کد خبر: ۷۴۲۱۱۷
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۱

ناتوانی دولت رئیسی در مدیریت بازار خودرو/ نقشه راه جدیدی وجود دارد؟

در شرایطی که بیشتر از ۱۰۰ روز از شروع فعالیت دولت سیزدهم گذشته، هنوز هم بازار خودرو مانند گذشته در شرایط بلاتکلیف قرار دارد.
ناتوانی دولت رئیسی در مدیریت بازار خودرو/ نقشه راه جدیدی وجود دارد؟
آفتاب‌‌نیوز :

شاید اینطور انتظار می‌رفت که با ورود دولت سیزدهم، بازار خودرو به سمت و سوی متفاوتی برود. بازاری که در 8 سال گذشته دستخوش تغییرات بسیار زیادی بود، حالا چشم امید خود را به سمت دولت تازه دوخته است.

اما در همین مدت اندک، برنامه مشخص یا مدونی از سوی دولت برای این بازار اعلام نشد. یک بار صحبت از افزایش قیمت خودرو و بار دیگر لغو آن می‌شد و این مساله مصرف‌کنندگان را بیشتر از بقیه با زیان مواجه کرد.

اما چرا دولت سیزدهم در همین مدت اندک هم نتوانست برنامه‌ای اعلام کند که قدری از تب و تاب این بازار بکاهد و چرا در مدیریت بازار خودرو ناتوان بوده است؟

بسیاری از کارشناسان معتقدند که این مساله ریشه در دولت گذشته یا فعلی ندارد بلکه درباره بیشتر سیاستگذاران صدق می‌کند. فربد زاوه کارشناس بازار خودرو در این رابطه گفت: نکته اول در خصوص وضعیت بازار خودرو این است که چنین رفتارهایی همیشه در دولت‌ها دیده می‌شود. سیاستمداران در این سال‌ها دچار تزلزل و سردرگمی بوده‌اند. اگر بخواهیم مساله قیمت، طبق مکانیزم‌‎های اقتصادی صورت گیرد، نباید به صورت دستوری عمل کنیم.

روال فعلی بازار خودرو را عوض کنیم

وی گفت: تنها راه‌حل هم این است که کنترل تورم به صورت کلی به همراه انضباط مالی اجرایی شود تا بتوان از شر تورم در این بازار رها شد. در غیر این صورت نمی‌توان کاری کرد. برای کنترل تورم و داشتن یک انصباط مالی هم نیاز به رفع تحریم و کوچک‌سازی دولت داریم. در کنار آن هم واردات خودرو باید آزاد باشد. به گفته این کارشناس خودرو، هر کار دیگری انجام شود، به نتیجه مشابه می‌رسیم و بازار خودرو به همین شکل خواهد بود.

زاوه گفت: باید تورم به صورت کلی کنترل شود و بازار هم آزاد باشد. این مشکلات فقط در حوزه نیست بلکه در بازارهای دیگر مثل مرغ هم دیده می شود. سیاست های دستوری جوابگو نیست. ناچاریم دولت را کوچک کنیم تا بتوان اقتصاد را مدیریت کرد.

مدیریت رسانه‌ای برنامه‌های خودرو هم مشکل دارد

اما آنچه که برخی کارشناسان به آن تاکید می‌کنند، مساله مدیریت فضای روانی در کنار اجرای برنامه‌های مشخص در بازار خودروست. از یک طرف برنامه‌های دولت در بازار خودرو مشخص نیست و از طرف دیگر، تصمیمات اشتباه سیاستگذاران باعث ایجاد موج‌های روانی در این بازار می‌شود.

سپهر زنگنه کارشناس خودرو در این رابطه و در خصوص بلاتکلیف بودن برنامه‌های دولت در حوزه خودرو گفت: وزیر صمت کمی قبل گفته بود برنامه‌ای در بازار خودرو اعلام نمی‌کنیم تا قدری زمان بگذرد. اما در تمام این مدت تنها کاری که انجام شد این بود که به واسطه تلاش برای کنترل قیمت در این بازار، چند موج روانی در بازار ایجاد شد.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد فارغ از مسائل اقتصادی، دولت حتی در قسمت رسانه‌ای مدیریت بازار خودرو هم عملکرد خوبی نداشته است. با این حال، همه چیز بستگی به تیراژ دارد که چشم‌انداز روشنی بر اساس آن دیده نمی‌شود. گفته می‌شد قرار است بخشی از خودروهای مانده در انبار تجاری‌سازی شود که باز هم اتفاق نیافتاد. اگر خوشبین باشیم باید بگوییم که این خودروها عمدا به بازار تزریق نشده‌اند و حالا با گرانی وارد بازار می‌شوند که در این صورت قدری قیمت‌ها تعدیل می‌شود و فاصله قیمت کارخانه و بازار کم خواهد شد.  

این کارشناس خودرو گفت: همه چیز بستگی به نرخ ارز و شرایط کلی کشور دارد. اگر مردم چشم‌انداز منفی نسبت به این بازار داشته باشند، بازار باز هم راکد می‌شود. البته وزارت صمت از نظر تیراژ برنامه‌ای اعلام نکرده اما امکان افزایش تیراژ هم وجود ندارد. خودروسازان در نهایت بتوانند تیراژ سال قبل را برای امسال تکرار کنند. چون در زمانی که خودروسازان بزرگ با کاهش تیراژ روبرو بوده‌اند چطور می‌توان شاهد افزایش تیراژ ایران خودرو و سایپا بود.

شاید در ظاهر اینطور گفته شود که فرصت دولت سیزدهم برای مدیریت بازار خودرو اندک بوده اما آنچه باید در نظر داشت، سیاستگذاری و اتخاذ برنامه‌هایی است که می‌تواند امید مردم به این بازار را هم بهبود بخشد. فراموش نکنیم که بخشی از بازارهای اقتصادی ایران تحت تاثیر همین برنامه‌ها قرار گرفته و به سمت و سوی متفاوتی می‌رود. در چنین شرایطی اگر برنامه درست و مدونی از سوی دولت اعلام شود، رویکرد بازارها هم به کلی متفاوت خواهد بود.

منبع: ایسکانیوز

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین