کد خبر: ۷۶۴۶۵
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۵:۱۷

تحلیل BBC از سفر مالکی به تهران

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب- سرویس بین‌الملل: جان لاین، خبرنگار BBC در تهران، در گزارشی درباره سفر نوری‌المالکی، نخست‌وزیر عراق به تهران گفت: «برقراری روابط دوستانه میان ایران و عراق که سابقه دشمنی خونین در زمان صدام حسین را در کارنامه روابط دوجانبه خود دارند، بسیار جالب توجه است».


به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، جان لاین، خبرنگار اعزامی این شبکه طی گزارشی از تهران گفت: «نخست وزیر عراق این بار نیز مانند بسیاری از موارد گذشته، در موضع دشواری قرار دارد، زیرا عراق تلاش دارد هم با ایران و هم با آمریکا روابط حسنه داشته باشد، در حالی که دو کشور ایران و آمریکا دشمنان قدیمی و متخاصم یکدیگر هستند».

وی افزود: «در حال حاضر انتقاد اصلی ایران به مذاکرات مقامات عراقی و آمریکایی در مورد توافق راهبردی بلند مدت میان این دو کشور است، که بر اساس آن نیروهای آمریکایی پس از پایان سال جاری میلادی که مأموریت تفویض شده به آمریکا در عراق از طرف سازمان ملل پایان خواهد یافت، قادر خواهند بود به حضور نظامی خود در این کشور ادامه دهند، که به معنی تحویل دادن دائمی ده‌ها پایگاه نظامی عراق به نیروهای آمریکایی است».

وی افزود: «این توافق‌نامه در ضمن خواهان مصونیت نیروهای آمریکایی مستقر در عراق از محاکمه در دادگاه‌های این کشور است».

جان لاین افزود: «طبیعی است که ایران با امضای چنین قراردادی مخالف باشد، زیرا به قول مقامات ایرانی تصویب این معاهده باعث مستقر شدن دائمی نیروهای "شیطان بزرگ" در کشور همسایه ایران خواهد شد».

گزارشگر این شبکه در ادامه گفت: «منابع دولتی عراق اعلام کرده‌اند نوری المالکی در این سفر مدارک و اسنادی دال بر حمایت ایران از شبه نظامیان شیعه در عراق به مسئولان ایرانی ارائه خواهد داد و با اعلام موضعی قاطع از ایران خواهد خواست از حمایت این گروه های شورشی عراقی دست بردارد».

جان لاین گفت: «من تا اعلام مواضع قاطع مقامات عراقی را علیه ایران به چشم خود نبینم باور نمی کنم، زیرا معلوم نیست این گونه گزارش ها از منابع دولتی عراق، تا چه میزان منطبق بر واقعیت ها خارجی باشد»؟

وی افزود: «ما همواره شاهد بوده‌ایم که مقامات عراقی لااقل در برابر انظار عمومی تا چه حد با مقامات ایرانی برخورد دوستانه داشته‌اند و معمولاً از ایران انتقاد چندانی نمی‌کنند و این نشان می‌دهد که مسئولان عراقی بر گفته‌های مقامات آمریکایی در رابطه با دخالت ایران در امور داخلی عراق صحه نمی‌گذارند».

جان لاین در خاتمه افزود: «این برخورد دوستانه میان مقامات عراقی و ایرانی در انظار عمومی جای تعجب ندارد، زیرا ایران و عراق دو کشور همسایه و دارای دولتمردان مسلمان شیعه‌اند و اتحاد و دوستی برقرار شده میان این دو کشورِ همسایه، پس از سال‌ها دشمنی در زمان حکومت صدام حسین، بسیار قابل توجه است».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین