کد خبر: ۷۶۹۰۴
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۵:۲۴
جمشید پژویان مطرح کرد:

دولت درباره خصوصی‌سازی ارقام گمراه‌کننده ارائه می‌دهد

نسبت به توزیع عادلانه سهام عدالت شک دارم
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دکتر جمشید پژویان در واکنش به سخنان سرپرست وزارت اقتصاد و امور دارائی، مبنی بر 15 برابر شدن حجم واگذاری‌‌ها و خصوصی‌سازی طی سه سال‌ گذشته نسبت به 13 سال قبل از آن گفت: «بعضی ارقام که آقایان مطرح‌ می‌کنند، گمراه کننده است».

این استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس اقتصاد و صنعت آفتاب با اشاره به بخشی از اظهارات صمصامی مبنی بر رشد حجم واگذاری‌ها از سال 84 تاکنون نسبت به سا‌ل‌های 70 تا 83 اظهار داشت:‌ «اصلا اینکه بگوییم ما تا سال 83 چیزی به عنوان خصوصی‌سازی داشته‌ایم اشتباه است. در سال 73 یکبار بحث‌ خصوصی‌سازی مطرح شد که ناموفق بود و در واقع به جای خصوصی‌سازی یک فاجعه بود و مقایسه کردن آن زمان با سه سال گذشته نوعی ظاهرسازی است؛ مثل این است که ضعیف‌ترین دونده دنیا را پیدا کنیم و بگوییم من از این آدم سریع‌تر هستم».

وی افزود: «براساس فرمان مقام معظم رهبری و اصلاحات اصل 44 قانون اساسی، همه مشکلات از نظر قانونی حل شده و فقط قوه مجریه باید وظایفش را انجام دهد که متاسفانه این قوه ناموفق عمل کرده است».

این کارشناس مسایل اقتصادی تاکید کرد: «صمصامی عدم موفقیت خودش را نباید با اعداد بپوشاند».

پژویان با اشاره به اینکه دولت فرصت‌های زیادی برای اقدام به خصوصی‌سازی داشته، گفت: «دولت به جای فراهم کردن زیربنای این طرح تنها کاری که انجام داده توزیع سهام عدالت بین ‌اقشار کم ‌درآمد بوده است».

این استاد دانشگاه ادامه داد: «آنچه اساس اصل 44 قانون اساسی بوده، اهدافش کارایی اقتصادی است. این که ما به دلیل منابعی که از فروش اموال دولت نصیبش می‌شود بتوانیم به نفع گروه‌های فقیر استفاده کنیم مقوله‌ای دیگر است؛ زیرا این کار می‌تواند از طریق دیگری انجام شود».

پژویان با عنوان اینکه «من نسبت به توزیع عادلانه سهام عدالت شک دارم»، افزود: «توزیع سهام عدالت با اشتباهاتی همراه بود زیرا امکان شناسایی فقرا اصلا وجود ندارد حال دولت به چه صورت و با چه ضوابطی یک چنین توزیع عظیمی را انجام داده است این خود جای پرسش دارد».

عضو هيات علمی دانشكده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبايی گفت: «سهام عدالت در مسیر اهداف مورد انتظار از خصوصی‌سازی هیچ کارایی اقتصادی نداشته و این کار فقط جنبه تبلیغاتی دارد که مطمئنا ما را در آینده با مشکلات جدی مواجه می‌‌کند».

وی با بیان اینکه «دولت به هیچ وجه اقدامی جدی برای خصوصی‌سازی انجام نداده»، اظهار داشت: «هیات دولت و رئیس‌جمهور می‌توانند پی‌گیر خصوصی‌سازی باشند و من مطمئنم با دل و جان به این خواسته به صورت جدی نگاه نمی‌کنند؛ زیرا اگر چنین بود با استفاده از متخصصین و طراحی یک برنامه اجرایی می‌توانستند به این امر دست یافته و فرصت کافی برای این کار داشتند».

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه «یکی از موانع ‌خصوصی‌سازی بدنه دولت است»، اظهار داشت: «بدیهی است بدنه‌ای که می‌خواهد خصوصی شود به خاطر از دست دادن قدرت، توان و امکانات مالی خود مقاومت کرده و راهکارهای مختلف را برای عدم اجرای آن مورد استفاده قرار می‌دهد».

وی افزود: «در این زمینه دولت هم تدبیر مناسبی نداشته و باعث شده که ما در امر خصوصی سازی موفق نباشیم و این برای اقتصاد ایران یک فاجعه است».

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در امر خصوصی‌سازی انتقال مدیریت صورت گرفته است، بیان کرد: «در بعضی موارد صحبت از انتقال سهام است بدون تغییر مدیریت، در صورتی که اصل خصوصی‌سازی و نظریات اقتصادی در رابطه با آن مربوط به انتقال مدیریت از دولت به بخش خصوصی است».

پژویان درباره دلیل انتقال مالکیت گفت: «آنچه موجب کارآیی اقتصادی می‌شود، جایگزین شدن مدیریت خصوصی به جای مدیریت دولتی است وگرنه خود مالکیت اصلا اهمیتی ندارد و اگر مالکیت مطرح می‌شود به دلیل این است که در اکثر موارد بدون انتقال مالکیت امکان این‌که مدیریت خصوصی شود، نیست».

وی تاکید کرد: «اگر مواردی باشد که ما مدیریت را خصوصی کنیم بدون انتقال مالکیت و کارایی اقتصادی افزایش پیدا کند، هیچ ضروریتی ندارد که مالکیت را به بخش خصوصی منتقل کنیم».



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین