کد خبر: ۸۲۲۵۲
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۸۷ - ۰۹:۱۷
نگاهی به نشست فن آوری اطلاعات و رسانه های محلی

زنده باد روزنامه نگاری در فضای مجازی

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب-وحید قرایی: اگر تا چند سال پیش امکان دسترسی به آرا و نظرات عده خاصی که توان حضور در عرصه‌های رسانه‌ای نظیر تلویزیون، رادیو و مطبوعات مکتوب را داشتند وجود داشت امروز به کمک شبکه جهانی اینترنت این امکان به وجود آمده است تا در مورد نظرات افراد مختلف با محدودیت های کمتر، بیشتر بدانیم.

امروز با هزینه بسیار کم هرکس می‌تواند برای خودش سردبیر باشد و نظرات و اخبار حوزه‌های مختلف را با ویرایش شخصی به دیگران عرضه نماید. گروه های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی مختلف به عرصه تبادل آزادانه آرا و عقاید در یک فضای گسترده جهانی پا می گذارند و دیگر کسی دغدغه عدم امکان انتشار نظراتش را ندارد. همین خصوصیت هاست که این روزها افراد با طرز تفکرات گوناگون را به این دنیای نو می کشاند تا عضوی از جامعه اطلاع رسانی اینترنتی باشند.

برخلاف گذشته، امروز هر کس می‌تواند یک روزنامه نگار اینترتی باشد تا هیچ اتفاقی از دید مردم دنیا پنهان نماند.

حضور مهندس کاووس نگینی، مدیر منابع انسانی انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی در خانه مطبوعات استان کرمان برای شرکت در نشست «فن آوری اطلاعات و رسانه های محلی» فرصتی بود تا در مورد این مباحث بیشتر صحبت شود و از نظرات یکی از فعالان عرصه اطلاع رسانی در دنیای مجازی نیز اگاه شویم.

وی در مورد تاریخچه و آخرین تحولات این عرصه مطالبی ارایه داد و اظهار داشت که با تحولات جدید وارد دنیای جدیدی شده ایم که مفهوم سواد و ثروت دگرگون شده است و تعاریف سابق در حال تغییر است.

او در این مورد مثال جالبی زد و گفت که کشور کره جنوبی حدود 500 سرویس الکترونیکی به شهروندانش ارایه می کند و از لحاظ خدمات دیجیتال در رتبه چهرم جهان قررا دارد این در حالی است که رتبه ایران در این حوزه بین 90 تا 100 در حال تغییر است.

اما این پژوهشگر جامعه اطلاعاتی به ویژگی های روزنامه نگاری اینترنتی و در فضای مجازی نیز پرداخت و اظهار داشت که امروز با گسترش روزنامه نگاری سایبر، امکان تبادلات اطلاعاتی دو و چند سویه به وجود آمده است و هرکس می تواند برای خودش یک روزنامه نگار و سردبیر باشد و محدودیت های گذشته، دیگر وجود ندارد.

نگینی در مورد آینده رسانه های مکتوب در چنین شرایطی که روزنامه نگاری اینترنتی در حال گسترش است نیز عقاید خود را بیان کرد و گفت: رسانه های نوشتاری، تلویزیونی، رادیویی و سایبر فضایی اکوسیستمی دارند و قرار نیست یکدیگر را حذف کنند. جزر و مد در این فضای اکوسیستمی وجود دارد اما رسانه ای حذف نمی شود.

وی تاکید کرد که حرکت در رسانه های نوشتاری باید از محتوای خبری به سمت محتوای تحلیلی باشد.

اما این نشست مهمان دیگری نیز داشت. خانم ابراهیمی مدیر اجرایی دولت الکترونیک.

وی در این نشست گفت: «از لحاظ ابزاری برای توسعه دولت الکترونیک در استان کرمان وضعیت مناسبی داریم و نگرش های مدیریتی نیز در این زمینهدر حال تغییر است. آگاهی های مردمی نیز در این زمینه رشد خوبی ذاشته است اما تا رسیدن به بلوغ در این زمینه فاصله داریم. او تاکید کرد که دستگاه های اجرایی به وسیله ابزار مختلف باید به سمتی بروند که خدماتشان را به صورت غیر حضوری به مردم ارایه شود».

ابراهیمی تصریح کرد: «با وجود اطلاع رسانی‌های  مختلفی که در زمینه خدمات رسانی دولت الکترونیک در کرمان داشته ایم استقبال مردم خصوصا از سامانه پاسخگویی مسوولان چندان جالب توجه نبوده است و استفاده از این خدمات چندان عمومی نشده است».

 البته در حالی که هنوز زیرساخت ها به صورت مناسبی فراهم نیست و ارایه خدمات اینترنتی به مردم وضعیت مناسبی ندارد در کنار نهادینه نشدن استفاده از خدمات الکترونیک دولتی جز در موارد خاص که اجباری بوده است (مثل کارت سوخت و آزمون های سازمان سنجش) نمی توان انتظار داشت که به یکباره از ارایه خدمات دولت نوپای الکترونیک استقبال قابل توجهی شود.

*******

 این نشست که با مشارکت هفته نامه پایان هفته و خانه مطبوعات استان کرمان برگزار شد توانست به فضای جالبی برای بحث در مورد روزنامه نگاری اینترنتی و سایبر، وبلاگ نویسی و دولت الکترونیک تبدیل شود.البته برگزاری اولین جشنواره وبلاگ نویسی در کرمان نیز می تواند به گسترش این مبحث در میان فعالان عرصه اطلاع رسانی در استان کرمان منجر شود.    

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین