کد خبر: ۸۱۱۲۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۵
در حال حاضر برای تامین کسری گاز داخل به ۸۰ میلیارد دلار سرمایه نیاز داریم

از قرارداد‌های شگفت‌انگیز قطر تا افت تولید در پارس‌جنوبیِ ایران

یک کارشناس حوزه بین‌الملل انرژی گفت: در دولت هفتم و هشتم در ارتباط با سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ال‌ان‌جی بصورت بالقوه با کشور‌های اروپایی و امریکایی به توافقاتی رسیدند، آن زمان برای یک پروژه ال‌ان‌جی ۱۰ میلیارد دلار سرمایه لازم بود اکنون احتمالا این سرمایه‌گذاری ۲ یا ۳ برابر شده، این سرمایه نه تنها در ایران و حتی در جهان مهیا نیست که کسی برای ال‌ان‌جی ایران سرمایه‌گذاری کند.
از قرارداد‌های شگفت‌انگیز قطر تا افت تولید در پارس‌جنوبیِ ایران
آفتاب‌‌نیوز :

سعد الکعبی، رئیس شرکت «قطر انرژی» روز دوشنبه گذشته اعلام کرد که شرکتش یک قرارداد ۲۷ ساله خرید و فروش با شرکت سینوپک چین امضا کرده است که بلندمدت‌ترین قرارداد در تاریخ قرارداد‌های گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) است.

به‌دنبال آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، رقابت برای خرید ال‌ان‌جی تشدید شده است و اروپا در موقعیتی ویژه به مقادیر زیادی ال‌ان‌جی برای کمک به جایگزینی دریافت گاز روسیه با خط لوله که حدود ۴۰ درصد از واردات قاره سبز را شامل می‌شد، نیاز دارد.

بر اساس قرارداد دوحه و قطر، شرکت دولتی قطر انرژی سالانه چهار میلیون تن گاز طبیعی مایع از پروژه جدید خود در میدان شمال شرق (میدان مشترک با ایران، پارس جنوبی) به شرکت نفت و شیمی سینوپک چین ارسال خواهد کرد.

در حالی این قرارداد ۲۷ ساله بین بزرگترین تولیدکننده با بزرگترین واردکننده ال‌ان‌جی در میدان مشترک با ایران منعقد می‌شود که ما افت سالانه ۲۸ میلیون متر مکعبی در تولید میدان گازی پارس جنوبی با چالش فقدان تکنولوژی و سرمایه برای پاسخگویی به تامین نیاز داخل مواجهیم، پروژه‌های توسعه ال‌ان‌جی در کشور متوقف مانده و ورود سرمایه به کشور همچنان منوط به توافقات و برجام است و برنامه‌های صادراتی فقط روی کاغذ باقی است و در واقع به زیر صفر میل می‌کند.

محمود خاقانی در ارزیابی قرارداد ۲۷ ساله قطر با چین در حوزه گاز و ال‌ان‌جی اظهار داشت: دولت قطر اخبار مربوط به این قرارداد را بعد از دیدار با بایدن و رئیس‌جمهور خلق چین اعلام کرده و این بدان معناست که قطر مجوز لازم را از امریکا داشته که با چین وارد چنین قراردادی شود، مفهوم اینکه طول قرارداد ۲۷ سال است؛ اینکه چین برای تامین امنیت مورد انرژی خود در بلندمدت در قطر سرمایه‌گذاری می‌کند. فراموش نکنیم مذاکرات سری بین امریکا و دولت روسیه هم در جریان بوده که بر اساس آن دولت روسیه از منطقه خرسون در اوکراین عقب‌نشینی کند این در حالی است که برای اینکه این منطقه را تسخیر کند جنگ سختی در گرفت، اما به آسانی عقب‌نشینی کرد، این نشان می‌دهد تامین امنیت انرژی برای چین و امریکا بسیار مهم است. از سوی دیگر واضح است که دوران طلایی تولید نفت و گاز در امریکا از مخازن غیرمتعارف تمام شده و امریکا و چین توافق دارند که قیت نفت و گاز در بازار به نحوی باشد که مصرف‌کننده قدرت پرداخت داشته باشد در عین حال برای تولیدکننده هم مقرون به صرفه باشد.

وی افزود: در شرایطی که قطر و دیگر کشور‌های نفتی منطقه قرارداد‌های شگفت‌انگیزی به امضا می‌رسانند سیاست خارجی ایران در راستای خودانزوایی طراحی شده و در واقع تا زمانی که مباحث روابط بانکی با دنیا و ارتباطات با دنیا نظیر اینترنت در ایران حل نشود ایران نمی‌تواند به طور مستقیم سرمایه خارجی را بویژه در نفت و گاز جذب کند. هرچند ایران نیز با روسیه و چین قرارداد‌های بلندمدتی امضا کرده، اما واقعیت اینکه روابط روسیه با عربستان و بقیه حاکمان خلیج‌فارس در بازار نفت و گاز بسیار ویژه است.

این کارشناس حوزه بین‌الملل انرژی گفت: سیاست کلان اقتصاد ایران بر اساس دیپلماسی میدانی انرژی هسته‌ای طراحی شده در حالی که دیپلماسی کشوری مثل عراق بر اساس طرح‌های مرتبط با نفت و گاز و در کشوری مثل امارات بر اساس احداث نیروگاه اتمی طراحی شده، ما تمایلی نداریم مصرف‌کننده نهایی گاز در تولید گاز با ایران مشارکت کند، اما چین در قطر، عربستان و عراق در زمینه مشارکت در تولید به توافق رسیده و غرب هم اعتراضی ندارد، ما اگر بخواهیم از محل منابع داخلی خودمان سرمایه‌گذاری کنیم به نظر نمی‌رسد چنین سرمایه‌ای داشته باشیم، ما در شرایطی نیستیم که بتوانیم از منابع داخلی خودمان برای تولید نفت و گاز اقدام کنیم و آنچه را هم که تولید می‌کنیم با قیمت ارزان‌تر و با تخفیف در اختیار کشور‌هایی مثل هند قرار دهیم.

وی درباره عقب ماندن ایران در حوزه صادرات نه تنها ال‌ان‌جی بلکه از مسیر خط لوله نسبت به دیگر کشور‌های گازی جهان گفت: در دولت هفتم و هشتم در ارتباط با سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ال‌ان‌جی بصورت بالقوه با کشور‌های اروپایی و امریکایی به توافقاتی رسیدند، آن زمان برای یک پروژه ال‌ان‌جی ۱۰ میلیارد دلار سرمایه لازم بود اکنون احتمالا این سرمایه‌گذاری ۲ یا ۳ برابر شده، این سرمایه نه تنها در ایران و حتی در جهان مهیا نیست که کسی برای ال‌ان‌جی ایران سرمایه‌گذاری کند.

خاقانی گفت: ما در حال حاضر برای تامین کسری گاز داخل به ۸۰ میلیارد دلار سرمایه نیاز داریم، ولی هنوز نمی‌دانیم از کجا باید تامین شود و به نظر نمی‌رسد دیپلماسی جذب این سرمایه از خارج از کشور نیز در دستور کار باشد، به طوری که همواره شاهد فرار سرمایه هستیم و در مقابل کشور‌های منطقه همچنان در مسیر توسعه میادین نفتی و گازی گام‌های بلندتری برمی‌دارند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
0
36
دل آدم به درد میاد از این همه خیانت به حال این مملکت باید فکر اساسی کرد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین