کد خبر: ۷۸۳۴۳۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۷
تکثیر سنبل آبی در تالاب انزلی بیشتر می‌شود

کاهش ۲۲ سانتی تراز آب دریای خزر

نماینده بندرانزلی در مجلس، کاهش تراز دریای خزر را موجب افزایش تکثیر سنبل آبی دانست و گفت: نسبت به سال گذشته شاهد پس رفت آب دریا و کاهش ۲۲ سانتی تراز آب هستیم که روی تالاب هم اثرگذار است.
کاهش ۲۲ سانتی تراز آب دریای خزر
آفتاب‌‌نیوز :

احمد دنیامالی، با بیان اینکه براساس قانون جهش تولید مسکن، دولت موظف به ساخت متوسط سالانه یک میلیون واحد مسکونی است، اظهار کرد: در سال اول اجرای قانون ۳۶۰ هزار میلیارد تومان منابع بانکی را پیش بینی کردیم و لذا همه بانک‌ها موظق هستند ۲۰ درصد تسهیلات خودشان را به حوزه مسکن اختصاص دهند.

وی با انتقاد از عملکرد سازمان برنامه و بودجه جهت تامین منابع قانون مذکور، افزود: تاکنون یک میلیون و ۳۶۰ هزار واحد در مرحله تامین زمین، آماده سازی و پیشرقت فیزیکی است.

نماینده بندرانزلی در مجلس شورای اسلامی در گفت و گوی ویژه خبری باران، با بیان اینکه صندوق جهش تولید مسکن را پیش بینی کردیم، گفت: هنوز این صندوق راه اندازی نشده و لذا حساب خاصی را از محل بازگشتی مسکن مهر، مالیات بر خانه‌های خالی و درآمد‌های حوزه مسکن برای ساخت مسکن روستایی و شهر‌های کوچک اختصاص دادیم.

دنیامالی، در ادامه از تالاب انزلی به عنوان یکی از ذخایر ارزشمند طبیعی کشور یاد کرد و ادامه داد: اگر به مشکلات تالاب انزلی رسیدگی نشود، با مشکلات زیست محیطی مواجه خواهیم شد.

وی با بیان اینکه کاهش تراز آب دریای خزر تالاب انزلی را در معرض خشک شدن قرار داده است، عنوان کرد: آب و فاضلاب سه شهرستان رشت، بندرانزلی و صومعه سرا در وضعیت تالاب انزلی بسیار مهم است و لذا دولت و مجلس بر رفع بحران‌های زیست محیطی این اکوسیستم ارزشمند تاکید دارند.

نماینده بندرانزلی در مجلس، با اشاره به پروژه هفت ساله ستاد احیای تالاب‌های کشور برای تالاب انزلی، بیان کرد: دو سال از این پروژه گذشته و اعتبار ۲۵۰۰ میلیارد تومانی را پیش بینی کردیم که به دستگاه‌ها اختصاص می‌یابد.

وی با بیان اینکه باید احیای تالاب انزلی را به صورت زنجیره ببینیم، تصریح کرد: برای احیای تالاب انزلی باید به تراز آب، لایروبی، رسوبات بالادست حوضه آبریز تالاب، رودخانه‌های ورودی، آبزیان و... توجه کنیم.

دنیامالی، کاهش تراز دریای خزر را موجب افزایش تکثیر سنبل آبی دانست و اضافه کرد: قبلا با گونه آزولا مواجه بودیم، اما تحقیقات انجام گرفته موجب شد دامداران به عنوان خوراک دام از آن استفاده کنند، اما درباره سنبل آبی هنوز تحقیقات ادامه دارد لذا ماشین‌های جمع آوری این گیاه مهاجم را ساختیم که هم مسیر تالاب را باز و هم سنبل آبی را جمع آوری می‌کند.

وی بحران سنبل آبی را فقط مربوط به تالاب انزلی ندانست و گفت: این گونه مهاجم همه تالاب‌های دنیا را تهدید می‌کند لذا باید اکولوژی تالاب انزلی را مرتب پایش کنیم تا بر هم نخورد؛ البته بالا آمدت تراز دریای خزر، بخشی از خشکی تالاب را نیز برطرف می‌کند.

نماینده بندرانزلی در مجلس، با بیان اینکه نسبت به سال گذشته شاهد پس رفت آب دریا و کاهش ۲۲ سانتی تراز آب هستیم که روی تالاب هم اثرگذار است، متذکر شد: افزایش حریم تالاب از ۱۹ هزار هکتار به ۲۲ هزار هکتار مشکلاتی را برای ساکنان منطقه ایجاد کرده و برخی از روستا‌ها صد درصد در حریم تالاب قرار گرفتند؛ البته با همکاری دادگستری استان تاکنون ۲۰۰۰ هکتار را از حریم خارج کردیم و برای احقاق حقوق مردم تلاش می‌کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
3
6
...خزر هم به سرنوشت ارومیه دچار خواهد شد!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین