کد خبر: ۷۶۱۸۶
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۴:۱۲
داودی از نظریه دهه 60 انگلیس استفاده می‌کند

اداره مملکت به شیوه 50 سال پیش!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک اقتصاددان تصریح کرد: «ادغام بانک‌ها با ابلاغیه اصل 44 و خصوصی‌سازی در تناقض آشکار قرار دارد».

دکتر فرهاد خرمی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی آفتاب افزود: ‌«حتی اگر توجهی به اصل 44 نداشته باشیم تبدیل بانک‌ها به قرض‌الحسنه با اصول علم اقتصاد سازگاری ندارد».

وی ادامه داد: «زمانی می‌توانیم ادغام بنگاه‌های اقتصادی را مطرح کنیم که صرفه‌جویی متناسب با تولید ایجاد شود. این مسئله در مورد بانک‌ها به این معنا است که هزینه‌های بانک‌ها در صورت ادغام کاهش یابد». 

خرمی افزود: «در یک اقتصاد آزاد هدف اصلی ایجاد رقابت است و در این صورت تعداد بانک‌ها افزایش خواهد یافت و نه کاهش».

وی با تشریح سیاست‌های اعلام شده در چند هفته گذشته در مورد بانک‌ها گفت: «در ابتدا بانک مرکزی بسته پیشنهادی سیاست‌های خود که مجموعه‌ای ازسیاست‌های انقباضی بود را مطرح و از سه قفله شدن منابع بانک مرکزی در این راه سخن گفت اما چندی نگذشت که رئیس‌جمهور کاهش نرخ بهره که سیاستی انبساطی است و موجب افزایش نقدینگی می‌شود را علام کرد در این میان بحث غیر کارشناسانه ادغام 8 بانک دولتی نیز از سوی دولت مطرح شد».

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد:‌ «مشخص نیست که هدف آقایان در دولت اتخاذ سیاست‌های انبساطی است یا سیاست‌های انقباظی». 

وی با بیان اینکه در برخی موارد دولت در یک هفته دو سیاست کاملاً متضاد را اعلام می‌کند افزود: «طرح سخنان و اتخاذ سیاست‌های متناقض از سوی مسئولان موجب آشفته‌تر شدن اوضاع اقتصادی کشور می‌شود». 

این اقتصاددان تاکید کرد: «به نظر می‌رسد آقای صمصامی سرپرست جدید وزارت اقتصاد به دنبال اجرای بی‌چون و چرای نظرات رئیس‌جمهور است آقای رئیس‌جمهور نیز که در اقتصاد تخصص ندارد به نظر آقای داودی معاون اول که علاقه زیادی به نظریه‌های اقتصادی 50 سال پیش دارد توجه می‌کند».

وی با بیان اینکه نظرات اقتصادی داوی نیز مربوط به دهه 60 میلادی است گفت: «منحنی فیلیپس بیان کننده ارتباط معکوس نرخ تورم و بیکاری است. این نظریه که در دهه 60 میلادی از سوی یک اقتصاددان انگلیسی مطرح شده بیانگر این است که هرگاه نرخ تورم افزایش یابد نرخ بیکاری کاهش خواهد یافت. آقای داودی معاون اول رییس جمهور درباره نرخ تورم بالا به این نظریه که آمارهای مربوط به آن به قرن 19 میلادی انگلیس بازمی‌گردد استناد می‌کند. این در حالی است که اقتصاد ایران به هیچ وجه از روابط اقتصدی دهه 60 میلادی انگلیس پیروی نمی‌کند».

دکتر خرمی با بیان اینکه در ایران تورم و نرخ بیکاری هردو باهم افزایش می‌یابند تصریح کرد: «حتی بسیاری از اقتصاددانان در دهه 60 میلادی زمانی که نظریه منحنی فیلیپس مطرح شد اشکالات زیادی به این نظریه وارد کردند و آن را قبول نداشتند».

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد: «اگر ما سیاست پولی درستی مانند کشورهای کاندا، انگلیس و حتی امارات داشته باشیم نه تنها اشتغال کامل در کشور ایجاد می‌شود؛ بلکه حتی نیاز استفاده از نیروی کار خاجی نیز احساس خواهد شد».

وی همچنین با انتقاد از تصمیم دولت درباره کاهش نرخ سود بانکی گفت: «کاهش نرخ سود به 10 تا 12 درصد در شرایط تورم 30 درصدی موجب خروج سرمایه‌ها از بانک‌ها و فساد و رانت‌خواری خواهد شد. همچنین اشخاصی که قدرت استفاده از رانت را ندارند، برای دریافت تسهیلات به سمت بازارهای موازی پول و اعتبار رانده می‌شود که خود عاملی برای تقویت این بازارها و سود جویان فعال در آن خواهد بود».

دکتر خرمی همچنین درباره اختلاف مظاهری و با دولت و اخبار مربوط به برکناری وی از بانک مرکزی نیز اظهار داشت: «آقای دانش‌جعفری وزیر سابق اقتصاد در سخنان خود اشاره کرد که رئیس‌جمهور غیر قابل پیش‌بینی است پس این احتمال هر لحظه وجود دارد که مظاهری از کار برکنار و شخص‌ دیگری جایگزین او شود». 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۵:۱۹ - ۱۳۸۷/۰۳/۱۰
0
0
چه فايده وقتي بايد بيش از يك سال ديگر شاهد كارهاي ويرانگر احمدي نژادباشيم ايشان تا حالا به نظرات كارشناسان اهميت داده اند؟از احمدي نژاد نبايدانتظارداشت اما حقيقتا اگر مجلس هفتم اندكي به مردم توجه داشت بايد اورا استيضاح ميكرد به هر حال مشكلي نيست نرخ بي كاري كم شده وضعيت زندگي مردم بهتر شد نرخ تورم هم اونقدرزيادنيست اونم مربوطه به تورم جهاني سرمايه گذاري خاجي هم كه بيشتر شده صادرات غيرنفتي بيشتر شدهو...واقعا كه
ناشناس
|
-
|
۱۰:۳۱ - ۱۳۸۷/۰۳/۱۱
0
0
خدا عاقبت ملت را ختم بخیر کند.
ناشناس
|
-
|
۱۲:۵۶ - ۱۳۸۷/۰۳/۱۱
0
0
مملكت با اين ثروت اقتضاد ان رو به ورشكستگي ميرود كي و چه كسي ميخواهد جلوي اين تورم خانمان بر انداز را بگيرد والله اين اداره كردن مملكت نيست مردم رو به فساد خواهند رفت اگر وضع به اين صورت پيش برود خدايا كمك كن
ناشناس
|
-
|
۱۲:۵۷ - ۱۳۸۷/۰۳/۱۱
0
0
مملكت با اين ثروت اقتضاد ان رو به ورشكستگي ميرود كي و چه كسي ميخواهد جلوي اين تورم خانمان بر انداز را بگيرد والله اين اداره كردن مملكت نيست مردم رو به فساد خواهند رفت اگر وضع به اين صورت پيش برود خدايا كمك كن
ناشناس
|
-
|
۱۳:۲۵ - ۱۳۸۷/۰۳/۱۱
0
0
شيوه اداره كردن با نظريه هاي 50 سال پيشپكه خوبه خدا كنه آقايان قصد نداشته باشند به شيوه 1400 سال پيشپبرگردند انوقت مصيبت داريم چون ان زمان نفت ومس وآهن و..... نداشتيم
ناشناس
|
-
|
۱۰:۲۱ - ۱۳۸۷/۰۳/۱۲
0
0
بد نيست بدانيد غالب مسولان مالي- بانكي و اقتصادي با نظر آقاي داودي تعيين مي شوند.مثلا ايشان معاون يك اداره در بانك تجارت با حداكثر پنج سال سابقه كار را بر اساس مناسبات شخصي به عنوان مدير عامل و رييس هييت مديره پست بانك ايران به وزارت ارتباطات تحميل كرده است. به نظر شما كسي با اين سابقه كار و بدون هيچگونه سابقه مديريت ميتواند بالاترين مقام يك بانك شود؟ آيا با اين تصميمات مي توان انتظار رشد و شكوفايي داشت؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین