کد خبر: ۷۴۱۱۶
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۲:۵۹
شاهی‌عربلو:

نظام بانکی خلاف شرع عمل نکرده است

نرخ سود بانکی غیرشرعی نیست
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور با ایراد سخنرانی در جمع طلاب همدان نرخ سود سابق بانکی را دارای اشکال شرعی دانست. این در حالی است که داوود دانش‌جعفری دو روز پیش، از نقدهای غیر منصفانه‌ای که موجب تضعیف نظام بانکداری شده سخن گفته بود. 

دانش‌جعفری در سخنرانی مراسم تودیع خود تاکید کرد که متاسفانه بعضی‌ها مسئله نرخ سود بانکی را با مسائل شرعی مرتبط کردند. آنها می‌گفتند وقتی سود بالا می‌رود،‌یعنی شبهه ربوی دارد.

محمد شاهی‌عربلو  رئیس‌کمیسیون اقتصادی مجلس درباره اظهارات احمدی‌نژاد و غیرشرعی دانستن نرخ سود بانکی در گذشته تاکید کرد: ‌«در گذشته بسیاری از علما، فقها و مجتهدین بر غیر ربوی بودن نظام بانکی کشور تایید کرده‌اند. از سوی دیگر حضرت امام (ره) نیز بر اسلامی، شرعی و غیر ربوی بودن بانکداری در ایران تاکید داشته اند. بنابراین مسئله خلاف شرع بودن عملیات بانکی و نرخ سود در گذشته، منتفی به نظر می‌رسد».

وی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی آفتاب افزود: « اما دولت با قصد رونق تولید و صنعت برای کاهش نرخ سود بانکی تصمیم می‌گیرد. که البته در این مورد باید گفت که اگر نرخ سود تسهیلات بانکی بدون توجه به میزان تورم کاهش یابد نتیجه موردنظر دولت را در برنخواهد داشت».

شاهی‌عربلو تصریح کرد: «اگر نرخ سود بانکی در بخشنامه‌های دولت پایین بیاید اما شاخص تورم کاهش نداشته باشد، این کار آثار مثبتی نخواهد داشت و حتی این موضوع تاثیر عکس بر اقتصاد کشور می‌گذارد».

وی افزود:‌ «کاهش نرخ سود تسهیلات باید همگام با کاهش نرخ تورم صورت گیرد در غیر این صورت موجب کاهش سپرده‌گذاری و جهت‌گیری سرمایه‌ها به بخش‌های دیگر که البته محرک تقاضا و تورم نیز خواهد بود، می‌شود».

رئیس‌کمیسیون اقتصادی مجلس هفتم گران شدن مسکن و زمین را از آثار کاهش نرخ تورمی و سمت‌گیری سرمایه‌ها به این بخش دانست.

وی افزود: «در چنین شرایطی کاهش نرخ سود نه تنها موجب کاهش نرخ تورم نخواهد شد، بلکه تسهیلات بانکی نیز به رانتی مبدل می‌شود که به دور از دست تولیدکنندگان قرار دارد».


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین