کد خبر: ۷۸۱۱۶
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۹:۵۲
مراد عنادی در گفتگو با آفتاب مطرح کرد:

ايران برگ برنده جمهوريخواهان در انتخابات رياست جمهوری است

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: یک کارشناس مسائل بین المللی درباره تاثیر حضور نماینده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای کشورمان با غرب گفت: «برگزاری مذاکرات ژنو با حضور نفر سوم وزارت امور خارجه آمریکا نشان می‌دهد که طرفین تصمیم گرفته‌اند که وارد فضای اعتمادسازی شوند و به طور طبیعی برای اینکه این اعتماد سازی تقویت شود باید ساز و کارهایی در این چارچوب در نظر گرفته شود».

مراد عنادی کارشناس مسائل بین المللی طی گفت و گو با آفتاب، ضمن تشریح ابعاد مذاکرات ژنو با حضور نماینده ایالات متحده آمریکا گفت: «آمریکایی‌ها تا این اندازه پذیرفته‌اند که باید نماینده آنها در مذاکرات شرکت داشته باشد. از طرف دیگر در مورد دیدگاه جمهوری اسلامی ایران بحث‌های متعددی در مصاحبه‌های مذاکره‌کننده‌های اجلاس ژنو مطرح شده است».

وی افزود: «پس از این مذاکرات نقطه نظرهای ایران به صراحت اعلام نشده است که آیا اكنون ایران می‌پذیرد تا سانتریفیوژهای جدیدی را نصب نكند و یا از تزریق گاز به دستگاه ها خودداری خواهد كرد؟! در صورت مثبت بودن پاسخ این سؤالات، این در واقع به این معنی است که ایران فرایند غنی سازی را توسعه نمی‌دهد و غنی سازی در همین مرحله باقی خواهد ماند».

این تحلیلگر مسائل بین المللی در مورد روند ادامه مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی با گروه 1+5 اظهار داشت: «طبق آنچه اعلام شده است این مذاکرات حدود شش هفته به طول خواهد انجامید در این مدت طرفین چند مرحله مذاکره خواهند داشت، البته نکته‌ای که باید در این فرایند مورد توجه قرار دهیم این است که هر کدام از طرف‌های مذاکره کننده سعی می‌کنند از طریق توسل به ابزارهایی قدرت چانه‌زنی خود را افزایش دهند».

وی در ادامه گفت: «اکنون طرف آمریکایی اعلام کرده است که اگر ایران به خواست گروه 1+5 و به خصوص آمریکا تمکین نداشته باشد تحریم‌های بیشتری را به آن تحمیل خواهد کرد. در واقع آنها تلاش می‌کنند در مواضع ایران تزلزلزل ایجاد کنند و به سمتی ایران را هدایت کنند تا پیشنهادهای آنها را بپذیرد، البته باید این نکته را در نظر داشت که حضور نماینده آمریکا در مذاکرات می تواند این فرایند را آسان‌تر کند».

عنادی درباره امکان حضور نماینده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای ایران برای خارج نمودن امتیاز گفت وگوی بدون پیش شرط اوباما در آستانه انتخابات ریاست جمهوری این کشور گفت: «این تحلیل وجود دارد که جمهوری‌خواهان از حضور نماینده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای ایران به عنوان مصرف داخلی ایالات متحده  بهره‌برداری کنند که اهمیت این موضوع انکار‌ناپذیر است. اگر دولت بوش بتواند از این روش به عنوان برگ برنده برای برون رفت از وضعیت موجود استفاده کند امتیاز مثبت آن در کارنامه دولت وی ثبت خواهد شد و جمهوری‌خواهان از این موضوع می‌توانند در رقابت با دموکرات‌ها استفاده کنند».

وی در پایان خاطرنشان کرد: «تمام تحلیل‌هایی که صورت می‌گیرد معطوف به سمت و سوی ادامه مذاکرات در هفته آینده است در واقع پس از شش هفته مشخص خواهد شد که آیا ایران بر روی مواضع خود می‌ایستد و يا می‌خواهد پروسه دیگری را طی کند».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۱:۰۹ - ۱۳۸۷/۰۵/۰۷
0
0
شايد شنبه خيلي چيزها روشن شود و همه تكليف خود را بيا بند
ناشناس
|
-
|
۱۱:۳۱ - ۱۳۸۷/۰۵/۰۷
0
0
به نظر مي رسد كه برخي از مسپولان دستگاه ديپلماسي كشورمان در خواب خرگوشي هستند
ناشناس
|
-
|
۱۷:۲۴ - ۱۳۸۷/۰۵/۰۷
0
0
اوضاع خیلی خیلی پیچیده شده من که شخصا فکر نمی کنم هیچکدوم از طرفای مذاکره بتونن صد درصد به اهدافشون برسن هر کدومشون بالاخره یه جاهایی کوتاه میان.
ناشناس
|
-
|
۰۸:۱۹ - ۱۳۸۷/۰۵/۰۸
0
0
واقعيت اين است كه در آمريكا و اسراپيل لابيها و اشخاص با نفوذي و قدرتي بخاطر عقايد شبه مذهبي يا منافع اقتصادي يا عشق به قدرت و تسلط براي وارد كردن ماشين عظيم اقتصادي و نظامي آمريكا به عمليات جنگي عليه ايران تلاش مي كنند. اميدوارم در داخل كشور براي سياست گذاري دفع اين بليه و خطر عظما عقلاي مملكت حرف آخر را بزنند نه پسرعموهاي كم عقل بوش و چني و بولتن كه دقيقا آنچه بهانه لازم دارند برايشان فراهم مي آورند؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین