کد خبر: ۸۰۴۷۶
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۸۷ - ۱۴:۱۰
دکتر امیر محبیان در گفتگو با آفتاب مطرح کرد:

از جایگاه ریاست‌جمهوری نباید بیهوده هزینه شود

ایران قدرت ایجاد لابی در آمریکا دارد
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: یک تحلیلگر مسائل سیاسی معتقد است: «تاسیس دفتر حافظ منافع آمریکا در ایران را فی‌نفسه نمی‌توان خوب و یا بد تلقی کرد». 

دکتر امیر محبیان از اعضای شورای سردبیری روزنامه رسالت و از موسسان حزب نواندیشان ایران اسلامی طی گفت‌و گو با خبرنگار دیپلماسی آفتاب در مورد تاثیر راه‌اندازی دفتر حافظ منافع آمریکا در ایران گفت: «پدیده‌ها و اتفاقات سیاسی به خودی خود بد و یا خوب محسوب نمی‌شوند بلکه این پدیده‌ها و وقایع بستگی به این دارد که در چه شرایط و هدفی و توسط چه کسانی و نیز با چه نتیجه‌ای به وقوع رسیده باشند». 

وی درباره عوامل موثر در راه‌اندازی دفتر حافظ منافع آمریکا در ایران خاطر نشان کرد: «اگر راه‌اندازی این دفتر ضمن حفظ  عزت کشورمان، بتواند مهره ایران را در دیپلماسی یک گام به پیش ببرد یک حرکت خوبی تلقی می‌شود و در مقابل اگر ما را یک گام به عقب برگرداند به طور طبیعی حرکت بدی تلقی خواهد شد».

وی در ادامه افزود: «اگر بتوانیم این تصویر را در دنیا ایجاد کنیم که همراه با قدرت و عزت توانسته‌ایم این کار را انجام دهیم و در نهایت منافع ملی کشورمان تامین شود پیام مثبتی به دنیا ارسال کرده‌ایم و حرکت درستی تلقی می‌شود».

محبیان با تاکید بر امکان دریافت نشدن سیگنال‌های ارسالی کشورمان به طرف آمریکایی یادآور شد: «در شرایطی که احساس نیاز از سوی غربی‌ها وجود دارد و ما نیز سیگنال‌هایی برای تاسیس دفتر ارسال می‌کنیم ولی امکان دارد که این سیگنال‌ها دریافت نشود و یا به گونه‌ای به آنها بازی ‌کنند که برگ برنده ما خنثی شود».

این تحلیلگر مسائل سیاسی با تاکید بر پرهیز از برخوردهای احساسی در عرصه دیپلماسی کشورمان گفت: «نباید با چنین مقولاتی برخورد احساسی داشته باشیم بلکه برخوردها باید بر پایه دیپلماسی و منطق مبتنی باشد. در واقع باید جایگاه کشورمان را در نقشه استراتژیک خود مشخص کنیم و در نهایت می‌توانیم با توجه به نتایج احتمالی این پروسه در مورد ارزش این حرکت دیپلماتیک قضاوت ‌کنیم».

عضو شورای سردبیری روزنامه رسالت در مورد امکان راه‌اندازی دفتر شورای ایرانی-آمریکایی در کشورمان خاطر نشان کرد: «در ابتدا باید بررسی شود اعتباری که این NGO ایجاد می‌کند به نفع چه کسی و کدام هدف است. من اطلاع کاملی در مورد اهداف پشت این حرکت ندارم». 

وی امکان تاسیس دفتر این شورا در کشورمان دادن یک امتیاز به یک جریان سیاسی دانست و افزود: «به هر حال این موضوع امتیاز دادن به یک جریان محسوب می‌شود البته باید به این نکته توجه داشت که آیا این امتیاز و رانت مقدمه پدید آوردن فرایندی است که می‌تواند در نهایت منافع ملی کشورمان تامین کند و یا اینکه در نهایت باز منافع یک جریان و سازمان تامین می‌شود». 

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های موجود جهت تاثیر گذاشتن بر تحولات داخلی آمریکا گفت: «لابی یک پدیده شناخته شده در روابط سیاسی محسوب می‌شود و ما می‌توانیم بدون پرداخت هزینه‌ سنگینی از این لابی‌ و راه‌های حاشیه‌ای استفاده کنیم». 

وی در عین حال تأکید کرد: «البته باید توجه داشته باشیم که این راه‌ها تاچه اندازه منافع کشورمان را تامین می‌کند و تا چه حد مشروعیت و ارزش به همراه خواهد داشت».

امیر محبیان در مورد نقش کانال‌های ارتباطی موجود مابین دو کشور ایران و آمریکا یادآور شد: «نباید دولت به این سرپل‌ها  به نحوی مشروعیت دهد که آنها سخنگوی دولت تلقی شوند بلکه آنها باید تحت عنوان یک حرکت غیررسمی فعالیت کنند. به هر حال معتقدم که ایران برای ایجاد لابی‌های گسترده‌ای در داخل آمریکا قدرت لازم را دارد». 

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی با اشاره به حضور جامعه ایرانی در آمریکا به عنوان یک پتانسیل قابل استفاده خاطرنشان کرد: «اگر رابطه موجود با جوامع ایرانیان مقیم آمریکا احیا و بازتعریف شود آنها می‌توانند نقش یک لابی قدرتمند را در این کشور ایفا کنند در واقع آنها در حوزه منافع ملی و ایرانی بودن دارای نقاط مشترکی با ما هستند و می‌توانیم از این نقاط مشترک استفاده کنیم».

وی ضمن تاکید بر پرهیز از ارائه رانت به گروه‌های دلال رابطه ایران و آمریکا گفت: «برای انجام هرگونه حرکتی در داخل ایالات متحده باید یک محیط شناسی دقیقی انجام دهیم». 

محبیان در توضیح این مطلب اظهار داشت: «در واقع خیلی از مراکز در داخل آمریکا وجود دارند که می‌توانند کمک به ما تلقی شوند. البته اگر آنها مایل هستند در این حوزه فعالیت کنند بدون اینکه به هر کدام رانت ویژه‌ای اختصاص دهیم باید هر کدام به میزان موفقیت در تامین اهداف همکاری داشته باشند». 

امیر محبیان با اشاره به هزینه شدن جایگاه ریاست جمهوری کشورمان افزود: «در قبال ایالات متحده آمریکا واکنش تعریف شده‌ای داریم ولی از یک استراتژی تعریف شده تبلیغاتی بهره‌مند نیستیم به همین دلیل گاهی اعتبارهای بسیار کلان کشور مانند جایگاه ریاست جمهوری را در حوزه‌های بسیار پایین که نتیجه نمی‌گیرد خرج و هزینه‌ می‌کنیم». 

این تحلیل گر مسائل سیاسی درباره متناسب نبودن درخواست مناظره محمود احمدی نژاد با کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا یاد آور شد: «اینکه رئیس جمهور و یا بالاترین سطوح کشور را در بازی‌هایی قرار دهیم که طرف مقابل آن مطمئن و یا هم‌سطح رئیس جمهور نباشد و یا نتایج آن بازی‌ها نا مشخص باشد، حرکت‌های دقیقی محسوب نمی‌شود».

محبیان درباره حساسیت رابطه با آمریکا خاطر نشان کرد:«معتقدم زمانی فرا خواهد رسید که از فرصت‌هایی که در اختیار داریم برای ایجاد پل بر روی شکاف سابق استفاده کنیم ولی این موضوع روز به روز حساس‌تر می‌شود».

امیر محبیان ضمن تاکید بر پیوند ندادن تحولات بین المللی به منافع احزاب داخلی گفت: «گاهی مواقع بعضی از جریان‌ها و گروه‌های داخلی برای منافع تبلیغات داخلی خود وادار می‌شوند تا امتیازهایی در حوزه‌های خارجی پرداخت کنند که منافع داخلی کوچکی برای آنها به همراه می‌آورد ولی در مقابل ضررهای بزرگی در حوزه منافع ملی ایجاد می‌شود». 

وی تنها راه تصمیم گیری جهت رابطه با آمریکا را خارج از گروه‌بندی‌های سیاسی دانست و افزود: «معتقدم که حوزه رابطه آمریکا حزوه فوق استراتژیک نظام محسوب می‌شود و تصمیم‌گیری و کلیه رفتارها باید در سطوح شورای سران کشور همراه با ارزیابی دقیقی انجام شود».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین