کد خبر: ۷۴۴۸۵۲
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۵
«آفتاب‌نیوز» در گفتگو با کارشناسان بررسی می‌کند؛

تلاطم‌های تصمیم یارانه‌ای دولت بر وضعیت اقتصادی مردم

مشکلات معیشتی مردم افزایش پیدا کرده است. تا زمانی که یک برنامه مشخص و مدون اقتصادی ارائه نشود و مشکلات کشور در عرصه بین‌المللی حل نشود نمی‌توان نسبت به آینده خوشبین بود.
تلاطم‌های تصمیم یارانه‌ای دولت بر وضعیت اقتصادی مردم
آفتاب‌‌نیوز :

یکی از وعده‌های رئیسی این بود که به پنج دهک اول درآمدی جامعه کارت اعتباری معیشت خانوار بدهد. این در حالی است که محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس‌جمهور نیز از دادن خبری خوش در آذرماه به مردم سخن گفته بود که به باور کارشناسان این خبر خوش همان افزایش یارانه‌های نقدی است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ رضایی در این زمینه گفت: قرار بود این طرح از آذر اجرا شود، اما به‌علت بروز مشکلی به دی موکول شد و طبق این طرح بن‌کارتی در اختیار خانوار‌ها قرار می‌گیرد که بخشی از یارانه‌ها به‌شکل کالا به مردم ارائه می‌شود، اما به‌علت این‌که این بن‌کارت آماده نشد به دی موکول شد. مسئولان اجرایی تلاش خواهند کرد که در سه ماه باقی‌مانده سال نیز یارانه‌ها را دوبرابر کنند و اگر این طرح به‌خوبی انجام شود هر خانوار ۴ نفره ۸۰۰ هزار تومان کالا و پول دریافت خواهند کرد. البته بعد از اظهارات رضایی، احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد گفته بود: در خصوص زمان تغییر یارانه ها و افزایش میزان پرداخت یارانه‌ها، هیچ تاریخ دقیقی تعیین نشده است.

با این حال، براساس گزارش‌ها؛ مبلغ یارانه رئیسی بین ۲۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان برای هر نفر است. بر این اساس مبلغ یارانه دهک‌های اول تا سوم ماهانه ۲۰۰ هزار تومان و یارانه دهک‌های چهارم و پنجم ۱۵۰ هزار تومان عنوان شده است. بر این اساس یارانه یک خانوار چهار نفره بین یک میلیون تا ۷۵۰ هزار تومان می‌شود.

اما نکته مهم درباره یارانه یک میلیونی رئیسی این است که او گفته این مبلغ در قالب کارت اعتباری است و به صورت قرض‌الحسنه و با کارمزد دو درصد پرداخت می‌شود. یعنی یارانه یک میلیونی رئیسی مانند یارانه نقدی و معیشتی بلاعوض نیست و مشمولان باید مبلغ دریافتی را با سود دو درصد به دولت برگردانند. تنها چند روز تا شروع آذر باقی مانده و هنوز دولت اعلام نکرده که آیا برنامه‌ای برای پرداخت یارانه یک میلیون تومانی دارد یا نه. اما بر اساس آنچه قبلا اعلام شده بود، یارانه یک میلیونی رئیسی به همان افرادی تعلق می‌گیرد که مشمول یارانه معیشتی بودند. در این زمینه «آفتاب‌نیوز» پیامد‌های افزایش یارانه نقدی را با کارشناسان مورد تحلیل و بررسی قرار داده که در ادامه می‌خوانید.

قنبری: افزایش یارانه‌ها مشکات مردم را بیشتر می‌کند

علی قنبری استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس و معاون وزیر کشاورزی در دولت روحانی در این زمینه به «آفتاب‌نیوز» گفت: افزایش یارانه‌ها در شرایط کنونی تنها موجب بالا رفتن منابع می‌شود و دردی را درمان نمی‌کند و مشکلات مردم را بیشتر می‌کند. در شرایط کنونی قیمت‌ها به صورت سرسام‌آوری در حال افزایش است و مردم رضایت دارند به جای اینکه یارانه به آن‌ها تعلق بگیرد و در مقابل اقلام مورد نیاز آن‌ها گران شود، منابع تأمین این یارانه‌ها در اختیار بخش تولید و اشتغال قرار بگیرد تا امور زیربنایی تقویت شود. اینکه دولت رئیسی تلاش می‌کند با چنین رویکرد‌هایی مشکلات اقتصادی را حل کند به نتیجه نخواهد رسید و حل مشکلات اقتصادی کشور از چنین راه‌هایی امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: دولت تاکنون برنامه مشخص اقتصادی از خود نشان نداده و در راستای وعده‌هایی که به مردم داده عمل نکرده است. به همین دلیل نیز وضعیت اقتصادی کشور بدتر شده و علاوه‌بر اینکه تورم بیشتر شده، مشکلات معیشتی مردم نیز افزایش پیدا کرده است. تا زمانی که یک برنامه مشخص و مدون اقتصادی ارائه نشود و مشکلات کشور در عرصه بین‌المللی حل نشود نمی‌توان نسبت به آینده خوشبین بود. دولت در بودجه سال ۱۴۰۱ عنوان کرده که قرار است در راستای رشد اقتصادی ۸ درصدی حرکت کند. سوال اینجاست چگونه امکان دارد برنامه انقباضی باشد و هزینه‌های جاری افزایش پیدا کرده باشد و رشد ۸ درصدی نیز حاصل شود؟ با وضعیتی که امروز در اقتصاد کشور وجود دارد به هیچ عنوان نمی‌توان رشدی بالاتر از دو درصد را در بهترین شرایط برای اقتصاد کشور در نظر گرفت.

لاهوتی: افزایش یارانه‌ها سبب افزایش قیمت مواد پروتئینی خواهد شد

مهرداد بائوج لاهوتی نماینده سابق مجلس نیز در گفتگو با «آفتاب‌نیوز» در این زمینه گفت: دولت به دنبال این است که در راستای بودجه سال آینده میزان یارانه‌ها را افزایش بدهد. پیشنهاد ما به دولت این است که اگر واقعأ مصمم به افزایش میزان یارانه‌های نقدی هستند باید این نکته را در نظر بگیرند که با این وضعیت قیمت مواد پروتئینی افزایش پیدا خواهد کرد. البته براساس اخبار غیررسمی دولت قصد ندارد قیمت نان و دارو را افزایش بدهد که اقدام مناسبی است. با این وجود اگر قصد دارد یارانه دام و طیور را قطع کنند، نیاز است که کارت اعتباری در این زمینه برای خرید گوشت و مردم و تخم مرغ در نظر گرفته شود تا مردم و به خصوص دهک‌های پائین جامعه دچار مشکل نشوند. در بودجه شرایطی در نظر گرفته که دولت بتواند میزان یارانه‌ها را افزایش بدهد. با این وجود این موضوع نیازمند تعامل دولت و مجلس است و هنوز مشخص نیست مجلس در این زمینه چه واکنشی نشان خواهد داد.

با این اوصاف افزایش یارانه نقدی و حمایت از معیشت خانوار بدون دو پیش نیاز، امکان‌پذیر نخواهد بود. نخست اینکه افزایش مبلغ یارانه نقدی نیازمند داشتن تصویری روشن از نظام یارانه کشور است. اکنون ما هیچ تصویری از نظام یارانه‌ای کشور نداریم و این موضوع نه تنها در رابطه با یارانه‌های نقدی بلکه در رابطه با انواع یارانه‌هایی که به کالا‌های مختلف و مانند آن پرداخت می‌کنیم نیز صادق است. نظام یارانه‌ای کشور هرگز پالایش و بررسی نشده و آخرین داده‌ها و اطلاعات پرداخت یارانه نیز در ایران در دسترس نیست؛ این در حالی است که برای تصمیم‌گیری در رابطه با افزایش یا عدم افزایش یارانه‌های نقدی باید بدانیم که به‌طور دقیق، به چه بخش‌هایی یارانه پرداخت می‌شود و اثربخشی آن را نیز بررسی و تحلیل کنیم. پیش‌نیاز دوم افزایش یارانه‌های نقدی نظام آماری دقیق و راستی‌آزمایی شده است. در کنار پالایش، آسیب‌شناسی و بررسی نظام و یارانه‌ای کشور نیازمند دسترسی به بانک اطلاعاتی از یارانه‌بگیران هستیم. این بانک اطلاعاتی می‌تواند نشان دهد که یارانه به چه کسانی داده شده و آیا این افراد مستحق دریافت آن بوده‌اند یا خیر؛ بنابراین ما به یک نظام آماری دقیق و راستی‌آزمایی شده نیازمندیم. این در حالی است که به نظر می‌رسد در شرایط کنونی هیچ کدام از این پیش نیاز‌ها وجود ندارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Czechia
|
۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۵
0
1
این بدعت خطرناک یعنی گداپروری و اقتصاد صدقه‌ای رو احمدی‌نژاد باب کرد. سنگی را بر چاهی انداخت که تبعات فاجعه‌بار اون هنوز ادامه داره. هر کسی که کوچکترین درکی از اقتصاد داشته باشه، می‌دونه پرداخت مستقیم پول به مردم جز افزایش نقدینگی و بالا رفتن نرخ تورم هیچ دستاوردی نداره. اقتصاد ایران یک اقتصاد تک‌محصولی است. هرگونه افزایش نقدینگی مثل سمی مهلک برای آن است. ما فقط نفت می‌فروشیم و زندگی خودمون رو ادامه می‌دهیم. هیچ تولید خاصی در کشور وجود نداره. پس این حرف عده‌ای که می‌گویند نقدینگی را باید هدایت کرد(برای اقتصاد فعلی ایران) از اساس غلط و پوچ هست. افزایش نقدینگی در اقتصاد ایران بلافاصله منجر به تورم میشه و مثل دومینو و یک چرخه باطل مجدداً نقدینگی افزایش پیدا می‌کند. لحظه‌به‌لحظه نقدینگی و تورم بالاتر خواهد رفت.
باید به هر صورتی هست جلوی رشد نقدینگی رو گرفت. اقتصاد ایران رو از یک اقتصاد ساده تک‌محصولی به یک اقتصاد پیچیده و با منابع مالی متنوع تبدیل کرد تا جلوی تورم افسارگسیخته گرفته بشود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۵
0
6
مشکلات مردم باید ریشه ای حل شود نه نقطه ای
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۵
0
1
اگر مجلس نهم و دهم یقه دولت تدبیر را می گرفت به جای تصویب کور کورانه برجام اگر همان روزی که 18 میلیارد دلار بی زبان بانک مرکزی را خیرات نمی کردند بین ...و اگر همان روز سیف و عراقچی و جهانگیری را می گرفتند و ... و روحانی را استیضاح می کردند امروز این وضع را نمی دیدید که حالا هم طلبکار باشید هنوز هم برای محاکمه آنها دیر نشده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۵
0
1
همتون میگید یارانه زیاد بشه بده مالیات گرفتن از دارایی بیش از نیاز مصرفی که همه ان از افزایش سرسام اور تورم بدست امده بده این هشتاد میلیون نفر باید از سرمایه های کشور استفاده برابر ببرند
یک نفر مثلا ده خانه دارد
چرا مگر شبها تو دهتاش میخوابه باید نه تای ان را یا بفروشه یا مجبورش کنند با مالیات تا نگه داشتنش به ضررش بشه بعد پولشو ببره تو تولید
و مالیات کمی بده
ماشین طلا ویلا زمین و.....فقط مصرفی هم همینطور
اگر.این کار را بکنید کشور یک ماهه درست میشه
ولی نمیخواهید
پس چی خوبه
ناشناس
|
Luxembourg
|
۱۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۵
0
2
با این رویه ای که رئیسی در پیش گرفته فکر نکنم تا چند وقت دیگه حرفاش بین مردم خریداری داشته باش
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین