کد خبر: ۷۵۰۳۴۳
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵
مردم به زودی آثار سفر رئیسی به روسیه را مشاهده خواهند کرد

سخنگوی دولت: سفر رئیسی به روسیه پربرکت بود

سخنگوی دولت گفت: سفر رئیس‌جمهور به روسیه پربرکت بود و با حفظ احترام متقابل صورت گرفت.
سخنگوی دولت: سفر رئیسی به روسیه پربرکت بود
آفتاب‌‌نیوز :

علی بهادری جهرمی در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه با اشاره به سفر رئیس‌جمهور گفت: در امتداد سیاست توسعه روابط بین‌المللی با کشورهای جهان و متوازن سازی حوزه سیاست خارجی و با اولویت قرار دادن توسعه روابط با کشورهای همسایه، رئیس‌جمهور پس از سفر به کشورهای تاجیکستان و ترکمنستان به دعوت رئیس‌جمهور روسیه سفری به این کشور داشتند.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: باتوجه به شرایط کرونایی در کشور روسیه و بیش از ۷۰۰ کشته در روز، به منظور به تأخیر نیفتادن سفر این‌گونه تدبیر کردند که پروتکل‌ها با حفظ احترام دو طرف صورت گیرد. سفر رئیس‌جمهور به روسیه پربار بود و با حفظ احترام متقابل صورت گرفت. در موضوع دستاوردها در موضوعات دوجانبه، بین‌المللی و توافقات مسائلی مطرح شد که بسیار گسترده و قابل قبول بود.

وی با بیان اینکه محور سفر موضوعات اقتصادی بود، گفت: مسائل فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و نظامی هم در این سفر مطرح شد. حوزه توافقات بسیار گسترده بود و توافقاتی هم همان‌جا صورت گرفت که وزرای نفت و اقتصاد آنان را بیان کردند و ان‌شاءالله مردم به زودی آثار این سفر را مشاهده خواهند کرد.

بهادری جهرمی درباره مناطق سیل‌زده گفت: در گذشته هم گفتم پیش‌بینی‌ها مبنی بر وقوع سیل دیگری هم در این مناطق وجود دارد و داده شده بود، در مجموع دو سیل ۶ سفر اعضای کابینه به استان کرمان داشتند که یک سفر متعلق به رئیس‌جمهور بود که بلافاصله بعد از سفر روسیه انجام شد.

وی تاکید کرد: مبالغی برای مناطق سیل‌زده از سوی وزارت کشور تخصیص داده شده است و استاندار کرمان گفتند ۷۵ میلیارد ریال برای موارد اضطرار داده شده است و خسارت موجود هم در حال ارزیابی است تا حمایت از مردم و کشاورزهای محترم صورت گیرد.

بهادری جهرمی درباره تحقق یافتن وعده‌های رئیس‌جمهور در خصوص مسکن، اشتغال و... گفت: اولین وعده حفظ سلامت مردم بود که دستاوردهای این وعده بیان شد. اولویت‌دهی به مسائل اقتصادی در دولت در دستور کار گرفته است که خبرهای خوشی به مردم داده خواهد شد.

وی تاکید کرد: خبر خوشی که اخیرا وزیر اقتصاد در حوزه وام‌های خرد داشتند در خصوص ضامن، خبر خوبی بود و بانک‌های خصوصی پیش قدم هستند برای وام‌های ۵۰ و زیر ۱۰۰ میلیون تومان اقدام کنند که برای ۵۰ میلیون با گواهی کسر از حقوق و برای ۱۰۰ میلیون با شرایط چک و سفته‌ای اقدامات صورت گیرد. ان‌شاالله در دهه فجر باید منتظر خبرهای خوش در طرح‌های ملی باشیم.

بهادری جهرمی با اشاره به دستاوردهای سفر رئیسی به روسیه تاکید کرد: جلسه رسمی کاری در کاخ کرملین برگزار شد و علاوه بر آن سخنرانی رئیس‌جمهور در دوما نیز با استقبال زیادی رو به رو شد. ملاقات‌ها در بازه زمانی کوتاه کم نظیر بود. در این سفر نگاه‌ها نزدیک و توافقات گسترده و قابل قبول بود. برخی قراردادها در همان زمان سفر نهایی شد و برخی از قراردادها و توافقات بلافاصله پس از جلسه روسای‌جمهور که جلسه نتیجه‌محور و عمل‌گرایانه‌ای بود به مقامات ابلاغ شد و برنامه‌ریزی‌ها برای تحقق آن آغاز شده است.

بهادری جهرمی درباره افزایش آمار فروش نفت بیان کرد: در شرایط جنگ اقتصادی جزئیات فروش قابل انتشار نیست اما تاکید می‌کنم دولت اجازه نداده و نخواهد داد تحریم‌ها مانع فروش نفت شود.

وی گفت: آمار فروش نفت و بازگشت ارز قابل قبول است. سامانه نیما هم وجود دارد و به راحتی می‌توان بازگشت ارز را مشاهده کرد. خواهشی که دارم این است که آمار فروش را از خود دولت بخواهید نه مراجع دیگر.

بهادری جهرمی خاطرنشان کرد: وعده رئیس‌جمهور برای استرداد سود مازاد بانکی به نقطه عملیاتی و اجرایی رسید و اگر نرخ سود تسهیلات بانک‌ها بالاتر از نرخ مصوبه شورای پول و اعتبار باشد، بانک ها مکلف هستند مبلغی را که برای این منظور گرفتند، برگردانند.

سخنگوی دولت درباره نگرانی نسبت به سویه جدید بیماری کرونا هنگام بازگشایی مدارس گفت: تصمیم بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا و با بررسی همه جوانب صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: اولویت دولت حفط سلامت مردم است اما نباید کم توجهی به دیگر جوانب از جمله علم و دانش صورت بگیرد. البته در مناطق خاص که وضعیت شیوع کرونا به شکل دیگری باشد تصمیمات به ستاد مبارزه با کرونا مناطق سپرده شده است. ستاد ملی مبارزه با کرونا تابع شرایط است اما در حال حاضر تصمیم بر بازگشایی بر مدارس و دانشگاه‌ها است‌.

بهادری جهرمی گفت: تصمیم‌گیری‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا متاثر از شرایط است اما این مسله بر عهده خود ما مردم است استفاده از ماسک و تزریق واکسن باید انجام شود. تزریق دز سوم باید صورت گیرد اما طبق آمار استقبال آنچنانی از تزریق این دز نشده است.

سخنگوی دولت در خصوص سفر رئیس‌جمهور به روسیه و ایجاد حواشی آن بیان کرد: سفر به روسیه از جهات مختلف حائز اهمیت و سفر موفقی بود. تکثر برنامه‌ها، شرکت در جلسه دوما، شرکت در دانشگاه دولتی، شرکت در جلسه با رئیس‌جمهور روسیه نشان‌دهنده برنامه‌ریزی مناسب و استقبال از رئیس‌جمهوری در این سفر بود.

وی تاکید کرد: خط اعتباری ۵ میلیاردی و توافق برای افزایش آن تا ۱۰ میلیارد دلار از دستاوردهای این سفر بود. در خصوص توسعه صادرات صیفی‌جات نیز مقدمات آن فراهم شده تا مشکلات در این زمینه حل و صادرات افزایش یابد. در حوزه راه آهن هم قراردادهایی منعقد شد. طبیعتا اصل، دستاوردها است. برخی اصرار دارند نگاه محدود به کشورهای خاص داشته باشند اما سیاست دولت نگاه متوازن به کشورهای جهان است.

سخنگوی دولت درباره مبالغ عیدی کارمندان دولت گفت: آیین نامه در حال تدوین است و منتظر هستیم سازمان برنامه و بودجه آیین‌نامه را به دولت ارائه دهد.

بهادری جهرمی در پاسخ به سوالی در خصوص جلسه ستاد هماهنگی اقتادی دولت با حضور رئیس‌جمهور اظهار داشت: مقرر شد کارگروهی زیر نظر وزیر اقتصاد و با همکاری بانک مرکزی به منظور بازنگری در نظامات بانکی تشکیل شود.  کلید واژه بیانات در این جلسه این بود که تسهیلات خرد نباید به تضییقات تبدیل شود. مقابله با بدعهدان و بدحسابان باید جدی باشد و گزارش آن برای مردم ملموس باشد.

بهادری جهرمی در خصوص پیشنهاد توافق موقت برای احیای برجام در سفر رئیسی به روسیه، گفت: همانطور که بارها اعلام شده موضوع توافق موقت در دستور کار جمهوری اسلامی ایران نیست و تیم مذاکره‌کننده متمرکز بر رفع تحریم‌های ظالمانه بصورت پایدار و مطمئن است. در سفر روسیه بحثی پیرامون قرارداد موقت نشده است. در این سفر بر بازگشت همه طرف‌ها به برجام و لغو موثر کلیه تحریم‌ها تاکید شده است.

بهادری جهرمی درباره این‌که در روزهای اخیر با وجود بارش‌های فراوان و سیل و آبگرفتگی در اهواز شاهد آبگرفتکی نظیر سال‌های گذشته نبودیم؟ چه اقداماتی برای بهبود این وضعیت صورت گرفته است؟ عنوان کرد: طرح شبکه فاضلاب شهر اهواز در طی ۳۰ سال گذشته حدود ۴۱ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. پس از روی کار آمدن دولت جدید و متعاقب آن سفر دولت به استان خوزستان تصمیم گرفته شد این طرح، طی دو سال به اتمام برسد و در عین حال یک طرح اضطراری جهت مدیریت وضع موجود در پاییز سال جاری اجرا شود. طی چهار ماه اخیر طرح اضطراری جمع‌آوری آب‌های سطحی و فاضلاب شهر اهواز در بیش از ۱۰۰ جبهه کاری اجرا شد و به گونه‌ای انجام شد که در راستای اجرای طرح اصلی باشد تا از دوباره‌کاری جلوگیری شود. خوشبختانه طی سه مرحله بارش در استان خوزستان و شهر اهواز مشکل حادی رخ نداد و معضلات دو سال گذشته به کمترین میزان رسید و تا ۸۰ درصد موارد شاهد معضلات گذشته نبودیم و در عین حال در برخی نقاط نیز (حدود ۱۰ نقطه از ۱۰۰ نقطه بحرانی) مشکلاتی بروز کرد که ظرف چند ساعت برطرف شد. به بهانه سوال شما اعلام کنم طرح دیگری که درخوزستان دارای اهمیت است، تکمیل طرح آبرسانی غدیر است که ۵۲ درصد جمعیت استان را از نظر آب شرب تحت پوشش قرار می‌دهد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: این طرح نیز تا دوسال آینده به طور کامل به اتمام خواهد رسید و در عین حال یک طرح اضطراری ۸ ماهه تامین آب شرب با کیفیت در همین راستا اجرا شد که تا قبل از تابستان آینده (تابستان ۱۴۰۱) میزان آب شرب ۵۲ درصد جمعیت شهری و روستایی خوزستان را از ۱۰ متر مکعب در ثانیه به ۲۰ متر مکعب در ثانیه افزایش خواهد داد و کیفیت آب شرب نیز به دو برابر افزایش خواهد یافت. طرح تامین آب شرب غدیر در افق ۱۴۲۵ قرار بوده که به ۲۵ متر مکعب بر ثانیه افزایش یابد که در این دولت موفق شدیم به گونه‌ای آن را اجرا کنیم که ظرف مدت ۸ ماه به ۲۰ متر مکعب بر ثانیه برسد و ۸۰ درصد راه ۲۵ ساله را طی ۸ ماه و تا قبل از تابستان آینده طی خواهیم کرد.

بهادری جهرمی درباره این که گفته می‌شود رییس فیفا قرار است با آقای رئیسی دیدار کنند و این دیدار کی و به چه نحو خواهد بود؟ گفت: تاکنون چنین درخواستی مطرح نبوده و در برنامه‌های آقای رئیس‌جمهور نیز چنین ملاقاتی در دستور کار نیست.

وی درباره اینکه ۸ ماه از امضای برنامه اجرایی اقدام مشترک ایران و روسیه برای لغو روادید سفرهای گروهی می‌گذرد، اما هنوز این برنامه به مرحله اجرا نرسیده و ویزایی بین دو کشور لغو نشده ایراد از کجاست، بیان کرد: این توافق هم مشابه توافقات دیگر به دلیل نگاه توسعه نامتوازن معطل مانده بود. این توافق امروز در دستور کار دولت است‌. اما به دلیل کرونا و محدودیت‌های آن فراهم شدن امکان اجرای این توافق منوط به ثبات شرایط کرونا است.

سخنگوی دولت درباره بازگشت لایحه رتبه‌بندی معلمان به مجلس از سوی شورای نگهبان گفت: علیرغم مشکلاتی که این لایحه برخوردار بود، بدون پیش‌بینی منابع پایدار برای بار مالی این قضیه و در روزهای پایانی دولت قبل بدون انجام کار کارشناسی تقدیم مجلس شد با این وجود دولت سیزدهم به دلیل احترام به این قشر مهم جامعه، این لایحه را تصویب کردند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه این روزها شاهد اعتراضات صنفی و معیشتی در کشور هستیم و روزی نیست که خبر از اعتراضات معیشتی و اقتصادی یک صنف به گوش نرسد، دولت برای رفع مشکلات صنوفی که تاکنون اعتراض کرده‌اند، چه اقداماتی انجام داده است؟ و باتوجه به این که حذف ارز ترجیحی هم به گفته کارشناسان پیامدهای اقتصادی را در بر دارد دولت برای عدم شکل‌گیری اعتراضات چه تدابیری اندیشیده است، گفت: شرایطی که دولت سیزدهم روی کار آمد شرایط نابسامانی در حوزه اقتصادی و اعتراضات صنفی است.  مدیریت حجمی از وعده‌ها نیازمند صرف زمان مناسب برای اصلاحات است. یکی از دلایلی که دولت در خصوص اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها استمهال خواست مساله ناشی از این تغییر بود که هم مجلس و دولت اتفاق نظر دارند که آثار روی مردم نداشته باشد و حتما جبران شود. در کمیسیون تلفیق این مساله در حال بررسی است. اتفاقا دادن ارز ترجیحی از عامل‌های ایجاد تورم است. البته کارهای کارشناسی در حال انجام که اعتراضات معیشتی و اقتصادی شکل نگیرد.

وی درباره درخواست مذاکره مستقیم از سوی آمریکا با ایران گفت: درخواست مذاکره از سوی آمریکا بارها مطرح شده اما هیچ گونه مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا برقرار نشده است.

سخنگوی دولت در خصوص سقف حقوق کارکنان، اظهار داشت: آنچه در لایحه بودجه ۱۴۰۱ پیش‌بینی شده افزایش تا ۲۹ درصد است که البته در مجلس شورای اسلامی باید جمع‌بندی و تصویب شود.  البته تعیین دستمزد کارگران برعهده شورای عالی کار است که تصمیم افزایش حقوق آنها بصورت مجزا خواهد بود. دولت درصدد اصلاح نظام پرداخت حقوق کارکنان است.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که افزایش حقوق‌‌ها برای جبران کاهش قدرت خرید کارمندان و مزد و حقوق‌بگیران اجتناب‌ناپذیر است. اما اگر این افزایش بیشتر از ظرفیت‌های اقتصادی و بودجه‌ای دولت باشد، در نهایت با ایجاد تورم بیشتر در سال آینده، باعث ایجاد فشار بیشتر تورمی و معیشتی بر کارمندان دولت خواهد شد. لذا، میزان افزایش حقوق پیش‌بینی‌شده در لایحه بودجه، میزان بهینه‌ای است که حداکثر افزایش قدرت خرید و حداقل آثار تورمی را به همراه داشته باشد.

سخنگوی دولت در خصوص این‌که این‌ روزها بین مجلس و دولت نوعی دیگر از روابط در حال شکل گیری است و نمایندگان مسئله استیضاح را مطرح می‌کنند، تعامل بین دولت و مجلس چگونه است، گفت:دولت و مجلس برای حل مشکلات مردم همسو و در تعامل و همکاری کامل هستند. رای اعتماد بالای مجلس به کابینه و همراهی در موضوعات کلان و اساسی و حضور دائمی وزرا در کمیسیون ها نشانه تعامل گسترده مجلس و دولت با یکدیگر است وظیفه نظارتی مجلس برای بهبود حکمرانی می تواند موثر باشد. اختلاف نظر در موضوعات مختلف طبیعی و برای ارائه راهکار مناسب راهگشا است. سطح دسترسی نمایندگان با شخص آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور و تک‌تک وزرا بیش از هر زمانی و بلکه شاید بیش از همه ادوار پیش‌از این بوده است.

بهادری جهرمی افزود: تا پایان آذرماه بالغ‌ بر ۱۶۰۰ بار وزرا با نمایندگان دیدار داشتند؛ چه در وزارتخانه چه بخصوص در مجلس حداقل ۱۷۲ نماینده دیدار مستقیم با آقای رئیس‌جمهور داشتند و صحبت‌های خود را تک‌تک بیان کردند در قالب مجامع استانی که این به‌غیر از همه دیدارهای آقای رئیس‌جمهور دارند. رئیس‌جمهور هفت بار در این مدت به مجلس رفته‌اند این نشانه توجه ویژه دولت به مجلس است. از شروع دولت سیزدهم تا ابتدای دی ماه اعضای کابینه دولت مردمی ۷۹۶ مورد با نمایندگان محترم در مجلس شورای اسلامی ملاقات داشته و پاسخگوی سوالات ایشان بوده‌اند. ۸۷۰ بار نمایندگان محترم در محل وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی با وزراء محترم برای پیگیری امور دیدار داشته‌اند.

سخنگوی دولت گفت: از شروع دولت سیزدهم تا ابتدای دی ماه ۵۷۷ مورد معاونان پارلمانی و مدیران کل امور مجلس وزارتخانه‌ها در محل مجلس شورای اسلامی حاضر و پاسخگوی سوالات نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی بوده‌اند.

بهادری جهرمی در خصوص آخرین وضعیت برقراری ارتباط ایران با عربستان، بیان کرد: ایران از صلح و ثبات در منطقه و روابط حسنه با کشورهای مسلمان حمایت می‌کند. تاکنون چهار دور مذاکرات میان ایران و عربستان به میزبانی عراق صورت گرفته است. آماده بازگشایی سفارتخانه‌ها به شکل متقابل هستیم اما توافقات هنوز نهایی نشده است.

وی در خصوص بازار سرمایه، گفت: مسیر حمایت دولت از بورس مستمر ادامه دارد. کارگروهی به ریاست معاون اول، معاون اقتصادی رییس‌جمهور، وزیر اقتصاد، سازمان بورس و دیگر اعضای اقتصادی دولت تشکیل شده است و نظر صاحب نظران دریافت شد و پیشنهاداتی در حال تدوین است. در خصوص رمز ارزها نیز ستاد هماهنگی اقتصادی دولت جلسات متعددی را برگزار و این مساله مورد بررسی قرار داد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین