به گفته یک منبع مطلع تنها دقایقی پس از اعلام استیضاح سید رضا فاطمی امین، گزینه محبوب جبهه پایداری در وزارت صمت، موجی از شادمانی در گروه داخلی کارکنان وزارت صمت ابراز شد، مسئلهای که باعث شد توسط ۲ تن از مدیران ارشد مجموعه دستور داده شود گروه مزبور کلاً حذف گردد.
منتقدان عملکرد فاطمی در بیرون از وزارت خانه نیز کمتر از سازمان تحت امرش نبودند. تنها یک روز پس از برکناری او قیمت برخی از انواع خودروها در بازار ۱۰ تا ۲۰ درصد ارزانتر شد.
برخی صاحبنظران بر این باور هستند که هر شخصی که بر صندلی وزارت صمت تکیه زند، باید مدافع منافع باند ذینعان پرقدرت خودروسازی بیمار کشور باشد. در نامهای که به دست آفتابنیوز رسیده و در ۱۸ اردیبهشت ارسال شده است، مدیر کل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت مصرانه از شورای رقابت میخواهد که قیمت خودروهای مونتاژی چینی را باز هم افزایش دهند. اقدامی که میتواند به معنای هزاران میلیارد تومان سود بیشتر برای ۳ خودروساز بزرگ باشد.
رئیسجمهور البته پس از استیضاح، سید مهدی نیازی مسئول سابق فروشگاههای آستان قدس و دست راست فاطمی امین در شاخه اقتصادی این سازمان را که به همراه او به وزارت صمت آمده بود را به عنوان سرپرست معرفی کرد، تا به زعم برخی تحلیلگران دهککجی نیز به مجلس و ریاست قوه مقننه کرده باشد. به غیر از خود نیازی، در حال حاضر گزینههای مختلفی برای جانشینی وزیر استیضاح شده مطرح شده است که برخی از آنها را مرور مینماییم.
از حسین مدرسی خیابانی تا سردار فرحی
این اسم یکی از نامهای همیشگی است که در سالهای اخیر برای این پست همواره مطرح بوده است، خیابانی استاندار سابق سیستان و بلوچستان است و در دولت دوازدهم نیز مدتی سمت سرپرستی این نهاد را بر عهده داشت. روابط قوی سیاسی، از جمله خصوصیاتی است که شانس وی را برای نشستن بر صندلی وزارت افزایش میدهد.
محمدمهدی برادران، معاون دیگر فاطمی امین به همراه احمد قلعه بانی که اکنون مشاور مدیرعامل ایرانخودرو و مدیرعامل سابق شرکت ملی نفت است و جواد نجمالدین، مدیرعامل سابق گروه صنعتی ایرانخودرو از دیگر نامهایی هستند که بهعنوان جایگزین فاطمیامین مطرح شدهاند. مهدی اسلامپناه هم که در حال حاضر رئیس سازمان استاندارد است، گزینه مطرح شده دیگر است.
عباس علیآبادی اراکی، مدیرعامل فعلی مپنا و مسعود سمیعی نژاد که در بخش معدن فعال بوده و در سال ۸۸ معاونت معدنی وزارت صنایع را برعهده داشته به همراه مهدی دوستی استاندار کنونی هرمزگان از دیگر نامهای مطرح شده توسط محافل اصولگرا محسوب میشود.
علیرضا پیمان پاک، رئیس فعلی سازمان توسعه تجارت نیز در میان فعالین اقتصادی از مقبولیت نسبی برخوردار است، هر چند گفته میشود که مجلس او را قبول نخواهد کرد.
مهدی غضنفری، وزیر صمت در دولت دوم احمدی نژاد در حال حاضر توسط رهبری به ریاست صندوق توسعه ملی منصوب شده است، شنیدهها حاکی از آن است که او پیشنهاد وزارت را نپذیرفته است.
در جریان استیضاح در صحن علنی مجلس، فاطمی امین وزیر سابق، مدعی شد که مدیران یک شرکت به خاطر فسادستیزی معاونش به او حمله کردهاند، گفته میشود محمد مهدی برادران، معاون صنایع عمومی وزارت صمت، معاون مورد اشاره فاطمی امین بوده که چندی قبل اخبار مربوط به برخورد فیزیکی با او منتشر شد، برادران نیز در داخل وزارتخانه از طرفدارانی برخوردار است و گروهی از آنها در فضای مجازی در حال تبلیغات برای وی هستند.
برخی چهرههای ارزشی نیز در فجازی به صورت هماهنگ پستهای در حمایت از علی نبوی، رئیس ایدرو منتشر کردهاند. منوچهر منطقی که بیش از ۱۰۰ میلیون دلار برای ساخت صندوق عقب ۲۰۶ هزینه کرده بود و در حال حاضر معاونت حمل و نقل را عهدهدار است، دیگر نامی است که به آن اشاره شده است. حسین دهقان و سردار مهدی فرحی نیز توسط یک کانال ارزشی به عنوان گزینههای مورد بررسی نام برده شدهاند.
گفته میشود پایههای صندلی وزارت صمت بسیار شکننده است، در مدت ۱۲ سال اخیر ۶ وزیر این سمت را عهدهدار بودهاند که یک رکورد محسوب میشود. پیشبینی میشود با توجه به وضعیت وخیم اقتصادی، پروندههای قضایی مالی در صنعت خودروسازی و نارضایتی از رکورد حاکم بر بخش صنعت، دیگر جانشینان احتمالی نیز سرنوشت بهتری از اسلاف خود نداشته باشند. جلال رشیدی کوچی نماینده مجلس ابراز امیدواری کرده است که جانشینی فاطمی امین «شجاعت برخورد با مافیای خودرو» را داشته باشد، شجاعتی که به گفته برخی منتقدان در طول ۳۰ سال اخیر در هیچ کدام از کلیدداران ساختمان سمیه رویت نشده است. برخی مدعی هستند که باند ذینفعان صنعت خودرو نقش اصلی را در معرفی وزای صمت بر عهده دارد.
شاید قرار هم نبود باشد