کد خبر: ۷۴۴۷۱
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۶:۱۲
علی تاجرنیا:

اصلاحات تکلیفش را با حاکمیت روشن کند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:‌ دبیرکل انجمن اسلامی پزشکان با اشاره به برخی اظهارات مبنی بر گزینه‌های مطرح اصلاح‌طلب برای انتخابات ریاست جمهوری دهم اظهار داشت: «جریان اصلاح‌طلب پیش از هر چیز تکلیف خود را با مجموعه حاکمیت درباره نقش خود درعرصه سیاسی، روشن کند و پس از آن به انتخابات آینده بیندیشد».

علی تاجرنیا در گفت‌و گو با خبرنگار سیاسی آفتاب در این‌باره تصریح کرد: «طی سال‌های اخیر، چند انتخابات را تجربه کرده‌ایم که اصلاحات علی‌رغم باورهای خود و علی‌رغم نبود فرصت‌های برابر در عرصه تبلیغاتی و عدم رقابت کاندیداهای مطرح در آنها حضور یافته که این حضور پیش از آنکه برای اصلاحات نفعی داشته باشد، نوعی رقابت را به نفع جریان حاکم شکل داده و نتیجه را صرفا به نفع جریان اصولگرا رقم زده است».

تاجرنیا ادامه داد: «اصلاح‌طلبان بدون بررسی این موضوع و مشخص کردن تکلیف خود با جریان حاکم، نباید به عرصه فعالیت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری وارد شود؛ چرا که در غیر‌ این صورت ورود به این عرصه محل مناقشه جدی خواهد بود».

این عضو شورای مرکزی حزب مشارکت اضافه کرد: «عملکرد دولت اصولگرا طی سال‌های گذشته و هماهنگی میان مجلس و دولت، شرایطی را ایجاد کرده که مجموعه نظان با چالش‌های جدی روبرو شده است و ورود اصلاحات به موضوع انتخابات ریاست جمهوری دهم بدون در نظر این شرایط، خطاست».

وی در ادامه افزود: «در این شرایط سخن از نام‌ها و اشخاص، صرفا جریان تخریب از سوی جناح مقابل اصلاحات را آغاز می‌کند و آن‌قدر فضا را برای افراد تنگ و تنگ‌تر می‌کند که آن فرد حضور نیابد و از سوی دیگر باعث تشتت و پراکندگی در مجموعه اصلاحات خواهد شد».

تاجرنیا با تاکید بر اینکه "باید مشخص شود اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری دهم چه اهداف و برنامه‌هایی را در نظر دارند"، گفت: «پس از مشخص شدن برنامه‌ها واهداف، در صورتی که بنا شد در انتخابات ریاست‌جمهوری دهم حضوری فعال داشته باشیم، باید به جای افراد و اشخاص، تشکل‌ها و نظرات آنها را مطرح کنیم».

وی ادامه داد: «اصلاح‌طلبان در وهله اول باید در چگونگی اداره کشور به تفاهم برسند و پس از آن این موضوع که چه کسی باید این برنامه‌ها را پیاده کند، از موضوعات ثانوی است».

عضو شورای مرکزی حزب مشارکت اضافه کرد: «طرح زودهنگام برخی نام‌ها که میان چهره‌ها و تشکل‌های مختلف اصلاحات درباره آنها وفاق وجود ندارد و افراد برجسته‌ای هم نیستند، این فضا را ایجاد می‌کند که دیگر افرادی هم که جزو افراد شاخص نیستند متمایل به حضور شوند و همین امر فضا را متشتت و نیروها را پراکنده می‌کند».

تاجرنیا در ادامه تاکید کرد: «ریاست جمهوری همچون شوراها و مجلس نیست که بتوان در آنها گزینه‌های مختلفی را مطرح کرده و جریان‌های مختلف را راضی کرد».

وی تصریح کرد: «اینکه هنوز اصلاح‌طلب‌ها از یک انتخابات پرمسئله خارج نشده و هنوز جریان حاکم به پرسش‌هایشان در مورد سلامت انتخابات پاسخ نداده، بحث انتخابات ریاست‌جمهوری دهم را مطرح کنند، این سوال را در افکار عمومی ایجاد می‌کند که آن‌همه اعتراض به سلامت انتخابات مجلس هشتم به کجا رسید و چرا دراین شرایط بحث جدیدی را طرح می‌کنید».

دبیرکل انجمن اسلامی پزشکان با اشاره به دیدگاه‌های اخیر دکتر تاجیک درباره استراتژی آینده اصلاح‌طلبان اظهار داشت: «از سویی قبول ندارم که اصلاح‌طلبان در موضوع مقبولیت اجتماعی و سیاسی دچار بحران هستند؛ چرا که زمانی می‌توانیم از عدم مقبولیت اصلاح‌طلبان سخن بگوییم که شرایط برای انتخابات آزاد و سالم و دسترسی به امکانات به صورت برابر فراهم باشد».

وی افزود: «بعد از دولت سید محمد خاتمی، اصلاحات بحرانی‌ترین شرایط را در طول حیات خود دارا بوده و یک جریان سیاسی همه چیز را در اختیار داشته در حالی‌که در کلیه انتخابات‌های سال‌های اخیر، اصلاحات نتوانسته همه سرمایه‌ها و نیروهای خود را وارد عرصه رقابت کند».

تاجرنیا اضافه کرد: «اصلاحات در طول همه این سال‌ها از یک رسانه کارآمد برای سخن گفتن با مردم و بیان دیدگاه‌های خود در پیشگاه ملت محروم بوده و از آنجا که ملت ایران همواره نگاه‌شان به قدرت بوده و به دنبال کسانی هستند که در عرصه قدرت سهمی داشته تا بتوانند به آنها تکیه کنند، سخن از عدم مقبولیت اجتماعی و سیاسی اصلاحات در شرایط کنونی چندان درست به نظر نمی‌رسد».

وی در ادامه گفت: «سخن از عدم مقبولیت اصلاح‌طلبان در شرایطی که جناح رقیب ما از همه توانمندی‌های رسانه‌ای برخوردار است، می‌تواند در درازمدت شرایطی را پدید آورد که عده‌ای با پوشیدن پوستین وارونه در قالب اصلاحات وارد عمل شوند و لباس اصلاحات را بر تن کنند».

تاجرنیا در پایان گفت: «اصولگرایان اصلاح‌طلب به عنوان یک جریان انحرافی، محصول فقدان جریانات و نیروهای کارآمد اصلاح‌طلب در عرصه سیاسی کشور بوده است، که در صورت تداوم بحث‌هایی از این قبیل می‌تواند در شکل‌های دیگر نیز ظهور یافته و عرصه را بر اصلاحات تنگ کند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین