آفتابنیوز : آفتاب: دکتر مصطفوی گفت: «سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی علاقهمند است که همکاریهای نزدیکتری را با رسانهها برنامهریزی کند».
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگ و اندیشه آفتاب، دکتر مصطفوی، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در ضیافت افطاری که چهارشنبهشب در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و به منظور «بررسی ديپلماسی رسانهای جمهوری اسلامی ايران در خارج از كشور» برگزار شدهبود، با بیان این مطلب اظهار داشت: «ما معتقدیم برای اعمال دیپلماسی فرهنگی در خارج از کشور اولاً نیاز به طراحی و مهندسی صحیح فعالیتهای فرهنگی است و ثانیاً لازم است که برنامههای فرهنگی بین دستگاههای ذیربط هماهنگ باشد».
وی افزود: «به همین دلیل ما معتقدیم که در این مسیر باید یک همافزایی بین اصحاب فرهنگ وجود داشته باشد».
مهدی مصطفوی با بیان اینکه «از نگاه ما فرهنگ به عنوان یک محور قدرت برای تأمین منافع ملی میتواند نقش اساسی داشته باشد و از سوی دیگر باید این محور قدرت با سایر مؤلفههای قدرت کشور هماهنگ باشد»، گفت: «در این راستا باید جایگاه فرهنگ در روابط خارجی نظام تعریف شود».
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، جایگاه فرهنگ را به عنوان زیربنای نظام، و نیز عامل مشروعیت نظام در نزد مردم و مسؤولان یک موضوع قطعی دانست و خاطرنشان کرد: «با این نگاه، بدیهی است که اگر کارگزاران نظام معتقدان به مبانی فرهنگی نظام نباشند نمیتوانند اهداف نظام را تأمین کنند».
وی در عین حال تصریح کرد: «با تمام این اهمیت، ما تاکنون نتوانستهایم از این مؤلفه آنچنان استفاده کنیم که در شأن آن باشد».
مصطفوی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری، که بحث مظلومیت فرهنگ را مطرح نمودهاند، خاطرنشان کرد: «اگر توجه به فرهنگ در شأن آن بود، امروز نباید بحث از مظلومیت آن میشد».
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با تأکید بر اینکه باید جایگاه ویژهای برای فرهنگ در ذهن و عملمان باز کنیم، به وظایف سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اشاره کرد که بر اساس آن، این سازمان موظف است ضمن نیازسنجی و بررسی خلأها و نیازهای فرهنگی تکتک کشورهای جهان، توانمندیهای فرهنگی داخل کشور را متناسب با نیاز هر کدام از آن کشورها، به آنها ارائه کند.
دکتر مهدی مصطفوی با یادآوری اهداف فرهنگی نظام اسلامی در خارج از کشور که بر اساس آن، نظام باید بتواند در خارج از کشور برای مخاطبان خود، شناخت، باور و اعتقاد نسبت به اسلام ناب و حقیقت انقلاب و نیز مزیتهای جمهوری اسلامی مثل حکومت دینی و مردمسالاری دینی ایجاد کند، تصریح کرد: «برای دستیابی به این اهداف نیاز به هماهنگی کلیه دستگاههای فرهنگی کشور وجود دارد».
معاون سابق وزارت امور خارجه به رویکرد جدیدی که این سازمان از حدود 6 ماه قبل آغاز کرده اشاره کرد و افزود: «بر اساس این رویکرد، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تلاش میکند تا با همکاری تمام دستگاههای مرتبط و مسؤول در امر فرهنگ و از جمله وزارت امورخارجه یک راهبرد سه ساله برای فعالیتهای فرهنگی نظام در خارج از کشور فراهم کند».
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، گفت: «برای نیل به این هدف، با تشکیل 5 کارگروه در 9 منطقه، 5 موضوع را مورد بررسی قرار دادیم».
مصطفوی، از «شرایط دینی تبلیغی و استراتژی دینی تبلیغی نظام در مناطق مختلف جهان»، «فعالیتهای فرهنگی، هنری و راهبرد فرهنگی، هنری نظام برای سه سال آینده»، «فعالیتهای علمی، آموزشی و پژوهشی» و «سازمانهای بینالمللی و منطقهای و NGOها» به عنوان 4 موضوع نخستی که در کارگروههای یاد شده مورد بررسی قرار گرفتند نام برد.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، «رسانه و فضای مجازی» را به عنوان محور پنجم بررسیهای راهبردی این سازمان معرفی و تأکید کرد: «رسانه و فضای مجازی، جزء لاینفک فعالیتهای فرهنگی نظام در خارج از کشور است و ما برای این موضوع باید راهبرد داشته باشیم تا برای هر کشور این راهبرد را تبدیل به راهکار کنیم».
وی تصریح کرد: «اين كارگروه به همان اندازه كه فعاليتهای تبليغی و هنری ارزشمند است، در انجام رسالت دينی و فرهنگی ما نقش ايفا میكند».
دکتر مهدی مصطفوی با بیان اینکه «ما برای تحقق اهداف فرهنگی نظام در خارج از کشور، ارتباط سازمان را با اصحاب رسانه یک نیاز و ضرورت میدانیم»، خاطر نشان کرد: «درواقع هدف ما از ارتباط با رسانهها این است که رسانهها بتوانند به عنوان بخشی از راهبرد فرهنگی نظام در خارج از کشور عمل کنند».
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با بیان اینکه «اگر ما بخواهیم راهبردی تأثیرگذار، فعال و الهام بخش مطابق آنچه که در سند چشمانداز پیشبینی شده، داشته باشیم، بیتوجهی و غفلت از رسانهها خسران بزرگی خواهد بود»، تأکید کرد: «با این نگاه، رسانهها بخشی از راهبرد سه ساله ما هستند و نه موضوعی که با تغییر مدیریتها و بر اساس سلایق مختلف، نگاه متفاوتی نسبت به آنها بشود».
مصطفوی با اشاره به اینکه جایگاه رسانه هر روز مهمتر از قبل میشود، اظهار داشت: «تلاش ما این است که بتوانیم با شناسایی زمینههای حضور نظام در کشورهای مختلف بتوانیم نوع حضور رسانهها در هر کدام از آن کشورها را هم تعریف کنیم».
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تأکید بر این نکته که ما در حیطه فرهنگ صاحب مزیت هستیم، تصریح کرد: «ما خود را با رسانهها در یک سنگر احساس میکنیم و علاقهمند همکاری متقابل هستیم».
وی تصريح كرد: «رسانهها در حوزه بينالملل دو فعاليت مهم را میتوانند ايفا كنند؛ نخست دفاع از اسلام ناب و ارزشهای اسلامی و تبليغاتی كه ضد ايران اسلامی انجام میگيرد و دوم جريانسازی و شناخت ضعفهای موجود در ساير كشورها».
دکتر مهدی مصطفوی در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه امروز نظام به مرزی از بلوغ رسیده که این توان را دارد که بتواند جریانساز باشد، خواستار همکاری برنامهریزی شده با رسانهها برای کمک به نظام جمهوری اسلامی برای جریانسازی در سطح جهان شد.