کد خبر: ۷۴۷۳۷
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۲۳:۲۶
نمونه‌ای از بی‌توجهی دولت به تحقیقات؛

فرار 30مدیردولتی از یک همایش‌ علمی!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: اولین صادرکننده ماده معدنی زئولیت که نقش مهمی در بهداشت و سلامت جامعه دارد از بی‌توجه دولت نهم به تحقیقات علمی انتقاد کرد.

محمدامین هادوی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی آفتاب با بیان اینکه روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته سمینار مهمی در دانشکده دانشگاه امیرکبیر با حضور استادان و دانشمندان برجسته ایرانی و خارجی درباره ماده معدنی زئولیت برگزار شد گفت: «این ماده در تصفیه آب، فاضلاب و در بخش کشاورزی بخصوص در مناطق گرمسیری، دامداری، پرورش ماکیان، تولید مواد شوینده و در صنعت به عنوان کاتالیست در جداسازی و فرآوری مواد از نفت، گاز و پتروشیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد».

وی با اشاره به اینکه یکی از کاربردهای این ماده خنثی‌سازی سم آفلاتوکسین در بدن دام‌ها و آبزیانی است که در تغذیه مردم سهم بزرگی دارند افزود: «از سوی دیگر این ماده در حفظ محیط زیست و منابع و ذخایر آب نقش با اهمیتی دارد».

وی با بیان اینکه در حال حاضر دانشمندان و استادان برجسته ایرانی تحقیقات وسیعی را در مورد این ماده معدنی انجام داده‌اند گفت: «اکنون در نتیجه این تحقیقات به نتایج مثبتی در مورد این ماده دست یافته‌ایم که از این طریق می‌توان در جهت سلامت جامعه و افزایش طول عمر انسان‌ها خدمات مؤثری را انجام داد».

وی در مورد سهم آفلاتوکسین توضیح داد: «این سم به واسطه تغذیه انسان از مواد گوشتی و کشاورزی وارد بدن انسان می‌شود و علاوه بر کاهش طول عمر عامل اصلی بیماری‌های خطرناکی مانند سرطان است».

عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه ماده زئولیت به دو صورت طبیعی و مصنوعی در بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعتی و بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد گفت: «زئولیت طبیعی برای خنثی کردن سم آفلاتوکسین مورد استفاده قرار می‌گیرد و زئولیت مصنوعی نیز در تولید مواد شوینده و صنعت نفت و پتروشیمی نقش مهمی دارد».

هادوی افزود: «شاید دولتمردان حتی ندانند که در حال حاضر بخش خصوصی در ایران تا 70 درصد در تولید و صادرات زئولیت مصنوعی پیشرفت داشته است و اکنون مراحل نهایی راه خود را طی می‌کند». 

عضو اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: «بخش خصوصی در حال حاضر در زمینه استخراج، تولید و صادرات زئولیت طبیعی نیز فعال است».

این صادرکننده مواد معدنی تصریح کرد: «توجه مدیران دولتی به تحقیقات جدیدی که در مورد این ماده معدنی صورت می‌گیرد علاوه بر اثری که بر سلامت جامعه خواهد داشت می‌تواند به لحاظ اقتصادی نیز پر اهمیت باشد».

وی با بیان اینکه سمینار دانشگاه امیرکبیر از سوی چند نهاد تحقیقاتی و با دعوت از برخی از وزرا و 30 مدیر سطوح بالایی و میانی دولت برگزار شد گفت: «در این سمینار 500 مقاله علمی بسیار مهم در مورد ماده معدنی زئولیت ارائه شد اما متاسفانه هیچ‌یک از مدیران دولتی و یا نماینده آنها در این سمینار حضور نداشتند». 

هادوی افزود: «نتایج و مقالات ارائه شده در این سمینار برای فعالان بخش خصوصی موثر بود اما می‌توانست مورد توجه و استفاده بیشتر دولت در جهت گسترش بهداشت و سلامت در جامعه و همچنین افزودن بر میزان صادرات ایران داشته باشد. با اینحال دولت نه تنها خود به نتایج تحقیقات ارائه شده میلی نشان نداد بلکه حتی نهادهای وابسته به خودکه این ماده معدنی برای آنان اهمیت دارد را مطلع نکرد».

به گفته کارشناسان در حال حاضر در حدود 25 معدن زئولیت در ایران وجود دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۱:۵۰ - ۱۳۸۷/۰۲/۲۴
0
0
من يكي از شركت كنندگان در اين همايش به اصطلاح بين المللي بودم چراكه با توجه به دروغ برگزار كنندگان اين همايش حتي 1 نفر ميهمان خارجي در اين همايش حضور نداشت چه برسد به ارايه ارال يا پوستر. اين همايش نه تنها از نظر كيفي فاقد كمترين استانداردهاي برگزاري بود بلكه پاسخگوي نيازهاي صنعت نيز نميشد بدليل اينكه اين همايش توسط يك شركت بسيار كوچك بنام اسپگ (با اختيارات محدود)برگزار گرديد.جاي تعجب است كه اين شركت با سرمايه كم چگونه مي خواهد پاسخگوي تمام نيازهاي مثلا صنعت نفت گاز يا پتروشيمي باشد.(سنگ بزرگ نشانه ي نزدن است)
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین