کد خبر: ۷۶۴۲۴
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۸:۴۲
سید محمد خاتمی:

ارتقای جایگاه زنان در جامعه ما به خاطر روشن بینی امام بود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سید محمد خاتمی با بیان اینکه غلبه بعضی از احساسات مبتذل باعث شده تا شخصیت حضرت زهرا پنهان بماند، گفت: «مدار صلوات بر پیامبر و اولیای خدا حضرت زهرا(س) است».

به گزارش آفتاب، به نقل از فارس، مراسم عزاداری شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) پیش از ظهر امروز در موزه ملی قرآن و با حضور شخصیت‌ها و چهره‌های سیاسی فرهنگی کشورمان برگزار شد.

سیدمحمد خاتمی طی سخنانی در این مراسم با اشاره به عظمت حضرت زهرا(س)، گفت: «به شخصیت‌هایی که جنبه تقدس دارند، می‌توان دو نگاه داشت یکی اینکه آنها را دارای صورت انسان و سیرت فراانسانی و فرشته بدانیم که می‌توان آنها را عاشقانه دوست داشت و شاعرانه سرود و البته آن‌ها را دست نیافتنی دانست».

خاتمی در ادامه افزود: «نگاه دیگر آن است که آنها را انسان‌های الگو بدانیم، انسان‌های که هر کس می‌خواهد به مراحله بالای کمال برسد باید از آنها پیروی و به آنها تاسی جوید. در این صورت این انسان‌ها الگو هستند، انسان‌های پرهیزگار، روشن بین، بیدار، مسئولیت شناس و دلسوز برای انسان‌ که حضرت زهرا (س) بدون تردید یکی از این الگوها است، هم الگویی برای انسان و هم برای زن».

رئیس جمهور پیشین کشورمان در ادامه سخنان خود اظهار داشت: «دوست و دشمن درباره بزرگی حضرت زهرا (س) اجماع دارد، حتی کسانی که دلخوشی از حضرت نداشته و از اینکه او مورد احترام پیامبر است، حسد می‌ورزیدند. تاریخ بر عظمت شخصیت حضرت زهرا (س) چه از زبان پیامبر و بزرگان دین و چه از نظر منصفان قضاوت کننده تاریخ و حتی دشمنان او همگی حکایت از والای شخصیت حضرت زهرا (س) می‌کنند».

محمد خاتمی با بیان اینکه زندگی حضرت فاطمه (س) کوتاه و سراسر زندگی حضرت رنج بود، گفت: «حضرت زهرا در متن بحران به دنیا آمد، در متن بحران بالید و در متن بحران وفات یافت و این نوع زندگی باعث شد تا شخصیت حضرت زهرا (س) انسانی والا و الگوی برای همه انسان‌ها گردد. به تعبیری همه حضرت زهرا را سرور زنان عالم می‌دانند، اما این تعبیر منافاتی برای الگو بودن حضرت برای سایر انسان‌ها نیست».

سیدمحمد خاتمی در ادامه کتاب خدا را تبیین یک نوع بینش نسبت به انسان و هستی دانست و افزود: «کتاب خدا کتاب فلسفی و علمی نیست که بگویم مطلبی گفته که بعدها خلاف آن ثابت شده است، روح کتاب خدا یک نوع بینش نسبت به هستی و انسان است و انسان مومن کسی است که دارای این بینش باشد و تحت تاثیر این بینش، منشی را داشته باشد. کار بزرگ پیامبران این بود که بینش را به انسان‌ها بدهند که منشاء آن وحی بود و دیگر کار بزرگ پیامبر این است که الگویی برای همه انسان‌ها باشند».

خاتمی تصریح کرد: «اگر انسان‌ها خواستار سعادت هستند باید همان راهی را بروند که حضرت زهرا (س) پیمود و اندیشید و الگو بودن یعنی همین، الگو بودن حضرت زهرا (س) برای زنان پررنگ‌تر و خوشبوتر است».

سیدمحمد خاتمی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: «در دنیای قدیم که هنوز آثار آن در دنیای امروز نیز وجود دارد و کم و بیش در بخش‌هایی از دنیا آن را غالب می‌بینیم، زن یک موجود فرعی است و زندگی مردانه است. انسان و انسانیت مردانه است و مرد برای زندگی خلق شده است و زن برای مرد، این یک دید موجود و کما بیش در سراسر تاریخ است».

وی افزود: «طبیعی است که این بینش در روابط اجتماعی، حقوق مدنی و اجتماعی تاثیر می‌گذارد».

رئیس بنیاد باران در ادامه افزود: «در دنیای قدیم وضعیت زنان در کشورهای اسلامی بهتر از وضعیت زنان غربی بود، تحول عظیمی که پس از انقلاب در ایران رخ داد، نباید باعث شود تا نگاه خود را بر واقعیت‌ها ببندیم، فکر نکنیم که همیشه در جهان اسلام این مسائل حل شده بوده است و نباید چشم خود را از نقش حضرت امام در ارتقای جایگاه زنان در کشورمان ببندیم. خیلی‌ها خوش نداشتند که زنان حق رای دادن و گرفتن داشته باشند یا مسائلی از این قبیل، امروز بسیاری از مسائل حل شده و برای ما بدیهی است که آن هم به خاطر روشن بینی امام خمینی (ره) بود».

وی افزود: «امروز بحث می‌شود که زن می‌تواند رئیس جمهور شود، حداقل شرایطی که فراهم شده این است که این بحث در جامعه ما به راحتی مطرح می‌شود و حتی اگر فقیهی نظر مثبتی داشته باشد حداقل مورد لعن و نفرین قرار نمی‌گیرد».

خاتمی افزود: «در دوران جدید، علی‌رغم همه ادعای مبتنی بر احقاق حقوق زنان هنوز انسان معاصر نیز تحت تاثیر همان نگاه قدیم است و نگاه مردم سالارانه وجود داد، معیار انسان بودن، مرد بودن است نه زن و مرد بودن».

وی در خصوص اشتباه گرفتن آزادی و ولنگاری نیز گفت: «این اشتباه از سوی مردها منفی است و هم از سوی زنان، اما در این خصوص حساسیت زنان بیشتر است. برهنگی برای زن و مرد نامطلوب است اما برای زنان بسیار بدتر است».

خاتمی خاطرنشان کرد: «ولنگاری و رها شدگی به معنای آزادی نیست، برای همین معتقدم دیدگاه جدید غربی نیز به زن جفا می‌کند. انسانیت دو وجه دارد وجه مذکر و وجه مؤنث. در ادبیات ما مردانه بودن مثبت، اما زنانه بودن منفی است در حالی که هر دو سازنده یک اجتماع و در کسب فضائل و دریافت مزایای مادی و معنوی تفاوتی در میان زن و مرد نیست. برای همین حضرت زهرا (س) الگویی برای همه انسان‌ها است، ولی به طور ویژه الگویی برای انسان مؤنث است».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۹:۲۵ - ۱۳۸۷/۰۳/۱۸
0
0
خاتمی دوستت داریم
ناشناس
|
-
|
۲۲:۵۸ - ۱۳۸۷/۰۳/۱۸
0
0
خاتمی پاینده رئیس جمهور آینده عاشقتیم.....
دوست دارام چون می دونی دوست داشتن یعنی چه.....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۷
0
0
آن قدر از سیاست بدم می آیید که نمی توانم ابراز کنم
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین