کد خبر: ۷۸۱۲۴
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۷:۲۵

افتتاحیه اجلاس مقامات ارشد غیر متعهدها امروز در تهران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: اجلاس مقامات ارشد کشورهای عضو جنبش عدم تعهد امروز با حضور منوچهر متکی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در تهران افتتاح می شود.

به گزارش آفتاب، در این اجلاس دو روزه که در ساختمان اجلاس سران سازمان کنفرانس اسلامی برگزار می شود، سند اجلاس وزیران امور خارجه عضو جنبش عدم تعهد در کمیته های سیاسی و اقتصادی - اجتماعی نهایی خواهد شد.

اجلاس وزیران امور خارجه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد سه شنبه و چهارشنبه هفته جاری؛ 8 و 9 مرداد ماه در تهران برگزار خواهد شد . 

گفتنی است دیروز، معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امورخارجه بااشاره به آغاز اجلاس کارشناسی جنبش عدم تعهد در تهران توضیح داد که در نشست دو روزه کارشناسان در کمیته های سیاسی و اقتصادی - اجتماعی سند اجلاس تهران وزیران خارجه جنبش عدم تعهد نهایی خواهد شد.

بنا بر این گزارش، سید محمد علی حسینی معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه درباره سوابق سوابق جنبش غیرمتعهدها توضیح داد: جنبش عدم تعهد در حال حاضر بزرگترین و مهمترین مجمع هماهنگ کننده مواضع سیاسی و اقتصادی کشورهای در حال توسعه است که در اوایل دهه 60 میلادی در دوره جنگ سرد شکل گرفت و مهمترین ویژگی آن، که تاکنون نیز توسط کشورهای بنیانگذار و کلیدی جنبش، مورد توجه قرار گرفته، استقلال سیاسی و فاصله گرفتن از قدرتهای بزرگ بوده است.

به گفته وی در حال حاضر 118 کشور عضو جنبش غیر متعهدها هستند و 15 کشور و 8 سازمان بین المللی و منطقه ای نیز در این جنبش به عنوان ناظر حضور دارند. همچنین قرار است در اجلاس تهران ، کشور مونته نگرو به عنوان عضو جدید ناظر در جنبش پذیرفته شود.

حسینی توضیح داد: با پایان جنگ سرد و تغییرات بنیانی در نظام بین الملل، نه تنها از اهمیت جنبش کاسته نشد بلکه روند یک جانبه گرایی قدرت های بزرگ، این جنبش را به عنوان تنها امید کشورهای جهان در حال توسعه برای مقابله با یک جانبه گرایی در عرصه نظام بین المللی مطرح کرده است.

وی درباره نقش و جایگاه ایران در جنبش عدم تعهد گفت: برگزاری پانزدهمین اجلاس وزرای خارجه جنبش عدم تعهد در ایران حاکی از اعتماد کشورهای در حال توسعه به نقش ایران در جنبش و در عرصه بین المللی در جمع کشورهای در حال توسعه می باشد.

معاون حقوقی و بین الملل وزارت امورخارجه تصریح کرد که نشست پانزدهم اجلاس وزرای خارجه جنبش عدم تعهد مهمترین گردهمایی وزرای خارجه جنبش در فاصله دو اجلاس سران (2006) و قاهره (2009) است که از تاریخ 6 تا 9 مرداد ماه سال جاری در تهران برگزار می شود. در این نشست علاوه بر کشورهای عضو جنبش عدم تعهد، تعدادی از کشور ها و سازمانهای بین المللی و منطقه ای نیز به عنوان ناظر شرکت کرده اند.

وی افزود: خواسته و انتظار اصلی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای فعال جنبش عدم تعهد ادامه و استمرار خط استقلال طلبی سیاسی و مقابله با زیاده خواهی کشورهای قدرتمند در عرصه مناسبات بین المللی، تقویت چند جانبه گرایی، پایبندی به اصول و حقوق بین الملل، مقابله با برخوردهای تبعیض آمیز و ترویج توسعه پایدار و فرصت های برابر اقتصادی، فقرزدایی و تحقق شعار اجلاس یعنی همبستگی برای صلح و عدالت است .

حسینی در ارزیابی از ریاست فعلی جنبش عدم تعهد گفت: کوبا در حال حاضر ریاست اجلاس سران جنبش عدم تعهد را به عهده دارد، با توجه به مواضع مترقیانه این کشور در عرصه بین المللی زمینه همکاری خوب و نزدیکی بین جمهوری اسلامی ایران و کوبا در جهت اهداف جنبش وجود دارد.

وی مهمترین ویژگی جنبش را حفظ استقلال سیاسی و مقابله با قدرتهای سلطه گر در عرصه بین المللی خواند و گفت: ایران تلاش خواهد کرد به سهم خود جنبش را در جهت تحقق این اهداف مترقیانه سیاسی، اقتصادی واجتماعی آن یاری نماید.

معاون حقوقی و بین الملل وزارت امورخارجه درباره برنامه های اجلاس تهران توضیح داد: دو روز اول اجلاس تهران یعنی روزهای 6 و 7 مردادماه اجلاس کارشناسان ارشد اختصاص دارد که وظیفه آن تهیه و تنظیم اسناد برای تصویب نهایی در نشست دو روزه وزرای خارجه در تاریخ های 8 و 9 مرداد است.

وی ادامه داد: اسناد اجلاس در دو کمیته کاری سیاسی و اقتصادی - اجتماعی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت و در قالب یک سند نهایی به تصویب وزرا خواهد رسید. علاوه بر سند مذکور که مهمترین سند این نشست محسوب می شود بیانیه ای در خصوص برنامه صلح آمیز هسته ای ایران و احتمالا بیانیه هایی در مورد آخرین تحولات مهم سیاسی و بین المللی تدوین و منتشر خواهد شد.

حسینی درپاسخ به این سئوال که سند پایانی اجلاس تهران چه موضوعاتی در بردارد گفت : سند نهایی اجلاس مشتمل بر 100 صفحه است و طیف وسیعی از موضوعات سیاسی، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی مورد علاقه کشور های عضو را در بر می گیرد.

وی افزود:‌ در بعد سیاسی مهمترین موضوعات عبارتند از مخالف کشورهای غیر متعهد با یک جانبه گرایی قدرتهای بزرگ، تبعیض در برخوردهای سیاسی، مقابله با تروریسم، موضوع اصلاحات در سازمان ملل و شورای امنیت و لزوم افزایش نقش و قدرت کشورهای در حال توسعه در این سازمان، نفی اشغال خارجی و سایر مسائل مهم بین المللی است. موضوع توسعه پایدار، فرصت های برابر تجاری، کمک به کشورهای در حال توسعه، فقرزدایی و شمار دیگری از موضوعات در بخش اقتصادی سند مطرح شده است. حقوق بشر، مقابله با فساد، قاچاق، نفی توهین به مذاهب و ارتقا نقش زنان در جامعه نیز از اهم موضوعات مندرج در بخش اجتماعی - فرهنگی سند پایانی خواهد بود.

معاون حقوقی و بین الملل وزارت امورخارجه توضیح داد: اجلاس تهران یک سند نهایی دارد که در آن مواضع اعضای جنبش در خصوص گستره وسیعی از مسائل بین المللی از جمله مباحث خلع سلاح، حقوق بشر، تروریسم و مسائل اقتصادی و منطقه ای است.

به گفته وی سند تهران سه فصل عمده دارد که عبارتند از: فصل اول آخرین مواضع جنبش عدم تعهد در خصوص وضعیت بین المللی، نقش و جایگاه جنبش عدم تعهد و روشهای کاری آن، حقوق بین الملل، ارتقا و حفظ چند جانبه گرایی، حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات، عدم تهدید یا توسط به زور، فرهنگ صلح و گفتگوی میان مذاهب و فرهنگها، توهین به ادیان، حق تعیین سرنوشت و استعمار زدایی، پیگیری دستاوردهای اجلاس سران درسال 2005، اعلامیه هزاره ونتایج اجلاس های عمده سران و کنفرانسها ، اصلاحات ساختاری سازمان ملل، موضوع نمایندگی متناسب و افزایش اعضای شورای امنیت و سایر موضوعات مربوط به شورای امنیت، تقویت شورای اقتصادی (اکوسوک)، شورای حقوق بشر، فعالیت های تحکیم صلح بعد از منازعه و عملیاتی نمودن کمیسیون تحکیم صلح، بازبینی ماموریت های سازمان ملل در قالب برنامه ها و فعالیت های سازمان، اصلاح دبیرخانه سازمان ملل و مدیریت آن، انسجام در گستره نظام سازمان ملل، وضعیت مالی سازمان ملل و ترتیبات آن، عملیات حفظ صلح، تروریسم، مردمسالاری ، گفتگو و همکاری میان شمال و جنوب و نقش سازمانهای منطقه ای تشریح شده است.

حسینی اعلام کرد: فصل دوم اختصاص به موضوعات سیاسی منطقه ای و زیر منطقه ای دارد و بندهایی در خصوص خاورمیانه (روند صلح) سرزمین اشغالی فلسطین از جمله بیت المقدس شرقی، باقیمانده زمینهای اشغالی در جنوب لبنان و اقدامات تجاوزکارانه اسرائیل علیه لبنان)، آفریقا (آنگولا، مجمع الجزایر چاگوس، لیبی، سومالی، سودان ، منطقه دریاچه های بزرگ ، صحرای غربی) ، آسیا (افغانستان ، عراق و کویت، عراق ، جزیره کره، سوریه) و آمریکای لاتین و کارائیب (بلیز و گواتمالا، کوبا، پاناما، ونزوئلا ، گویان و ونزوئلا، هندوراس و بولیوی) است.

وی همچنین گفت: عناوین فصل سوم سند تهران با تهران موضوعات مربوط به توسعه ، موضوعات اجتماعی و حقوق بشر نیز عبارتند از : مقدمه، کشورهای کمتر توسعه یافته، کشورهای در حال توسعه محصور در خشکی و کشورهای در حال توسعه جزیره ای کوچک، کشورهای درحال توسعه با درآمد متوسط، تجارت، همکاری جنوب - جنوب، مهاجرت بین المللی و توسعه، آب، بحرالمیت، دریای کارائیب، انرژی، حقوق بشر و آزادی های اساسی، نژاد پرستی و تبعیض نژادی ، بردگی و قاچاق انسان، حقوق بشر، کمک بشر دوستانه، اطلاعات و فناوری ارتباطات، پیشرفت زنان، مردم بومی، مبارزه با بیسوادی، بهداشت، ایدز، مالاریا، سل و دیگر امراض مسری، جنایات سازمان یافته فراملی ، قاچاق مواد مخدر و فسادرا شامل می گردد.

به گفته وی در بخش های مختلف ابتدا چند بند به صورت مقدماتی آمده است که در معرفی ایده های مطروحه در چارچوب موضوع مورد نظر است. سپس در جایی که نیاز است جنبش اقدامات و ابتکارات اجرایی داشته باشد بندهایی به صورت اجرایی در انتهای هر مبحث آمده است. این کار با هدف روزآمد کردن "برنامه عمل" جنبش است.

حسینی خاطرنشان کرد: در راستای تقویت نقش جنبش عدم تعهد از اجلاس هاوانا تصمیم بر آن شد که از این اجلاس به بعد جنبش یک "برنامه عمل" داشته باشد و در صورت لزوم این برنامه عمل در اجلاس وزرا روزآمد شود. بدین ترتیب قرار است بندهایی که در سند نهایی تهران جنبه اجرایی دارد روزآمد شده و در "برنامه عمل" اجلاس سران هاوانا لحاظ گردد.

این "برنامه عمل" در واقع برنامه کاری و اجرایی جنبش عدم تعهد تا اجلاس سران آینده را تشکیل خواهد داد.

اجلاس آتی سران غیر متعهدها قرار است در ماه جولای 2009 در شرم الشیخ مصر برگزار شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین