کد خبر: ۷۷۰۲۴
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۸۷ - ۱۳:۱۶
گلایه رئیس کانون وکلای مرکز از صدا و سیما؛

برنامه‌ها و سریال‌های تلویزیونی علیه وکلاست

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نقاط ضعف ما در نبود قوانین نیست بلكه در عدم اجرای صحیح قوانین است و بی‌نظمی‌ها موجود در جامعه ناشی از عدم رعایت قانون است. ما بهترین قانون اساسی را داریم ولی متاسفانه ابزار اجرایی این قانون وجود ندارد. 

به گزارش خبرنگار حقوقی آفتاب محمد جندقی کرمانی پور رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز در نشست مطبوعاتی خود در جمع خبرنگاران گفت: «هیات مدیره تصویب كرد كلیه‌ی كارآموزانی كه تا 27 خرداد كارهایشان آماده است می‌توانند در اختبار آینده شركت كنند. حدود 1300 نفر در اختبار نیمه اول مردادماه در شش بخش به صورت تشریحی شركت می‌كنند. پس از قبولی در اختبار كتبی، اختبار شفاهی انجام می‌شود كه با انجام سوگند، پروانه وكالت پایه یك به آنها اهدا می‌شود و در پایان شهریور شاید حدود 1300 نفر به وكلای دادگستری اضافه شود». 

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز ادامه داد: «طبق آماری كه بنده از صندوق بازنشستگی كانون گرفتم 22 هزار و 500 نفر وكیل و كارآموز داریم كه 14 الی 15 هزار نفر آنها از كانون مركز هستند. كمیسیون موضوع تبصره ماده یك قانون كیفیت اخذ پروانه وكالت كه تعدادی كارآموز را برای سال جاری تعیین می‌كند در روز چهارشنبه تشكیل جلسه می‌دهد». 

جندقی کرمانی پور در ادامه گفت: «ما در دو ماهی كه از شروع كار هیات مدیره‌ی جدید گذشته است بیشتر در جریان كار ارگان‌های كانون بودیم و نزدیك به 500 پروانه كارآموزی مربوط به ورودی‌های سال 86 و تعداد كمی از ورودی‌های 85 تصویب و صادر شده است». 

فرهنگ سازی نقش وکیل در جامعه 
وی در پاسخ به سول خبرنگاری درباره‌ی این‌كه چگونه می‌شود نقش وكیل را در جامعه نهادینه كرد؟ عنوان كرد: «از طریق رسانه‌های عمومی و مقالات وكلا، می‌توان فرهنگ وكالت را جا انداخت. هم‌چنین با الزامی شدن وكالت، تعداد مراجعان به وكلا بیشتر شده است اما همه معاضدتی هستند، ولی متاسفانه خیلی از برنامه ها و سریال های تلویزیونی علیه وکلاست. و از وکلا یک چهره منفی و کلاهبردار نشان می دهند و ترویج این نوع نگاه بر ضد وکلا خواهد بود». 

کلینیک های حقوقی 
جندقی‌کرمانی‌پور در پاسخ به سوال خبرنگار حقوقی آفتاب درباره‌ی كلینیك‌های حقوقی دانشگاه شهید بهشتی و برنامه‌ی كانون در این‌باره گفت: «ما برنامه‌ی آموزشی وكلای جوان و كارشناسان را داریم و در كلینیك‌هایی كه در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد كانون حضور موثری داشته و اگر امكانات وجود داشته باشد ما هم این كلینیك‌ها را برگزار می‌كنیم». 

وی در پاسخ به این سوال كه آیا وكلا می‌توانند به صورت تلفنی به ارایه‌ی خدمات بپردازند، گفت: «ما به صورت تلفنی نمی‌توانیم به مردم خدمات ارایه كنیم. اداره‌ی معاضدت ما یكی از راه‌هایی است كه می‌تواند فرهنگ‌سازی كند». 

جلسات هماهنگی میان کانون وکلا و داگستری
جندقی افزود: «هم‌چنین قرار شد كه من و رییس كل دادگستری، هماهنگی برگزاری جلسات را بر عهده بگیریم. به‌علاوه از آیت‌الله شاهرودی تقاضا كردم كه در آن‌جا هم مسائلمان را مطرح كنیم و همكاری تنگاتنگی با قوه‌ی قضاییه داشته باشیم؛ زیرا اگر قوه‌ی قضاییه قوی داشته باشیم می‌توانیم كانون وكلای قوی نیز داشته باشیم» 

زمان آزمون وکالت
رییس كانون وكلای مركز درباره‌ی زمان برگزاری آزمون وكالت و انتشار آگهی آن عنوان كرد: «در جلسه‌ای كه روز چهارشنبه برگزار می‌شود و در آن تعداد كارآموزان مشخص می‌شود قرار است كه تاریخ آزمون هم در همان هیات تعیین شود كه احتمالا اواخر مهر و یا آبان ماه خواهد بود». 

وی در ادامه افزود:«هنوز برای کاهش یا افزایش ظرفیت جذب کارآموز تصمیم گرفته نشده است، ولی ممکن است که روند افزایش جذب کارآموز متوقف شود». 

اختلاف کانون مرکز با اتحادیه
جندقی پور کرمانی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره‌ی این‌كه مطالبی درباره‌ی اختلاف كانون مركز با اتحادیه شنیده شده است، شما چه‌قدر آن را تایید می‌كنید؟ عنوان كرد: «در اصل هیچ اختلافی بین كانون مركز و اتحادیه وجود ندارد. همه‌ی ما یك هدف و یك راه را تبعیت می‌كنیم و آن حفظ استقلال كانون و بالا بردن شأن و مرتبه‌ی وكالت است و تشكیل اتحادیه نتیجه‌ی خرد جمعی است». 

وی در خاتمه افزود :« بحث ما با كانون‌های دیگر در این است كه كانون مركز 15 هزار عضو دارد و مثلا كانون كرمانشاه 100 عضو و نسبت آرای این دو در شورای اجرایی باید متناسب با تعداد اعضا باشد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین