داوود گودرزی در گفتگو با شهر، با اشاره به برگزاری جلسهای در شهرداری با محوریت برفروبی معابر تهران، اظهار کرد: در جلسه امروز ارزیابی عملکرد مناطق انجام شد و سازمانهای مرکزی که در عملیات برف روبی روز گذشته نقش داشتند مورد بررسی قرار گرفتند.
رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران با تاکید بررسی عوامل مختلف اختلال در برفروبی روز گذشته، یادآور شد: هم اقدامات در صحنه، هم پیشبینیها، هم نوع قراردادها با پیمانکاران و هم ماشین آلات و تجهیزات مورد استفاده در این جلسه مورد ارزیابی قرار گرفت. این بررسیها برای دستیابی به ابعاد بیشتر موضوع و شناسایی نقاط حساسی که پر ترددتر است و باید بیشتر به آن توجه شود، صورت گرفت و مجموعههایی که ضعیف و قوی عمل کردند، بررسی شدند.
گودرزی با اعلام اینکه تعداد تماسها با سامانه ۱۳۷ به تفکیک نواحی و مناطق ارزیابی شد، تصریح کرد: در نهایت تصمیماتی برای عملیاتهای بعدی به ویژه برای یکشنبه ۲۳ بهمن که بارش سنگین برف پیشبینی شده، گرفته شد. فردا نیز جلسهای با حضور پلیس راهور برگزار خواهیم کرد تا هم با مجموعه داخلی شهرداری و هم با دیگر دستگاهها هم افزایی بیشتری داشته باشیم.
رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران با اعلام اینکه هیچ یک از شهرداران نواحی برکنار نشدند، گفت: با یکی از معاونین یک ناحیه برخورد شد، اما در مجموع با محوریت کوتاهی و کم کاری؛ یک ناحیه ضعیف و همچنین یک ناحیه موفق را بنابر عملکرد مثبت برای تنبیه و تشویق انتخاب کردیم.
وی با بیان اینکه حجم پیامها و تماسها با سامانه ۱۳۷ بالا بود، اظهار کرد: پرسنل سامانه تلاش کردند که پاسخگویی مناسبی داشته باشند چراکه ما روی برخورد درست با شهروندان حساس هستیم و تذکرهای لازم را از قبل داده ایم و اگر بد برخورد شود مماشات نمیکنیم.
گودرزی با تاکید بر اینکه باید امیدبخشی و راهنمایی از سوی اپراتور با شهروندان صورت بگیرد، خاطرنشان کرد: موارد باید به درستی به افراد منتقل شود.
رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران گفت: ما تماس خانم شریفی مقدم با سامانه ۱۳۷ را بررسی کردیم. اپراتور میتوانست بهتر رفتار کند. از سویی حق با شهروندان که در برف گیر میکنند نیز هست و ناراحتی وجود دارد. از این سو همکاران ما در سامانه ۱۳۷ دائماً در حال پاسخگویی به تماسها هستند؛ هرچند خط قرمز ما این است که کسی با تماسگیرندگان بد صحبت نکند و همکاران با حوصله انتقادات را شنیده و راهنمایی کنند.
گودرزی با تاکید بر اینکه جریان رسانهای به ویژه صدا و سیما باید در چنین مواردی به ما کمک کنند، گفت: درست است که وقتی اقدامی مثل برف روبی در حال انجام است شهرداری، راهور و یا دیگر دستگاهها وظیفه دارند، اما شهروندان نیز باید نکاتی را رعایت کرده و تردد کمتری داشته باشند.
وی ضمن دعوت از شهروندان برای صبر و حوصله بیشتر در مواقع برفروبی، یادآور شد: شهرداری برفروبی را از بزرگراه و معابر اصلی آغاز میکند و سپس به معابر فرعی و درجه دو و کوچهها میرسد؛ مشخص است که در آنِ واحد به برفروبی تمام کوچهها نمیرسیم و در هیچ دوره مدیریت شهری نبوده که در آنِ واحد عملیات انجام دهند.
گودرزی از افزایش تعداد کیسههای شن و نمک در سطح شهر برای بارشهای احتمالی آینده خبر داد و گفت: شهروندان نیز با بازدید لوازم خودروی خود و استفاده از زنجیر چرخ همکاریهای لازم را داشته باشند. نیاز است که همافزایی بین شهروندان و ما به عنوان خادمان مردم در عملیات سنگینی همچون برفروبی وجود داشته باشد؛ میتوان تردد در معابر را کاهش داد. ما نیز وظیفه داریم و اگر کوتاهی شده از شهروندان عذرخواهی میکنیم.
رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران با بیان اینکه تاکنون نهایت تلاشمان را کرده و از این پس هم خواهیم کرد که تردد شهروندان با مانعی رو به رو نشود، یادآور شد: در روز گذشته حجم بارش در برخی مناطق سنگینتر و تعداد ماشین آلات در آن مناطق کمتر بود یا در برخی موارد شن پاشی شده و بعد ازظهر دوباره برف باریده و ماشینآلات برای بازگشت مجدد جهت شنپاشی، خود در ترافیک گیر افتادند و به همین ترتیب برف روی شن قبلی نشسته و باعث شده مردم شنپاشی صورت گرفته را مشاهده نکنند و حتی در مواردی شنپاشی چندباره نیز به خودی خود مساله شده بود؛ در هر صورت در بارشهای آتی هم باید مدیریت بهینه داشته باشیم و هم انشالله با مدیریت سفر از سوی شهروندان و ممانعت از گره خوردن ترافیک امکان تردد سریعتر ماشینهای برفروبی فراهم شود. پس از بررسی جوانب مختلف و تصمیم برای عملیات بعدی در جلسه امروز، یکی از نکات نیز انتخاب ناحیه موفق و تشویق و برخورد با یکی از نواحی است، اما چون هنوز هم در مرحله عملیات هستیم اعلام اسامی باعث کاهش انگیزه نیروها خواهد شد؛ تاکید میکنیم ما با کسی که کمکاری و کوتاهی کند برخورد میکنیم و با آنکه خوب کار کند تشویقی برخورد خواهیم کرد.
از ماندن ماشینهای برفروب در ترافیک تا شدت بارش و یخزدگی به دلیل برودت دما
مدیرکل هماهنگی، نظارت و پیگیری معاونت هماهنگی امور مناطق شهرداری تهران نیز جزئیات برفروبی معابر تهران در روز گذشته را تشریح کرد.
مهدی شریفیان با بیان اینکه امسال خوشبختانه در ۴۰ روز گذشته بارشهای پیاپی برف را در شهر شاهد بودیم، اظهار کرد: این بارش در سالهای اخیر بی سابقه بوده، اما با این وجود ستاد برف روبی مناطق پیش بینیهای لازم را انجام دادند و مصالح و تجهیزات برای توزیع شن در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه دیروز در سه نوبت بارش شدید برف صورت گرفت، یادآور شد: بارش سوم همزمان با ترافیک عصرگاهی بود و به همین دلیل، دسترسی مجدد به معابر برای شنپاشی در مناطق پر ترافیک دچار چالش شد. همزمان دمای هوا چهار درجه زیر صفر بود و به دنبال آن یخ زدگی پیش آمد. در همین زمان به دلیل کولاک در بزرگراه یادگار امام، ترافیک بیش از زمان معمول شد و طبیعتاً امکان برف روبی با توجه به حجم بالای خودروها کمتر شد و عملیات با تاخیر انجام شد.
شریفیان با بیان اینکه دیروز در شهر تهران هم بارش برف، هم برودت هوا و هم یخ زدگی را شاهد بودیم، یادآور شد: همین باعث میشود در برخی معابر زمان لازم برای یخ زدایی بیشتر شود؛ لذا با تأخیری بیش از آنچه باید؛ یخ زدایی انجام شد.با توجه به پیش بینی بارش برف در روز یکشنبه، مناطق در حال به روز رسانی تجهیزات و شن برای برف روبی هستند تا در آماده باش کامل باشند.
مدیرکل هماهنگی، نظارت و پیگیری معاونت هماهنگی امور مناطق شهرداری تهران تأکید کرد: برای بارشهای احتمالی آینده از شهروندان میخواهیم در ساعات بارش شدید که ممکن است تردد را به مدت یک ساعت و یا حتی بیشتر با تأخیر مواجه کند، از ترددهای غیر ضروری خودداری کنند تا بتوانیم با برف روبی و شن پاشی بموقع در طول این مدت، تردد آسان تری را ایجاد کنیم. وقتی در تمامی شریانها بارش برف را شاهد هستیم، نیاز داریم چند سرویس پاکسازی صورت بگیرد؛ حجم برف در معابر در عرض ۳۰ دقیقه چنان افزایش یافت که با یک سرویس قابل جمعآوری نبود، لذا باید ماشین آلات برف روبی مجدداً تردد کرده و شن پاشی انجام میدادند. حال در این شرایط اگر ترافیک باشد و ماشین آلات ما پشت ترافیک و انبوهی از وسایل نقلیه باشند، نمیتوانند نوبت جدید برف روبی را انجام دهند. روندی که توضیح داده شد، شرایطی را ایجاد کرد که ماشین آلات نتوانستند تردد کنند و بحران لحظهای ایجاد شد و همین عدم تردد ماشین آلات برف روبی و شن پاشی منجر به ایجاد ترافیک سنگین شد.
وی با بیان اینکه روز گذشته به صورت دفعتی در ساعات بعدازظهر این بحران ایجاد شد، خاطرنشان کرد: ما این موضوع را به طور دقیق بررسی میکنیم و تلاش ما این است که تعداد تیمهای مستقر افزایش یابد.
مدیرکل هماهنگی، نظارت و پیگیری معاونت هماهنگی امور مناطق شهرداری تهران تأکید کرد: علاوه بر این افزایش ماشین آلات مستقر و شناسایی نقاط نیازمند به رسیدگی فوری نیز برای بارشهای احتمالی آتی انجام خواهد شد تا با درنظر گرفتن تمهیدات لازم تعداد ماشین آلات در آن محل بیش از قبل باشد.
شریفیان با بیان اینکه برخی رسانهها این موضوع را مطرح کردند که اصلاً شن و نمکپاشی در روز گذشته انجام نشده است، یادآور شد: از صبح دیروز حداقل بیش از یکبار شن پاشی در همه معابر اصلی انجام شده و مرکز کنترل ترافیک میتواند فیلمها را در اختیار قرار دهد. وقتی دما به ۴درجه زیر صفر میرسد، این شن پاشی طبعاً کارایی خاصی نخواهد داشت و با توجه به این موضوع، کوران باد شدید و دمای هوای پایین باعث یخ زدگی میشود و برف روی شن و نمکی که در سطح معابر توزیع شده نشسته و به یخ زدگی انجامید.
وی با بیان اینکه ما به تنهایی در یک منطقه ۵۰۰ هزار کیسه شن و نمک به شهروندان ارائه کردیم و در مخازن نیز بستهها دپو شد، گفت: میزان استفاده از شن مخصوص بالا بود، اما حجم بارش و برودت آنی بعضاً باعث میشد شن و نمک زیر برف دفن شود که به یخ زدایی مجدد نیاز دارد. همین یخزدایی نیز نیازمند ترافیک روان است؛ برخی میگویند شن و نمک پاشی نشده، اما قاعدتا دوربینهای در سطح شهر اقدامات را ثبت کرده اند.
مدیرکل هماهنگی، نظارت و پیگیری معاونت هماهنگی امور مناطق شهرداری تهران تصریح کرد: بنده روز گذشته تا صبح امروز در گشت مناطق حضور داشتم و جز در مواردی، در دیگر مناطق تردد روان بود. امسال برای اولین بار شهرداری پس از سالها حمل برف آب نشده را انجام داد در حالیکه جزء پروتکلهای برف روبی نبوده، اما برف در معابر را جمعآوری و در فضاهای مناسب دپو کردیم تا آب شود.