کد خبر: ۷۷۳۸
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۸۴ - ۱۷:۱۶

توسل به ترور از نظر ایران محکوم است

آفتاب‌‌نیوز : سخنگوي وزارت امور خارجه ایران در ادامه، انفجارات اخير لندن و شرم‌الشيخ را قويا محكوم كرد و ضمن ابراز همدردي با خانواده بازماندگان اين حوادث، اين اعمال را اقداماتي بسيار نادرست دانست و گفت که توسل به ترور براي رسيدن به اهداف از نظر ایران محكوم است.

آصفي درباره سفر بشار اسد، رييس جمهور سوريه به تهران گفت: هنوز برنامه و زمان دقيق اين سفر مشخص نيست، ولي اين سفر انجام خواهد شد.

وی در ارتباط با اظهارات اخير ژاك شيراك، رييس جمهوری فرانسه مبني بر تهديد ضمني به ارجاع پرونده‌ هسته‌اي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل گفت: البته اين مصاحبه را روزنامه‌اي اسراييلي منعكس كرده و صحت و دقت آن مشخص نيست، ولي به هر حال توصيه‌ ما به مسئولان اروپايي اين است كه از زبان تهديد استفاده نكنند. وي معتقد است بهترين و اثربخش ترين راه‌، رويكرد همكاري است و زبان تهديد هيچ اثر و نتيجه‌اي نخواهد داشت.

آصفي ادامه داد: مسئله‌اي كه بايد گفته شود، اين است كه متاسفانه برخورد غلط آمريكا با تروريسم دنيا را ناامن كرده و موج ترور را در همه دنيا به راه انداخته كه تمام اين مسايل از نتايج رويكرد غلط و بچه‌گانه آنها و اصرارشان در مبارزه با تروريسم است.

سخنگوي وزارت امور خارجه ایران گفت: فكر مي‌كنم آمريكا بايد علاوه بر تجديدنظر در اعمال گذشته‌اش، دست نياز به سوي جامعه بين‌المللي دراز كند، چرا كه مبارزه با تروريسم تنها در پرتو مبارزه‌اي جامع و جمعي ممكن خواهد بود.  

وی درباره طرح اخير برخي نمايندگان كنگره‌ آمريكا مبني بر پرداخت غرامت به خانوادگان دستگيرشدگان جريان تسخير لانه جاسوسي از منبع دارايي‌هاي بلوكه شده‌ ایران گفت: البته اين طرح فعلا در مراحل مقدماتي است، ضمن آنكه تعداد محدودي از نمايندگان كنگره آن را طرح كرده‌اند، به هر صورت چنين طرح‌هايي غيرقابل قبول است و آمريكا حق انجام چنين اعمالي را ندارد.

آصفی درباره‌ موضوع دادگاه صدام گفت: بايد سه نكته را در اين رابطه بيان كنم، نخست آنكه دادگاه صدام دادگاهي عراقي است و نه بين‌المللي، دوم اين كه مراجع ذي صلاح در ايران نيز در آن دخيل‌اند و سوم آنكه دادخواست و اقدامات لازم انجام شده و در اختيار مراجع مذكور قرار داده شده است.

وی گفت: با مقامات عراقي در خصوص موضوعات مختلفي صحبت كرده‌ايم كه از جمله‌ آنها مباحث مربوط به مرزهاست كه در خصوص برخي از اين مسايل در سفر آتي بشار اسد به تهران نيز مذاكراتي انجام خواهد شد.

آصفي در ارزيابي اقدامات وزارت امور خارجه در خصوص بحث درياي خزر اظهار داشت: البته در اين خصوص بايد بحثي مفصل انجام داد، ولي اجمالا بحث‌هاي سرزميني هميشه، بحث‌هايي بلند مدت بوده‌اند و اين مسئله هم مسئله‌اي نيست كه در كوتاه مدت به آن پرداخته شود و به نتيجه برسد، چرا كه علاوه بر طولاني بودن مباحث به نوعي اجماع هم نياز دارد و هر كشوري ديدگاه خودش را دارد.

وي ادامه داد: در خصوص درياي خزر مذاكرات بسياري در سطوح مختلف انجام شد، آخرين پيشنهادي كه به ايران شده، در حدود 17 است كه ايران آن را قبول ندارد و معتقد است كه حقوقش در 20 درصد بايد پذيرفته شود.

آصفي در مورد اعتراض انگليس به سفير ایران در لندن، در پي اظهارات آيت‌الله جنتي و وزیر اطلاعات در خصوص انفجارهاي لندن گفت: به نظرم انگليسي‌ها مطالبي را كه مسئولان ما طرح كرده‌اند، خيلي متوجه نشده‌اند و اگر در اين اظهارات با دقت بنگرند، هدف آيت‌الله جنتي و وزير اطلاعات روشن خواهد شد.

وي افزود: ضمن آنكه اگر قرار است شائبه‌اي نباشد، اين مساله دو طرفه است و ما به آنها تذكر داده‌ايم كه مقامات رسمي انگليس هم نبايد درباره‌ ايران سخناني بگويند كه ايجاد شائبه كند.

آصفي با اشاره به احتمال آزادي سمير جعجع، از فرماندهان سابق فالانژيست‌ها و مسئول ربودن ديپلمات‌هاي ايران در لبنان، و اقدامات وزارت خارجه براي پيگيري سرنوشت چهار ديپلمات ایرانی اظهار داشت: اين پرونده، پروند‌ه‌اي پيچيده است و علت اين پيچيدگي هم وجود رژيم صهيونيستي است؛ روابط ما با اين رژيم كاملا مشخص است، ضمن آنكه هيچ كس به اندازه‌ وزارت خارجه دلش به حال اين پرونده نمي‌سوزد و تمام اقداماتي كه بايد در اين خصوص مي‌شده، انجام داده‌ايم.

سخنگوي وزارت امور خارجه  هم چنين گفت: كساني كه در اين رابطه مسايلي را طرح مي‌كنند، توجه داشته باشند كه ظرفيت ديپلماتيك ما هم سقفي دارد كه بايد رعايت شود. ما نبايد وارد گفت‌وگو با رژيم صهيونيستي شويم و اصلا اجازه‌ چنين كاري را نداريم، به هر حال بايد محدوديت‌هاي كشور را هم در نظر داشت ، چرا كه همه‌ راه‌هاي ما در اين خصوص باز نيست.

وي افزود: به هر صورت ما اعتقاد داريم اين افراد زنده‌اند و درد و رنج خانواده‌ آنها را نيز درك مي‌كنيم، حال اگر ديگران راه‌حل ديگري غير از اقداماتي كه ما كرده‌ايم در نظر دارند، ارايه كنند، ما نه تنها خواهيم پذيرفت كه دست آنها را هم مي‌بوسيم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین