کد خبر: ۷۳۹۸۲
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۳:۱۰

هدف سفرهای استانی دور دوم چیست؟

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب-بهمن هدایتی: دکتر احمدی نژاد در پیام نوروزی سال جدید که عملا آخرین سال کاری ریاست جمهوری وی هم محسوب می شود، در کنار ارائه وعده طرح بزرگ اقتصادی که تحولات بعدی و اختلاف در تیم اقتصادی دولت آن را فعلا ناکام گذاشت، از منظم شدن و برگزاری دور دوم سفرهای استانی هم خبر داد. 

این اما وعده‌ای بود که بسیار زود رنگ واقعیت به خود گرفت و هیات دولت به دو استان خراسان رضوی و قم سفر کرد.

دور نخست سفرهای استانی دولت نهم قریب به یکسال و نیم طول کشید و هیات دولت به گفته رئیس جمهور به بیش از 350 شهرستان سفر کرد و جلسات کابینه در مراکز همه استانها برگزار شد.

احمدی نژاد که خود مبدع این نوع سفرهای بی سابقه بود، بارها در موضع گیری های رسانه ای خود، هدف اصلی از انجام این سفرها را "نزدیک آشنا شدن با مشکلات مردم"، "مقابله با تمرکزگرایی دولتی" و.. معرفی کرده بود، هدفی که به نظر می رسد در دور اول سفرهای استانی با صرف زمان و هزینه ای قابل تامل محقق شده باشد و هیات دولت از "نزدیک " با مشکلات مردم آشنا شده باشند، اما سئوال اینجاست که هدف دور دوم سفرهای استانی چیست؟ آیا واقعا ضرورت دارد که دور دوم این سفرها انجام شود؟

آنچه مسلم است این نکته است که قطعاً آشنایی با مشکلات مردم دیگر نمی تواند هدف دور دوم این سفرها باشد و آنچنان که رئیس جمهور نیز اخیرا اعلام کرده بود، "پیگیری" مصوبات دور اول سفرها، هدف این سفرها است، با این دو فرض، چند سئوال کلیدی و اساسی را می توان طرح کرد:

1- با توجه به گذشت سه سال از استقرار دولت نهم و یکدست شدن کامل قوه مجریه در سطوح مختلف مدیریت اجرایی کشور، آیا هنوز دولت نهم معتقد است که سلسله مراتب اداری-اجرایی کشور (که خود آنان را از میان نیروهای معتمد خود منصوب کرده است) نمی تواند حتی وظیفه "پیگیری" مصوبات را برعهده بگیرد و باز خود هیات دولت مجبور هستند با صرف هزینه های گزاف مادی و معنوی به تک تک استانها و شهرها سفر کنند تا متوجه روند پیگیری مصوبات سفرها شود؟
آیا این رفتار، پیامی صریح و البته ناامیدکننده برای بدنه اجرایی و اداری کشور ندارد که رئیس جمهور به آنان چنین بی اعتماد است که مسئولین بومی و استانی حتی نمی توانند وظیفه نه چندان پیچیده پیگیری مصوبات سفرهای استانی را هم برعهده گیرند؟

آیا رئیس جمهور در تهران همکاران معتمد و قابل اطمینانی ندارد که با بازرسی های مداوم و تخصصی و ایجاد شبکه های اداری دقیق، فرایند پیگیری مصوبات سفرهای استانی را پیگیری کنند؟ آیا دولت نهم و شخص رئیس جمهور نمی تواند با ایجاد یک سامانه دائمی و علمی، معضل تمرکزگرایی و تهران گرایی نهاد دولت را حل کنند و از قبل این کار، دولت نهم میراثی گرانبها برای جانشین خود باقی بگذارد تا مشکل بطور "ریشه ای" حل شود؟

ضمن اینکه آیا منصفانه تر و عادلانه تر نیست که دولت محترم، بررسی عملکرد خود در سفرهای استانی را به چشم بینای جامعه یعنی رسانه ها و مطبوعات بسپارد و خود داور کاری که خود کرده است، نباشد؟

2-زمان بندی و گفتمان جدید احمدی نژاد در دور دوم سفرهای استانی با توجه به در پیش بودن انتخابات آتی ریاست جمهوری، فضایی خاص برای دور دوم سفرهای استانی ایجاد می کند که عملا امکان تفکیک این فضا از سفرهای تبلیغاتی-انتخاباتی وجود ندارد، به بیان دیگر دولت نهم که شعار عدالت و بهره مندی یکسان همگان از فرصت های کشور را در سرلوحه رویکردهای خود قرار داده است با ادامه روند کنونی سفرهای استانی عملا قواعد و بستر بازی سیاسی در جامعه را برهم خواهد زد.

3- بدون تردید دولت نهم از امکانات رسانه ایی بی بدیلی در رسانه ملی برخوردار است، پخش کامل اخبار سفرهای استانی و حتی بدعت جدید پخش " مستند های سفرهای استانی" از شبکه سراسری سیما اتفاق تازه ای است، اما این آوانس ها و امتیازها تا کی باید ادامه کند؟ آیا باید منتظر پخش مستندهای دور دوم و سوم سفرهای استانی دولت از صداوسیما باشیم؟

آیا اساسا جامعه چنین توقعی از صداسیما دارد؟ با فرض قابل قبول بودن رویکرد رسانه ملی در دور اول سفرهای استانی، بسیج رسانه ای رسانه ملی در دور دوم سفرهای استانی و تکرار سیاست قبلی حقیقتا توجیهی ندارد و قطعا در بلند مدت نیز به مصلحت رسانه ملی نخواهد بود و این خطر وجود دارد که جامعه صداوسیما را به عنوان سرمدار "نابرابری رسانه ایی" بشناسد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۵:۱۸ - ۱۳۸۷/۰۲/۰۵
0
0
يادمان نرفته است كه در زمان سردار سازندگي چگونه عمل ميشد و در زمان اصلاحات چگونه مردم سركار گذارده شدند!؟
حالا نيز برداشتي كه شما از اين سفرها داريد بر اساس رفتار خودتان است كه فقط چسبيدن به قدرت ملاك بوده اگر ايشان اين منظور را داشته باشند راهي را رفته اند كه ديگران كه ادعاي وابستگي به روحانيت را داشتند نيز با تمام وجود طي ميكردند و از هر دروغ و دغل بازي براي برقدرت چسبيدن استفاده ميكردند.
يادتان هست كه چگونه دنبال رياست جمهوري مادام العمر جناب سردار سازندگي بودند و بوديد.
يادمان هست كه در دوران انتخابات در شب آخر تبليغ سردار سازندگي چگونه به مردم خطاب كرد كه خودكار برداريد و يادداشت كنيد اين مطالبي كه عنوان ميشود
اينها همه براي خدمت به اين مردم بوده است و گرنه كه شما و دار و دسته شما به قدرت نچسبيده ايد
شما ها براي خدمت آمده ايد منتها خدمت به خودتان و دار و دسته حرام خورتان
منتهي يك چيزي كه حتمي است اين است كه مرگ همه را در بر خواهد گرفت يكي را زودتر و يكي را پس از ديگري و در جايي كه حتمي است رفتن و نه قدرت پول ميتواند كاري كند نه قدرت ديگر خداي عالم ميداند و من و شما و بقيه
البته ما مردم چون مرده پرستيم اگر شما بميريد تازه ميفهميم كه چه گوهرهايي را بايد زودتر از دست ميداديم خدا مردم را از شر شما ها راحت كند تا بعد ازشما مردم پي به ارزش وجودي شما ببرند همانطور كه نوربخش وقتي مرد همه گفتند خدا را شكر كه اين يكي مرد و تازه فهميدند كه عجب انساني بود كه مرد دعا كردند كه بقيه هم به او بپيوندند تا نفسي به راحتي نه از روي گشايش كارها بلكه از اينكه در پيشگاه خداي عالم قرار ميگيريد مردم كشيدند و ميكشند
ناشناس
|
-
|
۱۸:۵۶ - ۱۳۸۷/۰۲/۰۵
0
0
اين بعت را بايد روساي جمهوري آينده تكرار كنند تا در مرحله چهار ساله دوم ديگر نياز به انتحابات نباشد و طرف از خودش چهار سال تعريف كند براي راي چهار سال بعدي
ناشناس
|
-
|
۰۱:۵۹ - ۱۳۸۷/۰۲/۰۶
0
0
درست نیست برای حسادت خودتون نیت خالص دیگران را ضایع کنید!
کاش همه حکام جهان کمی از احمدی نژاد یاد میگرفتند که اندکی از حکومت مولا را به اجرا میگذارد
ناشناس
|
-
|
۱۱:۳۷ - ۱۳۸۷/۰۲/۰۶
0
0
مسلمان نفرين نمي كند !!!
منتظر روز قيامت هم هستيم !!!
ناشناس
|
-
|
۱۰:۱۰ - ۱۳۸۷/۰۲/۰۷
0
0
اين سفرهاي استاني جنبه تبليغاتي براي انتخابات اينده دارد وگرنه بيچاره مملكتي كه يك نفر بتواند همه مشكلاتش را حل كند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین