کد خبر: ۷۷۳۴۱
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۸۷ - ۱۵:۰۵
یک اقتصاددان در گفت‌وگو با آفتاب مطرح کرد:

سفره یک طرف و نفت طرفی دیگر است

دولت زحمت می‌کشد ولی رحمت نمی‌آورد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حسین باهر گفت:‌ «دولت مجری تصمیمات مجلس است، اگر طرحی را مجلس تصویب نکند یا در برابر آن مقاومت کند، آن طرح لازم‌الاجرا نیست».

پروفسور باهر در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس اقتصاد و صنعت آفتاب، اظهار داشت: «لازم الاجرا بودن طرح‌ها زمانی است که مجلس آن را تصویب کرده باشد، مگر در صورتی که در مصوبات مجلس، دولت آیین‌نامه‌های اجرایی مطرح کند یا دستگاه‌های مختلف راهکارهایی برای نحوه اجرایی شدن مصوبات به مجلس ارائه دهند».

این اقتصاددان با بیان این مثال که اگر کشتی‌گیری با اقتدار فن خود را پیاده نکند با همان فن ضربه‌فنی می‌شود، گفت: «درحاکمیت هم به همین شکل است، تنها در صورتی می‌توان به نتایج مورد انتظار و پیش‌بینی شده دست یافت که طرح‌ها و برنامه‌ها دارای پشتوانه کارشناسی و فنی باشد». 

وی با انتقاد از عملکرد دولت در مورد اعلام ثبت‌نام از مردم برای هدفمند کردن یارانه از طریق رسانه‌ها، اظهار داشت: «با توجه به اینکه بنده با 400 کارشناس اقتصادی در انجمن اقتصاددانان ایران همکاری دارم، دولت با هیچ یک از آنان در این باره مشورت نکرده است».

باهر ادامه داد: «طرح‌های ارائه شده از سوی دولت علیرغم جاذبه‌هایی که دارد، کارشناسی شده نیست و جنبه نمایشی دارد و در بلندمدت مشکلاتی ایجاد خواهد کرد».

این استاد اقتصاد این طرح دولت را همانند طرح کروبی دانست و گفت: «چه گونه می‌شود به بیش از هفتاد میلیون جمعیت پول داد. بروکراسی که بر این امر حادث می‌شود بیشتر از درآمدی است که نصیب کسی بشود یا نشود».

استاد دانشگاه شهید بهشتی اضافه کرد: «این حرف، از آن دسته سخنان توهم‌ برانگیزی است که غیر معقول به نظر می‌رسد».

باهر با تاکید بر اینکه اقدامات دولت در آستانه انتخابات ریاست جمهوری جنبه تبلیغاتی دارد، افزود: «طرح این گونه مسائل اثراتی بر روی عوام که چیزی هم نصیبشان نمی‌شود، دارد و فقط باعث دلخوشی آنها می‌شود».

وی با اشاره به اینکه مردم از نامه‌ ارسال شده توسط 56 اقتصاددان به رئیس‌جمهور این‌گونه تعبیر کردند که آنها می‌خواهند جلوی اقدامات دولت را بگیرند، اظهار داشت: «این کارها اصلا شدنی نیست و در نتیجه بین خبره‌های کشور و عوام دوگانگی بوجود آمد کما اینکه پول نفت را نمی‌توان بر سر سفره‌ها آورد ولی این حرف را دولت زد و بر همین اساس عده‌ای زیادی به احمدی‌نژاد رای داده و حال می‌بینیم که سفره یک طرف و نفت طرفی دیگر است».

باهر با بیان این مطلب که رسانه ملی باید ملی باشد، گفت: «بهترین راهکار برای حل این دوگانگی‌ و سوء برداشت‌ها این است که رسانه‌ها کار فرهنگی را شروع کرده و مردم را آگاه کنند نسبت به اینکه به شعار کاری نداشته باشند و به شعور توجه کنند».

این استاد اقتصاد افزود: «باید تمام افرادی که از متوسط جامعه اطلاعات بیشتری دارند و به مسائل و مشکلات اقتصادی واقف هستند به صحنه آمده و بحث‌های کارشناسی را به صورت مناظره حتی با رئیس جمهور برگزار نمایند».

وی با بیان اینکه دولت بعنوان مدیرعامل و مجلس همانند هیات مدیره است،‌ گفت: «خوشبختانه مجلس نسبت به قبل به وظایفش جدی‌تر عمل می‌کند ولی باید با اعمال احساس مسئولیت بیشتری به دولت این اجازه را ندهد که بدون مصوبه مجلس کاری انجام دهد، زیرا مدیرعامل مجری مصوبات هیات مدیره است».

باهر با اشاره به ماهیت تورم‌ زای طرح تحول اقتصادی اظهار داشت: «نباید مصرف مردم را عادلانه کرد، باید تولید را عادلانه ساخت».

وی افزود: «باید با ایجاد فرصت‌های عادلانه بین مردم باعث شویم تا خودشان تولید کنند وگرنه به تساوی توزیع کردن عین ظلم است. هر کسی باید به اندازه زحمتی که می‌کشد از نتیجه کار خود بهره‌مند شود».

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: «در این مسابقه زحمت‌کشی وسائل رفاه اقتصادی وجود دارد تا کسانی که عقب افتاده‌اند یا به دلایل موجه موفق نبوده‌اند، آنها را از خزانه دولت تامین کنیم. فلسفه وجودی تامین اجتماعی هم چیزی جز این نیست تا جبران هزینه‌ها و کاستی‌ها را نماید».

این اقتصاددان با تاکید بر اینکه این دو گروه بیشتر از بقیه مردم به گردن بیت‌المال حق دارند، گفت: «اولین بار است که در تاریخ دنیا شاهدیم در یک کشور نظام دموکراتیک اعلام می‌شود ولی یک یا چند نفر سر خود عمل می‌ کنند و من تصور نمی‌کنم این گونه تکروی‌ها حتی به نفع خود دولت باشد چه برسد به نفع ملت».

باهر با اشاره به این مطلب که «آیا با وجود فروش نفت بشکه‌ای بیش از 130 دلار، شایسته است که دچار تورم ، رکود وبیکاری نگران‌کننده‌ای باشیم، گفت: «این‌ها تاج افتخاری نیست که دولت به سرش بزند و یا مدال افتخاری که به سینه همکارانش قرار دهد».

این اقتصاددان ادامه داد: «دولت زحمت می‌کشد ولی رحمت نمی‌آورد به این دلیل که به هیچ عنوان از اهل‌نظر و کارشناسان خبره استفاده نمی‌کند».

وی در پایان با بیان این نکته که به صرف گرد‌آمدن چند نفر دور هم نمی‌توان آن نشست را نشستی کارشناسانه نامید،اظهار داشت: «خوشحال می‌شوم دولت اعلام کند از کدام صاحبنظر و کارشناس اقتصادی حتی در مسائل فرهنگی، اخلاقیات، اجتماعی و حتی در سیاست استفاده کرده است».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین