بازار خودرو در سال ۱۴۰۱ درحالی به کار خود پایان داد که نوسانات قیمتی در بازار شدت گرفته بود. بازار در سال گذشته شاهد تصمیمات متناقض و در نتیجه فراز و نشیبهای زیادی در قیمتها و همچنین وضعیت خرید و فروش بود. اما حال که بازار خودرو در تعطلیات نوروزی به سر میبرد و نوسانات قیمتی در آن به ندرت دیده میشود، ارزانترین و گرانترین خودروهای صفر تولید داخل کداماند؟
تصور میشود در میان خودروهای تولید داخل، پراید ارزانترین خودروی موجود در بازار است. برای خرید یک پراید وانت ۱۵۱ مدل ۱۴۰۰ باید بودجهای حدود ۲۶۰ میلیون تومانی در نظر گرفت. البته پراید ۱۱۱ ساخت ۱۳۹۹ در بازه ۳۵۰ میلیون تومان خرید و فروش میشود. اما با نگاهی به سایتهای خرید و فروش خودرو در فضای مجازی، خودرویی ارزانقیمتتر از پراید نیز میتوان یافت. چراکه پراید به دلیل توقف تولید آن در حال حاضر بالاتر از قیمت واقعی آن قیمتگذاری میشود. در حال حاضر تیبا صندوقدار SX مدل ۱۴۰۰ را میتوان با قیمت ۳۲۷ میلیون تومان خریداری کرد.
البته اینها تنها خودروهایی نیستند که میتوان از آنها به عنوان ارزانترینهای بازار خودرو یاد کرد. ساینا دندهای EX مدل ۱۴۰۰ نیز ۳۴۳ میلیون تومان قیمت دارد. برای خرید مدل جدیدتر این خودرو باید حدود ۳۵۰ میلیون تومان بودجه در نظر گرفت که با مبلغ مشابه میتوان به سراغ مدلهای مختلف کوییک نیز رفت.
پژو ۲۰۷ گرانترین خودروی ایرانی
پژو ۲۰۷ سقفشیشهای درحال حاضر یکی از گرانقیمتترین خودروی تولید داخل بازار است. مدل ۱۴۰۲ این خودرو که به تازگی وارد بازار خودرو کشور شده است، در بازه قیمتی یک میلیارد الی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان خرید و فروش میشود. این خودرو تحت تاثیر نوسانات ارزی و همچنین خبر توقف تولید پژو ۲۰۶ به این قیمت رسید.
برای خرید خودروی داخلی با قیمت کمتر از یک میلیارد تومان، میتوان به سراغ پژو ۲۰۷ SD ساخت سال ۱۳۹۹ و تارا اتوماتیک رفت. این خودروها که جزو گرانترین خودروهای ایرانی بازار این روزهاست، در حال حاضر حدود ۹۰۰ میلیون تومان قیمت دارند.
دنا پلاس اتوماتیک مدل ۱۴۰۱ نیز با ثبت قیمت ۸۷۴ میلیون تومان نیز به باشگاه گرانترین خودروهای تولید داخل میپیوندد.
خودرو با ارزش واقعی خود فروخته میشود؟
حال با معرفی ارزانترین و گرانترین خودروهای موجود بازار خودرو این مساله مطرح میشود که آیا این خودروها به ارزش واقعی خود خرید و فروش میشوند؟
کارشناسان و فعالان بازار خودرو معتقدند که بازار خودرو با تورم، نوسانات ارزی و همچنین سیاستگذاریهای نادرست چنین افزایش قیمتی را تجربه میکند. در این میان باید اشاره کرد که تنها دلیل افزایش نرخ خودرو در بازار آزاد تورم نیست. تعللی که در ورود خودروهای خارجی به کشور صورت گرفت، موجب بیرقیب ماندن محصولات خودروسازان داخلی در بازار و در نتیجه افزایش قیمتها شد.