هر ترفندی که بتواند چراغ سینما را با حضور تماشاگران در سالنها روشن نگه دارد ارزشمند است، از ساخت آثار کمدی گرفته تا کشاندن پای فوتبال به پرده نقرهای که بیشک طرفداران خودش را دارد. حالا باید دید بازیهای جامجهانی و فوتبال میتواند ناجی این روزهای سینماها باشد یا نه؟
جهانگیر کوثری تهیهکننده سینما و کارشناس فوتبال در واکنش به خبر پخش مسابقات جامجهانی در سینماها و تاثیرش در فروش به خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا گفت: سینما جای فیلم دیدن است نه تماشای فوتبال. ایران میتواند این امتیاز را فقط برای پخش از تلویزیون خریداری کند. از آنجایی که مقررات سینما و فوتبال را میشناسم از منظر قانونی میگویم که اصلا چنین اتفاقی نخواهد افتاد.
او ادامه داد: از بخش جهانی و تجاری فیفا باید مجوز گرفته شود. آنها هم با اتحادیههای آسیا و اقیانوسیه (edu) که مرکزش در مالزی است طرف هستند. به همین خاطر باید حق رایت آن را خریداری کنیم که این قضیه امکانپذیر نیست.
تهیهکننده فیلم سینمایی «خونبازی» عنوان کرد: پخش جامجهانی بُرد بزرگی برای تلویزیون دارد بنابراین این موقعیت را در اختیار سینماها قرار نمیدهد. فیفا این حق را به عضوهای خودش میفروشد. مگر اینکه تلویزیون با هماهنگی شهرداریها در مراکز میدانهای بزرگ پردههایی با ابعاد وسیع نصب کند تا مردم بتوانند فوتبال را دورهمی تماشا کنند.
کوثری در خصوص تاثیر مسابقات جام جهانی در میزان استقبال مردم و فروش سینماها عنوان کرد: جام جهانی شوری جهانی است که در آن همه با زبان شیوای فوتبال صحبت میکنند. این قضیه روی فروش مواد غذایی، اخبار جهانی، سیاست، سینما و... تاثیرگذار است. در کل در آبان و آذر ماه پیشرو همهچیز تحت تاثیر فوتبال قرار خواهد گرفت؛ بنابراین اهمیتی ندارد آن کشوری که در این فضا حضور دارد کامرون است یا آمریکا.
او در پایان گفت: همهی کشورها تابع قانونی یکسان به نام مقررات فوتبال، در جامجهانی شرکت میکنند. جام جهانی پنجرههای جدیدی را به روی مردم کشورها باز میکند که در آن داد و ستدهای اقتصادی، ناسیونالیستی و... اتفاق خواهد افتاد.