کد خبر: ۷۵۱۸۲
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۴:۳۴
یک کارشناس اقتصادی:

چاپ اسکناس باید مبتنی بر تولید باشد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک استاد دانشگاه معتقد است: «ارزش پول زمانی پایین می‌آید که پول چاپ شود ولی منجر به تولید نگردد. اگر کشور به میزان پشتوانه‌اش (خدمات تولیدی، ذخائر گرانبها مثل طلا و نقره )اسکناس چاپ کند، ارزش پولی پایین نمی‌آید».

 دکتر کیانشهر جهانگیر استاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با آفتاب ضمن اشاره به تورم فزاینده در کشور گفت:‌ «از چندین سال گذشته تمام بانک‌ها به ویژه بانک‌های جدید هر کدام بدون در نظر گرفتن پشتوانه خود چک‌های مسافرتی چاپ کرده و بین مشتریانشان پخش می‌کردند، بدون آنکه به همان میزان چک مسافرتی از پول خود محدود کنند».

وی یادآور شد:‌ «در حقیقت با این اقدام «چاپ اسکناس» انجام شد و بدون هیچ نظارتی حجم پول در گردش را زیاد کرد. با توجه به اینکه اسکناسی که دولت چاپ می‌کرد بیشتر از 2000 تومان نبود، چک‌های مسافرتی بانک‌ها از بیست هزار و پنجاه هزار تومان بالاتر بود. اقدام جدید بانک مرکزی دستور داد جلوی صدور همه چک‌ها گرفته شود و فقط بانک مرکزی با توجه به پشتوانه خود چک مسافرتی چاپ کند».

وی خاطرنشان کرد: «این کار با هدف کنترل تورم توسط دولت، انجام شده که امید می‌رود در کاهش تورم مثمر ثمر واقع شود».

وی در پاسخ به این سوال که چه چیزی ارزش پول ملی را پایین می‌آورد، گفت: «ارزش پول زمانی پایین می‌آید که پول چاپ شود ولی منجر به تولید نگردد. اگر کشور به میزان پشتوانه‌اش (خدمات تولیدی، ذخائر گرانبها مثل طلا و نقره) اسکناس چاپ کند، ارزش پولی پایین نمی‌آید.  پشتوانه پول ملی هم باید بر اثر تولید از طریق صنایع و خدمات زاییده شود، هر چقدر کار و تولید در کشور بیشتر شود و اسکناس متناسب با آن چاپ شود جلوی افزایش تورم را خواهد گرفت».

وی در ادامه افزود: «ما نفت داریم که در مقابل فروش آن پشتوانه ارزی به پولمان می‌دهیم. ارز متناسب با ذخایر ارزی، میزان صادرات، تولید داخلی و حجم ارزش آفرینی در جامعه باعث حفظ شدن تراز تولید با چاپ اسکناس می‌شود و اقتصاد را سالم و پویایی می‌کند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۷:۵۴ - ۱۳۸۷/۰۲/۲۲
0
0
ايران بايد اقتصادش پيشرفت كنه و ارزش پولش از دلار هم بيشتر باشه
ناشناس
|
-
|
۱۳:۳۷ - ۱۳۸۷/۰۲/۲۳
0
0
ببخشید کامنت قبلی رو کی نوشته؟؟؟؟؟؟؟؟خیلی نابغه بوده
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین