کد خبر: ۷۸۷۵۹۵
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۹
آنچه سطح کیفیت زندگی در امارات را متفاوت ساخته، شاخص‌های مرتبط با حکمرانی است

۱۲ حوزه‌ای که در آن ایران با اختلاف فاحش از امارات عقب است

شاخص جهانی شادی که بر اساس معیار‌های مانند درآمد سرانه داخلی و امید به زندگی سالم تهیه می‌شود، در سال ۲۰۲۲ شهروندان ایران را در زمره غمگین‌ترین مردمان جهان و پایین‌تر از کشور‌هایی همچون عراق، ونزوئلا، نیجر، لیبریا و گامبیا در رتبه ۱۱۰ جهانی قرار داد. در این رده بندی کشور امارات در رتبه ۲۴ جهانی قرار گرفت.
۱۲ حوزه‌ای که در آن ایران با اختلاف فاحش از امارات عقب است
آفتاب‌‌نیوز :

هیرش سعیدیان: مقایسه خود و شاخص‌های حکمرانی با دیگر کشورها، می‌تواند معیار و ترازوی مناسب باشد برای تحلیل کیفیت سیاستگذاری در طول چند دهه اخیر. به نظر می‌رسد با توجه به جغرافیای خشک و ذخایر معدنی بسیار کمتر نسبت به ایران، آنچه سطح کیفیت زندگی در امارات را نسبت به کشور ما، متفاوت ساخته، شاخص‌های مرتبط با حکمرانی خوب است.

گردشگری

به نوشته گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری در سال ۲۰۲۱ بر اساس شاخص‌ها و ادعا‌های دولت ایران، قریب ۵/۱ میلیون نفر گردشگر خارجی به ایران سفر کردند. بخش عمده‌ای از این افراد گردشگر مذهبی بودند و گردشگران کشور‌های توسعه یافته و دارای درآمد سرانه بالا که اصطلاحاً گردشگر باکیفیت خوانده می‌شوند، بخش ناچیزی از این آمار را به خود اختصاص دادند. در همین بازه زمانی، ۷.۲۸ میلیون نفر تنها از شهر دبی در امارات متحده عربی بازدید کردند. تعداد گردشگران خارجی کشور امارات در سال ۲۰۱۹ و پیش از همه گیری ویروس کووید_۱۹ به رقم کم‌سابقه ۲۵ میلیون و ۲۸۲ هزار نفر رسید. این آمار حداقل ۳ برابر عددی است که UNWTO در همین سال برای ایران اعلام کرد. این در حالی است که امارات متحده عربی کشوری گرم و خشک است و از نظر قیاس با ایران چهارفصل و آثار تاریخی و تنوع زیستی و فرهنگی، بستر‌های توریستی بسیار کمتری دارد.

۱۲ حوزه‌ای که در آن ایران با اختلاف فاحش از امارات عقب است

پاسپورت و عزت بین‌المللی

هرساله موسسه معتبر بین‌المللی «هِنلی» بر اساس داده‌های بین‌المللی، پاسپورت کشور‌های مختلف را اعتبارسنجی و رتبه‌بندی می‌کند. این آمار از آن رو اهمیت دارد که تعداد مقاصدی را که شهروندان هر کشور می‌توانند بدون ویزا سفر کنند را مشخص می‌نمایید. به زبان ساده، این شاخص نشانگر پرستیژ و اعتبار بین‌المللی شما به عنوان شهروند است و نشان می‌دهد که دیگر کشورها، مردم شما را به عنوان شهروندانی مرفه و بااعتبار می‌شناسند و علاقه‌مند هستند که به کشور آن‌ها سفر کنید یا بالعکس! در این رتبه‌بندی ژاپنی‌ها در سال ۲۰۲۲ حائز رتبه اول شدند، شهروندان این کشور آنچنان خواستنی هستند که می‌توانند بدون ویزا به ۱۹۲ کشور جهان سفر کنند. در این رنکینگ، پاسپورت امارات متحده عربی در خاورمیانه بالاترین رتبه را کسب کرد. به طوری که با ادامه صعود خود در این رده‌بندی از رتبه بیستم در سال ۲۰۱۹ به جایگاه پانزدهم در ابتدای سال ۲۰۲۲ رسیده است. دارندگان گذرنامه امارات امکان سفر بدون ویزا به ۱۷۵ کشور را دارند. جمهوری اسلامی ایران به همراه کشور‌های مانند یمن، افغانستان، عراق و سوریه در رده بدترین کشور‌ها از نظر اعتبار پاسپورت قرار گرفت. ج. ا. ایران همطراز با جمهوری دمکراتیک کنگو در رتبه ۱۰۱ جهان ایستاد. شهروندان ایران بدون ویزا امکان سفر به ۴۲ کشور دنیا را دارند. این کشور‌ها عموماً از کشور‌های فقیر و آفریقایی محسوب می‌شوند.

فساد

بر اساس آمار‌های سازمان شفافیت بین‌الملل مستقر در آلمان، در سال ۲۰۲۱ نیز کشور‌های دانمارک، نیوزیلند و فنلاند عنوان شفاف‌ترین و پاک‌ترین سیستم‌های حکومتی را از نظر میزان فساد، کسب کردند. در این شاخص کشور امارات متحده عربی بالاتر از کشور‌های مانند کره جنوبی و ایتالیا در رتبه ۲۴ جهانی ایستاد. ایران پایین‌تر از کشور‌های مانند بنگلادش و اوگاندا در میان ۱۸۰ کشور مورد بررسی، رتبه ۱۵۰ جهان را کسب کرد

درآمد سرانه

بر اساس آمار‌های بانک جهانی درآمد سرانه (GDP per capita) شهروندان کشور امارات برای سال ۲۰۲۲ رقمی در حدود ۴۱ هزار و ۸۰۰ دلار در نظر گرفته شده است. همین منبع، درآمد سرانه شهروندان ایرانی را ۳ هزار و ۵۰۰ دلار اعلام کرد. این تفاوت قریب ۱۲ برابری شکافی عظیم میان دسطح رفاه شهروندان دو کشور ایجاد کرده است.

شادی

شاخص جهانی شادی که بر اساس معیار‌های مانند درآمد سرانه داخلی و امید به زندگی سالم تهیه می‌شود، در سال ۲۰۲۲ شهروندان ایران را در زمره غمگین‌ترین مردمان جهان و پایین‌تر از کشور‌هایی همچون عراق، ونزوئلا، نیجر، لیبریا و گامبیا در رتبه ۱۱۰ جهانی قرار داد. در این رده بندی کشور امارات در رتبه ۲۴ جهانی قرار گرفت.

شهرنشینی و قابلیت سکونت

«تهران ول و رها است» این گفته یکی از اعضای شرای شهر تهران در روز‌های اخیر است که در رسانه‌ها بازتاب یافت. کلانشهر‌های کشور اغلب در مشکلاتی مانند آلودگی هوا، فقر، شکاف جمعیتی غرق شده‌اند. واحد اطلاعات اکونومیست برای سال ۲۰۲۲ یک فهرست از بهترین و بدترین شهر‌های جهان از نظر قابلیت سکونت ارائه کرده است. در این رده‌بندی، تهران که از سوی مقامات رسمی با عناوینی مانند ام‌القری مسلمین جهان خطاب می‌شود، هم ردیف با دوآلا، پایتخت اقتصادی کامرون و هَراره، پایتخت زیمبابوه، در میان ۱۷۲ کلانشهر مورد بررسی، رتبه ۱۶۳ را کسب کرد. بدین ترتیب تهران از آخر دهم شد. این فهرست شهر‌های ابوظبی و دبی را با رتبه‌های ۷۷ و ۷۹ به عنوان قابل سکونت‌ترین شهر‌های خاورمیانه برگزید.

۱۲ حوزه‌ای که در آن ایران با اختلاف فاحش از امارات عقب است

همچنین شهر دبی رتبه اول خاورمیانه و هجدهم جهانی را از نظر رتبه‌بندی «شهر‌های دیجیتال» کسب کرد. شاخص شهر‌های دیجیتال اکونومیست ایمپکت در سال ۲۰۲۲ که یک معیار جهانی برای فناوری شهری است، به وسعت و تأثیر دیجیتالی شدن در ۳۰ شهر رو به رشد در جهان پرداخته است.

کارآفرینی

گزارش سال ۲۰۲۲ سازمان جهانی کارآفرینی، شرایط کارآفرینان را در ۵۰ کشور در سراسر جهان ارزیابی کرد. در این گزارش، کشور امارات متحده عربی به عنوان بهترین کشور در دنیا برای شروع یک کسب و کار معرفی شد. در این گزارش به ایران در کنار بلاروس و سودان، به عنوان نامناسب‌ترین کشور‌ها برای کارآفرینی اشاره شد.

حمل و نقل هوایی

در حالی که با توجه به ورشکسته‌بودن صنعت هوایی کشور، هواپیمایی «هما» ۹۰۰۰ میلیارد تومان زیان انباشته ثبت کرده است، شرکت‌های هواپیمایی امارات در لیست پردرآمدترین و موفق‌ترین ایرلاین‌های جهانی قرار دارند. هواپیمایی الاتحاد توانست با ۳.۸۲ میلیارد دلار سود خالص، عنوان هفتمین شرکت هواپیمایی جهان را به خود اختصاص دهد. همچنین رتبه کشور امارات در حوزه‌های مانند فین تک، بانکداری، تجارت بین الملل، مدیریت آب و حوزه‌های مختلف دیگر نیز با اختلاف بسیار بالاتر از جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
69
7
خوب که چی؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
بهترین شاخص برای سطح رفاه یک کشور، شاخص توسعه انسانی سازمان ملل است که برگرفته از تمامی مولفه های پیشرفت است. در قسمت hdr سایت undp.org که سایت مربوط به سازمان ملل هست و نشان می دهد که سرعت پیشرفت ایران در سی سال پس از جنگ جزو پرسرعت ترین کشور ها بوده تازه ما به تعبیر غربی ها، تحریم های بی سابقه را هم داشتیم و سرعت پیشرفتمان در مجموع شاخص ها (نه فقط در موردی خاص) بیشتر بوده. نمی دونم هدفتون از ناامید کردن مردم چیه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
7
54
خداییش چطور روت شد مقایسه کردی؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
2
41
من خوشخالم چون از اول اخریم. اصلا من نمیدونم اول یعنی چی پس من خوشحالم. من اولم. میگن حالم خوبه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
2
77
تا مسئولین از خواب خرگوشی بیدار بشن افغانستان هم از ایران جلو خواهد افتاد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
4
44
اينها را گفتي كه دلمان را بسوزاني يا...
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
11
39
ولی موشک داریم
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
2
57
در سال ۱۳۵۲ تیمسار بختیار برای دیدار با مقامات امارات مجبور شد با هواپیمایی که قادر به نشستن روی زمین خاکی است مسافرت کند چون امارات فرودگاه نداشت و بعد از آن شیخ امارات برای دیدار از ایران با لنج باری به بندر عباس آمد و از آنجا با هواپیمای ایران به تهران آوردنش.
حالا بعد از ۵۸ سال امارات کجا و ما کجا.
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
60
5
امارات کشور بلوری و شیشهای...بر اساس تجارت..شکل گرفته از سیر تا پیاز واراداتی....یک کشور بی دفاع اولین جنگ یا موشک اهرین تیر به پیکر این کشور....شاد بودن همچین کشوری بیشتر نادانی هست تا وواقعیت یعنی سرمایه ها در اونجا ممکن یک شبه باد فنا بره...برج دبی خالی از سکنه...هست...فساد اخلاقی و سکس معضل امارات...فرهنگو هویت ملی وجود نداره....ماشین سازی و لوازم خانگی صنعتش نیست....از یک شیر اب تا یک پیچ صنعتی وارداتی...بخاطر دشمنی انریکا با ایران این کشورهای پنجاه سالع رونغ گرفتن...از لحاظ سیاسی وابسته عدم استقلال ملی ...ازادی بیان و حقوق بشر صفر...حتی یک حرف مخالف زدن جرم..زندانی...بخاطر نفت سرانه ملی بالا داره و جمعیت کم تا پنجاه سال اینده دوباره به عصر شتر بر میگرده...کاملا ...نفتش در حال اتمام...امارات با مشکلات بسیار زیادی مواجه میشه فقط کافی قطر یا عمان یا کویت ...کمی فقط کمی پر رنگ تر بشن کلا نابود....خالی از یک دانشمند بز یک صنعت مدرن یک هویت مستقل فسادش هم زیاد سران شاهزادهاش دزدن...فقط مثل ما ایرانیها مردمش ازادی بیان ندارند...ملتش خاین به اعراب و به فلسطینا و بزودی نتیجشم میبینند شرکتهای ایرانی که برند انصاراللخ نابودش میکنه ...ودارند میرن عمان یا قطر...بزودی امارات نتیجه توهم عقاب بودنش رو میبینه...تمام کشور توسط متخصصان خارجی اداره میشه پزشکی و دتروسازی صفر ایران کجا امارات کجا تولید کشاورزی صفر تولید فولاد اهن صنعتش صفر...فقط پول نفت سرپا نگهش داشته....همین اونم جاوادنه نیست ...کمتر از پنجاه سال قبل اون کویت میگفتن الان کجاست...هاهاها
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
بله!!!!شما راست میگی..فقط یک سفر برو اونجا بگرد ..یک سفر هم‌برو اروپا و آمریکا بفهمی چقدر دانشجوی بورسیه دارن...بعد بیا اینجا اظهار فضل کن!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین