کد خبر: ۷۶۸۰۹۴
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۱

محققان و ابداع هوش مصنوعی تازه

محققان هوش مصنوعی تازه‌ای ابداع کرده‌اند که با بررسی فیلم‌های ویدئویی گرفته شده از حیوانات رفتار آن‌ها را تجزیه و تحلیل و بررسی می‌کند.
محققان و ابداع هوش مصنوعی تازه
آفتاب‌‌نیوز :

این سیستم فعلاً توانسته رفتار میمون‌ها و موش‌ها را با دقت بررسی کند، ولی می‌توان از آن برای تحلیل رفتار تمامی گونه‌های جانوری استفاده کرد و در این زمینه محدودیتی وجود ندارد.

معمولاً دانشمندان مجبورند هنگام مطالعه رفتار حیوانات، ساعت‌ها فیلم ویدئویی ضبط شده از این موجودات را که در حال انجام زندگی روزمره خود هستند تماشا کنند. با این حال به لطف یک سیستم کامپیوتری جدید هوشمند، ممکن است به زودی دیگر چنین کار وقت‌گیری لازم نباشد.

این فناوری که توسط گروهی محقق از دانشگاه زوریخ و مؤسسه تحقیقاتی ETH زوریخ ابداع شده، از یک الگوریتم تجزیه و تحلیل تصویر استفاده می‌کند که مبتنی بر یادگیری ماشینی است.

سیستم هوش مصنوعی مذکور هنگامی که برای تجزیه و تحلیل فیلم‌های طولانی ضبط شده از حیوانات در زیستگاه‌های طبیعی یا در اسارت مورد استفاده قرار می‌گیرد، بین تک تک حیوانات تمایز قائل شده و رفتار‌هایی مانند رفتار‌های مرتبط با ترس، کنجکاوی یا تعاملات اجتماعی هماهنگ با سایر اعضای همان گونه را شناسایی می‌کند.

این سیستم نه تنها محققان را از گذراندن روز‌ها یا حتی هفته‌ها وقت برای تماشای چنین فیلم‌هایی رها می‌کند، بلکه به استانداردسازی تجزیه و تحلیل این فیلم‌ها نیز کمک می‌کند تا از سوگیری‌های فردی دانشمندان و خطای درک جلوگیری شود. نکته مهم این است که سیستم مذکور، می‌تواند تغییرات رفتاری را که به تدریج در طول زمان رخ می‌دهند، تشخیص دهد. این تغییرات معمولاً آنقدر ظریف هستند که انسان‌ها به سختی آن‌ها را درک می‌کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین