کد خبر: ۸۳۹۳۹
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۸۷ - ۲۳:۴۳
كسری بودجه درمانی قطعی می‌خواهد نه مسكنی مقطعی

تجربه تکراری دولت در تنظیم بودجه

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب-گروه اقتصادی: بهترین اقدام برای مقابله با کسری بودجه هیچ‌چیز نمی‌تواند باشد جز واقعی دیدن درآمدها در لایحه پیشنهادی دولت به مجلس.

هنگامی که بودجه دو میلیون و 938 هزار و 845 میلیارد و 943 میلیون ریالی سال 1387 کل کشور در اواخر بهمن ماه سال گذشته و در آخرین سال فعالیت هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت، برخی از نمایندگان به دلیل واقعی نبودن برخی درآمدها، کسری بودجه سال آینده را غیر محتمل ارزیابی کردند. دولت نیز معتقد بود لایحه بودجه در بخش مالیات‌ها، درآمدهای نفتی و سایر دریافت‌ها به طور دقیق مورد محاسبه قرار گرفته است.

اما لایحه‌ای که دولت چندی پیش به عنوان متمم اصلاحی بودجه 87 تقدیم مجلس کرد بیانگر واقعیتی دیگر بود. و این تجربه‌ای تکراری برخی سالها است که چون به ماه‌های پایانی سال نزدیک می‌شویم و کسری بودجه‌ای احساس می‌شود، دولت با ارائه اصلاحیه‌ای به مجلس، درصدد جبران آن برمی‌آید.

نمایندگان مجلس نیز با توجه به اینکه پرداخت هزینه‌های جاری در اداره امور کشور امری لازم و حیاتی است، به این اصلاحیه‌ها رای می‌دهند، چنانکه هم اینک لایحه اصلاحیه بودجه سال 1387 کل کشور در دستورکار مجلس قرار دارد.

اما بسیاری از کارشناسان معتقدند دولت باید به گو‌نه‌ای بودجه سالانه را تنظیم و تدوین کند که در آخر سال نیازی به اصلاح آن نباشد. به طور کلی ارائه اصلاحیه بودجه به مجلس در اواخر سال نباید به صورت رویه درآید.

در هنگام بررسی بودجه سال 1387برخی از نمایندگان وقت مجلس هفتم از جمله «مرتضی تمدن» که هم اکنون به عنوان مشاور اقتصادی رییس جمهور و استاندار تهران انجام وظیفه می‌کند، اصلاحیه بودجه 86 را پایه بودجه 87 عنوان کرده بود.

وی در خصوص بررسی لایحه بودجه 87 عقیده داشت تا زمانی که اصلاحیه بودجه 86 به تصویب نرسد، نمی‌توان بررسی بودجه سال آینده را آغاز کرد.

تمدن یادآوری شده بود: «با تصویب این اصلاحیه تغییرات در بودجه 87 اعمال خواهد شد».

با این وجود هم اکنون دولت برای ماه‌های پایانی سال 1387 با کسری بودجه مواجه است و ناگزیر از ارائه متمم. 

جابه جایی آسان

به نظر می‌رسد آسان‌ترین کاری که معمولاً برای جبران کسری‌ بودجه سالیانه وجود دارد جابه جایی بودجه بخش عمرانی که نسبت به بخش جاری، سهم کمتری دارد، باشد.

در واقع همواره اعتبارات بخش عمرانی محلی برای جبران کسری‌های بودجه سالیانه بوده است.

محمد حسین فرهنگی نایب رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در خصوص اصلاحیه بودجه 87 کل کشور به «خانه ملت» گفته است: «لایحه اصلاحیه بودجه در جهت جبران و تخصیص اعتبارات لازم برای رفع کسری‌های موجود مانند کمبود اعتبارات در آموزش و پرورش، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و....تنظیم شده است».

وی خاطرنشان می‌کند: «طبق اصلاحیه بودجه دولت، نزدیک به 60 هزار میلیارد ریال از بخش عمران به بخش هزینه‌ای جابجا و اضافه می‌شود».

در همین ارتباط محمد مهدی مفتح مخبر کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در خصوص دلایل ارائه لایحه متمم بودجه 87، پرداخت دولت در بخش هزینه‌ های حقوق، دستمزد و پرداخت‌ها را ضروری و اجتناب ناپذیر می‌داند.

وی یادآور می‌شود: «دولت با توجه به پرداخت حقوق و دستمزد در بخش آموزش و بهداشت و... لایحه اصلاحی 60 هزارمیلیارد ریالی بودجه 87 را به مجلس ارائه کرده است».

نماینده مردم رزن در مجلس تاکید می‌کند: «با توجه به هزینه‌های جاری باید این کسری بودجه در قالب لایحه متمم به تصویب برسد». 

درمان قطعی
بهترین اقدام برای مقابله با کسری بودجه هیچ نمی‌تواند باشد جز واقعی دیدن درآمدها در لایحه پیشنهادی دولت به مجلس.

مفتح مخبر کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این خصوص می‌گوید: «باید در هنگام تنظیم بودجه در دولت و تصویب آن در مجلس شورای اسلامی تلاش شود تا منابع درآمدی بودجه احتمال تحقق داشته باشند».

وی خاطر نشان می‌کند: «واقعی دیدن درآمدهای بودجه و در عین حال محاسبه دقیق هزینه‌ها موجب می‌شود تا با مواردی نظیر اصلاحیه بودجه مواجه نشویم. امیدواریم با توجه به ارائه بودجه 1388 به مجلس شورای اسلامی، تدوین و بررسی آن به گونه‌ای باشد که در اواخر سال آینده بار دیگر شاهد کسری بودجه و ارائه متمم از سوی دولت به مجلس نباشیم».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین