کد خبر: ۷۴۷۸۵
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۳:۱۷
آیت الله هاشمی رفسنجانی:

پیامبر خالص‌ترین نمونه‌های حقوق بشر را اجرا کرد، ما چرا نکنیم؟

ارتباط با دنیا هدف اول اسلام است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این كه در تاریخ واضح است كه اسلام حقوق بشر را آورده گفت: آنها حقوق بشر ما را علیه ما مطرح می‌كنند؛ در حالی كه در دنیای ظلمانی قرون وسطی در اروپا و حتی در دنیای ظلمانی شرق، اسلام، پیام حقوق بشر را آورد و خالص‌ترین نمونه‌های آن را پیامبر اجرا كرد، ما چرا این كار را نكنیم. 

به گزارش ایسنا، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی كه صبح یكشنبه در بیست و یكمین كنفرانس وحدت اسلامی سخن می‌گفت با اشاره به این مطلب که ضرورت وحدت مسلمین بسیار آشكار است و از جهات مختلف وظیفه داریم در این جهت و زدودن تفرقه‌ها و خصومت‌ها كار كنیم، شرایط فعلی در این حوزه را به روزهای اولی كه پیامبر(ص)به مدینه تشریف بردند و نیاز به وحدت مسلمانان و هم‌چنین اهل كتاب را احساس كردند، تشبیه كرد. 

وی در ادامه با تاكید بر وجوه مختلف وحدت به شرایط داخل دنیای اسلام اشاره كرد و و با بیان این كه اختلافات در شرایطی كه در آن زندگی می‌كنیم اسف‌بار است، افزود: با وجود علمای بزرگ، این خیمه عظیم اسلامی شاهد تفرقه‌ها ، تكفیرها ، غلوها و افراط هایی است كه به كشتن‌ها ، انهدام‌ها و تخریب‌ها منجر شده است و این برای كفر جهانی بهترین هدیه محسوب می‌شود. 

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این كه یكی از وظایف مهم در این میثاق این است كه مواظب باشیم تحت تاثیر استكبار قرار نگیریم، خاطرنشان كرد: ما نباید تحریك‌پذیر باشیم. ویژگی مومن كیس‌بودن است؛ یعنی هوشیار باشد و تحت تاثیر فریب ها قرار نگیرد. 

وی در ادامه با اشاره وضعیت كشورهای اسلامی از جمله عراق، افغانستان، پاكستان و لبنان و فلسطین گفت باید برای خروج از این وضعیت فكری كرد. 

هاشمی وجه دیگر را در مساله وحدت رابطه مسلمانان با دنیای خارج خواند و گفت: البته هدف اول اسلام این است كه با دنیا ارتباط برقرار كند و فضا برای بحث و انتخاب احسن باز باشد. اسلام زمانی به شمشیر متوسل می‌شود كه دیگران مانع این حركت درست و آسمانی و اسلامی شوند؛ پس فضا باید باز باشد و هر كس حرف حقی دارد مطرح كند. ما باید با افكار خودمان فضایی را ترسیم كنیم كه اجازه دهد فضای مباحثه و حتی مشاجره لفظی فراهم شود و دنیا حق انتخاب داشته باشد. 

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم‌چنین با بیان این كه امروز دنیا بالغ‌تر از گذشته است و ما معتقدیم حقیقت در آخرین پیام آسمانی وجود دارد، ادامه داد: ما باید زمینه گفت‌وگوی جهانی و انتخاب احسن را فراهم كنیم. شاید دیگران مایل نباشند چنین مباحثه‌ای بین فرهنگ‌های مختلف ایجاد شود اما ما این شرایط را می‌خواهیم. 

وی اظهار كرد: مردم بیشتر دنیا مظلوم و به دنبال عدالت هستند و این مستكبرانند كه می خواهند حرف خود را تحمیل كنند. ما می‌گوییم نباید چنین فضایی ایجاد شود تا تهاجم بد و غیرانسانی شبیه همان وضعی كه پیغمبر اكرم(ص) در ابتدای بعثت آسمانی خود با آن مواجه بودند و مشركان با تهمت‌های جنون ، سحر و جادو و محاصره سنگین برای آن كه پیام خدا را نشنوند، راه را بر ایشان سد می‌كردند، تكرار نشود. 

وی در ادامه با بیان این كه ما فكر می‌كنیم دنیا آماده پذیرش حق است، افزود: استكبار می‌خواهد كاری كند كه پیام ما به دنیا نرسد و با تبلیغاتی كه دارد آلودگی‌هایی را در جامعه اسلامی ایجاد می‌كند. آنها در صدر اسلام تهمت جنون به پیامبر می‌زدند، این‌ها الان نمی‌توانند این حرف‌ها را بزنند اما ادعاهایی می‌كنند كه صحت ندارد و یا تهمت‌های غیراخلاقی به پیامبر (ص) وارد می‌كنند یا كاریكاتور می‌كشند. عملكرد آنها شبیه عملكرد كفار در زمان پیامبر (ص) است.

رییس مجلس خبرگان با بیان این كه در تاریخ واضح است كه اسلام حقوق بشر را آورده گفت: آنها حقوق بشر ما را علیه ما مطرح می‌كنند؛ در حالی كه در دنیای ظلمانی قرون وسطی در اروپا و حتی در دنیای ظلمانی شرق، اسلام، پیام حقوق بشر را آورد و خالص‌ترین نمونه‌های آن را پیامبر اجرا كرد، ما چرا این كار را نكنیم. 

وی با بیان این كه «و امرهم شورا بینهم» یك قاعده است و باید قواعدی از این نوع بسازیم، افزود: قاعده شورا مستحكم‌ترین قاعده است كه در قرآن نیز آمده و با آن می توان مسیر مستحكم‌تری ساخت. اگر این اصل به عنوان یك قاعده فقهی و اجتماعی سرلوحه كار ما قرار بگیرد، دیگر استكبار جهانی نمی‌تواند تهمت حقوق بشری به ما بزند. 

هاشمی در ادامه تاكید كرد: زمانی كه جوانان یك كشور اسلامی ببینند در كشورهای اسلامی دیگر انتخابات آزاد است، اما در كشور آنها پارلمان به شكل تصنعی برقرار می‌شود، احساس حقارت می‌كنند یا در مورد زنان كه در اثر برخی افكار ناروا كه وارد اسلام شده تبعیض‌های ناروایی قائل می‌شوند. 

وی در ادامه با تاكید بر زدودن چهره اسلام از خرافات و غلوها گفت: یكی از كارهایی كه شما علما در میثاق وحدتتان باید انجام دهید این است كه روایات و افكار غلطی را كه برخی حتی با حسن نیت ایجاد كرده‌اند پاك كنید، والا نمی‌توانیم وحدت را شكل دهیم. غلوهایی كه برخی افراطیون ما چه شیعه و چه سنی می‌كنند مانند ویروسی است كه به جان جامعه بشری می‌افتد و این برای ما خطرناك است. 

رییس مجلس خبرگان با تاكید بر این كه اهانت‌ها و تكفیرها فصل دیگری است كه جامعه ما را مثل خوره می‌خورد، گفت: طرح مسائل تاریخی بد نیست اما وقتی اهانتی صورت بگیرد ضد تبلیغ می‌شود. به نظر من این‌ها تعصبات كوری است كه جامعه ما را گرفته، آدم‌هایی پیدا می‌شوند قربت الی الله خود را منهدم می‌كنند برای كشتن دیگران. با بمب در مسجد خود را منفجر می‌كنند برای چه؟ كسی كه در مسجد می‌رود برای نماز می‌رود، پس چگونه است كه می‌پندارد اگر خود و دیگران را منفجر كند به بهشت می‌رود، این‌ها مسائلی نیست كه بحث درباره آن در روزنامه یا رادیو مشكلی را حل كند. این‌ها مسائل وسیعی است. ما نباید بر سر مسائلی كه مربوط به 1400 سال پیش است و امروز نتیجه عملی ندارد، بحث كنیم؛ اما مستكبران در دنیا به چند دلیل این وضع را می‌خواهند. مبلغان آن‌ها می‌خواهند ذهن جوانان ما را منحرف كنند، دیگر آن كه می‌بینند جهان اسلام با یك میلیارد و 600 میلیون نفر و نزدیك به 20 درصد تولیدات دنیا در بهترین نقطه استراتژیك و سوق‌الجیشی قرار گرفته و با بهترین مسیرهای عبوری از شمال و جنوب و شرق و غرب با بهترین مكتب انسان‌ساز در صحنه جهان حضور دارد. حال اگر این قدرت منسجم، منشور برادری داشته باشد، در دنیا مانند و مثلی نخواهد داشت؛ چه از لحاظ مذاهب و چه مكاتب؛ اما آنها می‌خواهند این قدرت خنثی شود. 

هاشمی اضافه كرد: بهترین ذخایر در دنیای اسلام نهفته است، آنها نمی‌خواهند نعمت خدادادی چون انرژی فسیلی كه بیشتر آن در دست كشورهای اسلامی است، موجبی برای اتحاد آنها شود، در نتیجه تفرقه ایجاد می‌كنند؛ برای آن كه هر كشور اسلامی وقتی می‌خواهد با كشور اسلامی دیگری بجنگد نیاز داشته باشد به یكی از آن كشورهای غیر اسلامی وابسته شود و نتیجه آن این است كه منابع به دست آن كشورها می‌افتد. 

وی در ادامه با طرح این پرسش كه ما بر سر چه دعوا داریم و مسلمانان بر سر چه چیزهایی با دشمنان واقعی‌شان عقد اخوت می‌بندند و حاضر نیستند با هم تفاهم‌نامه بازرگانی بنویسند؟ ادامه داد: مسلمانان منابعشان را در اختیار كفر جهانی می‌گذارند اما در اختیار یكدیگر نمی‌گذارند. ما نمی‌گوییم نباید با خارج ارتباط داشته باشیم، تمدن اسلامی عمدتا بر مبنای قرآن و عدل كار خود را آغاز كرد و قرن‌ها تداوم داشت. آن‌ها از چین و هند نكات زیادی آموختند اما این باعث نشد كه تغییر كنند و همین محصول دنیای اسلام در دو سه قرن بعد توسط اروپایی‌ها اقتباس شد و آن را در كشورهای خود به كار بستند. ما می‌خواهیم این گونه با آنها ارتباط برقرار كنیم. نمی‌خواهیم از منابع انرژیمان به ضرر آنها استفاده كنیم. 

وی در همین رابطه افزود: یكی از كارهای بزرگی كه آقای تسخیری انجام دادند ایجاد پایگاه خبری تقریب مذاهب است كه امروز افتتاح شد و موجب می‌شود در جریان اخبار صحیح دنیای اسلام قرار بگیریم؛ در حالی كه پیش از این باید از سایت‌های مختلف دنیا این اخبار را می‌گرفتیم، آن هم با تحلیل‌هایی كه آنها برای خود داشتند. 

هاشمی در ادامه سخنانش با بیان این كه نقاط ضعفی كه در طرف مقابل ما قرار دارد بسیار بیشتر از نقاط ضعفی است كه ما می‌بینیم تصریح كرد: آنها می‌گویند ما بزرگترین رقم كسری تجاری خود را در سال 2006 داریم كه 866 هزار میلیارد دلار است، آنها مشكلات واقعی دارند ، وابستگی آمریكا به انرژی خارجی كشنده است، به همین دلیل است كه وقتی نفت گران شد این چنین شوكی به اقتصاد آنها وارد شد، یا انگلیس كه وضعش از آمریكا نیز بدتر است. از لحاظ اجتماعی آن‌ها ما را به تبعیض متهم می‌كنند در حالی كه در آمریكا نسبت به سیاه‌پوستان ، ‌سرخ‌پوستان و یا سایرین تبعیض‌ها بسیار شرم‌آور است و عجیب است كه آنها عیوب خود را نمی‌بینند. 

وی افزود: هم‌چنین در اسرائیل كه به دو بخش تقسیم شده و تبعیض بین یهودیان این دو بخش حتی از سیاه‌پوست و سفیدپوست در آمریكا نیز بیشتر است. از لحاظ امنیتی هم كه از شمال و جنوب و شرق و غرب در تیررس موشك‌های فلسطینی هستند و از نظر انسانی هم كشوری است كه در ویرانه‌های كشور دیگر تاسیس شده است. حال آیا كشوری كه 5 میلیون مسلمان را در دنیا آواره كرده می‌تواند ادعای حقوق بشر كند. ما حرف برای گفتن زیاد داریم و نقاط ضعف اردوگاه مقابلمان بسیار زیاد است، چه از لحاظ وابستگی چه از لحاظ انسانی و... ما منابع قدرت ، عظمت ، آبرو و اعتبار در اسلام به اندازه كافی داریم. خوشبختانه امروز تریبون‌هایی داریم كه اینها را برای دنیا مطرح كنیم، هم‌چنین از لحاظ انسانی كم كم در حال رشد هستیم، مراكز علمی‌مان در كشورهای اسلامی و به ویژه ایران قابل توجه است؛ پس می‌توانیم اگر متحد رفتار كنیم یك قدرت واقعی باشیم با مبنای اسلام نه استكبار. ما می‌توانیم با مبانی اسلامی با دنیا حرف بزنیم؛ اما اگر اختلافات درونی ادامه داشته باشد، وحدت ممكن نخواهد بود. 

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: من از شما می‌خواهم محور حركتمان و راه معرفی اسلام را آن گونه كه هست و نه آن گونه كه برخی معرفی می‌كنند، باز كنیم و دنیا و آخرتمان را با این رویه تامین و رضایت خداوند را جلب كنیم كه اگر رضای خدا را داشته باشیم همه مشكلات حل می‌شود و در غیر این صورت نعمت‌ها به نقمت تبدیل می‌شود. 

هاشمی تاكید كرد: متاسفانه امروز استكبار توانسته به گونه‌ای عمل كند كه بدترین تهمت ها متوجه ایران شود و من تعجب می‌كنم از این كه انقلاب اسلامی ما آمد تا جبهه علیه اسرائیل را تقویت كند و اولین سفارتی كه تبدیل شد سفارت اسرائیل به فلسطین بود، اما رندی دشمنان این بود كه خطر ایران را از اسرائیل بیشتر جلوه دهند. هم‌چنین از زمانی كه رژیم صدام سقوط كرد كه البته ما نمی‌خواستیم به دست آمریكا سقوط كند، ایران بسیار كمك كرد. ما منفعتی در عراق نداریم، جز آن كه می‌خواهیم مردم عراق آزاد باشند؛ چرا كه درگیری‌های عراق برای ما هم سم است، ما مایلیم عراقی‌ها به هیچ كمكی از ما نیاز نداشته باشند، اما می‌بینیم كه وضع بسیار اسف‌باری دارند. پایگاه‌های ناتو در عراق و برخی كشورهای منطقه برای جهان اسلام و مستضعفان دنیا اعلام خطر می‌كند؛ پس حق نیست كه ما بین خودمان بر سر یك كلمه و یا یك جزیره و یا تاریخ گذشته‌ای كه می‌توانیم امروز درباره آنها بحث نكنیم، به بحث مشغول باشیم. 

هاشمی رفسنجانی در پایان گفت: امیدوارم این اجلاس بتواند گامی در جهت وحدت مسلمانان باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین