کد خبر: ۷۷۵۲۶۱
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۱

آیا نتیجه جراحی اقتصادی دولت به نفع مردم است؟

مناظره «آیا نتیجه جراحی اقتصادی دولت به نفع مردم است؟» با حضور عضو کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی و معاون رئیس‌جمهور در دولت‌های ششم و هفتم به‌ صورت پخش اینترنتی برگزار شد.
آیا نتیجه جراحی اقتصادی دولت به نفع مردم است؟
آفتاب‌‌نیوز :

مصطفی طاهری عضو کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی و سید مصطفی هاشمی‌طبا معاون رئیس‌جمهور در دولت‌های ششم و هفتم شامگاه دیروز (۱۶ خردادماه) در برنامه اینترنتی به موضوع «آیا نتیجه جراحی اقتصادی دولت به نفع مردم است؟» به ترتیب در موضع موافق و مخالف با یکدیگر به مناظره پرداختند.

عضو کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی نیز در پاسخ به سئوال مذکور با بیان اینکه اقتصاد ما پارامترهای مختلفی دارد و یک بُعد و مسئله نیست که بگوییم آن را جراحی کردیم و به اقتصاد درست و سالم رسیدیم، اظهار کرد: بانکداری، یکی از ریشه‌های مشکلات موجود بوده و یارانه‌های پنهان یا آشکار از دیگر بحث‌های مهم در بیماری اقتصاد است.

مصطفی طاهری با بیان اینکه طی چند سال اگر بخواهیم به اقتصاد به صورت کلان و جدی نگاه کنیم باید بپذیریم بر پایه‌های درستی سوار نشده و ایرادهای جدی وجود دارد، افزود: در شرایط موجود ارز ۴۲۰۰ تومانی در خصوص اینکه آن رفاه به مردم بدهد، موفق نبوده است.

وی با بیان اینکه نیازمند انجام اقدامات و جراحی‌های متعددی در کشور هستیم، تصریح کرد: وقتی دولت اقدام کرد گندم را با ۱۰۰۰ تومان تشویقی به مبلغ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری کند، دقیقاً فصلی بود که کشاورزان زنجانی شروع به کاشت گندم می‌کردند ولی طی چند روز ۳۵ هزار تن گندم تحویل سیلوها داده شد که این مقدار در خانه‌ها احتکار شده بود؛ این آمار نشان‌دهنده سیاست اشتباه دولت بود.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی گفت: تغییر قیمت‌ها در کالاهای مختلف ناشی از چند پارامتر اعم از تورم، حقوق ورودی و سود بازرگانی با ارز ۴۲۰۰ تومانی و قیمت‌های جهانی است.

طاهری اظهار کرد: ماهیانه در استان زنجان سه میلیون تراکنش برای نان به ثبت رسیده است که ۴۵۰ تراکنش هر ماه تکرار می‌شود ولی مبلغ آن بین ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومان بوده و ۳۰ درصد کل تراکنش مالی انجام شده، یک‌صدم درصد این افراد بوده است؛ کسی که ۵۰ میلیون تومان نان می‌گیرد، برای قاچاق و گاوداری است که با روش جدید در عرضه نان و نظارت‌های پیرامون آن، شرایط را حکمرانی درست کرده و شرایط را رصد می‌کنیم.

وی با بیان اینکه حکمرانی ایجاد شده طی ۴۰ سال با چشم بسته بوده است، افزود: فرآیندهایی که تاکنون داشتیم به دلیل یک‌پارچه نبودن سامانه‌های موجود در طول چند سال بوده که باعث شده بسترهای نادرست فراهم شود ولی اگر آن فرآیند را اصلاح و شفافیت ایجاد کنیم، بسیاری از این بسترهای مشکل‌دار از بین می‌رود.

این مسئول با تاکید بر اینکه نحوه اجرا یکی از مهم‌ترین پارامترهای موجود در جراحی اقتصادی است و اگر اجرای خوب و با تبیین همراه با صحبت کردن با مردم و جا انداختن از نظر ذهنی و روحی باشد، قطعاً آن طعم شیرین را خواهند چشید، خاطرنشان کرد: در صورتی که سیاه‌نمایی شود و مردم را بدبین کنند نه تنها اقدام خوب به نتیجه نمی‌رسد، بلکه مردم طعم واقعی خدمت را نخواهند چشید.

سید مصطفی هاشمی‌طبا در موضع مخالف در پاسخ به این سئوال که آیا نتیجه جراحی اقتصادی دولت به نفع مردم است، با بیان اینکه سه مولفه کشاورزی، صنعت و خدمات، اقتصاد هر کشور را تشکیل می‌دهد، اظهار کرد: باید عارضه اقتصاد را پیدا کرده تا آن را جراحی کنیم. متاسفانه هیچ‌کدام از وزرای اقتصادی دوران ما به معنای زیربنایی اقتصاد توجه نکرده‌ و همیشه اقتصاد را از دیدگاه پول، روابط پولی و مالی تعریف کرده‌اند.

وی با بیان اینکه برخی فکر می‌کنند در جامعه با گردش پول، اقتصاد درست می‌شود؛ در حالی‌ که شبکه اقتصادی ما متشکل از ده‌ها مورد اساسی قابل جراحی کردن است، افزود: در طول سال ۲۰ میلیارد دلار مواد کشاورزی وارد کشور می‌شود، به این معنی که کشاورزی در ایران فاقد قدرت است؛ بنابراین باید کشاورزی را جراحی کنیم.

هاشمی‌طبا با بیان اینکه طبق آمار بانک مرکزی طی چهار دهه گذشته ۳۵۰ میلیارد دلار ارز به بازار تزریق شده که خارج‌کنندگان سرمایه و قاچاقچیان که می‌خواهند کالا وارد کنند، آن را از بازار جمع کرده و خریداری می‌کنند، تصریح‌ کرد: جراحی اقتصادی بدین معنی است که از هدر دادن ارز و خروج سرمایه جلوگیری شود. مواردی که در اقتصاد ایران وجود دارد و قابل جراحی است، در اقتصاد کشور تاثیرگذار بوده و باید به آن توجه شود.

معاون رئیس‌جمهور در دولت‌های ششم و هفتم با بیان اینکه اگر جراحی اقتصادی واقعی صورت نگیرد، بار دیگر به نقطه اول باز خواهیم گشت و تبادل پول و افزایش آن در جامعه، ما را به نقطه اول می‌رساند، گفت: اگر صدها بار اقدامات پول‌گرایی وارد شبکه اقتصاد کنیم، جامعه به سراشیبی می‌افتد.

این مسئول با بیان اینکه مشکل کنونی کشور قیمت ارز نیست، اظهار کرد: فضای عمومی مدیریت کشور همیشه به دنبال دادن رفاه و آسایش به مردم بوده، نه اینکه کشور را آباد کند.

وی با اشاره به اصل چسبندگی قیمت‌ها و مسری بودن آن، ادامه داد: دیدگاه و نگاه دولت کنونی نیز مانند گذشته بوده و هدف درست انتخاب نشده است. گفتنی است جراحی درد دارد اما بهبود می‌بخشد، بنابراین سیستم‌های بازی با پول در کشورها هرگز پاسخ نمی‌دهد.

هاشمی‌طبا با تاکید بر اینکه برای اصلاح کشور باید صرفه‌جویی‌ها را در دستور کار خود قرار داده و یک منبع جدید پیدا کنیم، یادآور شد: باید سیاست‌های داخلی متناسب با سیاست‌های خارجی باشد اما متاسفانه در سیاست‌های داخلی وادادگی داریم؛ این در حالی است که در این حوزه باید سیاست‌های درستی به کار گرفته شود.

وی با بیان اینکه دولت‌ها آمار را می‌سازند و برآیند اینکه کشور در چه وضعیتی قرار دارد، دارای اهمیت است، خاطرنشان کرد: در روزنامه‌ها از قول مقامات اصلی کشور گفته شده ۱۱۴ اسکله وجود دارد که گمرک نظارت ندارد، مسئله این است که ارز آن‌ها از کجا تامین می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین