کد خبر: ۷۴۳۳۸۰
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۱
استمرار "رشد منفی مصرف خانوار‌ها و رشد مثبت تورم

بودجه ١٤٠١؛ گرانی، تورم و فقر بیشتر در راه است؟

این نگرانی وجود دارد که از یک سو با اجرای سیاست حذف ارز ٤٢٠٠ تومانی و افزایش بیش از ٥ برابری آن برای برخی از کالا‌های اساسی و دارو و همچنین افزایش رو به‌تزاید قیمت ارز و افزایش سقف مالیات که عموماً به صورت افزایش قیمت کالا و خدمت به مصرف‌کنندگان تحمیل می‌شود، نهایتا اقتصاد ایران با افزایش تورم مواجه خواهد شد. از سوی دیگر، با محدود کردن رشد حقوق و دستمزد شاغلین و بازنشستگان در حد متوسط ١٠ درصد، مجدداً در سال ١٤٠١ جامعه شاهد تکرار رشد منفی مصرف خانوار‌ها و افزایش بی‌وقفه سطح عمومی قیمت‌ها خواهد بود.
بودجه ١٤٠١؛ گرانی، تورم و فقر بیشتر در راه است؟
آفتاب‌‌نیوز :

به استناد گزارش مرکز آمار ایران، طی سال‌های ٩٥ و ٩٦ رشد مصرف نهایی خصوصی به ترتیب ٧/٩ درصد و ٩/٣ درصد و نرخ تورم در این دو سال به ترتیب ٦/٩ درصد و ٨/٢ درصد بود؛ یعنی رشد مصرف خانوار‌ها از رشد تورم فزونی داشت.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ با شروع تشدید تحریم‌ها و آغاز محاصره گسترده اقتصادی طی سال‌های ٩٧، ٩٨ مصرف خانوار‌ها به ترتیب منفی ٢/٥ درصد و منفی ٥/٤ درصد کاهش یافت و این در حالی است که تورم در سال‌های مذکور به ترتیب ٢٦/٩ و ٣٤ درصد رشد مثبت داشته است.

هرچند با سیاست‌های جبرانی از جمله، افزایش فصلی یارانه خانوار‌ها و افزایش ٥٠ درصدی حقوق کارکنان شاغل و اجرای متناسب‌سازی و افزایش حقوق بازنشستگان، افزایش دریافتی‌های مددجویان و بازپرداخت مطالبات ایثارگران و … رشد مصرف تا مثبت ١/٦ درصد افزایش یافت، ولی همچنان تورم متناسب با افزایش قیمت ارز و افزایش هزینه عوامل تولید به ٣٦/٤ درصد افزایش یافت.

همچنین در بهار سال ١٤٠٠ و با ادامه سیاست‌های جبرانی در دولت دوازدهم، مصرف خانوار‌ها همچنان با رشد مثبت ٨/٢ درصد مواجه بود و در برابر آن، تورم نیز به رقم بالای ٤٠ درصد افزایش یافت.

حال این نگرانی وجود دارد که از یک سو با اجرای سیاست حذف ارز ٤٢٠٠ تومانی و افزایش بیش از ٥ برابری آن برای برخی از کالا‌های اساسی و دارو -به گفته رییس سازمان برنامه و بودجه حدود ٧ واحد درصد باعث افزایش تورم می‌شود- و همچنین افزایش رو به‌تزاید قیمت ارز و افزایش سقف مالیات که عموماً به صورت افزایش قیمت کالا و خدمت به مصرف‌کنندگان تحمیل می‌شود، نهایتا اقتصاد ایران با افزایش تورم مواجه خواهد شد. از سوی دیگر، با محدود کردن رشد حقوق و دستمزد شاغلین و بازنشستگان در حد متوسط ١٠ درصد، مجدداً در سال ١٤٠١ جامعه شاهد تکرار رشد منفی مصرف خانوار‌ها و افزایش بی‌وقفه سطح عمومی قیمت‌ها خواهد بود.

از این رو رسالت و عملکرد نمایندگان در مجلس برای اصلاح سیاست‌های لایحه بودجه ١٤٠١ دولت که متفاوت با شعارهایش ارایه شده است، برای مردم بسیار تعیین‌کننده خواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
0
8
نمایندگان مجلس به داد کارگران و کارمندان برسید .به خدا له شدیم زیر بار گرانی و شرمندگی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
8
0
آفتاب چه اصراری داری که حتما بگی ...؟ چرا میترسونی ملت رو؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
0
4
وقتی حقوق بعضی قشرها دو برابر شود ، یعنی تبعیض شدید در قدرت خرید
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
0
4
اصلان مسولین نگران نباشن تمام بدبختیش برای مردمه مگه اینکه شما بودجه هارابخاطر خداعادلانه تقسیم مردم کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
0
4
هر زمان ناراحتی قلبی رو مکانیک ماشین تونست درمان کنه اونوقت این بودجه هم مشکلات اقتصادی رو درمان خواهد کرد
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
0
3
سال 1401 سال بسیاربسیارسختی برا تمامی کارگران ایران خواهدبود, چراکه در زمان فعلی , همه کارگران درایران کمترین حقوق و مزایا رو نسبت به سایر حقوق بگیران ایرانی دریافت میکنند و انشالله نمایندگان محترم مجلس به داد کارگران ایرانی برسند چراکه خود دولت ایران, بزرگترین کارفرما هستش.
ناشناس
|
Ireland
|
۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
0
4
بی چاره مردم
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین