کد خبر: ۷۷۰۴۱
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۸۷ - ۱۶:۱۳
اما و اگرها درباره لغو امتیاز روزنامه «تهران امروز»

انتحار مطبوعاتی یا تاکتیک انتخاباتی؟!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- رعنا مشکاتیان: یکی دو روزی از فقدان حضور روزنامه «تهران امروز» در جامعه مطبوعاتی کشور می‌گذرد؛ روزنامه‌ای با مجوز اجتماعی، فرهنگی به صاحب‌امتیازی موسسه «سیمای مهر هستی» که همزمان با انتخابات سومین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا کار خود را آغاز کرد و به روزنامه‌های منتظر خرید، بر روی باجه‌های روزنامه‌فروشی پیوست.

تهران امروز با گرایش نزدیک به شهردار تهران، ابتدا به مدیر مسئولی پرویز اسماعیلی، مدیرعامل خبرگزاری مهر و سردبیری احمد توکلی از اساتید علوم ارتباطات، زمانی شروع به کار کرد که فضای رسانه‌ای منتقد دولت نهم با فقدان جدی روزنامه‌هایی همچون شرق، هم‌میهن، روزگار و کارگزاران مواجه بود و از این رو تهران امروز در فضای انتخاباتی و رسانه‌ای آن روز با اقبال خوبی مواجه شد و از سوی منتقدان دولت نوعی غنیمت تلقی گردید.

حضور جدی تهران امروز در فضای انتخاباتی سومین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا با گرافیک و صفحه‌بندی نسبتا خوب و شکیل و گرایشی منتقد نسبت به دولت نهم با رویکرد اجتماعی و فرهنگی در کنار گه‌گاه انتقادات سیاسی، نتیجه انتخابات شورای تهران را به نفع جریان قالیباف شهردار تهران رقم زد و با همراهی اصلاح‌طلبانی که قالیباف و گرایشات او را به دیگر اصولگرایان ترجیح می‌دادند، شهرداری تهران را برای فرمانده اسبق نیروی انتظامی و یکی از شش کاندیدای ناکام ریاست‌جمهوری نهم تداوم بخشید.

با گذشت روزهای انتخابات و با بازتر شدن مقطعی فضای رسانه‌ای و ورود مجدد هم‌میهن و کارگزاران به عرصه مطبوعاتی، تهران امروز آهسته‌آهسته از مرکز توجهات خارج و به روزنامه‌ای در حاشیه تبدیل شد که با وجود انتقادات تندی که هر از گاه از دولت نهم می‌کرد نتوانست توفیق چندانی حاصل کند و این موضوع در کنار برخی مسایل داخلی این روزنامه، بخش مدیریت این روزنامه را دستخوش تغییر کرد.

کناره‌گیری دکتر احمد توکلی از سردبیری و به فاصله حدود یک ماه از آن کنار رفتن پرویز اسماعیلی از مدیریت این روزنامه، تهران امروز را در ماه‌های اخیر به دست سرپرست سپرد و تا روزهای پایانی نیز این نشریه مدیریت جدیدی را معرفی نکرد.

بستن قراردادهای سه‌ماهه با خبرنگاران و کارکنان این روزنامه در آخرین شکل از قراردادها در تهران امروز، علی‌رغم مدت زمان قراردادهای قبلی، به همراه شیوه انتقادی که روزنامه در ماه‌های پایانی اتخاذ کرده بود و مرتب از دولت نهم جوابیه دریافت می‌کرد، نشان از اخباری درباره سرنوشت این روزنامه و تصمیمات جدید مسئولان آن داشت که با «ویژه نامه سوم تیر» آخرین تیر رها شد و تهران امروز کم‌سرو صدا، پرسروصدا توقیف و لغو امتیاز شد؛ والبته این روزنامه فردای توقیف، به سرعت به خاطر مطالب ویژه‌نامه خود از دولت عذرخواهی کرد و نوشته‌های تند آن را ناشی از احساسات تند جوانانه نویسندگان خواند.

هر چند که با نگاهی به ویژه‌نامه سوم تیر تهران امروز، می‌توان به خوبی اذعان داشت که نوشتن این مطالب از روی سهو یا به عمد، بی‌تردید نوعی خودکشی مطبوعاتی خواهد بود و دولتی با مختصات دولت نهم به هیچ‌وجه چنین نوشته‌هایی را برنخواهد تابید؛ اما اخباری دیگر حکایت از تاکتیکی بودن این ویژه‌نامه دارند؛ تاکتیکی که شاید ورود رسانه‌ای فعال‌تر و کارآمدتر را به نفع محمدباقر قالیباف در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری دهم به فضای مطبوعاتی کشور رقم بزند.

در واقع آنچه برای تهران امروز رخ داد، به نوعی می‌تواند استقبال از مرگ برای رسیدن به هدفی دیگر تلقی شود که شاید بتواند حیات پایدارتری را برایشان رقم بزند و این در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری دهم یعنی تاکتیک انتخاباتی.

یکی دو روزی است خبرنگاران روزنامه تهران‌امروز بدون هیچ محصول و تولید بیرونی، به تحریریه روزنامه می‌روند و این در حالی است که مسئولان روزنامه به آنها اطمینان خاطر می‌دهند که لغو امتیاز روزنامه به دلیل مطالب تند ویژه‌نامه نبوده و صرفا به دلیل آن بوده که روزنامه نتوانسته مدیر مسئول جدید خود را معرفی کند و مدارک موسسه «سیمای مهر هستی» به عنوان صاحب‌امتیاز نیز در وزارت ارشاد ناقص بوده است.

طبق شنیده‌ها، قربان‌زاده، جانشین احمد توکلی در تهران امروز و ذاکری جانشین اسماعیلی در این روزنامه، به خبرنگاران قول داده‌اند که به زودی مشکل امتیاز روزنامه را با طی مراحل قانونی رفع می‌کنند.

اما اخباری دیگر از تلاش مسئولان این روزنامه برای ورود روزنامه‌ای با عنوان جدید حکایت دارد که بتواند در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری دهم، شهردار تهران را که بی‌تردید یکی از کاندیداهای ریاست‌جمهوری است، یاری رساند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۲۰:۱۰ - ۱۳۸۷/۰۴/۰۳
0
0
لااقل ما مطبوعاتي ها پس از سالها كار رسانه اي كردن اين را به خوبي مي دانيم كه اشتباه بخشي از كار است و تقريباْ گريز از ممكن نيست . حالا اينكه چرا خودمان به كار همكارانمان تنها از زاويه سياسي مي نگريم نشانه يك بيماري در سطح جامعه هست كه ما نبايد در برابر آن تسليم شويم . اين نه يك تاكتيك انتخاباتي بود و نه يك انتحار . يك اشتباه بود از سوي عده اي از روزنامه نگاران جوان اين ممكلت كه درك درستي از فضاي حاكم بر كشور و رفتار دولتمردان با رسانه هاي منتقد نداشتند . خيلي از اين انتقادات در رسانه هاي اصلاح طلب هم مطرح مي شود اما از آنجا كه دولتمردان قاليباف را رقيب انتخاباتي خود مي دانند و برخي از آنان به دنبال ضربه زدن به وي هستند از اين فرصت استفاده كردند . در حقيقت از پيش معلوم بود كه نوبت ضربه به قاليباف فرا رسيده است و يك اشتباه مطبوعاتي اين فرصت را براي دولت فراهم كرد .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین