کد خبر: ۷۹۷۷۹
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۸۷ - ۱۱:۵۸
دکتر مهدی مظاهری در گفتگو با آفتاب:

باید با تدبیر لازم از اتخاذ مواضع شتاب‌زده خودداری ورزیم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- سرویس هسته‌ای: محمد البرادعی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قبل از برگزاری نشست دوره‌ای 35 عضو شورای حکام در وین، گزارش جدید خود را درباره برنامه‌های هسته‌ای ایران منتشر نمود.

این گزارش در حالی منتشر شد که آمریکا و رژیم صهیونیستی با تکرار اتهامات واهی، بار دیگر از برنامه‌های پنهان ایران برای دستیابی به سلاح‌های اتمی در کشور خبر دادند. در حالی‌که در گزارش البرادعی صراحتاً اعلام شده که برنامه‌های هسته‌ای ایران طبق مدالیته و تحت نظارت دقیق آژانس صورت گرفته و انحرافی در مسیر صلح‌آمیز فعالیت‌ها مشاهده نشده است.

البته گزارش البرادعی در شرایطی منتشر می‌شود که تقابل روسیه و غرب به دلیل درگیریهای قفقاز روبه فزونی نهاده و برخی از کارشناسان مسائل جهانی از آغاز دوره جدید جنگ سرد خبر می‌دهند. 

بی‌تردید، گسترش اختلاف میان غرب و روسیه بر مسائل منطقه‌ای موجب عمیق‌تر شدن شکاف در گروه 1+5 و به نتیجه نرسیدن اجماع بین‌المللی بر سر مسائل صلح‌آمیز پرونده هسته‌ای ایران خواهد شد. 

با این وجود، با توجه به اتمام دوره ریاست‌جمهوری نو محافظه‌کاران کاخ سفید، تیم جنگ‌طلب بوش درصدد است با تشدید فشار به ایران و اعمال مکانیزم‌های تحریمی از هرگونه فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان جلوگیری کنند در تازه‌ترین نوع از این تحریم‌های غیرقانونی شرکت‌های آمریکایی از هر نوع همکاری تجاری با کشتیرانی ایران منع شدند.

برای اطلاع بیشتر از تحولات هسته‌ای ایران سرویس هسته‌ای آفتاب، با دکتر محمدمهدی مظاهری استاد دانشگاه و نایب رئیس شورای مرکزی خانه احزاب به گفتگو نشسته‌است. 

آقای دکتر مظاهری با توجه به گزارش اخیر البرادعی وتاکید مجدد وی بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های کشورمان شما تا چه اندازه شرایط را برای حل و فصل موضوع از طریق رویه‌های دیپلماتیک امکانپذیر می‌دانید؟

در پرونده هسته‌ای ایران و چالش چندین ساله اخیر،‌ همواره یک قدرت جهانی با نام ایالات متحده به مثابه یک طرف ذی‌نفوذ و قدرتمند دخالت داشته است. تا جایی که سرنوشت پرونده هسته‌ای ایران به نوعی به موضع‌گیری‌ها و واکنش‌های این کشور گره خورده است. در واقع آمریکا با رویکرد سیاسی و به دلیل تضاد منافع با ایران برسر مسائل مختلف منطقه‌ای درصدد است با اعمال فشار و تهدید ضمن محروم نمودن ایران از دانش صلح‌آمیز هسته‌ای به اهداف خویش، همانا حفظ رژیم صهیونیستی در منطقه به عنوان تنها کشور دارنده تسلیحات هسته‌ای جامه عمل بپوشاند. در صورتیکه اگر پرونده هسته‌ای از مجری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و بر اساس رویکرد حقوقی پیگیری شود، اختلافات موجود قابل حل و فصل است.

آقای دکتر مظاهری، با انتشار گزارش البرادعی آیا شاهد دوره جدید فشارهای غرب علیه ایران خواهیم بود؟

بی‌تردید با توجه به نزدیکی اتمام دوران ریاست‌جمهوری بوش در کاخ سفید، بخشی از طیف تندرو نو محافظه‌کاران درصددند با اعمال تحریم‌های غیرقانونی و تشدید جنگ روانی علیه ایران، همچنان به تنش‌آفرینی‌های خود در منطقه تداوم بخشند و در این مسیر در صورت شکست انتخابات ریاست‌جمهوری دمکراتها را در برابر عمل انجام شده قرار دهند. 

با این وجود مخالفت جدید نامزد دموکراتها (باراک اوباما) با هر گونه جنگ‌افروزی و نیز تصمیم جدی روسیه با هرگونه تشدید فشار و حمله احتمالی به ایران شرایط دشواری را برای تیم بوش رقم زده است.

آقای دکتر مظاهری،‌ بی‌شک بحران قفقاز بر موضوع هسته‌ای ایران نیز تاثیرگذار بوده، به نظر می‌رسد روسیه برای انتقام‌گیری از غرب به دلیل حمایت‌های همه جانبه گرجستان، نزدیکی به ایران را به عنوان گزینه مناسب در مقابل گسترش ناتو به حیات خلوت خود می‌داند، آیا با جدی شدن درگیری‌های ایران و آمریکا برسر موضوع هسته‌ای و اختلافات منطقه‌ای شاهد واکنش جدی روسها خواهیم بود؟

بی‌تردید روسها از عملکرد غرب به ویژه آمریکا در اتخاذ مواضع ضد روسی در قفقاز و تجهیز ساکاشویلی رئیس جمهور غرب‌گرای گرجستان به تسلیحات پیشرفته بسیار عصبانی هستند از این رو بعید نیست از برگ ایران در مقابل غرب استفاده کنند و در این راستا مقامات روسی علناً با تشدید تحریم‌های علیه ایران مخالفت می‌کند. این درکل می‌تواند به نفع کشورمان باشد. 

با این وجود باید در نظر داشت در نظام بین‌الملل آنچه حاکم است بازی قدرت است و کشورها نیز به دنبال افزایش منافع ملی خویش هستند. از این رو لازم است مسئولان کشورمان با تدبیر لازم از اتخاذ مواضع شتاب‌زده خودداری ورزند چرا که روسها بارها ثابت نمودند، که در بزنگاههای تاریخی همیشه متحدان خویش را در مقابل غرب تنها می‌گذارند از این رو نباید به مواضع روسها زیاد خوشبین بود و به قول معروف نباید تمام مهره‌ها را در سبد روسها چید.

آقای مظاهری با توجه به گزارش اخیر البرادعی و تداوم مخالفت غرب، ایران چه دیپلماسی را برای خروج از بحران فعلی اتخاذ کند؟

دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران باید بتواند با ارائه مستندات حقوقی از اهداف صلح‌آمیز پرونده هسته‌ای ایران نزد نهادهای بین‌المللی از گسترش تضاد و تنش و بحران جلوگیری کند.

و به همین ترتیب مجموع مواضع گروههای مختلف سیاسی داخلی باید به گونه‌ای رقم بخورد که شائبه هرگونه شکاف و اختلاف بر سر حفظ منافع ملی کشور مرتفع گردد، همچنین باید باب مذاکرات هسته‌ای با گروه 1+5 و دیگر کشورهای ذی‌نفوذ برای اعتمادسازی دوسویه باز باشد. چرا که هنر دیپلماسی این است که ایران اسلامی بتواند با توجه به خلق فرصت‌های جدید و گسترش روزافزون شکاف میان غرب و روسیه بر مسائل مختلف جهانی از وضعیت موجود برای پیشبرد اهداف ملی خویش استفاده کند. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین