کد خبر: ۸۳۰۸۸۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۱
جزئیاتی از ماموریت جان کانلی در خاورمیانه

افشای پیشنهاد نزدیکان ریگان به ایران: گروگان‌ها را تا بعد از انتخابات آزاد نکنید

ماموریت جان کانلی دیدار با مجموعه‌ای از رهبران کشور‌های خاورمیانه از جمله اردن، سوریه، لبنان، عربستان، و مصر در تابستان سال ۱۹۸۰ بود. او از رهبران این کشور‌ها خواست این پیام را به ایران منتقل کنند: گروگان‌های آمریکایی را تا پیش از انتخابات آزاد نکنید و در این صورت رونالد ریگان بعد از پیروزی معامله بهتری برای تهران خواهد داشت.
افشای پیشنهاد نزدیکان ریگان به ایران: گروگان‌ها را تا بعد از انتخابات آزاد نکنید
آفتاب‌‌نیوز :

بی بی سی نوشت: جیمی کارتر در سال ۱۹۸۰ درحالی که رئیس‌جمهور آمریکا بود برای انتخاب مجدد با مشکلات زیادی روبرو بود. یکی از بزرگترین مشکلات او گروگانگیری کارمندان سفارت آمریکا در تهران بود. حالا روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از یک سیاستمدار قدرتمند سابق می‌نویسد که جان کانِلی فرماندار وقت تگزاس برای کمک به شکست آقای کارتر در مقابل رونالد ریگان به تهران پیام داده بود ۵۲ گروگان آمریکایی را تا قبل از انتخابات آزاد نکند.

جان کانلی در سال ۱۹۸۰ به همراه دوست و شاگرد سیاسی خود بن بارنز به ماموریتی در خاورمیانه رفت. موضوع آن سفر در آن زمان «خصوصی» توصیف شده بود، اما نیویورک‌تایمز به نقل از آقای بارنز - رئیس سابق مجلس نمایندگان تگزاس - می‌نویسد که هدف اصلی این ماموریت ضربه زدن به مبارزات انتخاباتی جیمی کارتر بود.

جان کانلی خود در آن سال در مرحله مقدماتی از رونالد ریگان شکست خورده بود و به گفته آقای بارنز حالا سعی داشت با تضمین پیروزی آقای ریگان، وزیر خارجه یا وزیر دفاع شود؛ که البته هرگز چنین نشد.

ماموریت او دیدار با مجموعه‌ای از رهبران کشور‌های خاورمیانه از جمله اردن، سوریه، لبنان، عربستان، و مصر در تابستان سال ۱۹۸۰ بود. او از رهبران این کشور‌ها خواست این پیام را به ایران منتقل کنند: گروگان‌های آمریکایی را تا پیش از انتخابات آزاد نکنید و در این صورت رونالد ریگان بعد از پیروزی معامله بهتری برای تهران خواهد داشت.

آقای بارنز می‌گوید در ابتدا از نیت واقعی آن ماموریت خبر نداشت، اما بعد از شروع سفر متوجه شد که هدف واقعی آن چیست. او به یاد می‌آورد که اوایل ماه سپتامبر آن سال به همراه جان کانلی با ویلیام کِیسی، رئیس ستاد مبارزات انتخاباتی رونالد ریگان، دیدار کرد تا درباره نتایج آن سفر به او گزارش دهد. ویلیام کیسی بعدا رئیس سازمان اطلاعات مرکزی، سیا، شد.

این روزنامه می‌نویسد که معلوم نیست آقای ریگان از سفر کانلی و بارنز به خاورمیانه خبر داشته یا نه.

بارنز همچنین گفت نمی‌تواند با اطمینان بگوید که ویلیام کِیسی دستور انجام آن سفر را داده بود یا نه، با این حال می‌گوید که رئیس ستاد انتخاباتی ریگان خیلی مشتاق بود بداند آیا ایران گروگان‌ها را تا پس از انتخابات نگاه خواهد داشت.

بارنز همچنین گفت نمی‌داند که آیا پیام آن‌ها به دست ایرانی‌ها رسید یا بر تصمیم‌گیری دولت جمهوری اسلامی اثری داشت یا نه. اگر آقای کارتر در آن سال می‌توانست آزادی گروگان‌ها را پیش از انتخابات تضمین کند، شانس پیروزی خیلی بیشتری می‌داشت.

کارزار انتخاباتی جیمی کارتر برای مدت‌ها دچار این سوءظن بود که کمپین رقیب سعی دارد تلاش برای آزادی گروگان‌ها تا پیش از انتخابات را خنثی کند. کنگره آمریکا بعدا در این مورد تحقیقاتی انجام داد که به نتیجه‌ای نرسید.

نیویورک‌تایمز می‌نویسد که رکورد‌های موجود در کتابخانه و موزه لیندون جانسون بخشی از روایت آقای بارنز را تایید می‌کند. او که ۸۴ سال دارد زمانی جوانترین رئیس مجلس ایالتی تگزاس و بعدا معاون فرماندار این ایالت شد.

او به این روزنامه گفته است که اکنون با توجه به اینکه جیمی کارتر ۹۸ سال دارد و تحت مراقبت است به صرافت افتاده حقایق را آنچنان که بوده بیان کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
0
10
اگر چنین چیزی حقیقت داشته باشد که دارد، حزب جمهوریخواه و تمام کسانی که در این افتضاح دست داشته‌اند بایستی به اتهام خیانت به کشور (آمریکا) محاکمه شوند.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین