اما باتوجه به محدودیت‌های آبی که در این استان با آن مواجه هستیم سطح زیرکشت کاهش پیدا کرد این مسئله به بهترین شکل گواه این مطلب است که منابع آبی در استان نگران کننده است و امکان کشت وجود ندارد. بسیاری از گزارش‌های که از استان ارائه می‌شود شایعه است و با اهداف سیاسی خاصی طرح می‌شود.

بنا به اظهارات این مقام مسئول، سطح زیر کشت برنج عدد قابل توجهی نیست که بخواهد باعث خشکسالی شود.

فیروزنیا تنوع کشت در استان اصفهان را بالا عنوان کرد و افزود: سالیانه گندم، جو، ذرت علوفه‌ای، پیاز، سیب‌زمینی، یونجه، انواع حبوبات از جمله لوبیا، نخود، عدس و ماش، چغندر علوفه‌ای و چغندر قند کشت می‌شود.سالیانه در حدود ۴۰ هزار هکتار گندم می‌شود که در گذشته این میزان حدود ۱۰۰ هزار هکتار بود.

این مقام مسئول با بیان اینکه دامداری استان اصفهان قوی است، گفت: دامداری‌های سنتی و صنعتی زیادی در این استان فعالیت می‌کنند. به همین دلیل در سال جاری حدود ۱۵ هزار هکتار ذرت علوفه‌ای در اصفهان کشت می‌شود.

فیروزنیا در پاسخ به این پرسش که اعتصاب کشاورزان به نتیجه رسید؟ گفت: هنوز اتفاق خاصی در این زمینه نیفتاده است، اما ما امیدواریم مشکل آن‌ها حل شود چرا که معیشت آن‌ها به آب بستگی دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین