کد خبر: ۷۸۲۰۴
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۹:۲۱

گزارش تصویری: راین شهر خاطره‌ها

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: راین شهری است در استان کرمان و در دامنه کوه هزار. این شهر مرکز بخش راین از توابع شهرستان کرمان است و در جنوب شرقی کرمان قرار گرفته است.

راین در مختصات جغرافیایی، به طول 4408/57 شرقی درجه و عرض 5975/29 درجه شمالی قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریا ۲۲۰۱ متر می باشد. این شهر در فاصله یکصد كیلومتری جنوب شرقی كرمان و بر دامنه کوه هزار، چهارمین كوه بلند ایران و مرتفع ترین قله جنوب كشور آرمیده است . جمعیت این شهربنابه سرشماری 1385(9623)نفر می باشدكه دربین مراكزبخش بعدازماهان ،انارو رابر رتبه چهارم راداردو نسبت به سرشماری سال 1375كه جمعیتی برابربا10303نفرداشته درحال افت جمعیت است

تاریخچه
نام راین در گذشته رائین بوده و از دو كلمه راه+این به معنی "راه این است "گرفته شده این شهر در مسیر بزرگراه شرق به غرب قرار داشته و به عنوان یك منزلگاه مهم مورد توجه بوده است .

راین با قدمت و تمدن كهن در زمان ساسانیان بواسطه قرار گرفتن در مسیر بزرگراه غرب به شرق موقعیتی مناسب داشته و یكی از مراكز دادو ستد كالا و همچنین بافت پارچه های ارزشمندی بوده است كه حتی به مناطق دور مانند مصر نیز صادرمی شد.

 این منطقه در گذشته یكی از مراكز ساخت صنایع دفاعی مانند شمشیر و تفنگ نیز بوده است . وزیری مولف كتاب جغرافیای كرمان، راین را چنین توصیف كرده است : باغستانی فسیح ، مرغزاری بدیع آبش با سلسبیل برادر و هوایش با فردوس برابر. در خوبی آب وهوا همچون جنت المأوا ، در صفا و فضا بی مثل و همتا. 


آثار تاریخی
ارگ راین: مهم‌ترین ین جاذبه تاریخی راین، ارگ راین است. این ارگ، با مساحتی بیش از بیست و دو هزار مترمربع، دومین بنای خشتی بزرگ جهان بعد از ارگ بم است که هرساله میزبان هزاران گردشگر داخلی و خارجی است. این ارگ در جنوب غربی شهر كنونی راین و بر بلندای تپه ای قرار گرفته است. این بنای خشتی تا حدودی به ارگ تاریخی بم شبیه است. 


خانه‌های تاریخی: در خیابان ۱۷ شهریور راین، كوچه خان ها، خانه ای زیبا و تاریخی وجود دارد كه قسمتی از آن متعلق به دوره زندیه است. اتاق ها در دو سمت باغ قرار دارند. بخش اصلی فضاهای بسته تالاری است كه برای وارد شدن به آنها بایستی از دو راهرو که با پله از سطح زمین باغ ارتفاع گرفته اند، عبور کرد. در هر یک از اتاقهای این خانه بخاریـهای زیبای گچی تعبیه شده است. خانه دختر لطفعلی خان و خانه محمدخان میرحسینی نیز از خانه های تاریخی و زیبای راین می باشند. 

مرقد امامزاده شیرخدا (راین): نسب شیر خدا با ۹ واسطه به امام جعفر صادق می رسد. 

مرقد امامزاده سید علی: نسب امامزاده سیدعلی (سلطان سید علی) با ۱۰ واسطه به امام حسن مجتبی می رسد.
مرقد امامزاده زید: نسب امامزاده ز ید (شاهزاده زید) با هفت واسطه به امام موسی کاظم می رسد.

گردشگاههای طبیعی
کوه هزار: كوه هزار مرتفع ترین قله جنوب ایران است. روستاهای دامنه كوه هزار، با آب و هوایی دلپذیر در فصل بهار و تابستان پذیرای میهمانان زیادی می باشند. مرتفع ترین مناطق مسكونی ایران روستاهای باب زنگی و اردیكان كوه هزار قرار دارند. 

درختان کهنسال: در كنار مسجد جامع راین، چنارهای بسیار بزرگی با قدمت بیش از هزار سال وجود دارند. همچنین سرو چهارصد ساله ی راین در خیابان طالقانی این شهر در مقابل حرم امام زاده زید قرار دارد. بلوار افلاطون از دیگر جاذبه های این شهر است که نظر هر مسافری را جلب می کند. وجود درختان بسیار در این بلوار زیبایی خاصی به آن بخشیده است.

صنایع دستی
شمشیر، اسلحه، قندشکن، داس، ساطور، قیچی، انبر و همچنین تاج علمهای عزاداری از دیگر ساخته های فلزکاران این منطقه است.

در تاریخ آمده است كه لشكریان راینی كه تحت فرماندهی گنجعلیخان، حاكم كرمان، در جنگ با عثمانی ها شركت می كرده اند به خاطر تفنگ های دست ساز صنعتگران راینی همیشه پیروز میدان بوده اند. همچنین گویند در عهد ناصرالدین شاه قاجار یک نفر از صنعتگران راین چاقوی مخصوصی می سازد که فوق العاده برنده بوده است تا آنجا که لوله تفنگ و حتی قفل های محکم را به آسانی می بریده است . عده ای او را تشویق می کنند و می گویند اگر این چاقو را به حضور خان حاکم ببری به تو خلعت خواهد داد . صنعتگر از همه جا بی خبر با هزار امید چاقو را در جعبه مخملی قرار می دهد و با زحمات زیادی به حضور خان حاکم می رسد و پس از تعظیم و تکریم ، صنعت خود را به شاهزاده نشان می دهد. حاکم می گوید از این چاقو چه کاری ساخته است و چه برتری نسبت به چاقوهای دیگر دارد. صنعتگر می گوید قربان این چاقو فوق العاده برنده است و حتی لوله تفنگ را هم به آسانی می برد . برای آزمایش اجازه بفرمایید شیئی آهنی را با آن ببرم. حاکم نگاهی به قفل آهنی بزرگی که به درب اطاق آویز بود می اندازد و می گوید آیا می توانی آن قفل را ببری؟ صنعتگر اطاعت کرده و قفل را به راحتی می برد. حاکم با دیدن این وضع می گوید خوب با این چاقو کار دزدها را آسان نمودی و بعد میرغضب را احضار می کند و دستور می دهدتا دست صنعتگر را ببرد . چاقو ساز بیچاره با گریه و زاری التماس می کند تا از سر تقصیر او بگذرند. خلاصه با واسطه شدن افرادی شاهزاده او را عفو می نماید مشروط بر آنکه التزام بدهد از نوع آن چاقو هرگز نسازد.

صنعت قالیبافی نیز در راین رواج دارد اما نسبت به گذشته بافت فرش دستباف کمتر شده است.


فرهیختگان راین
از جمله دانشمندان راینی که از او اثری بجا مانده است می توان به دانشمند و عارف گمنام علی اکبر الشریف الراینی الکرمانی اشاره کرد که از نامبرده کتابی خطی به نام مجمع البحرین با موضوع معارف اسلامی بجا مانده است که وی کار تالیف کتاب را در سال 1233 ه.ق آغاز و در سال 1237 ه.ق به پایان برد. همچنین پدر وی نیز فردی دانشمند بوده که صاحب کتابی به نام مطلع الانوارمی باشد.

شخصیت مهم دیگر، شیخ عبدالله بن محمدعلی بن عبدالغفار راینی است. وی در سال 1254 هجری قمری متولد شد. وی از شاگردان شیخ انصاری و میرزای شیرازی و مؤلف كتابهایی از جمله ‬: 1- التنبیهات فی الأُصول والفقه 2- تنقیح المقاصد فی شرح الفرائد ـ الرسائل ـ للأنصاری 3- خلاصة الأُصول . 4- خلاصة الفروع 5- قاطع النزاع فی الإجماع 6- مدائح اولیاء ( فارسی ). 7- مصائب اولیاء ( فارسی) بوده است. در حوزه درس وی نخبگان شركت میكردند و از عالمان فقیه و پرهیزگار زمان خویش بوده است . وی در شانزدهم رمضان سال 1327 قمری درگذشت و در نجف و در صحن حرم امام علی مقابل قبر شیخ نراقی به خاك سپرده شد.

میرزا حسین خان راینی در زمان زندیه پس از فوت کریم خان زند، مدتی حاکم کرمان بوده است. وی محلی را در نزدیکی مسجد جامع کرمان برای دفن خود انتخاب کرده بود که پس از وفاتش در آنجا دفن گردید. در سال ۱۲۰۶ هجری قمری مشتاق علیشاه ، عارف نامی قرن سیزدهم هجری قمری و یکی از پیشوایان صوفیه به دلیل خواندن آیات قرآن کریم با نوای سه تار سنگسار شد. در ۲۱رمضان سال ۱۲۰۶ هجری قمری محمد علی خان راینی ، مشتاق را در کنار پدرش ، میرزا حسین خان راینی دفن کرد . این محل که در ابتدا مقبره میرزا حسین خان راینی بود به مشتاقیه معروف شده است.




{$old_album_78204}
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین