کد خبر: ۸۰۶۸۰۴
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۲

درباره زخم معده چه می‌دانید؟

یک فوق تخصص گوارش گفت: یکی از عارضه‌های زخم معده انسداد ورودی معده است که موجب استفراغ، عدم تحمل خوردن و کاهش وزن می شود و این مورد نیز با جراخی التیام پیدا می کند.
درباره زخم معده چه می‌دانید؟
آفتاب‌‌نیوز :

دکتربیژن احمدی درباره بیماری های معده اظهار کرد: شایع ترین علت زخم معده، عفونت هلیکوباکترپیلوری است که این عفونت درصدی از افراد را دچار زخم معده می کند.

وی با اشاره به تاثیر داروهای التهابی غیراستروئیدی در ایجاد زخم معده توصیه کرد: مردم داروهای بروفن، ناپروکسن، ژلوفن و ... را خودسرانه و زیاد مصرف نکنند به ویژه در سن بالای ۶۰ و ۶۵ سال که این داروها عوارض قلبی، کلیوی و زخم معده به دنبال دارد و حتما با دستور پزشک یا مقدار خیلی کم مصرف کنند و یا با داروهای ضداسیدی استفاده شود.

احمدی بیان کرد: ۶۰ تا ۷۰ درصد افراد جامعه هلیکوباکترپیلوری دارند و نیاز به درمان نیست و این عفونت ترس و خطر ندارد و تنها در کسانی که زخم معده دارند و مشکلات ناشی از زخم در آندوسکوپی اثبات شده باشد، هلیکوباکتری درمان می شود.

این فوق تخصص گوارش با تاکید بر اینکه نباید مثل نقل و نبات از داروهای غیراستروئیدی استفاده کرد، گفت: یکی از شایع ترین مراجعات در دستگاه گوارش، مراجعه درد معده است که به دلیل استرس، فشار عصبی و افسردگی است که موجب نفخ، مالش معده و ... می شود؛ ضمن اینکه برخی داروها مثل قرص آهن نیز تحریک کننده مخاط معده و یبوست زا هستند و می توان با آن داروهای ملین بدهیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تشخیص زخم معده با روش آندوسکوپی است و اگر پزشک متخصص گوارش مشکوک شود، آندوسکوپی انجام می شود، اظهار کرد: خوردن مایع رادیواکتیو یکی دیگر از روش هاست که تست گرانی است و در همه جا انجام نمی شود ضمن اینکه برای خانم های باردار و شیرده و کودکان تجویز نمی شود و روش های ارزان تر، راحت تر و سریع تر توصیه می شود.

احمدی ادامه داد: تست تنفس جایگزین آندوسکوپی نیست و برای تشخیص دقیق زخم باید آندوسکوپی کنیم که در این حین نمونه برداری و تشخیص هلیکوباکترپیلوری را می دهیم و تست تنفسی خیلی کم است و بسیاری از پزشکان آن را انجام نمی دهند.

این فوق تخصص گوارش گفت: در سن بالای ۴۵ سال هر کسی با درد و ناراحتی سر دل مراجعه کند، حتما باید آندوسکوپی بکند تا تشخیص دقیق صورت بگیرد و ببینیم التهاب، رفلاکس یا زخم معده است و داروهای مناسب تجویز می شود.

وی افزود: مصرف برخی آنتی بیوتیک ها می تواند باعث تحریکاتی روی مخاط معده و موجب رفلاکس بشود که با داروهای ضداسید التیام پیدا می کند.

احمدی درباره عوامل ایجاد زخم معده بیان کرد: بیش از ۹۰ درصد زخم ها ناشی از نفوذ اسید، صفراء و مصرف داروهای ضدالتهاب استروئیدی است و ممکن است برخی زخم ها نیز خوش خیم نیستند گاهی ناشی از بدخیمی و سرطان یا عفونت های قارچی و انگلی باشند.

این فوق تخصص گوارش اظهار کرد: شایع ترین عارضه زخم معده، خونریزی است که به شکل مدفوع سیاه و استفراغ خونی بروز می کند و از موارد حاد داخلی است و مریض باید سریع آندوسکوپی شده و دارو مصرف کند و گاهی نیاز به جراحی دارد.

وی افزود: عارضه دیگر، سوراخ شدگی معده است زیرا ممکن است زخم عمقی بوده و جداره معده را سوراخ کند و اسید و صفراء و شیره معده وارد حفره شکم و موجب درد شدید ناگهانی در شکم شده که نیاز به جراحی است.

احمدی تصریح کرد: عارضه دیگر زخم معده انسداد ورودی معده است که موجب استفراغ، عدم تحمل خوردن و کاهش وزن می شود و این مورد نیز با جراخی التیام پیدا می کند.

این فوق تخصص گوارش گفت: سندروم روده تحریک پذیر ارتباطی به زخم معده ندارد و ممکن است فرد به هر دو مبتلا شود اما هیچکدام عامل دیگری نیست؛ سندورم روده تحریک پذیر مربوط به روده بزرگ و درد معده در قسمت فوقانی شکم و پائین تر از جناق سینه است.

وی در ادامه اظهار کرد: هر خونریزی ازدستگاه گوارش به ویژه دستگاه گوارش تحتانی حتما باید بررسی شود و کولونوسکوپی انجام بشود و اکثر عوامل ایجاد خونریزی، ناشی از مشکلات هموروئید، بواسیر و شقاق مقعد است و سایر مسائل نیز باید در نظر گرفته شود.

احمدی در بخش دیگری از سخنانش درباره پیشگیری از زخم معده بیان کرد: هیچ غذایی به خودی خود موجب ایجاد زخم معده نمی شود؛ زخم معده ایجاد می شود و مصرف برخی غذاها از جمله غذاهای تند، سرخ کردنی و ادویه جات موجب تحریک زخم و درد می شود؛ فست فود رفلاکس را تشدید می کند و کسی که زخم یا رفلاکس معده دارد باید از غذاهای سالم مثل فیبر و میوه استفاده و از سیگار، ادویه جات و مواد مخدر پرهیز کند.

وی در پایان درباره درمان زخم معده گفت: اکنون موارد نیاز به جراحی زخم معده خیلی کم شده و جراحی ها نیز محدود است و اکثر درمان ها، طبی و با دارو است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین