کد خبر: ۸۳۳۱۴
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۸۷ - ۰۹:۳۱
گزارش کامل آفتاب از اعلام آتش بس یک‌جانبه رژیم صهیونیستی

اولمرت: نبرد غزه قدرت ما را به ایران و حزب الله نشان داد!

حماس: مقاومت ادامه خواهد یافت
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- سرویس بین‌الملل: اسراییل بعد از 22 روز جنگ در باریکه غزه، آتش‌بس یک‌طرفه در این منطقه اعلام کرد. این جنگ محله‌های غزه را به صحنه نبرد تبدیل کرده بود. البته نیروهای اسراییل در این باریکه باقی خواهند ماند.
 
کابینه امنیت ملی اسراییل در جلسه‌ای که به همین علت تشکیل داده بود، رای به پایان عملیات نظامی در غزه داد. هفت وزیر از این تصمیم حمایت کردند، دو نفر مخالف بودند و یک نفر هم رای ممتنع داد. 

پس از این رای‌گیری، «ایهود اولمرت» نخست‌وزیر اسراییل در یک بیانیه اعلام کرد که این کشور به تمام اهداف عملیات «و حتی بیشتر از آن» رسیده است و IDF (نیروی دفاعی اسراییل) عملیات نظامی را در 2 صبح روز یکشنبه به پایان خواهد رساند. اولمرت هم‌چنین گفت که حماس در این عملیات به شدت آسیب دیده است.

در این جنگ بیش از 1200 فلسطینی به شهادت رسیدند. 

با این حال اولمرت گفته است: «ما تضمین نمی‌کنیم که دیگر حماس به سمت شهروندان ما موشک نفرستد. اگر آن‌ها دست از این کار بردارند، ما هم دست برخواهیم داشت. اگر نه، سربازان IDF پاسخ آن‌ها را خواهند داد». 

اولمرت هم‌چنین گفت که آزادی گیلعاد شالیط که در اسارت حماس است در صدر اولویت‌های اسراییل قرار دارد.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی همچنین مدعی شد نبرد غزه قدرت ما را به ایران و حزب الله نشان داده است.

ایهود باراک: آتش بس خواهیم کرد اما امنیت کامل نداریم
وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز بعد از اعلام آتش بس یکجانبه گفت: «اگر حماس همچنان به شلیک راکتها ادامه دهد نیروهای دفاعی اسرائیل واکنش شدید نشان خواهند».
 
ایهود باراک در کنفرانس خبری گفت: «در غزه در مدت سه هفته نبرد ما به اهدافی که در زمان اغاز عملیات تعیین کرده بودیم رسیدیم». 

وی افزود: «با توجه به نتایج عملیاتی و با توجه به تفاهم‌ها با مصر درخصوص نبرد و با توجه به نیازهای انسانی در غزه، اسرائیل پیشنهاد مصری‌ها برای آتش بس را می‌پذیرد اما ما آمادگی نیروهای خود را برای هرگونه احتمالی حفظ خواهیم کرد». 

باراک افزود: «من می‌توانم به روشنی بگویم که ما به اهداف نبرد خود رسیدیم و نمی‌خواهم که کسی دراین زمینه اشتباه کند. ما آتش بس خواهیم کرد اما امنیت کامل نداریم. حماس همچنان می‌تواند به شلیک کردن به سوی نیروهای ما و مناطق غیرنظامی نشین ادامه دهد. من به نیروهای دفاعی اسرائیل گفته‌ام که خود را برای چنین احتمالی آماده کنند. اسرائیل مواضع نیروهای خود را در غزه حفظ خواهد کرد و اگر حماس همچنان به شلیک خود ادامه دهد نیروهای دفاعی اسرائیل واکنش شدید نشان خواهند داد نیروهای دفاعی اسرائیل آماده خواهند بود تا ادامه دهند و اقدامات را تشدید کنند حتی شهروندان اسرائیلی باید آماده باشند تا اینکه ما به روشنی اعلام کنیم که آتش بس برقرار شده است». 

وی خاطرنشان کرد: «ما این نبرد را شروع کردیم ما وقتی مجبور شویم به نبرد می‌رویم. ما با حضور همه نیروهایی که برای نبرد لازم باشند می‌جنگیم اما دراین نبرد عزم و مسئولیت‌پذیری داریم. ما در غزه اینچنین کردیم». 

این جنگ، یک دور از راندهای مختلف جنگ با حماس بود
«تسیپی لیونی»، وزیر امور خارجه اسراییل هم از این آتش‌بس حمایت کرده و آن را به سود اسراییل دانسته، ولی گفته که در صورتی که آتش‌بس از سوی حماس نقض شود اسراییل پاسخی سخت خواهد داد. او هم‌چنین اعتقاد دارد که این جنگ، یک دور از راندهای مختلف جنگ با حماس بود. 

قبل از جلسه کابینه، صدها نفر خارج از دفتر نخست‌وزیر اسراییل در تل آویو تظاهرات کردند. آن‌ها خواستار آن بودند که تا گیلعاد شالیط آزاد نشده جنگ ادامه یابد. 

واکنش حماس: اعلام یک‌جانبه آتش بس هیچ ارتباطی با ما ندارد
سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس» در غزه در نخستین واکنش این جنبش به اعلام یک جانبه آتش بس در غزه از سوی رژیم صهیونیستی اعلام کرد این آتش بس موجب توقف مقاومت حماس نخواهد شد. 

نماینده حماس در لبنان تاکید کرد: «دولت ایهود اولمرت با شکست شروع شد و با شکست پایان یافت». 

حمدان در واکنش به سخنان ایهود اولمرت تاکید کرد: «ناامیدی در سخنران اولمرت، دومین سخنان ناامیدانه وی پس از سال دو هزار و شش بوده است و این سخنرانی که در آن خودشیفتگی دروغین وجود داشت روی دیگری داشت و آن اعلام پایداری مقاومت و پیروزی آن در برابر تلاش این رژیم در از میان بردن آن و درهم شکستن اراده ملت فلسطین است». 

وی تصریح کرد: «این سخنرانی نشان داد که اراده ملت فلسطین و امید و آرزوهای آنان با سازش‌هایی نطیر آناپولیس درهم شکسته نمی‌شود. اولمرت و کسانی که به جای وی خواهند آمد احتمالا فکر کردند که پایان دادن به مقاومت راه را برای تسلیم شدن ملت فلسطین هموار می‌کند ولی این خیال باطلی بوده است». 

حمدان افزود: «این نا امیدی در سرتاسر سخنرانی اولمرت وجود دارد وی از سویی می‌گوید ضربه محکمی به حماس زده است و جایی می گوید میزان ضربات وارد شده به حماس مشخص نیست و در آزادی نظامی اسرائیلی نیز شکست خوردیم و من می‌دانم اما وی حتی نمی‌داند وضعیت این نظامی چگونه است زنده است یا مرده و این تناقضات در گفتار نشانه ناامیدی وی است». 

وی تاکید کرد: «بخش نخست سخنرانی وی پیام به شهروندان اسرائیل بوده و وی در این سخنرانی تلاش کرد از نتایج این جنگ بگریزد». 

حمدان تصریح کرد: «در حال حاضر حماس و گروه‌های مقاومت نوار غزه را در کنترل دارند و این سخنرانی چیزی را عوض نمی‌کند و من تاکید می‌کنم که اعلام یک‌جانبه آتش بس هیچ ارتباطی با ما ندارد و به روشنی اعلام کردیم در صورتی که نظامیان اسرائیلی در نوار غزه حضور داشته باشند مقاومت نیز به حضور قدرتمندانه خود علیه نیروهای اشغالگر ادامه خواهد داد».
 
وی تاکید کرد نسلی که در برابر اشغالگران در نوار غزه مقاومت کرد نسلی است که در سایه انتفاضه اول فلسطینان پرورش پیدا کرده است. 

حمدان با اشاره به سخنان اولمرت که تفاهماتی با برخی از کشورها برای تضعیف حماس صورت گرفت، تاکید کرد: «این سخنان نشان می‌دهد حماس همچنان قوی است و ادعای وی در شکست دادن حماس ادعایی دروغین بوده است». 

حمدان خاطرنشان کرد: «سخنان اولمرت در تلاش برای منع قاچاق اسلحه به نوار غزه بیانگر عمق نگرانی وی ازبازسازی نظامی حماس و نشان دهنده بی اعتمادی وی به نتایج جنگ است».

وی در پایان گفت: «دولت اولمرت با شکست شروع شد و با شکست پایان یافت و فرصتی بیشتر به مقاومت داد».

مشروح سخنان اولمرت
نخست وزیر رژیم صهیونیستی بعد از مقدمه‌ای طولانی که در واقع توجیه شکست این رژیم در برابر حماس و پذیرش آتش بس بود آتش بس یکجانبه اعلام کرد. 

ایهود اولمرت در نشستی خبری در کنار ایهود باراک؛ وزیر جنگ رژیم صهیونیستی؛ خطاب به اسرائیلی‌ها گفت: «سه هفته پیش بود که من و وزیر دفاع و تزیپی لیونی وزیر امورخارجه در این مکان آمدیم و اهداف خود را برای شروع عملیات نظامی ‌در نوار غزه تشریح کردیم. امروز هم در برابر شما هستیم و می‌گوئیم شرایطی که اکنون وجود دارد ما را قادر می‌سازد که بگوئیم اهداف تعیین شده عملیات اگر بیش از حد تعیین شده محقق نشده باشد به طورکامل محقق شده است». 

وی افزود: «حماس هم در سطح نظامی ‌و هم در سطح زیرساخت‌های مربوط به اداره کردن خود ضربه محکم و جدی خورده است. بسیاری از اعضای حماس کشته شدند. سران آن مخفی هستند. تونل‌هایی که از طریق آنها تسلیحات قاچاق می‌شوند بمباران و نابود شدند. بسیاری از تاسیسات پرتاب کننده راکت حماس نابود شدند». 

اولمرت همچنین مدعی شد نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی کنترل بسیاری از سایت‌های پرتاب راکت را در دست گرفته‌اند. 

وی افزود: «اکنون می‌توانیم بگوئیم که حماس ضربه بسیار محکمی ‌خورده است که این ضربات باعث خواهد شد توانایی آن برای مدت زمانی طولانی مختل شود». 


اولمرت گفت: «نیروهای ارتش اسرائیل و سرویس امنیت عمومی ‌دراسرائیل تصمیم گرفتند که عملیات هوشمندانه‌ای درپیش گیرند تا از همه تاسیسات دریایی و زمینی استفاده شود. در واقع همین شجاعت و عزم و اطلاعات برجسته بود که باعث شد دستاوردهای مهمی ‌حاصل شود».
 
وی تصریح کرد: «عملیات کنونی توانایی اسرائیل را ثابت کرده است و باعث تقویت توانایی بازدارندگی اسرائیل در برابر آنانی شد که ما را تهدید می‌کنند. نیروهای ذخیره که منبع تقویت ارتش اسرائیل هستند ثابت کردند که عزم و تمایل برای ایثار و فداکاری را دارند. نیروهای ارتش اسرائیل آموزش خوبی دیدند و به هر چیزی که نیاز داشتند مجهز بودند که درنتیجه توانستند شجاعت و توانایی خود را نشان دهند». 

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی همچنین مدعی شد نبرد غزه قدرت ما را به ایران و حزب الله نشان داده است.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی خاطرنشان کرد: «مردم اسرائیل انضباط، توانایی و عزم خود را برای ایستادگی نشان دادند که همین مسئله ما را قادرکرد که به نبرد ادامه دهیم. صرف کردن دو سال وقت برای آماده کردن مردم اسرائیل ثابت کرده است که ما توانسته‌ایم اهداف خود را ترسیم و به طور مناسب خود را برای آن آماده کنیم». 

اولمرت تصریح کرد: «نقش مقامات محلی در مناطق تحت حمله حماس توانست ما را قادر کند که تدابیر مناسب را در نظربگیریم. دولت همچنین در عزم خود تزلزل راه نداد و همه تصمیمات، بعد از بحث‌های عمیق به شیوه‌ای خوب و مناسب گرفته شدند». 

وی گفت: «علاوه برموفقیت‌ها باید زخمی‌ها و آنانی را که نهایت ایثار را کردند (کشته شدند) به یاد بیاورم. سه نفر از ساکنان جنوب (اسرائیل) و ده نفر از نیروهای ما جزء تلفات بودند و قلب و روح ما به یاد آنها است». 

وی افزود: «همه جامعه بین‌المللی آماده کمک کردن به تلاش‌ها برای رسیدن به آتش بس است. آنها می‌گویند که بمباران کردن از جانب حماس باید متوقف شود. ما به توافقنامه‌ای مهم دست یافتیم که اطمینان می‌دهد قدرت حماس کاهش خواهد یافت». 

وی افزود: «من امروز از گوردون براون نخست وزیر انگلیس و سیلویو برلوسکنی نخست وزیر ایتالیا، آنگلا مرکل، صدر اعظم المان و نیکلاسارکوزی، رئیس جمهور فرانسه نامه دریافت کردم. همه این سران تمایل عمیق خود را برای کمک کردن به هر شیوه‌ای اعلام کردند تا اطمینان یابند که تسلیحات به رژیم قاتلان در حماس نمی‌رسد. قطعا بدون عزم ما رسیدن به وضعی که در آن ما از این حمایت برخوردار شویم محقق نمی‌شد». 

وی خطاب به اسرائیلی‌ها گفت: «دولت بعد از آنکه مسائل زیادی را مد نظر قرار داد تصمیم به عملیات در نوار غزه گرفت. دولت تلاش‌های دیگر برای متوقف کردن شلیک‌های حماس را بررسی کرد و مشخص شد که آن روشها موفقیت‌آمیز نبودند. ما حتی از آخرین اینچ باقیمانده در غزه عقب نشینی کردیم تا اطمینان حاصل کنیم که تروریسمی‌ در کار نباشد اما بعد از عقب نشینی، حماس کنترل نوار غزه را در دست گرفت و شروع به گلوله‌باران و شلیک به مناطق ما کرد. آنان ظرفیت‌های نظامی‌خود را در مناطق مسکونی مستقر کردند و از جمعیت غیرنظامی ‌به عنوان سپر انسانی استفاده کردند». 

اولمرت مدعی شد: «حماس توانایی‌های نظامی‌ خود را در مساجد و مدارس مستقرکرد چون می‌دانست که اسرائیل به عنوان کشوری که به ارزش‌ها معتقد است علیه این سایت‌ها اقدام نخواهد کرد. حماس همچنان سیاست تندروانه را دنبال می‌کند و درد و رنج جمعیت غیرنظامی ‌را نادیده می‌گیرد». 

نخست وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد: «ما در تمام مدتی که عملیات برگزار می‌شد تلاش کردیم تا اطمینان حاصل کنیم که نیازهای انسانی جمعیت غیرنظامی‌ مورد توجه قرار گرفته است. ما اجازه دادیم تا حمل و نقل هر روزه صورت گیرد و تدارکات انسانی به (مردم غیرنظامی‌) برسد». 

وی در ادامه ضمن اعلام خبر انتصاب اسحاق هرتزوگ به عنوان مسئول تلاش‌ها برای تامین نیازهای جمعیت غیرنظامی‌ در غزه گفت: «من از سازمان‌های بین‌المللی تشکرمی‌کنم چون بدون خستگی تلاش کردند تا به جمعیت غیرنظامی ‌کمک کنند. ما در نظر داریم در هفته‌های آینده به جمعیت غیرنظامی‌ کمک کنیم». 

اولمرت گفت: «من قبل از جلسه کابینه امروز با حسنی مبارک، رئیس جمهور مصر، گفتگو کردم. وی موضع خود را بیان کرد و پیشنهاد کمک به برقراری آتش بس را داد. من از تمایل وی برای رسیدن به آتش بس و نقش مهم وی در خاورمیانه تشکر کردم و می‌کنم. من به رئیس جمهور مبارک چند جمله‌ای درخصوص نگرش ما به آتش بس گفتم. کابینه قبول کرد که پیشنهاد من برای برقراری آتش بس ازساعت دو بامداد امروز را بپذیرد. ازاین رو بعد ازاین ساعت اسرائیل در نوار غزه وارد آتش بس خواهد شد ولی همچنان در غزه مستقر خواهد بود. به یاد داشته باشید که حماس طرف توافقاتی نیست که ما به آن دست یافتیم». 

وی افزود: «ما درباره تدابیر بین‌المللی صحبت می‌کنیم که سازمانی تروریستی مثل حماس نمی‌تواند عضوی از آن باشد. اگر دشمنان ما بخواهند همچنان علیه ما بجنگند آنگاه ما آماده خواهیم بود و آنگاه ما پاسخ دادن خود را مشروع خواهیم دانست».
 
وی تصریح کرد: «حماس نتوانست عزم ما را برای پاسخ دادن و تغییر دادن منطقه درک کند. حماس اعتقاد نداشت که اسرائیل درآستانه انتخابات دست به چنین عملیات بزرگی خواهد بزند. حماس هنوز هم قادرنیست که به طور درست ضربه‌ای را که به آن وارد شده است درک کند. اگر حماس همچنان به ما حمله کند آنگاه باز هم (حماس ) از عزم اسرائیل متعجب خواهد شد. منظور من این نیست که حماس و دیگرسازمانهای تروریستی ما را امتحان می‌کنند. آنچه که امروز می‌گویم بدون اشاره کردن به گیلعاد شالیت نظامی ‌ربوده شده ما کامل نخواهد شد. در فاصله یکصد متری از مکانی که ما قرار داریم تظاهراتی برای آزاد کردن وی درحال برگزار شدن است». 

وی گفت: «ما تلاش‌های زیادی برای آزادی وی (گیلعاد شالیت) کردیم و به این تلاش هم ادامه خواهیم داد. ما تا وی را به وطن نیاوریم استراحت نخواهیم کرد». 

نخست وزیر رژیم صهیونیستی بعد از اعلام آتش بس خطاب به مردم مظلوم غزه گفت: «اکنون می‌خواهم برای ساکنان غزه هم صحبتی داشته باشم. قبل از شروع عملیات من خطاب به مردم غزه صحبت کردم. ما از شما (مردم غزه) تنفر نداریم. ما نمی‌خواستیم و نمی‌خواهیم به شما آسیب برسانیم. ما می‌خواستیم از کودکانمان محافظت و دفاع کنیم ما می‌خواستیم از والدین کودکان و خانوادهایشان محافظت کنیم. ما همیشه عمیقا احساس می‌کنیم که کودکان و خانوادههای غزه آسیب دیدند و کشته و زخمی‌شدند. شما به طور وحشتناک رنج دیدید همه ما این را درک می‌کنیم».
 
وی افزود: «من از جانب دولت اسرائیل می‌خواهم تاسف عمیق ما را از آنچه که بر سر خانوادههای بی‌گناه آمده است، اعلام کنم خانوادههایی که هیچ نقشی در ایجاد آسیب و رنج خانواده‌های بی گناه و کودکان آنها نداشتند».
 
اولمرت درحالی که هنوز روی صحبتش با مردم غزه بود، افزود: «توافقنامه‌ای که ما با مصر بدست آوردیم و مورد حمایت امریکا و اروپا است هیچ کدام تضمین نمی‌کنند که شلیک حماس به ما متوقف خواهد شد. اگر این شلیکها به طور کامل متوقف شوند آنگاه ایده عقب‌نشینی از غزه در یک تاریخ مشخص بررسی خواهد شد اما اگر این طور نباشد اسرائیل برای دفاع از ساکنان خود اقدام خواهد کرد».

اولمرت تصریح کرد: «من از ایهود باراک وزیر دفاع (جنگ) تقدیر و تشکر زیاد می‌کنم چون کار شگفت انگیزی انجام داد و تلاش‌های زیادی به خرج داد».

وی در ادامه از نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی هم تشکر کرد.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین