کد خبر: ۸۱۹۷۴۵
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۸
آفتاب‌نیوز در گفتگو با فریدون مجلسی بررسی کرد؛

از چین، عراق و کره‌جنوبی تا اروپا علیه ایران؛ آیا جنگ می‌شود؟

حمد بن جاسم نخست وزیر سابق قطر و از جمله سیاستمداران با نفوذ این کشور، در یک رشته توییت، عنوان کرد که تلآویو به غرب فشار می‌آورد تا تجهیزات لازم برای حمله به اهداف هسته‌ای ایران را در اختیارش قرار دهد. وی ضمن ابراز نگرانی از جنگ‌افروزی اسرائیل در منطقه، جنگ را پدیده‌ای ویرانگر برای همه طرف‌ها توصیف کرد.
از چین، عراق و کره‌جنوبی تا اروپا علیه ایران؛ آیا جنگ می‌شود؟
آفتاب‌‌نیوز :

پس از آنکه رئیس‌جمهور چین در اظهاراتی عجیب در منطقه مواضعی خوشایند کشور‌های عرب منطقه اتخاذ کرد، رئیس‌جمهور کره‌جنوبی هم در روز‌های اخیر با ذکر اینکه ایران دشمن امارات است، توجه کارشناسان روابط بین الملل را به خود جلب نمود. پارلمان اروپا نیز در پنج‌شنبه پیش‌رو جلسه‌ای با محوریت اعلام تحریم‌های بیشتر علیه سپاه پاسداران و جمهوری اسلامی ایران برگزار خواهد کرد. برخی نمایندگان پارلمان اروپا گفته‌اند که سپاه پاسداران به قرارگرفتن در فهرست سازمان‌های تروریستی نزدیک شده است. از سوی دیگر، برخی نمایندگان مجلس در ایران نیز نسبت به این اقدام اروپا هشدار داده‌اند و روزنامه وابسته به سپاه نیز این اقدام اروپا را "اعلان جنگ" دانسته است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ استفان والت استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه هاروارد هم در تحلیلی که در نشریه فارین پالیسی منتشر شد، احیای برجام اروپایی را یک «رویا» توصیف کرد و گفت که نتانیاهو به دنبال جنگ‌افروزی است. برخی دیگر از تحلیلگران مطرح بین‌الملی نیز در یادداشت‌های خود به نگرانی‌های مشابهی اشاره کرده‌اند. به نظر می‌رسد که اتمسفر بین الملل پیرامون ایران روز به روز در حال تیره و تار شدن است و این موضوع سوالات جدی را پیش روی کارشناسان قرار داده است.

فریدون مجلسی دیپلمات سابق در گفتگو با آفتاب‌نیوز اظهار کرد: جنگ‌افروزی در منطقه برای طرف‌های مختلف نقاط مثبت و منفی متعددی در بر دارد، با این همه کشور ما از هر نوع جنگی متحمل خسارت بیشتری خواهد شد، در طول این سال‌ها سرمایه‌گذاری‌های کلانی در حاشیه خلیج فارس انجام گرفته است، این سرمایه‌ها و مخازن نفت و گاز در تیررس تسلیحات نیروی متخاصم قرار خواهد گرفت، همچنین مگاپولیس‌های مانند تجمیع تهران، کرج و شهریار نیز با قطع شریان‌های حیاتی مانند آب، برق یا انرژی دچار بحران‌های بسیار جدی می‌شوند. مساحت و جمعیت ایران نیز هرچند یک مزیت است، اما در جنگ به این معنی است که اهداف بیشتری برای شلیک دشمن وجود دارد، پسندیده است نیرو‌های افراطی که سیاست‌های نامعلوم و چالش‌برانگیز را ترویج می‌کنند، در معادلات خود به این مسائل نیز توجه نمایند.

این کارشناس امور بین‌الملل در ادامه گفت: هنگامی که شما یک سیاست رادیکال بین‌المللی را پیگیری می‌کنید که ممکن است به یک وضعیت متخاصم جنگی نیز منتهی شود، باید تمام جزئیات، ابعاد و مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و ژئوپولتیک را در نظر بگیرید. برای مثال در دوره جنگ تحمیلی وضعیت اجتماعی ایران با اکنون بسیار متفاوت بود، در حال حاضر شکاف‌های اجتماعی بسیار عمیق است و نسل جوان شاهد فسادها، اختلاس‌ها و سوء‌مدیریت‌های بسیاری بوده، اقناع و بسیج ملی این جوانان در یک وضعیت بحرانی چالش‌برانگیز خواهد بود. در بحران فعلی طرف‌های مختلف درگیر هر کدام خواسته‌های خود را دارند. به نظر می‌رسد که خواسته اصلی جمهوری اسلامی که بر دیگر اهداف چربیده است «نابودی اسرائیل» است. کشور‌های منطقه، اما خواهان حفظ رفاه کنونی و محافظت از منافع اقتصادی خود هستند. اسرائیل به خوبی می‌داند که در صورت آتش‌افروزی او نیز در مقیاس کوچک خود متضرر می‌شود، زیرا از سمت غزه، جنوب لبنان و حتی سوریه در یک حالت نیمه محاصره قرار دارد. اسرائیل اقتصاد پیشرفته‌ای دارد و در صورت جنگ باید زیان اقتصادی هنگفتی را متحمل شود.

وی افزود: چیزی که اسرائیل از ایران می‌خواهد، جنگ نیست، بلکه یک ایران «تهدیدگر» است. ایرانی که همواره در سطح بین‌الملل اسرائیل را تهدید می‌کند و آرزوی نابودی اسرائیل را تکرار می‌نماید، این سیاست جمهوری اسلامی ایران باعث شده تا تل‌آویو بتواند با یک ژست مظلوم‌نمایی، سیاست‌های منطقه‌ای خود را به نحوه احسنت به پیش ببرد. تهدید‌های ایران همچنین سوخت لازم را برای گرم کردن روابط اعراب و اسرائیل فراهم کرده است. اظهارات رئیس‌جمهور کره جنوبی در امارات تنها یک نمونه بود، ما حتی در کشور عراق نیز که برخی آن را یک کشور کاملاً دوست و حتی تحت نفوذ می‌پنداشتند، شواهد قابل تاملی مشاهده می‌نماییم. رئیس جمهور عراق از روی آگاهی و پس از مشاهده تیره شدن بیش از پیش روابط بین المللی ایران در چند مصاحبه پا روی موضوعی حساس برای ایرانیان می‌گذارد و خلیج فارس را با آن نام خطاب قرار می‌دهد، این خود نشانه‌ای معنی‌دار است که باید مورد توجه قرار داد.

مجلسی همچنین افزود: عراق ۵ میلیون بشکه نفت می‌فروشد و دوست دارد که همانند دیگر کشور‌های عرب حوزه خلیج فارس از زندگی مرفه‌ای برخوردار باشد، سیاست‌پیشگان این کشور ابداً دوست ندارد در منازعات سخت بین‌المللی در کنار ایران قرار بگیرند. مسئولان کشور ما همچنین باید به این مسئله بیاندیشند که آیا واقعاً در یک موقعیت جنگی می‌توانند بر روی روسیه حساب باز کنند، روسیه‌ای که سرزمین‌های ایران را اشغال و جدا کرد و همیشه در بره‌های حساس تاریخی از پشت به ما خنجر زد؟! این کشور از نظر صنایع نظامی بسیار قوی است و بدون شک می‌تواند تجهیزات مورد نیازش را تامین کند، اما ترجیح داد با کشاندن پای ایران به جنگ اوکراین برای خودش شریک‌جرم بتراشد، این‌ها مسائلی است که نیازمند دقت و توجه کافی هستند. زمینه‌سازی برای یک عملیات جنگی مقدمات و آثاری دارد که متاسفانه این آثار و نشانه‌ها در حال حاضر تا حدودی مشهود است، از جمله این مقدمات ضروری، آماده کردن افکار عمومی خود آن کشور‌ها است. زیرا افکار عمومی کشور‌های غربی کلاً مخالف جنگ هستند، این موضوع را در جنگ ویتنام به وضوع مشاهده کردیم، بنابراین آن‌ها با ترسیم چهره‌ای سیاه از ایران سعی خواهند کرد این زمینه‌چینی را انجام دهند. دومین مقدمه، آماده کردن افکار عمومی خود ایرانیان است که در این زمینه نیز اقداماتی در حال انجام است. همچنین زمینه‌چینی‌های در حوزه روابط بین الملل، تشدید تحریم و مسائلی از این دست لازم است اثراتش را می‌بینیم.

مجلسی گفت: امیدوارم طیف تندرویی که رویای نفت ۲۰۰ دلاری، زمستان سخت اروپا و فتوحات جنگی فراسرزمینی را در سر داشت و دارد، مقداری با تعقل و خرد بیشتر به وضعیت موجود نگاه کنند، مردم داخل ناراضی و فقرزده هستند، آن‌ها دوست دارند که مانند دیگران در رفاه باشند نه آنکه کشورشان همیشه در یک بحران دائمی قرار داشته باشد، بازگشت به برجامی که در دولت آقای روحانی تدبیر شد، می‌تواند ایران را تا حدی از بحران خارج کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۴
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
205
36
احتمال جنگ همیشه وجود دارد وباید پیش بینی ها و پیشگیری های لازم انجام شود ولی نمیشود بخاطر ترس از جنگ ، همیشه باج داد.
من سریع فهمیدم که آقای مجلسی ارادت ویژه ای به انگلستان دارد!!!
پاسخ ها
زهره
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
شما هم ارادت ویژه ای به عالی جناب پوتین دارید !! ... شما و امثال شما و کیهانیان ...!!شما خیلیییی به ما بدهکارید ۰۰یک عمر باعث فقر و فلاکت ملت شدید کمی خجالت بکشید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
چرا همیشه فکر میکنید داشتن روابط معقول با دنیا باج دادنه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
146
29
هزینه سازش بیشتر از هزیته مقاومت است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
25
118
اگر جنگ شود باعث آن اصولگرایان مخصوصا تیم جلیلی و مصباحی مقدم هستند
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
اگه باعث جنگ بشن دیگه اصولگرا نیستند، افولگرا هستند!
شهاب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
18
72
تحلیلی کامل وجامع ودقیق...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
17
118
هیچ امیدی نیست خداوند عاقبت ایران را بخیر کند
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
29
71
تحلیل گر شما اشتباه می کند اروپا و امریکا به هیچ عنوان وارد برجام نخواهند شد بایدن برجام را انجام دهد دیگر در امریکا رای نمی اورد مردم امریکا همراه مردم ایران هستند در حال حاضر مردم ایران دیگر دوست ندارند برجام انجام شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
162
27
مرگ بر ضد ولایت فقیه....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
مرگ بر جهل و نادانی
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
4
50
وقتی هیچ اشتباهی را نپذیری و همیشه دیگران را متهم کنی یا از شکم مردم بزنی و خرج غیر مردم کنی....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
13
19
آخ حیف وصدحیف از نبودن نخبه هایی چون ظریف
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
3
32
جنگ جنگ تا بی نهایت ........................ واین داستان ادامه دارد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین