کد خبر: ۷۳۹۷۰۸
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۹

نکاتی مهم برای کوهنوردی در فصل سرد

یک مربی کوهنوردی، پوشاک و کفش مناسب، کمک های اولیه، کیت بقا، طناب انفرادی، کارابین پیچ دار و آب اضافه را از تجهیزات ضروری برای هر کوهنورد در فصل زمستان دانست.
نکاتی مهم برای کوهنوردی در فصل سرد
آفتاب‌‌نیوز :

بهرام حسینی با بیان اینکه کوهنوردی در هر فصلی شرایط خود را دارد، اظهارکرد: به دلیل تغییرات محسوس دما، شرایط جوی خاص و احتمال ریزش برف و باران، کوهنوردی در فصل سرد سال متفاوت از سایر فصل ها است.

وی با تاکید براینکه کوهنوردی در این فصل به همه افراد توصیه نمی شود، افزود: کوهنوردی در فصل زمستان تخصصی می شود و حالت تفریحی و گُلگشت فصلهای دیگر را ندارد، بنابراین معتقدم در این فصل هر فردی در هر شرایطی نمی تواند کوهنوردی کند.

این مربی کوهنوردی با بیان اینکه بسیاری از مردم کوه روی، کوه پیمایی و کوهنوردی را باهم اشتباه می گیرند، عنوان کرد: کوه‌رو کسی است که بنا به کاری به کوه می رود، بدون اینکه شناخت و تخصصی از کوهنوردی داشته باشد که می تواند این فرد زمین شناس، پاراگلایدر سوار، چوپان، گیاه شناس و ... باشد.

وی ادامه داد: کوه پیما هم به کسی اطلاق می شود که بنا دارد کوهنوردی را به صورت تخصصی یاد بگیرد، اما در ابتدای راه است و باید حتما از طریق یک مربی آموزش های این رشته را ببیند.

حسینی با بیان اینکه کوهنوردی رشته ای کاملا تخصصی است که باید آموزش های لازم برای آن دیده شود، گفت: کوهنورد کسی است که به صورت تخصصی کلاس های مختلفی را گذرانده و آموزش دیده است و هر زمان که به کوه برود، می تواند از هر مسیری صعود داشته باشد.

وی با تاکیدکرد: بنابراین توصیه می شود در فصل زمستان تنها افراد کوهنورد به کوه بروند و اگر هم افراد کوه پیما قصد دارند دراین فصل به کوه بروند، حتما به همراه گروه و مربی آموزش دیده باشند.

این مربی کوهنوردی از فصل پاییز و زمستان به عنوان فصولی خطرناک برای کوهنوردی یاد کرد و گفت: افرادی که قصد دارند در این فصل کوهنوردی داشته باشند، قبل از اجرای برنامه پیش بینی جوی منطقه ای که می خواهند در آنجا صعود داشته باشند را دنبال کنند تا طبق شرایط جوی که خواهد داشت، تجهیزات لازم را به همراه خود ببرند.

وی تاکید کرد: یکی از مهمترین تجهیزاتی که در این فصل برای کوهنوردی باید به آن توجه کرد، بحث پوشاک است که پوشاک مناسب نیز علاوه بر پانچو(پوششی برای جلوگیری از خیس شدن)، گرتکس است، پوشاکی که از داخل بدن به بیرون تنفس دارد، اما از بیرون نه. بنابراین این نوع از پوشاک تعریق و گرمای اضافی بدن را به بیرون می دهد و خیسی و سرمای بیرون به داخل نفوذ پیدا نمی کند.

حسینی با بیان اینکه یکی از مهمترین مشکلاتی که برخی از کوهنوردان با پوشاک گرتکس دارند نحوه نگهداری از آن است، گفت: وجود یک لایه چسب در این نوع از پوشاک قابلیت عدم نفوذپذیری را به آن داده که متاسفانه عدم نگهداری مناسب از آن گاها باعث می شود تا این چسب کارایی خود را از دست دهد.

وی یادآورشد: شستن نامناسب، اتو کردن، شستشو با ماشین لباسشویی، استفاده از شوینده های شیمیایی و ... عوامل مهمی هستند که کارایی این نوع از پوشاک را از آن می گیرند، بنابراین کوهنوردان باید در حفظ و نگهداری از لباس هایشان دقت داشته باشند.

این مربی کوهنوردی ادامه داد: متاسفانه گاها برخی از کوه پیماها به منظور کاهش هزینه ها، پوشاک خود را از مغازه های تاناکورا خرید می کنند، درحالی که این لباس ها به دلیل فرآیندهایی که طی کرده اند، دیگر خاصیت سابق را ندارند.

حسینی از کفش به عنوان قلب دوم کوهنورد هم یاد کرد و گفت: کوهنوردان بنا به تغییر فصل باید کفش های مناسبی بپوشند، چرا که کفش صعود در زمستان با کفش تابستان متفاوت است.

وی متذکر شد: کوهنوردی دومین رشته پرهزینه در دنیا است، برای همین کسی که وارد این رشته می شود، باید هزینه های آن را هم در نظر بگیرد، چراکه تجهیزات با کیفیت و حرفه ای این رشته گران است.

حسینی با بیان اینکه در فصل سرد سال کوهنوردان باید در داخل کوله پشتی خود پنج وسیله مهم داشته باشند، عنوان کرد: کمک های اولیه، کیت بقا ( شامل هدلایت، سوت، نخ و سوزن، کبریت ضدآب، فندک، شمع، قرص ید، پتوی نجات، قطب نما، چاقوی کوچک و...)، طناب انفرادی، کارابین پیج دار و آب اضافه وسایلی است که کوهنوردان باید همراه داشته باشند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین