کد خبر: ۷۸۵۹۲
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۱:۵۶
ابراز امیدواری لاریجانی برای حل مشکلات آموزش و پرورش با یک معجزه

نباید زمانی که کم می‌آوریم همه چیز را به خدا و پیغمبر ارتباط دهیم

نباید به عنوان وحدت ملی فضای خفقان ایجاد شود
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس مجلس شورای اسلامی بر لزوم استفاده از همه ظرفیت ها و تکثر گرایی در مدیریت برای وحدت ملی و عبور از وضعیت فعلی کشور در خصوص مسئله هسته‌ای تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی آفتاب، علی لاریجانی صبح امروز در بیست و پنجمین همایش روسای کل آموزش و پرورش سراسر کشور با تاکید بر اینکه ایران تا حدی از مرحله پرسنگلاخ گذشته عبور کرده است گفت: «در ادامه مسیر باید با هوشمندی مرحله گذار فعلی را سپری کرد و باید توجه داشته باشید که دو خطر ممکن است در این مرحله ایران را تهدید کند خطر اول این است که ممکن است مجموعه عملیات کشورهای غربی روی اراده ما اثر بگذارد و ایران را دچار تردید کند بنابراین ما باید مصمم مسیر را ادامه دهیم».

وی یادآور شد: «خطر دیگری که در این رابطه وجود دارد این است که ایران ازهمه ظرفیت‌ها استفاده نکند و عبور از مرحله گذار کم هزینه نباشد و به نظر من وحدت ملی از مواردی است که می تواند این هزینه را کاهش دهد و البته من معتقد نیستم که به عنوان وحدت ملی فضای خفقان ایجاد شود اما باید مسائل ملی شناخته شود».

رئیس مجلس اضافه کرد طرد و حذف نکردن مدیران و وسیع‌تر شدن سپهر استفاده از مدیران و تکثر از دیگر مولفه‌هایی است که می‌تواند به وحدت ملی کمک کند.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش به برگزاری جلسه رای اعتماد به سه وزیر پیشنهادی در هفته گذشته اشاره کرد و گفت: «من با غیر علنی شدن جلسه رای اعتماد به وزرا مخالف بودم و الان هم معتقدم که برگزاری جلسه غیر علنی کار درستی نبود و با نص قانون اساسی مغایرت داشت و به اعتقاد من ما هرچه مسائل را شفاف تر مطرح کنیم به نفع نظام است و وقتی یک وزیر برای وزارت معرفی می‌شود می‌داند که در مورد آن مسائل مختلفی مطرح می‌شود و مردم هم باید این دیدگاه را بشنوند».

وی یادآورشد: «در قانون اساسی فقط برای شرایط اضطراری که امنیت ملی را به مخاطره می‌اندازد شرایط تشکیل جلسه غیرعلنی فراهم شده در حالی که رای اعتماد به وزرا نه شرایط اضطراری بود و نه مخل امنیت».

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد : «در نظامهایی که در آن تئوریهای لیبرالی روییده است این اعتقاد وجود دارد که ارزشها باید خود شکوفایی داشته باشند و نباید اجازه دهیم در آموزش و پرورش ارزشها آموخته شود که البته این نظریه امروزه بدیل پیدا کرده و نظریات جدید آن را رد کرده است و این نگاه گسترش یافته که باید در آموزش و پرورش افراد را تربیت کنیم تا بتوانند برای رقابت پرشتاب آماده شوند».

وی با اشاره به تشکیل فراکسیون فرهنگیان در مجلس یادآور شد : «در مجلس تعداد زیادی از فرهنگیان حضور دارند و به همین دلیل بزرگترین فراکسیون مربوط به فرهنگیان است و در خود دولت نیز تعداد زیادی از وزرا سابقه فعالیت در آموزش و پرورش داشته‌اند».

عضو شورای عالی امنیت ملی در ادامه کنکور را یک وبای علمی برای جامعه امروز دانست و گفت: «به جای اینکه دانش آموزان مسلح به علم شوند فن تست‌زنی به آنان آموزش داده می‌شود و خود را به آب و آتش می‌زنند تا فن تست زنی باد بگیرند هر چند در این رابطه گام خوبی را برداشته است اما ما معتقدیم دغدغه کنکور را نباید به سالهای پایین‌تر تسری داد و دانش آموزان باید موضوعات را به صورت مفهومی یاد بگیرند».

وی با تاکید بر اینکه در سالهای اخیر در موضوعات پرورشی و آموزشی تلاشهای خوبی صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: «مشکلاتی هم در این بخش‌ها وجود دارد که باعث شده احساس رضایت وجود نداشته باشد و به نظر من در برخی بخشها از جمله آموزش و پرورش باید ثبات وجود داشته باشد و نباید با تغییر دولتها همه چیز زیر و رو شود و در این رابطه در برخی از کشورها بعد از سمت وزیر یک جایگاهی را تعریف کرده‌اند که فردی متخصص در آن قرار می‌گیرد و او ثبات دارد و فارغ از آمدن و رفتن وزرا به کار تخصصی و دیوانی خود ادامه می‌دهد».

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در آموزش و پرورش نباید وزارت آموزش و پرورش تنها باشد به نقش رسانه‌ها اشاره کرد و یادآور شد: «البته نوع رفتار دولت نیز اثرات مهمی در فرهنگ و آموزش دارد و به عبارت بهتر تک عملهای حکومت باید برای مردم توجیه عقلانی داشته باشد و نباید  برای ایجاد مشروعیت همه چیز را به خدا و پیغمبر ارتباط دهیم و آنان را شریک امور کنیم».

لاریجانی خاطرنشان کرد: «اگر آموزش و پرورش می‌خواهد موفق باشد باید مولفه‌هایی داشته باشد و کل سیستم به آن کمک کند».

وی با تاکید بر اینکه در آموزش و پرورش ضعفهایی وجود دارد گفت: «بخشی از این ضعفها به سازماندهی، کسری بودجه، کمبود امکانات و یا تغییرات گسترده بر می‌گردد اما شما باید در نظر داشته باشید که قانون اساسی و سند چشم انداز نقشه راه فعالیت آموزش و پرورش است و در قانون اساسی آمده است آموزش و پرورش باید رایگان باشد و شما موظفید آن را رعایت کنید و اقدامات صورت گرفته در وزارت آموزش و پرورش باید مطابق با سند چشم انداز باشد و در این راستا باید یک سند چشم انداز جداگانه برای آموزش و پرورش تدوین شود».

رئیس قوه مقننه با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش به یک معما تبدیل شده به کسری منابع و گستردگی بیش از حد این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: «مشکل کسری اعتبار در وزارت آموزش و پرورش همواره وجود داشته و همه دولتها با آن مواجه بوده‌اند ضمن اینکه همه ما نیز دوست داریم به آموزش و پرورش کمک کنیم و من هم با طیب خاطر موضوعات آموزش و پرورش را دنبال می‌کنم اما باید در نظر داشته باشید که جمعیت زیادی در وزارت آموزش و پرورش فعال هستند در حالیکه منابع آن محدود است بر همین اساس شما خودتان باید مشکل را حل کنید و به ما بگویید که در مجلس برای حل مشکل آموزش و پرورش ما چه کاری می توانیم انجام بدهیم و اگر شما راهکاری پیدا کنید هم دولت و هم مجلس کمک خواهند کرد».

لاریجانی خطاب به مسئولان آموزش و پرورش تاکید کرد: «من اطمینان می‌دهم که مجلس با تمام قدرت پشت سرشماست و برای حل مشکل کسری اعتبارات آموزش و پرورش دغدغه دارد و شما به عنوان کارشناسان ما موضوع را حل کنید و ما به آن رسیدگی می‌کنیم».

وی ابراز امیدواری کرد با رخ دادن یک معجزه مشکلات آموزش و پرورش برای همیشه حل شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین