کد خبر: ۷۵۴۲۸
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۶:۰۰
یدالله طاهرنژاد:

حکم گرفتن یک نماینده پارلمان از دولت بی‌سابقه بود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یدالله طاهرنژاد، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی با اشاره به مناقشاتی که این روزها در موضوع ریاست مجلس هشتم در جریان اصولگرا وجود دارد، اظهار داشت:‌ «به نظر می‌رسد جریان اصولگرا نمی‌تواند در این مقطع از تاریخ سیاسی کشور مرزبندی‌ خاصی در درون خود ایجاد کند چرا که هنوز هم رقیب را قدرتمند می‌بینند». 

وی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آفتاب در این‌باره اضافه کرد: «اصولگرایان باور دارند که هر زمان مردم تصمیم بگیرند از انتخابات استقبال جدی کنند جریان اصلاحات با اقبال بیشتری مواجه شده و پیروز میدان خواهد شد». 

طاهرنژاد تاکید کرد: «بر این اساس و با توجه به اینکه انتخابات ریاست جمهوری دهم در پیش است، ایجاد انشعاب و مرزبندی در جریان اصولگرا بسیار بعید به نظر می‌رسد». 

وی خاطرنشان کرد: «دلیل روشن این امر آن است که علی لاریجانی به عنوان نماینده اول قم، در عین حالی که خود را منتقد دولت می‌داند و از این جایگاه وارد لابی برای ریاست مجلس هشتم می‌شود، به سراغ رییس‌جمهور رفته و از وی حکم دریافت می‌کند كه در عرصه سياست امری غير متعارف تلقی می‌‌شود». 

وی ادامه داد:‌ «به نظر می‌رسد نوعی تفاهم اصولی میان اصولگرایان برای ورود به انتخابات هیات رییسه مجلس هشتم شکل گرفته و حتی‌ اگر علی لاریجانی ریاست مجلس هشتم را بر عهده بگیرد، اتفاق جدی‌تری از آنچه در مجلس هفتم رخ داد، واقع نمی‌گردد». 

طاهرنژاد تصریح کرد: «بی‌تردید مجلس تحت ریاست لاریجانی در نوع تعاملات با دولت نهم و از نظر انتقاد از دولت همانند مجلس هفتم عمل خواهد کرد». 

وی با بیان این مطلب که "مناقشات و تلاش‌های موازی لاریجانی و حدادعادل را بر سر ریاست مجلس در هفته‌های اخیر، اختلافات استراتژیک نمی‌دانم"، افزود: «این اختلافات نه استراتژیک هستند و نه اختلافات جدی سیاسی و اقتصادی؛ بلکه صرفا رقابت بر سر کسب قدرت است». 

طاهرنژاد افزود: «حدادعادل و لاریجانی هر دو از یک تفکر و جریان فکری بالا آمده‌اند و بر این اساس رقابت امروز آنها با یکدیگر به راحتی می‌تواند به رفاقت فردا تبدیل خواهد شد». 

وی درباره راهکارهای پیش‌روی اقلیت مجلس هشتم برای افزایش تاثیرگذاری خود بر تصمیمات و عملکرد مجلس گفت: «به صلاح اصلاح‌طلبان مجلس هشتم نیست که خود را دربست در اختیار جریان رقیب قرار دهد بلكه بايد به تجهيز ظرفيت‌های بالفعل و بالقوه خود بپردازد». 

طاهرنژاد تاکید کرد:‌ «حمایت از لاریجانی در بحث ریاست مجلس نمی‌تواند برای اقلیت مجلس هشتم دستاوردی داشته باشد، بلکه اقلیت باید ابتدا از اوضاع خود و شرایط سیاسی ارزیابی‌ دقیق‌تری به دست آورده و با شناخت بهتر ظرفیت‌های خود، وزن خود را در مجلس هشتم افزایش دهد». 

وی ادامه داد: «اقلیت می‌تواند از رقابت شکلی و ظاهری که در اردوگاه رقیب در حال شکل‌گیری است،‌ استفاده کرده و با سرمایه‌گذاری روی حدود 90 کرسی تحت اختیار مستقل‌ها و بیش از 50 کرسی تحت اختیار خود، توان و وزن خود را محك بزند». 

عضو شورای مركزی حزب کارگزاران سازندگی ايران اضافه کرد: «اقلیت مجلس هشتم صرفا با شناخت ظرفیت‌ها و افزایش وزن خود می‌تواند نقشی را که از فراکسیون اصلاح‌طلب مجلس هشتم انتظار می‌رود، ایفا نمايد». 

وی در ادامه با اشاره به برخی اظهارنظرها مبنی بر تلاش غلامعلی حدادعادل برای ورود به عرصه رقابت ریاست جمهوری دهم گفت: «اگر حدادعادل برنامه‌ای برای انتخابات ریاست‌جمهوری دهم داشته باشد،‌ منطقا باید تلاش خود را برای کسب کرسی ریاست مجلس هشتم مضاعف کند که به نظر می‌رسد همین اتفاق نیز در حال وقوع است، اگرچه ممکن است فعالیت‌های ايشان در این روزها سروصدای کمتری داشته باشد اما عمق بیشتری یافته است زيرا كرسی رياست مجلس جايگاه تبليغاتی بدون هزينه و با تاثير جدی است».

طاهرنژاد با اشاره به اینکه "گزینه مورد نظر اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری دهم تا حد بالایی به عملکرد اصلاح‌طلبان بستگی دارد"، افزود: «اگر اصلاح‌طلبان پخته‌تر و سنجیده‌تر عمل کنند و با دقت بیشتری به عرصه فعالیت‌های‌ مرتبط با انتخابات ریاست‌جمهوری دهم وارد شوند، اصولگرایان از محمود احمدی‌نژاد عبور خواهند کرد».

وی افزود: «مجموعه اصولگرایان نقدهای جدی به عملکرد احمدی‌نژاد و دولت نهم دارند و به نظر می‌رسد در صورت عکس‌العمل‌ مناسب اصلاح‌طلبان، اصولگرایان گرایش‌ زيادی برای عبور از احمدی‌نژاد و طرح گزینه جديد داشته باشند».

طاهرنژاد در پایان گفت: «اگر جریان اصلاحات، رقیب خود را حساس کند بدون شک، تنها گزینه اصولگرایان برای ریاست‌جمهوری دهم احمدی‌نژاد خواهد بود چرا که جریان اصولگرا نمی‌خواهد کرسی ریاست‌جمهوری را از دست دهد حتی اگر انتقادهای جدی و گسترده‌ای به دولت نهم داشته باشد».


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین