کد خبر: ۷۵۸۴۹
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۴:۵۱
احمدی‌نژاد:

گزارش انتخابات یک گزارش تشریفاتی است

اگر تغییرات دولت به نصف به علاوه یک برسد، نیازی به رأی اعتماد مجلس نیست
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محمود احمدی‌نژاد صبح روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران حضور یافت پیدا کرد و از آغاز بحث تحولات اقتصادی در جلسات دولت خبر داد. 

به گزارش ایسنا، محمود احمدی‌نژاد در ابتدای این گفت‌و‌گو افزود که بحث تحولات اقتصادی در کارگروه‌های مربوط بررسی شده و از امروز (چهارشنبه) بحث درباره آن به صورت رسمی در جلسه دولت آغاز شده است. 

وی اظهار کرد: «این بحث چندین جلسه در دولت ادامه پیدا می‌کند تا ان‌شاءالله به جمع‌بندی نهایی برسد و پس از آن‌که به جمع بندی نهایی رسید، در هفته اول تیرماه به اطلاع عموم می‌رسد». 

رییس‌جمهور تصریح کرد که دولت تغییر و تحولات اقتصادی را با برنامه‌های اجرایی که در این ارتباط دارد به اطلاع عموم می‌رساند و این فرصت را فراهم می‌کند که کسانی که نظری دارند نیز نظراتشان را در این ارتباط ارایه دهند تا این طرح تکمیل شود. 

رحیمی معاون حقوق و پارلمانی احمدی‌نژاد شد
وی هم‌چنین خبر داد که «رحیمی» رییس فعلی دیوان محاسبات در مجلس هشتم، از این پس به عنوان معاون حقوق و پارلمانی رییس‌جمهور ایفای نقش خواهد کرد. 

احمدی‌نژاد در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود «رحیمی» رییس دیوان محاسبات، قرار است معاون حقوق و پارلمانی او شود، گفت: «آقای الهام گویی مساله را دیروز (سه‌شنبه) مطرح کردند، آقای رحیمی از برادران خوب ما هستند که قرار شد با توجه به سوابقشان به‌ویژه سوابق حقوقی و فعالیتی که در دیوان محاسبات داشته‌اند، هم‌چنین چند دوره نمایندگی مجلس، در معاونت حقوقی انجام وظیفه کنند و ایشان نیز این مساله را پذیرفته‌اند».


رییس‌جمهور در ادامه به موضوع خشکسالی و تحولات اقتصادی که در عرصه جهانی در حال رخ دادن اشاره کرد و گفت: «دولت تدابیر لازم را برای مدیریت عرصه داخلی در این ارتباط و کاهش انتقال این آسیب‌ها به داخل، هم‌چنین رساندن این آسیب ها به صفر طراحی کرده و دستگاه‌ها نیز هر کدام وظیفه‌ای در این ارتباط دارند. آنها وظایف خود را در این ارتباط انجام می‌دهند که ان‌شاءالله تا آنجا که لازم باشد و به اصل کار آسیبی نرسد، درباره این کارها اطلاع‌رسانی می‌شود». 

وی ادامه داد: «تحولات کشور و جهانی در مسیری حرکت می‌کند که روز به روز حقانیت آرمان‌های ملت ایران، اندیشه و منطق آن ثابت می‌شود و صاحب‌نظران و مردم با این حقانیت بیشتر آشنا می‌شوند».

به گزارش ایسنا احمدی‌نژاد درباره تحقیق و تفحص از داوری ایران و آمریکا گفت: «به نظر من این تحقق و تفحص کار درستی است و مربوط به قبل از دولت نهم است. قرارداد الجزایر و مباحث مربوط به دیوان لاهه باید روزی باز شود و مورد بازبینی قرار گیرد که چه مسائلی در آن پیش آمد و چگونه عمل شد. من از معاون حقوقی می‌خواهم که در این‌باره با خبرنگاران مصاحبه‌ای داشته باشد و امیدوارم این روند زمانی اصلاح شود. دولت هم در این باره اصلاحاتی کرده است ما امیدواریم حقوق ملت ایران در این سازوکاری که به ما تحمیل شده مسترد شود». 

یک ماه؛ تا هفته اول تیر صبر کنید
وی درباره طرح تحول اقتصادی نیز گفت: «یک ماه؛ تا هفته اول تیر صبر کنید». 

احمدی‌نژاد درباره سفر به ایتالیا و شرکت در اجلاس فائو گفت: «رییس فائو دعوت کرده است که در این اجلاس شرکت کنم و این اجلاس به خاطر بحران مواد غذایی ایجاد شده است؛ چراکه برخی کشورها به خاطر این بحران در معرض صدمات سنگینی قرار دارند. باید یک فکر جدی در مدیریت مواد غذایی در جهان شود، بحران اخیر نشان داد که مدیریت مواد غذایی مدیریت درستی نبود و هم‌اکنون 33 کشور در شرایط سختی قرار دارند. ما هم طرح‌هایی را برای مقابله با این بحران تهیه کرده‌ایم و آن را ارائه می‌کنیم». 

وی درباره مقابله دولت با بحران خشکسالی گفت: «دولت برای مقابله با بحران خشکسالی یک لایحه دو فوریتی امروز به مجلس معرفی کرد و دو فوریت آن به خاطر این بود که از آن‌جایی که مجلس هفتم در روزهای آینده به پایان می‌رسد و مجلس جدید نیز یک ماه برای تشکیل کمیسیون‌ها و ساختارهای خود وقت صرف می‌کند، ما برای مقابله با خشکسالی که کشاورزان ما را با آسیب مواجه کرده است، دو فوریت برای این لایحه در نظر گرفتیم تا در همین مجلس به آن رسیدگی شود که به هر حال این توفیق نبود که این در مجلس مطرح شود و مجلس کار مثبت‌تری در روزهای آخر انجام دهد». 

گزارش انتخابات یک گزارش تشریفاتی است
احمدی‌نژاد درباره این‌که چرا اندکی صبر نشد تا وزیر کشور گزارش انتخابات خود را در مجلس بخواند و این مورد انتقاد برخی از نمایندگان هم بود گفت: «چه فرقی می‌کند که چه کسی آن گزارش را بخواند. انتخابات برگزار شده و شورای نگهبان هم آن را تایید کرده است آن گزارش هم تشریفاتی است». 

وی خاطرنشان کرد: «انتخابات را شورای نگهبان تایید کرده و مجلس هم در وقت قانونی خود تشکیل خواهد شد. ملت در انتخابات حاضر شد و صدها هزار نفر در برگزاری انتخابات به صورت هماهنگ باهم کار کردند». 

احمدی‌نژاد درباره انتقادها نیز گفت: «آن‌ها در انتقاد آزاد هستند. ما که ممنوعیت درباره‌ اظهار نظر نداریم. آن‌ها هم می‌توانند تایید یا تکذیب کنند. بگذارید این آزادی در کشور وجود داشته باشد و آن‌ها هم نظر بدهند این که عیبی ندارد. اگر در نظرها چیزی باشد که به درد ما هم بخورد از آن استفاده می‌کنیم». 

استیضاح وزیر بازرگانی کار نادرستی بود
به گزارش ایسنا رییس‌جمهور در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره استیضاح وزیر بازرگانی و متوقف شدن این مساله در مجلس اظهار کرد: «من خوشحال هستم که این اتفاق افتاد؛ چرا که استیضاح وزیر بازرگانی کار نادرستی بود. وزیر بازرگانی جزء موفق‌ترین و پرتلاش‌ترین وزراست و اگر اقداماتش را تشریح کند خواهید دید چه کارهایی انجام شده است».

وی افزود: «من از وی می‌خواهم اقداماتی را که انجام داده‌ به اطلاع عموم برساند و برای شما تشریح کند».

رییس‌جمهور هم‌چنین با بیان این که وزیر بازرگانی کارهای بزرگ و زیربنایی انجام داده که خودش باید آن‌ها را تشریح کند افزود: «من به دو مورد آن‌ها اشاره می‌کنم. دولت همواره جلوتر از زمان حرکت کرده است، شما می‌دانید ما شب‌های عید معمولا با گرانی میوه مواجهیم ولی امسال با تدابیر خوبی که اتخاذ شد، قیمت میوه‌ای که در سال 87 ارایه شد، کمتر از سال 84 و 83 بود، بدون این که به تولید داخلی آسیب برسد و کشاورزان دچار مشکل شوند. دولت نه یک کیلو میوه خرید و نه یک کیلو انبار کرد، کارهایی که در مورد میوه در شب عید انجام شد از طرف خود مردم و اصناف صورت گرفت؛ آن‌ها مشارکت سازنده داشتند و بازار را تنظیم کردند».

وی با بیان این که همه کارها در دست دولت بود ادامه داد: «دیدم که تعداد محدودی از ائمه محترم جمعه و برخی افراد و رسانه ها موضوع برنج را وصل کردند به دولت و این به دلیل عدم اطلاع آنها از ماوقع است. دولت در سال گذشته طبق برآوردهایی که کرد متوجه شد در زمینه برخی محصولات از جمله برخی مواد غذایی در عرصه جهانی شاهد مشکلاتی خواهیم بود و برخی کالاها در عرصه جهانی افزایش قیمت خواهند داشت، از این رو در این ارتباط کمیته‌ای در دولت ایجاد شد و تصمیم گرفت تدابیر مناسبی را برای مواجهه با این مساله اتخاذ کند».

رییس‌جمهور گفت: «شما خود می‌دانید مثلا در برخی مواد غذایی مانند برنج یا روغن واردکننده هستیم و باید مسیری را طی کنیم که به خودکفایی برسیم؛ البته ما در بسیاری محصولات به خودکفایی رسیده‌ایم و آنها را صادر هم می‌کنیم».

احمدی‌نژاد افزود: «برای مبارزه با آشفتگی‌ای که پیش‌بینی می‌کردیم در بازار ایجاد شود، دو ابزار در دست داشتیم؛ یکی تعرفه گمرکی و دیگری یارانه».

رییس‌جمهور افزود: «شما می‌دانید که طی دو سه سال اخیر رقم یارانه‌ها هر سال در بودجه کاهش پیدا می‌کند و تعداد کسانی که یارانه می‌خواهند بیشتر می‌شود، از طرف دیگر قیمت کالاهای یارانه‌ای افزایش پیدا کرده است و در حقیقت مسیر عملی که دولت می‌تواند یارانه بدهد، کاهش پیدا کرده، ما با توجه به این وضعیت مباحث خود را با مجلس در میان گذاشتیم و موضوع را با آنها بررسی کردیم؛ چنان که کارگروهی تشکیل شد که تدابیری اندیشیده شود از جمله کالاهایی وارد شود تا بازار را متعادل کنیم. هم‌چنین قرار بر این شد که دو میلیارد دلار در اختیار دولت قرار داده شود تا بتوانیم از قبل بازار را تنظیم کنیم، البته وقتی این مبحث در دولت مطرح شد، من با وزرا صحبت کردم و این مقدار را به یک میلیارد و دویست میلیون دلار رساندیم و با قید دو فوریت به مجلس دادیم که البته نه دو فوریت و یک فوریت آن تصویب نشد و تا امروز نیز در دستور کار مجلس قرار نگرفته؛ از این رو تنها ابزاری که برای ما باقی ماند این بود که تعرفه را کاهش دهیم و این کار را کردیم؛ گر چه وقتی این کار صورت گرفت، عده‌ای نیز بار دیگر این مساله را زیر سوال بردند و هجوم آوردند».

وی گفت: «ما مثلا محدودیت از گمرک سیستان و بلوچستان را برداشتیم که بتوانیم کالاها از جمله برنج را وارد کنیم که همین مورد نیز مورد انتقاد قرار گرفت». 

وزیر بازرگانی در این قضیه مظلوم واقع شد
رییس‌جمهور ادامه داد: «با توجه به پیش‌بینی‌هایی که کرده بودیم وزیر بازرگانی از 7 ، 8 ماه قبل راهکارهایی را برای مبارزه با مسائلی که فکر می‌کردیم پیش می‌آید ارایه داده بود و تا امروز نیز پی‌گیری کرده است که بعد از آن قضیه استیضاح مطرح شد».

وی گفت: «دولت تمام تلاش خود را برای حل این مشکلات به کار گرفت، ما آمدیم و مشکلات را نیز مطرح کردیم». 

رییس‌جمهور اظهار کرد: «وزیر بازرگانی در این قضیه مظلوم واقع شد، در صورتی که تمام تلاش خود را برای حل مشکلات انجام داد، بعد می‌آیند مساله استیضاح وزیر را مطرح می‌کنند که البته و خوشبختانه این مساله اصلاح شد و ای کاش زودتر اصلاح می‌شد؛ چرا که وقتی یک وزیر موقعیتش سست می‌شود بازار نیز دچار تزلزل می‌شود».

وی گفت: «من حرف همه کسانی را که مساله استیضاح را مطرح کردند شنیدم و حرفی که بتوان به وسیله آن به وزیر ایراد گرفت در آنها وجود نداشت؛ البته خب آن‌ها اگر حرف‌هایی دارند می‌توانند حرفشان را بزنند». 

دیگران آزاد هستند که اظهار نظر کنند
به گزارش ایسنا رییس‌جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر سستی در مبارزه با مفاسد اقتصادی و اظهاراتی مبنی بر این‌که مخالفان دانشگاه آزاد افراد حسودی هستند، اظهار کرد: «حرکت دولت در مواجهه با مفاسد اقتصادی کند نشده و دولت در این زمینه مصمم‌تر شده است و کار خود را در این ارتباط انجام می‌دهد. بسیاری از مجراها را بسته و کنترل کرده و برخورد می‌کند ولی این که شما می‌گویید دولت تقریبا در مبارزه با مفاسد اقتصادی تنهاست حرف درستی است، البته ما ناراحت نیستیم، کار خود را می‌کنیم و معتقدیم که خداوند متعال نیز از ما حمایت خواهد کرد».

وی تاکید کرد: «در دولت هیچ سستی و ضعفی در این ارتباط ایجاد نشده ولی دیگران آزاد هستند که اظهار نظر کنند و من در مصاحبه مطبوعاتی خود در این ارتباط صحبت کرده‌ام. این که عده‌ای بیایند و منکر این مباحث شوند، در واقع فرصت را به متخلفین می‌دهند که کار را ادامه دهند».

وی خاطرنشان کرد: «اخیرا آقای حداد عادل در نامه‌ای به من بخشی از پرونده‌هایی که در کمیسیون اصل 90 مجلس در این ارتباط مورد بررسی قرار گرفته فرستاده‌اند که ان‌شالله این پرونده‌ها در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی مطرح می‌شود».

احمدی‌نژاد خبر داد: «در حال تنظیم برنامه‌ها هستیم تا هفته آینده با توجه به هماهنگی‌هایی که ایجاد می‌کنیم، جلسه سران سه قوه را جهت مبارزه با مفاسد اقتصادی برگزار کنیم و من در آن‌جا به شما این دفترچه‌ها و پرونده‌ها را نشان می‌دهم». 

چرا سطح کار را پایین می‌آورید
وی در پاسخ به این سوال که آیا در آن جلسه اسامی را اعلام خواهید کرد؟ گفت: «مردم خود می‌دانند که منظور چه کسانی هستند. شما چرا سطح کار را پایین می‌آورید. مردم می‌دانند که افراد چه کار می‌کنند و با این افراد آشنا هستند. در این‌جا یک تذکری به شما می‌دهم. در بحث مفاسد اقتصادی بعضی‌ها از یک طرف افتاده‌اند و می‌گویند اصلا مفاسد اقتصادی در کشور وجود ندارد. ولی برخی دیگر از طرف دیگر افتاده‌اند و کل کشور و کل نظام را زیر سوال برده و می‌گویند فساد اقتصادی در همه جاست؛ هر دو این‌ها اشتباه است. در ایران ما به خاطر فرهنگ نابی که داریم، وجود یک مفسد اقتصادی نیز سنگین است چه برسد صدتا و نباید همه را زیر سوال برد».

رییس‌جمهور با بیان این‌که "این مفسدان اقتصادی به صورت شبکه‌ای هستند" گفت: «ببینید وقتی یک فرد معمولی تخلفی می‌کند آن فرد را مجازات می‌کنند ولی وقتی یک دانه درشت می‌خواهد مجازات شود صدها دست در جهت حمایت بلند می‌شود و به نحوی رفتار می‌کنند که مبارزین با مفاسد اقتصادی را در جامعه متهم می‌کند؛ این مساله پیچیده است. اما این مساله اظهر من الشمس است که در گذشته آن‌هایی که در موضع اجرایی بودند، وقتی این مسایل مطرح می‌شد، می‌گفتند مطرح نشود چون امنیت اقتصادی از بین می‌رود ولی این دولت خود می‌گوید که باید برخورد شود و معتقد است که به نفع اقتصاد است».

وی بار دیگر تاکید کرد: «در اراده و عزم دولت جهت مبارزه با مفاسد اقتصادی هیچ خللی ایجاد نشده کارهایی را کرده و این کارها موثر بوده است».

چرا باید آمدن و رفتن وزرا تابو باشد؟
احمدی‌نژاد در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره اعلام‌نشدن دلایل تغییر وزیر کشورگفت: «ما یک گروه و تیم هستیم و تیمی که مشغول به کار است باید به صورت هماهنگ کارهای خود را به پیش ببرد و در این چارچوب جابه‌جایی طبیعی است». 

احمدی‌نژاد گفت: «این‌که وزیری برود و وزیر دیگر بیاید در کشور ما تابو شده است. در حالی که چرا باید این‌طور باشد، حتی این مساله در فوتبال هم می‌بینیم. یک مربی تصمیم می‌گیرد یک بازیکن را از زمین خارج کند اما آن بازیکن عصبانی می‌شود و اعتراض می‌کند». 

احمدی‌نژاد گفت: «ما حرکت شخصی نداریم؛ حرکت‌مان تیمی است و همه با هم هماهنگ کار می‌کنیم. کدروتی هم بین ما وجود ندارد. البته اظهارنظر و نقد آزاد است و هرکس می‌تواند نقد کند. روزنامه‌ها هم که علیه دولت زیاد انتقاد می‌کنند».

احمدی‌نژاد افزود: «من از رسانه‌ها می‌خواهم این مساله را از تابو بودن خارج کنند. شما می‌بینید که در برخی کشورها در یک سال دو دولت عوض می‌شود ولی کارها به خوبی پیش می‌رود».

وی افزود: «باید دید چرا این تصور وجود دارد که مثلا یک نفر تا آخر مسوولیت یک کار را داشته باشد. ما در یک گروه بازی می‌کنیم و مربی هر چند وقت یک بار بر اساس تشخیص و شرایطی که وجود دارد آرایش تیم را عوض می‌کند که این امر به این معنا نیست که فردی که تعویض شده بد بوده، بلکه مربی شاید تشخیص داده آن فرد در جای دیگر می‌تواند بهتر کار کند و کس دیگری که جایگزین او شود، می‌تواند در این سمت بهتر کار کند».

رییس‌جمهور گفت: «اصل، انجام مناسب و بهتر ماموریت‌هاست، کسانی که در این دولت بوده‌ و جابه‌جا شده‌اند دوستان خوب ما بوده‌اند و ما گله‌ای نداریم، افراد هم در اظهارنظرها آزاد هستند».

وی هم‌چنین گفت: «مهم این است که سیاست‌های دولت در بخش‌های گوناگون اجرا شود و اگر در بخشی اجرا نمی‌شود، مثلا در حوزه اقتصاد و وزیر بگوید من اجرا نمی‌کنم، جابه‌جایی صورت می‌گیرد. ما عهدی با مردم بسته‌ایم از جمله این که حلقه مدیران را باز کنیم. شما می‌بینید مدیرانی که در این دولت حضور دارند جوانند و هیچ کدام وابستگی حزبی و گروهی نداشته‌اند. من تمام تلاش خود را کرده‌ام که بهترین تشخیص را داشته باشم، ولی این امر به این معنا نیست که تشخیص من اصلا اشتباه نیست، ولی من تمام تلاش خود را برای تشخیص درست انجام داده‌ام؛ البته به این معنا هم نیست که کسانی که پشت میز نشسته‌اند در حال حاضر عصاره توانمندی هستند، ما سعی کردیم توانمندها را انتخاب کنیم».

وی گفت: «آقای پورمحمدی نیروی خوب و دلسوزی هستند و زحمت زیادی کشیده‌اند ولی در این شرایط تشخیص داده شد که آرایش تیم باید عوض شود. ما در این مرحله کارهای بزرگی در پیش داریم، از جمله بحث تغییر تحولات اقتصادی و با توجه به شرایط آرایش تیم تغییر داده شده است».

رییس‌جمهور در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا تغییرات دیگری نیز در راه است، همچنین پرسش دیگری مبنی براین که گفته می‌شود شورای نگهبان اعلام کرده دولت باید برای تغییرات از ما اجازه بگیرد؟ گفت: «من چنین چیزی دریافت نکرده‌ام».

وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر این که « برخی رسانه‌ها نوشته‌اند دولت از شورای نگهبان در مورد تغییرات استفساریه کرده، به‌ویژه این که اگر این تغییرات به نصف برسد، چگونه خواهد بود»، با رد این مساله گفت: «در آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی برای دولت رای اعتماد اخذ نمی‌شود. دولت برنامه‌های خود را ارایه می‌کند و بعد وزرا رای اعتماد می‌گیرند و در حقیقت دولت به رای گذاشته نمی‌شود، در بحث تغییرات که اگر به نصف به علاوه یک برسد، در آنجا نیز دولت برنامه‌های خود را مطرح می‌کند و آن وزیری که مطرح می‌شود رای اعتماد می‌گیرد؛ از این رو نگرانی در این ارتباط وجود ندارد».

رییس‌جمهور در پایان تاکید کرد: «دولت اگر بخواهد تغییری بدهد خودش اعلام می‌کند، به هر حال این دولت اگر تصمیم بر تغییر داشته باشد خودش اطلاع‌رسانی می‌کند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۸:۴۸ - ۱۳۸۷/۰۳/۰۱
0
0
با سلام
جناب رييس جمهور محترم نفرمودند چه بازي جديدي را ميخواهند شروع كنند كه نياز به تغيير آرايش تيم دارند
اگر تغييرات جهت حفظ نتيجه است كه دولت خود را موفق مي داند و از نتيجه راضي است و اگر تغييرات در جهت تغيير نتيجه بازي باشد اقرار به باخت است كه در اين صورت جاي بسي اميدواري است كه حداقل متوجه نتيجه بد بازي شده اند گرچه وقت رو به اتمام است.م
ناشناس
|
-
|
۲۲:۰۷ - ۱۳۸۷/۰۳/۰۱
0
0
سلام

بنظر مي رسد در مواردي هم تيم ها نياز به تعويض مربي دارند و با تعويض بازكن ديگر مشكلي حل نمي شود.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین