کد خبر: ۸۲۷۴۸
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۸۷ - ۱۴:۳۱
دبیرکل جامعه روحانیت مبارز درباره عزاداری سنتی تاکید کرد:

عزاداری سنتی با کارهای حرام سازگار نیست

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: دبیرکل جامعه روحانیت مبارز عزاداری سنتی را با کارهای حرام و شبهه‌ناک سازگار ندانست.

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب، آیت‌الله مهدوی کنی، در گفتگویی با خبرنگار ویژه جامعه روحانیت مبارز، به بیان نکاتی درباره عزدارای سنتی پرداخته‌است که آنچه در پی می‌آید مشروح این گفتگو است.

لطفا برداشت خود را نسبت به عزاداری سنتی بیان فرمائید و اینکه چگونه این سنت به بهترین شکل حفظ شود؟
عزاداری سنتی را به دو عنوان می‌توان تفسیر کرد:

1- عزاداری سنتی یعنی عزاداری طبق شریعت و سنت همان‌طور که دستور داده‌اند عزاداری کنید و چیزی از خود بر آن نیافزایید. همان‌گونه که اهل بیت (ع) عزاداری می‌کردند و در ایام عاشورا محزون بودند و حزن و اندوه خود را نشان می‌دادند و مرثیه‌خوانان و شعرائی که درباره عاشورا مرثیه گفته بودند دعوت می‌کردند و برای امام حسین علیه‌السلام گریه می‌کردند و نسبت به قاتلان و ظالمان اهل بیت لعن می‌کردند و در ایام عاشورا در صورت امکان به زیارت قبور امام حسین (ع) و شهداء کربلا می‌رفتند.

2- معنی دوم از عزاداری سنتی آن است که با گذشت زمان و تغییر اوضاع و احوال و پدید آمدن مسائل و امکانات جدید برای شیعیان عزاداری را توسعه دادند. 

از خانه تا به حسینیه‌ها و مساجد و دسته‌های سینه‌زنی و پوشیدن لباس عزا و برداشتن پرچمهای عزاداری با شعار نوشته‌هائی از کلمات حضرت اباعبدالله و اصحاب کرامش بر ضد ظلم و استبداد مرثیه‌هائی از شعرا و بزرگان اسلام و شیعه در کتیبه‌ها و کاشی‌کاریهای مساجد و حسینیه‌ها در حماسه کربلاء حسینی علیه‌السلام حاکی از مظلومیت اهل بیت و شهداء کربلا ولی تمام اینها طبق موازین شریعت و عزت و کرامت و عظمت اهل بیت و شهداء علیهم السلام و پرهیز از خرافات و شعارهای ذلت آمیز و استخفاف.

این بود آنچه شیعیان پس واقعه کربلاء به تناسب اوضاع و احوال انجام می‌دادند که تا قرن معاصر ادامه داشت و شکوه عزاداری امام حسین (ع) در حفظ سنت و شعائر نهفته بود که در انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) باعث پیروزی بر طاغوت گردید و امام راحل در تحلیل آن فرمود که خون بر شمشیر پیروز است.

شیعیان و پیروان امام حسین (ع) می‌دانند که آلوده کردن این سنت و این عبادت بزرگ به خرافات و اعمال خفت‌انگیز و شعارها و اعمال خرافی و بی‌اساس از شکوه این حماسه می‌کاهد و آن را در نظر جهانیان کوچک جلوه می‌دهد و بی‌تردید شیعیان انقلابی که حفظ نظام و احترام به آن را واجب می دانند در ابراز احساسات به این حماسه عظیم و انقلابی از دستورهای رهبر معظم انقلاب تخطی نمی‌کنند و از حریم ولایت و رهبری پاسداری خواهند نمود تا دشمنان سوء‌استفاده نکنند و تفرقه و جدائی میان شیعیان مشاهده ننمایند پرچم‌های عزای حسینی مجالس و دسته‌های عزاداری زینت می‌بخشد و باشکوه می‌کنند.
 
اما برداشتن علم‌های کذائی که هیچ معیار و ملاکی سنتی و تاریخی و دینی ندارد عزاداری را خرافی جلوه می‌دهد. این گونه علم‌ها در کدام جنگ و مبارزه وجود داشته که شما به عنوان سمبل و نمونه برمی‌دارید و حتی در اسطوره‌های پهلوانان فردوسی نیز وجود ندارد. این علم را چه پهلوانی برمی‌داشته که جنگ را با آن رهبری کنند.

نکته دیگری که عزاداران حسینی حتماً به آن توجه دارند این است که عزاداری سنتی با کارهای حرام و شبهه‌ناک سازگار نیست. عریان شدن یا استفاده از ابزارهای موسیقی کذائی هیچ‌گونه مجوزی ندارد و تنها طبل و سنج برای تحریک احساسات شاید مناسب باشد.

امید است که برادران و خواهران ایمانی هر چه باشکوه‌تر در عزاداری‌ها و حسینیه و تکایا شرکت کنند و دسته‌های عزاداری را با عظمت و با شکوه و سنگین برپا نمائید که مورد رضایت حضرت بقیه الله عجل‌الله له الفرج و اجر و پاداش همه با پروردگار متعال.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین