کد خبر: ۷۸۲۰۷
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۰:۵۱
تحلیل مزروعی از معرفی بهبهانی و حسینی به مجلس

احمدی‌نژاد و ادای دین خود به استاد!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: معرفی وزیران پیشنهادی رئیس‌جمهور به مجلس که صبح سه‌شنبه در نامه احمدی‌نژاد به لاریجانی، رئیس‌ مجلس هشتم، صورت گرفت، تاکنون واکنش‌های متفاوتی از سوی نمایندگان مردم و صاحبنظران در پی داشته است.

شاید تاخیر دولت به خصوص در معرفی گزینه‌ خود برای وزارت اقتصاد به مجلس انتظارات را برای مطرح شدن نام‌های آشنا و با سابقه افزایش داده بود. اما واکنش انتقادی برخی از نمایندگان و کارشناسان گویای آن است که رئیس‌جمهور در معرفی وزرای جدید خود این انتظارات را برآورده نکرده است.

بر همین اساس علی مزروعی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ششم در گفتگو با خبرنگار اقتصادی آفتاب درباره دو وزیر اقتصاد و دارایی و راه از سوی رئیس‌جمهور گفت: «با وزیران پیشنهادی اقتصادی رئیس‌جمهور از نزدیک آشنایی ندارم اما وضعیت و سوابق آنان مشخص است».

وی معرفی حمید بهبهانی به عنوان گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت راه و ترابری را علاوه بر انتخاب یک وزیر به‌نوعی ادای دین شاگردی رئیس جمهور نسبت به استاد خود نیز ارزیابی کرد و گفت: «آقای بهبهانی سوابق اجرایی چندانی ندارند، ایشان در عرصه اجرا با ورود آقای احمدی‌نژاد به شورای شهر و شهرداری تهران ظاهر شد. البته این اقدام آقای احمدی‌نژاد در قدرشناسی از استادشان قابل تقدیر است».

نماینده اصفهان در مجلس ششم ادامه داد: «در صورت اخذ رای اعتماد از مجلس، استاد، عضو کابینه‌ای می‌شود که شاگرد پیشین خود رئیس آن است. اما از دید دیگر این معرفی با استدلال‌هایی که برای کنار رفتن رحمتی از سوی دولت مطرح شد جور در نمی‌آید چرا که دولت دلیل کنار گذاشتن رحمتی را بازنشستگی وی اعلام کرد ولی بهبهانی بسیار مسن‌تر از رحمتی است».

وی تصریح کرد: «اگر بخواهیم استدلال دولت یعنی بازنشسته شدن رحمتی را میزان قرار دهیم بهبهانی سال‌ها پیش باید بازنشسته می‌شد. بنابراین رئیس‌جمهور در راه قدرشناسی از استاد، استدلال خود برای تغییر در وزارت راه را زیر سوال برد»!

نماینده اصفهان در مجلس ششم در عین حال با بیان اینکه حمید بهبهانی چهره‌ای دانشگاهی است گفت: «چهره علمی بهبهانی با مشخصه‌های دیگر وزرای کابینه نهم همخوانی ندارد. آقای احمدی‌نژاد در کابینه خود بیشتر از جوانان کم تجربه استفاده کرده است اما حمید بهبهانی یک چهره دانشگاهی با سنی در حدود 70 سال است».

این کارشناسان مسائل اقتصادی همچنین درباره وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارائی که با تاخیر بسیار زیاد و بعد از فرصت قانونی به مجلس معرفی شد خاطرنشان کرد: «آقای شمس‌الدین حسینی نیز تجربه اجرایی و مدیریت چشمگیری نداشته و تنها از زمانی که بحث تحول اقتصادی دولت مطرح شد نام وی شنیده شده است».

مزروعی افزود:‌ «علت معرفی حسینی به عنوان گزینه پیشنهادی دولت برای وزارتخانه‌ حساس اقتصادی و دارایی با توجه به اینکه تنها مسئولیت مهم او تاکنون دبیری کار گروه طرح تحولات اقتصادی بوده را درنیافتم».

این نماینده اسبق مجلس درباه علت و نتیجه تغییر مکرر وزرای در دولت نهم گفت: «تا به حال خروجی و محصول عملکرد دولت نهم در زمینه‌های مختلف با در نظر گرفتن معیارهای مشخص، حاکی از ناموفق بودن این دولت در عمل به شعارها و وعده‌ها و اجرای قانون برنامه چهارم توسعه و سند چشم‌انداز 20 ساله است». 

وی درباره علت تغییر پی‌درپی وزرای دولت نهم نیز تاکید کرد: ‌«مردم و مخاطبان دولت نهم از وضعیت موجود و عملکرد دولت راضی نبوده و نیستند و دولت نیز احساس کرده که در عمل به وعده‌های خود ناموفق بوده است، این احساس موجب شده تا رئیس دولت مشکلات را در وزرای خود ببیند و بیشترین تغییر نسبت به دولت‌های گذشته را در کابینه خود اعمال کند».

به اعتقاد مزروعی مشکل دولت نهم در عملکرد وزرا نیست بلکه به گفته منتقدان اصولگرا دولت خط‌ و مشی مشخص ندارد و در واقع فاقد برنامه اجرایی مبتنی بر چارچوب‌های علمی و مدون است.

وی تصریح کرد: «ناسازگاری در عملکرد پر از تناقض دولت نهم در کارکرد مخرب اقتصادی آن ظاهر شده است اما دولت می‌توانست به جای تغییرات زیاد در کابینه عملکرد و برنامه‌های خود را اصلاح کند».

مزورعی با بیان اینکه تغییردر وزرای موجب بهبود اوضاع اقتصادی نشده‌است گفت: «اگر با توجه به شاخص‌های اقتصادی وضعیت اقتصاد بعد از تغییر وزرا را بررسی کنیم پی‌خواهیم برد که بعد از این تغییرات وضع شاخص‌هایی چون فقر، توزیع درآمد و عدالت اجتماعی بدتر از پیش شده است».

این کارشناس اقتصادی با اشاره به طرح تحول اقتصادی دولت تاکید کرد: «تا زمانی که جزئیات این طرح منتشر نشده نمی‌توان تشخیص داد که دولت تجدیدنظری اساسی در عملکرد گذشته خود خواهد داشت یا خیر».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین