کد خبر: ۸۰۹۸۶
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۸۷ - ۱۰:۵۶
رئیس کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با آفتاب:

برای مواجهه با پس‌لرزه‌های بحران اقتصادی غرب آماده باشیم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اثرات غیر مستقیم بحران اقتصادی دنیا در کاهش قیمت نفت و کاهش صادرات غیرنفتی عنوان کرد: «با این وضعیت باید خود را برای مواجهه با پس‌لرزه‌های بحران اقتصادی غرب آماده کنیم».

حمیدرضا کاتوزیان در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی آفتاب با بیان اینکه کاهش قیمت نفت با شدتی که هم اکنون اتفاق افتاده اصلا پیش‌بینی نمی‌شد، گفت: «این پیش‌بینی وجود داشت که قیمت نفت به زیر 100 دلار برسد اما اینکه به این شدت به مرز 60 دلار برسد برای کارشناسان قابل پیش‌بینی نبود».

وی با اشاره به بحران اقتصادی دنیا گفت: «این بحران قدرت خرید غرب را در بحث نفت و گاز به شدت کاهش داده است چرا که حتی تقاضا برای محصولاتشان هم کم شده در نتیجه به آن شدت نیاز به نفت و گاز ندارند طبیعتاً زمانی که تقاضا کاهش یابد و عرضه هم در بازار زیاد باشد قیمت‌ها کاهش می‌یابد که هم اکنون چنین اتفاقی رخ داده است».

کاتوزیان در رابطه با اثرگذاری بحران اقتصادی دنیا بر اقتصاد ایران گفت: «بخشی از این اثرگذاری به این برمی‌گردد که اقتصاد ایران وابسته به نفت است و این وابستگی موجب می‌شود که کاهش قیمت نفت تاثیرات منفی بر اقتصاد داشته باشد».

رئیس کمیسیون انرژی مجلس همچنین با اشاره به اثرات منفی کاهش قیمت نفت بر وضعیت اقتصادی دولت و موجودی حساب ذخیره ارزی ادامه داد: «از سویی صادرات غیرنفتی ایران نیز با این شرایط کاهش خواهد یافت».

نماینده تهران در مجلس تاکید کرد: «با این شرایط ما باید خود را برای مواجهه با پس‌لرزه‌های بحران اقتصادی غرب آماده کنیم».

کاتوزیان گفت: «اگر چه ما از لحاظ بانکی و مالی ارتباطات تنگانگی با بانک‌های غربی نداریم و اثر وحشتناکی که کاهش قیمت سهام در بورس‌های خارجی و وضعیت بانک‌های غربی داشته در بانک‌های ما و وضعیت مالی ایران نداشته اما اثر غیرمستقیم آن به خاطر کاهش قیمت نفت و کاهش صادرات غیرنفتی است. لذا باید آماده باشیم تا در حدودی فشارهای اقتصادی ناشی از این بحران را ما هم تحمل کنیم».

کاتوزیان درباره تمهیداتی که باید اتخاذ شود تا کاهش قیمت نفت اثرات سوء بیشتری بر اقتصاد ایران نداشته باشد، اظهار داشت: «تا آنجا که ممکن است و در قانون برنامه هم آمده باید وابستگی بودجه را از نفت و از پول فروش نفت کاهش دهیم».

رئیس کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد:‌«تا زمانی که دخل و خرج کشور از نفت باشد این تلاطمات اقتصادی که در دنیا بر روی نفت و گاز اتفاق می‌افتد اقتصاد ما را هم به لرزه درخواهد ‌آورد لذا باید و تلاش کرد که اقتصاد کشورمان از نفت مستقل شود».

نماینده تهران در مجلس با ابراز تاسف از اینکه طی سال‌های گذشته نه تنها این گسستگی بوجود نیامده بلکه پیوستگی‌ها افزایش یافته و اقتصاد کشور بیشتر به بودجه نفت وابسته شده است، عنوان کرد: «این مساله برای کشور ما خطرناک است لذا مجلس باید تمهیداتی به کار ببرد و تا آنجا که ممکن است بودجه را از نفت مستقل کند».

رئیس کمیسیون انرژی مجلس این عزم و اراده را در مجلس موجود ندانست و ادامه داد: «بنده بارها به شکل مستقیم این پیشنهاد را طرح کردم که باید بودجه کشور از نفت جدا شود و خود دولت باید از بخش مالیات و سایر بخش‌های اقتصادی درآمد داشته باشد و تا آنجا که ممکن است بودجه از نفت اگر نفت فروش می‌رود باید در یک صندوق ملی این پول ذخیره شود و دولت هم اگر می‌خواهد از آن استفاده کند باید از صندوق قرض کند حتی اگر بخواهد حقوق آموزش و پرورش را پرداخت کند».

به گفته کاتوزیان باید نفت را به عنوان یک منبع بین نسلی ببینیم چرا که این نفت و گاز تنها متعلق به ما نیست بلکه متعلق به نسل‌های آینده هم است اگر قرار باشد به اصطلاح در نفت توپ ببندیم و هر چه می‌توانیم استخراج کنیم و به فروش برسانیم این منبع بین نسلی را همین سنل به اتمام خواهد رساند و آنچه که باقی می‌ماند سرزنش‌هایی است که در طول تاریخ نسبت به دولت‌ها و مردم امروز کشور روا خواهد شد.

کاتوزیان با تاکید بر تلاش مجلس در زمینه جداسازی بودجه کشور از نفت در پایان این گفت‌وگو بار دیگر اظهار داشت که متاسفانه این عزم و همت در مجلس دیده نمی‌شود اما اعتقاد شخصی‌ام این است که باید تصمیمی گرفته شود که بودجه را از نفت جدا کنیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۲۳:۳۵ - ۱۳۸۷/۰۸/۰۶
0
0
لطفا شما سعي كنيد از اينكه هست بيشتر نشود.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین