کد خبر: ۸۱۱۵۱۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۳
"بهترین راه رسیدگی به برنامه هسته‌ای ایران، دیپلماسی است"

اظهارات تهدیدآمیز بلینکن درباره ظرفیت غنی‌سازی ایران

وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگویی در پاسخ به سوالی درباره افزایش ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم در ایران، در اظهاراتی گفت که آمریکا و شرکای اروپایی آن مخالف این اقدامند و قبلا آن را «با صراحت» به ایران اعلام کرده‌اند.
اظهارات تهدیدآمیز بلینکن درباره ظرفیت غنی‌سازی ایران
آفتاب‌‌نیوز :

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگویی با شبکه سی‌ان‌ان که متن آن در وبگاه وزارت امور خارجه این کشور منتشر شده است، در پاسخ به این سوال که چه واکنشی به افزایش ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم در برنامه هسته‌ای ایران دارد، گفت: ما همچنان بر این باوریم که بهترین راه رسیدگی به برنامه هسته‌ای ایران، دیپلماسی است. همان طور که می‌دانید، ما یک توافق به نام برجام [توافق هسته‌ای]داشتیم که برنامه هسته‌ای ایران را محدود می‌کرد. متاسفانه تصمیم گرفته شد که از این توافق خارج شویم و در واقع آن‌چه پس از آن شاهدش بوده‌ایم، از سرگیری برنامه هسته‌ای ایران بوده است.

بلینکن در اظهاراتی گفت: نه تنها ما، بلکه دیگر شرکای اروپایی‌مان هم با صراحت به آن‌ها [ایران]گفته‌ایم که نباید اقدامات اضافی برای بالا بردن ظرفیت هسته‌ای‌شان انجام دهند، از جمله از طریق غنی‌سازی اورانیوم در سطوح بالاتر. اگر این مسیر را ادامه دهند، برای پاسخ به آن آماده خواهیم بود.

بلینکن در این گفتگو با تاکید بر این که جهان «به درستی بر وقایع خیابان‌های ایران متمرکز است»، به اقدامات دولت آمریکا در حمایت از ناآرامی‌ها درایران اشاره کرد.

اظهارات بلینکن درباره برنامه هسته‌ای ایران در پی این مطرح می‌شود که در هفته اول آذرماه، محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی در حاشیه جلسه هیات دولت اعلام کرد: در نطنز ظرفیت جدید و زنجیره‌های جدید گازدهی شروع شده و در فردو ظرفیتی که تولید ۲۰ درصد می‌کرد را به ۶۰ درصد رساندیم.

اسلامی با اشاره به قطعنامه انتقادی شورای حکام درباره ایران، گفت: همانطور که قبلا اعلام کردیم، رفتار سیاسی و فشار سیاسی و اقداماتی که از جنس عدم توجه به روند توافق و مذاکرات بوده دارای یک عمل متقابل خواهد بود و سازمان انرژی اتمی در راستای قانون اقدام راهبردی در سایت فردو و نطنز ظرفیت جدیدی را برای غنی سازی ایجاد کرد که کل این عملیات در چارچوب موازین و مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

اسلامی ادامه داد: در نطنز ظرفیت جدید و زنجیره‌های جدید گازدهی آن شروع شده است و در فردو ظرفیتی که تولید ۲۰ درصد می‌کرد را به ۶۰ درصد رساندیم و در گام تکمیلی که در حال اقدام است از سانتریفیوژ‌های نسل جدید استفاده و نسل ششم را جایگزین نسل اول خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: فشار سیاسی و قطعنامه راه‌حل موضوع نیست و ملاک و معیار برای حل و فصل موضوعات، این نوع رفتار‌ها نیست که به موارد اتهامی دامن بزنند و رفتار حرفه‌ای آژانس را می‌طلبد.

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: آمریکا که از این سند خارج شده نه تنها به تعهدات خود عمل نکرده، بلکه مانع اقدامات دیگران هم شده است، امیدواریم روزی اگر بخواهند به تفاهم پایبند باشند به همان متن و به همان ضوابط و چارچوب برگردند و بیش از این با عملیات روانی و جوسازی سیاسی حقوق ملت ایران را تضعیف نکنند.

بلینکن همچنین در گفتگو با شبکه ان‌بی‌سی که متن آن در وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا منتشر شده است، در پاسخ به سوالی درباره رقابت تیم‌های ملی فوتبال ایران و آمریکا در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، گفت: به نظر من بازیکنان ایرانی با شجاعت و روحیه‌ای فوق‌العاده در این مسابقه عمل کردند و دیدن کار این ورزشکاران عالی بود.

او در ادامه گفت: مسلما وقتی کشور‌هایی که مقابل هم بازی می‌کنند، از منطقه‌ای کاملا متفاوت باشند، رقیب هم باشند یا روابطشان متنشج باشد، تاثیر آن می‌تواند تعمیم پیدا کند. من فکر می‌کنم بازیکنان آمریکایی در زمین واقعا موقرانه و در عین حال موفق عمل کردند.

این در حالی است که بلینکن پیش از بازی ایران و آمریکا گفته بود: بازی امشب تیم ملی آمریکا و ایران در جام جهانی قطر یک مسابقه ورزشی است و جنبه سیاسی ندارد.

تیم ملی ایران سه‌شنبه شب به مصاف تیم آمریکا رفت و نتیجه را یک بر صفر واگذار کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
32
6
در توافق برجام امریکا و دنباله رو های انها یعنی به عبارتی نوکران امریکا به حرف خودشان هم اهمیت نمی دهند اگر اهمیت میدادند که اینطور نمیشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
2
8
بی پنجاه و دو
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین